Forum > Färdiga produktioner
EMU+WERNBORG+YNOT - Adams julsång
Wernborg:
--- Citat från: mahan skrivet 07.11.2007, 22:12:03 ---När man gör covers eller egna versioner på klassiker, och då menar verkliga klassiker med stora K såsom denna, så tycker jag att det krävs lite mer än det att man slår igång the rhytmmaskin på nåt "modernt" och så slänger man på lite synth o så e den där.
O helga natt är ju en låt som på originalsätt utförd (tex Jussi Björling) formligen sprutar av känslor o stämningar särskilt när den är kopplad till julfirandet. Men i denna version, som nog visserligen gungar på fint, finns inte dessa känslor. Läs min kommentar om Harmonica Mikes version av samma låt så hoppas jag ni förstår va jag menar!
--- Slut citat ---
Nja.... måste bråka lite
Lite av tanken bakom detta är ju att gå en annan väg såklart. Att göra cover på en klassiker krävs att man ABSOLUT INTE gör om originalet för att sticka ut. Hmike och dividends version är bra hantverk och fint framförd, men inte nyskapande. Mer hemslöjd än konsthantverk liksom.
Vem vill höra en replika på Smoke on the water. Helt ointressant, däremot i countrytappning kan det vara intressant. Samma gäller med O helga natt tycker jag.
Jaha, nu kanske ingen vill prata med mig istället ...... B)
Fan, nu brände jag mina chanser på att göra slentrianmässiga covers också.... skit.
Harmonica mike:
Jag tycker ni skall köra på det här.Det blir ju annorlunda,och en egen tappning.Om det blir bra,ja det får vi se..Det finns ju mycket som skall dit,men snälla Emu,gör något åt trumkompet -det statiska på den färdiga verren,lova mig det..
Förresten,undrar om Låten är släppt som fri? Är den äldre än 70 år ? Jag vet faktiskt inte..Är den inte det så måste vi ju kontakta STIM..Om dom skall med på KR släppet alltså..
BTW,Wernis..Det här blir nog en riktig garage inspelning.. :P :lol: Med tanke på Industri soundet alltså. :D
Kör hårt Boys!!
Mvh
Micael
Emulator:
jävlar : skrev ett långt inlägg till alla och loggades ut o tappade allt :( återkommer igen :)
tack för lyssning så länge gott folk ;)
Emulator:
i ordning då :)
Hmike: självmord :lol: kanske är det så, spänd själv på sången från vänersnäs :D Angående stim: kan inte du ta det ansvaret i julskiveprojektet?
--- Citat från: Tant Fransa skrivet 07.11.2007, 19:34:05 ---Bra och ett suveränt komplement till "Adam Classic". Men en annan sak, du har fått upp en bra klang i rösten, inte minst på de höga tonerna. Har du smyg-övat?
--- Slut citat ---
--- Citat från: equality skrivet 07.11.2007, 19:37:11 ---En version som klart bär ditt signum. Kul med elektronika-disco på denna, en ganska osannolik kombination. Känns rätt så outvecklat fortfarande men vem har sagt att du inte kan sjunga!?
--- Slut citat ---
Tack ska ni ha..visst har jag övat, men ogillar att höra mig fortfarande. detta är ju mest en ofärdig skiss som sagt, ynot vrålar sen :)
--- Citat från: cykeln skrivet 07.11.2007, 21:05:28 ---Det här är ju en av mina riktiga julfavoriter - i Jussis tappning då
Så vem skulle tro att en elecronica-variant skulle ha nåt på den
.. men det har den .. bra gjort och bra sång
Kanske att trummorna kunde få vila i något parti
Mer volym på de mörka synth-stråkarna
--- Slut citat ---
--- Citat från: jay thomas skrivet 07.11.2007, 21:15:44 --- :D Den är bra och originalet behöver man kniptång i fickan för att sjunga....
Crossovern funkar bra tycker jag. :)
--- Slut citat ---
Kul att det funkar för er :) tack åter får sångkommentar cykeln, värmer :) Kniptången klarade jag väl mig precis undan!
Bra ide med vilande trummor, för att sedan återkomma som en käftsmäll :D
--- Citat från: ynot skrivet 07.11.2007, 21:54:16 ---gillar detta emu blir intressant o få ta del av :)
kan man dra det mer åt reperban ;)
okej med improv ?
--- Slut citat ---
:wub: Om jag får beställa något så blir det bowievoice i verserna, dubbad av en galen wadling i refrängen? Du ska få fil utan sång! :)
--- Citat från: mahan skrivet 07.11.2007, 22:12:03 ---jAHHADÅÅSÅ! :unsure:
Efter denna kommentar kommer väl ingen att se åt mitt håll mera. Kunde ju förstås välja att låta bli att kommentera men har ju som vana att försöka bita i allt som kommer framför mig.
När man gör covers eller egna versioner på klassiker, och då menar verkliga klassiker med stora K såsom denna, så tycker jag att det krävs lite mer än det att man slår igång the rhytmmaskin på nåt "modernt" och så slänger man på lite synth o så e den där.
O helga natt är ju en låt som på originalsätt utförd (tex Jussi Björling) formligen sprutar av känslor o stämningar särskilt när den är kopplad till julfirandet. Men i denna version, som nog visserligen gungar på fint, finns inte dessa känslor. Läs min kommentar om Harmonica Mikes version av samma låt så hoppas jag ni förstår va jag menar!
Alltså känner mig lite kluven, inga fel på spelning o sång (Emu har ju faktiskt snygg röst) men denna versionen av Helga natt är för att citera HM:
"Detta låter som ett självmord på en klassisk julsång." :D
Detta var min uppriktiga mening,
Och visst tusan e det är ju bra att det finns olika versioner att välja på! :)
h. johan
--- Slut citat ---
Alla får tycka vad som helst, och att förmedla en känsla är svårt, -framförallt när man inte är sångare.
Däremot tar jag faktiskt illa vid mig av prat om att starta en trummskin och slänga på lite synthar. 8-10 timmar av ljudtweakande och handknackande av komp och synthar känns inte som att rafsa ihop något. visst, det är odynamiskt och saknar utstickande grejjor, men det kommer.
missförstå mig rätt, jag har inget emot att folk sågar låtar, det låter illa, är tråkigt etc, men det känns som påhopp att man rafsat ihop nåt.
Tackar dock och bockar för kommentar om sång etc!
Jag sällar mig lite till wernborgs utläggning om varför man gör en cover.
Hmike igen då: lovar att variera kompet mer. Men lite malande känsla vill jag nog ha kvar...fast varierat malet då. ;)
tack allihopa för lyssning och kommentarer!
Tror det kommer flyga med wernborgs skitbra gitarrer, och the voice from vänersnäs!
god jul ;)
Dividend:
--- Citat från: Emulator skrivet 08.11.2007, 00:21:34 ---i ordning då :)
Hmike igen då: lovar att variera kompet mer. Men lite malande känsla vill jag nog ha kvar...fast varierat malet då. ;)
tack allihopa för lyssning och kommentarer!
Tror det kommer flyga med wernborgs skitbra gitarrer, och the voice from vänersnäs!
god jul ;)
--- Slut citat ---
Haha... Här dyker jag upp som tomten ur lådan. Mycket intressant! Håller med mike om beatet, i övrigt får du vänta på kommentar tills ynot och wernborg gjort sitt :D (elakt skratt!) ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida