Kontrollrummet

HUr triggar man baskaggen lättast

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har funderat på hur triggermickar kopplade till samplingar fungerar.

Vill exempelvis bara trigga baskaggen på grund av att den blir lätt plastig och torr och har inte rätt djup. En sampling är så mycket snyggare med det jag har att tillgå.

Hur gör man detta på ett smidigt sätt?

Har inte Dr Hans byggt ett trumset med triggarmickar??


Utloggad tsmalmbe

Lättast är att köpa en 80-talstrummaskin i 1U rackformat (nå, formatet gör inte det lätt, bara praktiskt) med 8 triggeringångar. De inbyggda sounden kan du ju glömma, med det är inte poängen. Poängen är att det konverterar det du spelar i realtid till MIDI. Detta är den klart billigaste lösningen. Dessutom är det en ganska bra lösning. Det finns ju lösningar som är specialgjorde, men de gör samma sak lika bra 10 ggr dyrare tror jag.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Lättast är att köpa en 80-talstrummaskin i 1U rackformat (nå, formatet gör inte det lätt, bara praktiskt) med 8 triggeringångar. De inbyggda sounden kan du ju glömma, med det är inte poängen. Poängen är att det konverterar det du spelar i realtid till MIDI. Detta är den klart billigaste lösningen. Dessutom är det en ganska bra lösning. Det finns ju lösningar som är specialgjorde, men de gör samma sak lika bra 10 ggr dyrare tror jag.

Men då måste jag även ha något att koppla midin till...någon form av midistyrd sampler. Eller kanske en låda från ett digitaltrumset. Det har ju ganska ok kick.


Utloggad tsmalmbe

OK, jag antog att den biten var klar, att du tänkte spela mot datorn DKFH eller liknande. Oberoende av så får du ju in en midisignal, så du kan byta ljud senare. Eller var det live? Oh fan, det här är i live-avdelning  :ph34r: då rekommenderar jag att du gör som jag rekommenderade tidigare :) och skaffar en bra parametrisk eq till, så kan du säkert göra altl du behöver med ljudet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tycker att det är för mycket jobb att släpa med datorn för en liten bastrumma.  :rolleyes:

Har aldrig pillat med triggar tidigare.

Finns det ingen modernare dosa som gör ljud till midi-signaler?
Vad för mickar ska man använda, är triggermick bara en mick som kopplas till triggeringång?
Kan man ställa in någon form av threshold på dem? Så den inte påverkas av andra trummorna.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En enkel triggmik. Finns kontaktmikar man fäster med häftmassa på skinnet för typ en hundring.
Trummaskin med triggingång (som tsmalmbe nämnde), tex Kawai R-50
Sampler i rackformat, tex Akai S-1000
Rackcase

Blir en hyfsat mobil lösning för högst ett par tusenlappar. (Reserverar mig ifall R-50 har anslagskänsla via triggingången, men principen.....)

Så gjorde vi en gång i forntiden och det funkade bra. Det gick dessutom att ansluta vanliga sustainpedaler till R-50 och där brukade vi trigga typ gong-gong å sånt. Ack hemska 80-tal


Utloggad tsmalmbe

Finns det ingen modernare dosa som gör ljud till midi-signaler?

Det finns säkert något dyrare med finare knobar och högupplöst ledscreen som gör samma sak.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tack för svaren...nu har jag fått lite mer grepp om bregeppet triggning.

Menvad kännetecknar en triggeringång.
Kan man ta en vanlig mick och koppla in där med xlr? Eller måste det vara triggarmickar med specialkontakt?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack för svaren...nu har jag fått lite mer grepp om bregeppet triggning.

Menvad kännetecknar en triggeringång.
Kan man ta en vanlig mick och koppla in där med xlr? Eller måste det vara triggarmickar med specialkontakt?

Den jag menar har en liten tunn rund platta. 1 cm i diameter och 1 mm tjock med en kort kabelstump som leder till en telehona.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tack för svaren...nu har jag fått lite mer grepp om bregeppet triggning.

Menvad kännetecknar en triggeringång.
Kan man ta en vanlig mick och koppla in där med xlr? Eller måste det vara triggarmickar med specialkontakt?

Den jag menar har en liten tunn rund platta. 1 cm i diameter och 1 mm tjock med en kort kabelstump som leder till en telehona.
Så en triggeringång är en vanlig teleingång?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack för svaren...nu har jag fått lite mer grepp om bregeppet triggning.

Menvad kännetecknar en triggeringång.
Kan man ta en vanlig mick och koppla in där med xlr? Eller måste det vara triggarmickar med specialkontakt?

Den jag menar har en liten tunn rund platta. 1 cm i diameter och 1 mm tjock med en kort kabelstump som leder till en telehona.
Så en triggeringång är en vanlig teleingång?
I alla fall på R-50. Det är den enda erfarenheten jag har där.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tack för svaren...nu har jag fått lite mer grepp om bregeppet triggning.

Menvad kännetecknar en triggeringång.
Kan man ta en vanlig mick och koppla in där med xlr? Eller måste det vara triggarmickar med specialkontakt?

Den jag menar har en liten tunn rund platta. 1 cm i diameter och 1 mm tjock med en kort kabelstump som leder till en telehona.
Så en triggeringång är en vanlig teleingång?
I alla fall på R-50. Det är den enda erfarenheten jag har där.

Tack...då fick jag ytterligare lite kött på benen.
Har lite trummoduler och sampler att leta upp nu, får se om jag hittar något.

/Zyan


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Har funderat på hur triggermickar kopplade till samplingar fungerar.

Vill exempelvis bara trigga baskaggen på grund av att den blir lätt plastig och torr och har inte rätt djup. En sampling är så mycket snyggare med det jag har att tillgå.

Hur gör man detta på ett smidigt sätt?

Har inte Dr Hans byggt ett trumset med triggarmickar??

Jo det har han!
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har inte Dr Hans byggt ett trumset med triggarmickar??

Jo det har han!
Berätta mer då för bövelen  :rolleyes:
Finns det någon tråd om detta någonstans. Försöker lära mig lite triggteknik.


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Vet inte riktigt vad det är du vill veta.

Jag har kopplat min triggar till en modul med namn "alesis trigger I/O" med det är ju inte aktuellt i ditt fall eftersom du skall använda ditt live.

Alesis trigger I/O har inga egna ljud jag kör BFD i datorn.
Skall du köra live så behöver du ju en modul med ljud i och en triggmick.
Leta beggade moduler på blocket mm ( skall hålla mina ögon öppna )
Triggmick kan du bygga en själv eller köpa en färdig! Bland dom billigare med fäste har du Drum red shot. Sen finns det ju lite seriösare varianter men dom har ju samma typ av triggning DDrum akustik (tror jag dom heter ) Och T-trigger som är en kopa på DDrum ( ser det ut som ).

Roland finns ju också ( hade för mig att dom var dyra men i samma prisklass som resten verkar det som ).

Billiga kontaktmickar finns ju också.

Såg att det hänge lite beggade triggmickar sist jag var på slagverket i stockholm ( vet inte var du bor ).


Vad vill du veta?


Skall du bara kompletera ljudet på kicken i studion skulle jag köra drummagog istället.


Edit : ändrade mig om en grej!
« Senast ändrad: 06.11.2007, 18:08:38 by DrHans »
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har knappt vetat vad triggning var, försöker få en bild över om det är en möjlig lösning live. Speciellt på baskaggen.
Och hur det går till.

Det du har verkar vara ett hemmabyggt elektroniskt trumset.

Men tror jag är införstådd i problemet.
Behöver alltså en omvandlare till midi och en samplare och lägga in ljudet på den. Är dessa samplare och trummoduler med trigg velocitetskänsliga?



Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Är dessa samplare och trummoduler med trigg velocitetskänsliga?


Ja i 127 steg
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio

Behöver alltså en omvandlare till midi och en samplare och lägga in ljudet på den.


Eller en vanlig trummodul dom har ju triggingång och ljud ut. Men då kanske du får nöja dig med dom ljuden som finns i den burken.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Först av allt, Du behöver inte någon triggmick för att trigga. Du kan lika gärna köpa en datamick på Classe O för 29 spänn och stoppa in i din modul istället för en triggmick för 500-700 spänn.

Dom billigaste modulerna just nu är väl Alesis DM5, begagnad Alesis D4 (tror den har utgått) eller Roland TD-3. Nu vet jag att du itne hade lust att släpa med en dator, men du måste väl känna nån som har en laptop som du kan låna med dig? Då kan du ju dessutom använda valfria samplingar. ApTrigga kostar väl typ 350 spänn eller nåt. Billigare än så komemr du inte undan. Det är nog dessutom det bästa och mest flexibla.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ja köpte två st. redshot trigger från ddrum för 300 spänn. kostar nya 270:- / st.
det och en sampler så är du i hamn.. ja köpte en triggmodul för hundra spänn beggad.. funkar skitbra och låter typ som tr505.. fätt mao.  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ska goggla, ebaya, tradera och blockla de modeller ni nämner och se vad jag hittar.
Kan alla dessa ta in en vanlig clas ohlson mick?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tyvärr är det live. Bra länk om man vill ha fylligare bas eller liknande på inspelningen och inte orkar knappa in alla basslag på drumappen.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Knappa in alla kickar på drummappen från en befintlig inspelning låter iofs vääääldigt jobbigt och det kommer nog dessutom inte bli tajt, så du kan ju testa att kopiera spåret och trigga kopian annars.
Oftast blandar man ju triggspåret med orginal så det låter så naturligt som möjligt. Samplingarna är ju ofta bara ett stöd åt det inspelade spåret. Att ersätta hela trumman med 100% sampling sker väl Oftast bara antingen i väldigt snabba metalkickar (nästan ett måste eftersom det tenderar att bli väldigt mycket otydligt lågfrekent ljud innuti kicken) eller om man har misslyckats med inspelningen (kan jag tänka mej. Vad vet jag hur hur andra tänker).

Classe-O-micken borde funka i dom där modulerna om du har en 3.5->6.3-plugg, och om det är för svag signal så får du i värsta fall koppla via mixer för att förstärka.

Sabachthani - Gothic Doom Metal



olofd

  • Gäst
http://www.catherinemusic.se/stop.mp3

alla trummor är utbytta med drumagog på denna inspelning.
Orginalinspelningen låter asrisigt.. med mening då
För att sedan bara switcha.

Enkelt, billigt och snabbt


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
http://www.catherinemusic.se/stop.mp3

alla trummor är utbytta med drumagog på denna inspelning.
Orginalinspelningen låter asrisigt.. med mening då
För att sedan bara switcha.

Enkelt, billigt och snabbt
Antar att du är basisten i bandet. Schysst låt... :)

Tillbaka till ämnet nu då.
Finns det någon möjlighet att höra orginaltrummorna?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har du kommit vidare?
Har bara hunnit kika lite grann. Har fastnat med att arrangera några stycken (utan att kunna läsa noter) sen så är det mycket jobb och plugg samtidigt. Får se när tiden räcker.
Men detta lär nog dröja, kommer nog köpa ett nytt ljudkort och patchbay först. Sen blir det GSSL.


Utloggad Willy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Har du kommit vidare i detta ämne eller finns det utrymme för mera tankar?


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Som metal trummis som själv tänker skaffa mig triggers på kicken/ kickarna tänker jag skaffa Ddrum (inte redshot utan "pro" versionen) samma använder t.ex dying fetus trummis,derek roddy, george kollias  heikki saari från norther osv nästan alla med snabba kickar även många långsammare.

Till den en Alesis DM5 som har tillräckligt mångsidiga ljud och mycket att skruva på för att få ett eget sound.
Detta system är alltså lättast och fungerar snabbast.