Hej Freddy.
Det naturen har gett kan man utveckla.Jag är begåvad med en djup Baryton pipa.Med olika teknik och magstöd så kan jag få fram det mesta ur min röst.Sprucket(whiskey röst)ljus klar röst och mörk klar röst.Vidare så påverkas rösten av olika saker,rökning är ju inte så begåvat till ex..Efter en rejäl bläcka har jag mitt absoluta röst läge på morgonen när jag vaknar.Det kan man oxå träna upp med hjälp av en sång pedgog,men jag tycker det är roligare att kröka

När du sjunger så får det inte kännas ansträngt,då använder du fel teknik och kan förstöra din röst.Du kanske är tenor av naturen,och då blir det lite marigare att nå riktigt låga toner - men i gengäld så når du väldigt höga toner då..
Som jag ser det,och jag är självlärd,så finns det olika sång tekniker för en man.
Falsett
Övre delen av halsen
Nedre delen av halsen
Samt fullt magstöd,vilket jag behöver ta till för att nå mitt baryton register
Förmodligen så sjunger du med den övre delen av halsen,då blir det lätt jobbigt och ansträngt när du tar i.Det passerar för mycket luft mellan stämbanden,om du använder fel teknik.Har du ingen låt här så jag får höra hur du låter?
Det finns en del smarta knep att ta till för att förstå hur man når de olika teknikerna,om du är intresserad,så dra ett pm - så kan jag förklara lite mer ingående.
Man behöver inte dricka whiskey för att få whiskey röst,det är en teknik fråga.
Mvh
Micael