Forum > Färdiga produktioner

1up & Dividend - Julvisa Snö

<< < (3/17) > >>

Light Head:
Jag är väl hel-konstig som älskar sådan här musik. Fantasi, orginalitet, känsla. För mig så hamnar ni med råge på rätt sida hjärndöd/intelligent!

Musiken är fin, texten är nästan perfekt. Det är dock några saker som jag inte riktigt finner så harmoniskt eller intellektuellt tilltalande. "men undvik den gula,
och finns klumpar," Jag kan inte riktigt få in den biten i resten av texten, känns som om allt det som finns i texten blir förstört.. som,, ehum, en liten liknelse är på sin plats. En poetisk text framförs varligt och avstämt av någon som avslutar med att kräkas.

Kanske inte den lättaste liknelsen, men det är det enda som hindrar mig från att applådera denna julevisa. Nu blir det bara jättebra!

1up:

--- Citat från: SvartSaft skrivet 06.11.2007, 23:19:30 ---Tror det skulle behövas lite de-esser på "kissa"... :-)

--- Slut citat ---

Du har jätterätt. Det ska fi kissa, förlåt, fixa! :P

--- Citat från: SvartSaft skrivet 06.11.2007, 23:19:30 ---Och vad betyder "smö"....?

--- Slut citat ---

Jag är skyldig, det är ett nödrim. :D Men visst är det stilbildande? :)

--- Citat från: SvartSaft skrivet 06.11.2007, 23:19:30 ---Julkänsla? jajamen! :-)

--- Slut citat ---

Gött! Kanske behövs inte bjällrorna för att locka fram julkänslan? :) En klar tomteluva på hjässan i så fall!

1up:

--- Citat från: Light Head skrivet 06.11.2007, 23:39:40 ---Jag är väl hel-konstig som älskar sådan här musik. Fantasi, orginalitet, känsla. För mig så hamnar ni med råge på rätt sida hjärndöd/intelligent!

Musiken är fin, texten är nästan perfekt. Det är dock några saker som jag inte riktigt finner så harmoniskt eller intellektuellt tilltalande. "men undvik den gula,
och finns klumpar," Jag kan inte riktigt få in den biten i resten av texten, känns som om allt det som finns i texten blir förstört.. som,, ehum, en liten liknelse är på sin plats. En poetisk text framförs varligt och avstämt av någon som avslutar med att kräkas.

Kanske inte den lättaste liknelsen, men det är det enda som hindrar mig från att applådera denna julevisa. Nu blir det bara jättebra!

--- Slut citat ---

Så noterat. :) Vi får föra en diskussion här bakom stängda dörrar och se vad vi kommer fram till i frågan. En liten liten korrigering kan ju vara skillnaden mellan flipp och flopp?

Din liknelse förtjänar en träplakett i kontrollrummets virtuella 3D-annaler! :)

DåligtGehör:
Varför inte "och överallt sprang söta apor hoppa hö" istället för SMÖ?

Refrängenens sista rader både poetiskt och rytmiskt inte så inspirerande. Särskilt "kom ihåg att det som försvinner i snö kommer fram i tö!" känns lite nödigt och brist på bättre.

Annars en toppenfin låt!

1up:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 07.11.2007, 00:02:24 ---Varför inte "och överallt sprang söta apor hoppa hö" istället för SMÖ?

--- Slut citat ---

Ah den kan funka! Smö var ju nödrim för "små". Är ju lite stolt över att ha uppfunnit ordet SMÖ dock så strävar lite emot kan du förstå. :)

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 07.11.2007, 00:02:24 ---Refrängenens sista rader både poetiskt och rytmiskt inte så inspirerande. Särskilt "kom ihåg att det som försvinner i snö kommer fram i tö!" känns lite nödigt och brist på bättre.

--- Slut citat ---

Jo, texten kanske tappar i udd och intresse där. Får ta en funderare som sagt på de. Bra att få lite realityfeedback. Ändra, men behålla temat och känslan.

Kanske, eller kanske inte? Tanken är ju att det gula är kiss förstås i snön, och det ska man undvika. Klumparna, ja, det är ju bajs då. :) Som kommer fram i tö, ja, om man väljer att äta klumpig snö kan man få en obehaglig överraskning, Men det hade du säkert listat ut redan.

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 07.11.2007, 00:02:24 ---Annars en toppenfin låt!

--- Slut citat ---

Tackar vi för! :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion