Kontrollrummet

yamaha LS9 - någon som provat??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chris_mair

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • cdbm.se
Tjena,
är rätt sugen på att skaffa en Yamaha LS9 32 kanals alt 16 kanals till min firma (frilansar som liveljudtekniker)

Har någon några tips, synpunkter på LS9-serien. Bra pris, Asbra, kass, ta den här istället...
allt e välkommet!

Vet någon om jag kan använda Waves-effekter i det simulerade effektracket?
"Det låter dåligt på scen", nehe...


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
LS9:an har jag kört på ett antal gånger och det finns mycket under huven på den :) Den kan vara lite pillig iom att den inte har touch-skärm (som M7CL) men så fort man har lärt sig uppbygnaden så är den ganska lättjobbad. Tror inte du hittar en mindre mixer med så många reglar och ingångar som dessutom inte väger mer än 20 kg! Det är trevligt att ha alla kanaler på samma sida. Vet inte om waves funkar men det borde gå att luska ut på deras hemsida. Tycker även att den låter bättre än exempelvis 01v96 då den inte "kräks" när man använder mycke kanaler och effekter osv. Tänk på att inte gaina för högt för den låter bättre då. Det är även samma sak som med M7CL att gainen "klickar", den brusar minst om man ligger med gainen ett steg under ett sådant klick har jag för mig (har någonting att göra med att det är bäst att gainen är så nära ett nollvärde som möjligt).

De inbygda effekterna är också helt ok, testa de som heter X (ex. RevX) de låter bättre än de som ligger som default.

Priset är väl oslagbart om man behöver en 32 kanalers mixer med gate o compressor på varje kanal samt 4 effekter. Ingångsdelay finns dock inte men utgångsdelay finns. Sen är det ju trevligt att det går att splitta signalen digitalt så att du kan ha samma kanal på flera, bra om man kör monitor ifrån samma bord. USB funktionen är också en liten bonus, går att spela in 2 kanaler som en 192kbps mp3 fil, samt uppspelning.

Om du ska köpa så slå till på en 32-kanalare (klarar av 64ch med expansioner!) på en gång, annars ångrar du dig säkert...
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag kör regelbundet på LS9 32-kanalsmodellen.
Gillar flexibiliteten i det. Man kan routa runt en hel del.
Och det är trevligt att gainen på mikrofonförsärkarna hänger med i "scenes". Det gör det busenkelt att soundchecka flera band i vilken ordning som helst. Bara att spara varje akt som varsinn "scene".

Däremot tycker jag det är dåligt att det inte finns något motsvarande grupp-kanaler eller VCA-reglar.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Har jobbat med storebrorsan M7CL i 4 månader plus några andra gig och jag älskar bordet!
Har bara sett LS9:an användas av andra tekniker men det verkar vara ett liknande upplägg om man bortser från touch-skärmen.

Har bara bra saker att säga om de inbyggda effekterna samt kompressorerna.
Ett skitbra bord för sjukt billiga pengar med tanke på kapaciteten!
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad chris_mair

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • cdbm.se
Tack för bra synpunkter!!  :)
att LS9 saknar grupper är något som verkligen får mig att tvivla dock... alltid är det nån nackdel. Jag mixar så gott som alltid ner alla vocals på en stereogrupp och i större lokaler även trumset, mm. Genom att köra grupperna genom kompressor tycker jag man får en djävligt snygg ljudbild, där ex kicken verkligen går igenom...

har till 99% jobbat med analoga bord tidigare och vill byta främst av anledningen att man kan spara inställningar för varje band, vilket man förstås kan med de flesta digitala bord. Andra fördelar är ju förstås enkla patchar, att det blir mindre att bära på, mindre som kan strula mellan bord och outboardfx i racket...

några bra tips på grossist/agentur/återförsäljare av LS9 eller andra bra digitala bord (med grupper)som inte kostar hundratusentals kronor?
"Det låter dåligt på scen", nehe...


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Det där med grupper kan du ju iofs göra, du har ju 16 mix-sends som går att använda till det du vill. Det går i setup-menyn att göra mono/stereo. Sen finns ju remote-lagret så att du kan ha framme de reglar som du vill. Jag saknar dock VCA-er (eller DCA på yamaha-språk).
« Senast ändrad: 16.11.2007, 14:05:54 by Kempor »
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Det där med grupper kan du ju iofs göra, du har ju 16 mix-sends som går att använda till det du vill. Det går i setup-menyn att göra mono/stereo.

Är det sant?  :o
Jag som letat som en galning i manualen efter en möjlighet att skicka monokanaler till en stereo-send (med samma panorering som kanal-pan). Du menar att det går?
Berätta gärna hur i så fall!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Blev lite osäker när du sa de (trodde att det kanske bara gick på M7cl) men det ska gå, har kikat i manualen. I setup menyn trycker du in stereo och pan-link tror jag det heter. Då blir två mixsendar i stereo och den ena styr nivå och den andra pan (som är linkat till st-pan). Sen är det bara att trycka bort st på de kanaler du vill ha i grupp och sedan skicka ut mixsenden på st. :) Tror det var sida 65 i manualen http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/english/mixers/ls9_en_om_c0.pdf
 "If desired, the pan/balance setting of the signal sent to a stereo MIX bus can be linked with the TO ST PAN/TO ST BAL knob of the SELECTED CHVIEW"
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Kul, tack!
Plötsligt blev det så mycket enklare att jobba med bordet!  :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad chris_mair

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • cdbm.se
Då kanske LS9:an inte var en så dålig idé ändå... Kul att min fråga var till hjälp för fler!  Bra forum det här med andra ord, Jag gick med nyligen. :-)
"Det låter dåligt på scen", nehe...


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag testade skicka ingångskanalerna til en mixsend i stereo. Mycket riktigt, det funkar!
Men mixsendkanalerna är alltid i mono så det går åt två stycken. Tyvärr går det inte heller att länka dessa, så kompressor, eq och regel jobbar individuellt för vänster och höger. Synd. 
Arbetar på XLN Audio