Kontrollrummet

equality & Wernborg - 50 sek disco, soul eller...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hinner inte mycket i musikdatorn nu. Har en massa gammal skåpmat som inte blev nåt med men kanske kan tas upp igen när tid och inspiration förhoppningsvis infinner sig. Skulle därför vara kul att höra synpunkter på denna bl a. Är det nåt att gå vidare med? Skall sättning och mix ändras? Tänkte mig sång så småningom, ja inte min alltså  :D.

equalitys version

Edit: Wernborg har tuffat till låten helt klart med andra trummor och bas bl a:

Wernis version

« Senast ändrad: 21.11.2007, 00:48:48 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hållihatten!
Visst gungar detta skönt, ungdomsdisco på 70-talsvis! Kanske lite mer tajthet önskas, mer attack på brasset, som nog annars funkar fint. Och basen kunde köra nåt "strängriv" alá 70-tal, you know, det typiska ska man kalla det piskbas. Oj, blev riktigt ivrig på att få höra fortsättningen, yess!

Keep it coming. låter snyygt! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! Tack Johan. Fattar vad du menar med basen tror jag, mer slap alltså? Det haltar till här och var men som sagt primitiv skiss som man knappt vill spela för folk.  :D
« Senast ändrad: 06.11.2007, 00:37:15 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Kul! Tack Johan. Fattar vad du menar med basen tror jag, mer slap alltså? Det haltar till här och var men som sagt primitiv skiss som man knappt vill spela för folk.  :D


Ja visst fan, SLAP, vad se inte så jag skrev då???.... :P :lol:
Dementiiiiii på gång!
JAg tycker skissen låter smaskig, så skruva till med resten nurå... :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Detta är väl det ögonblicket när jag får ge igen för elaka kommentarer som fel årtionde för oktavbasar.

Detta stycke för mig att rysa och småle lite sådär fånigt. Låter precis så där smetigt kladdigt strudsigt otrevligt kliande dansframkallande som det skall göra.

tajta upp det, och jag kommer att tvingas dansa lite framför datorn mot min vilja. Med ett fånigt leende på läpparna.

Hemskt genre, men skitbra gjort :)

Ja just. Sa jag att du fått nytt namn?


Dr Disco  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Dr Disco :D

Låter ju härligt. Medhåll om att det inte är min kopp grönt te heller, men man rycks med helt klart efter en stund. Jisses, brasset där gillar jag inte så mycket. Jag kan ha fel, men vore det inte bättre med piano eller nåt mjukare?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
mahan: Uppfattat. Tack.
Emulator:  :D Oktavbas som är så fiiint...  :D Ja, vi har alla våra böjelser och det blev nog nåt nostalgiskt för mig fast jag avskydde disko när det begav sig. Tnx pal.
Dividen: Neonte kanske? Brass är ju knepigt på midi, ska se om jag kan ändra attacken som Johan är inne på. Tack för lyssning och kommentar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul grej och så fint transparent ljudbild. Det vilar mystik över brasset. Det både låter som det ska funka, fast, behövs en transponering en ters? Det är som att de inte matchar just nu. Herr Brass och Fru Arr. Kan vi få dem att mötas?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jorå,jag sällar mig till hyllnings kören.Inte min genre heller,men vad fanken - man måste få ur sig ideerna,så är det bara.Så dona på,dock gillade jag introt bäst.Ponera att man skippade den discosoundlika baskaggen och drog dit en vanlig,då min gode Mike så låter det plötsligt soul..Jag får sextitals vibbar av det övriga,men tyvärr inte baskaggen,lite Otis Redding..Bas kaggen låter som om den har försökt färdats bakåt i historien,och det går ju inte,det är framåt som gäller.Kantslaget hade jag oxå skippat,virvel!

Lite andra funderingar från Norrlands juryn som sagt,men en som tror på iden.Det kan bli ett ruskigt skönt sväng i denna om du anammar mitt råd...Testa i vart fall,och det vill jag väldigt gärna höra.

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Hjälp macen fixar inte wma kan man få en MP3a på eposten kanske please.
Göran


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
JAg håller med Hm...strunta i discotrummorna så har du 70-tals soul ist...och tajta upp det hela och kvinnligt vokalt så är du hemma... B)

//: karl    B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
1up: Tackar. Skall brasset upp i diskanten mer alltså? Tror det blir annorlunda när sång kommer till och det inte blir lika sammanhängande brass. Men får se. Skall ha dina idéer med mig.
Burnin Sven: Fixar en alternativ mp3-länk högst upp.
HM: Om det bara hänger på trummorna vill jag gärna få den åt soulhållet än disco men hade inga andra ta till vid det tillfället. Ligger närmre idealet s a s. Blir till att testa alltså. Tnx Micael.
karl: Tack. Yes. Uppfattat. Kvinnlig vokalist kontaktad. Måste få till en text också, svårt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inte mycket disco här. typ ingenting. Jag fattar inte hur ni alla kan tycka det  :unsure:

Bakom det vidriga arret tycker jag det döljer sig ett amerikanskt västkustskt slickt sväng. Modell Bill Champlin, Lee Ritenour, Larry Carlton etc...

Behåll gitarren, som är underbar. Lägg basen med ett mjukare sound. (Bara inte fretless) Fimpa brasset och och spela det på ett tokkomprimerat rent elgitarrljud istället (så det nästan smäller om anslagen). Trummor med mer autentiska akustiska ljud istället. Orgeln kan nog vara kvar också.

Oj!!


 :ph34r:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Elaka Jazzfarbror!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo men vi vet ju alla den killen vet vad han snackar om och när han dessutom nämner Lee Ritenour blir man ju en i alla fall gladare spillra av sitt forna vrak. Men midi är midi och det går inte att få till brass trovärdigare än så här. Basen är också midi och ser det iaf som ett gott tecken att det finns olika uppfattningar. Ger liksom en än större frihet att göra som man vill  :D. Nya trummor vore kul.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Visst ha W rätt inte mycket disco över detta. Håller i stort med i hans råd även om jag nog vill behålla gitarren lite mjukare än vad hans beskrivning ger. Blåset kan nog dock vara kvar men inte tajtas och tryckas till utan ha en luftig lite släpig karaktär som understödjer hellre än säger titta på mig. Inte blås hela tiden, bara komma in då och då.

Gå den luftiga, lite loja coola vägen.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, alltså, "elaka jazzfarbror" är väl mest lite internt mellan mig och den gode gitarristen.

Sorry för trådkap ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Burnin Sven

  • Gäst
Alltså jag hör ett hejdundrandes intro till en låt som kunde varit skriven av herr Brown Eyed Girl him själv men visst ok den petige kan kanske känna att instrumentinsatserna känns lite plottriga i nuläget men det är väl en låt på G och då är det bara att spruta på med ideérna? I ett sånt läge hellre för mycket så man kan vaska fram guldet. För guds skull på den här igen för man vill höran i sin fulla längd och jag tror att din röst skulle funka 100 i den här låten.
Göran


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
DåligtGehör: Intressant respons som alltid. Blir kanske ett colab till slut. Hoppas det.
Emulator: OK.  :D
Burnin Sven: Oj tackar BS! Ja det blir väl jullov nån gång!?  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Oväntat med disco men
Yessir, det svänger
Gillar git.introt och även blåset, även om sådant inte är min påse direkt
Med lite tyngre/fläskigare bas och trummor så blir det bra tryck
Kanske en lite ilsknare/fräsigare orgel?
Bra komposition!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det känns som man blandar för mycket. Snyggt intro med gitarr som svänger ordentligt men när basen och trummorna kommer in tycker jag det rycker sönder gunget som började så bra. Kan det vara den syntetiska kaggen som är boven möjligen? Har du testat med nåt enkelt trumkomp att gå vidare på?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar, cykeln! Är nog inte min påse heller egentligen. Vill ha det mer åt soul och kanske får hjälp med det. Står i begrepp att köpa en bas vilket kanske kan ge en viss fläskighet (även där  :P) om man nu kan spela tight. Jo orgeln är lite mesig kanske. Kul att du gillar kompositionen!
91:an: Gamla groove agent är det men trumhjälp på väg. Hoppas på det. Tack för lyssning och kommentarer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ere nått nytt på gång här tro? :)

Yepp

Bastardpostning !!!!

Förlåt. Nåt sånt kanske? Eller så har jag mosat låten.  :unsure:


Edit:
Det var nåt i brassfiguren som gjorde att mina fingar letade Lee Ritenour-glidningar och bends och sånt. Tror på det! Kanske öva lite och sätta det bättre bara?
« Senast ändrad: 20.11.2007, 23:13:00 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Yeah Wernis!! Tuffare trummor, baskaggen som en spark i solar plexus, gillar basglissandot som tusan men den blir vek sen och ska kanske följa kaggen och virvelns spel? Och jag var rätt nöjd med originalbasen...  :rolleyes: Vill nog ha Eb-maj-Ab på sticket, låter som du valt Gm-Cm men jag måste kolla. Elguran är hur skön som helst, gillar de klagande töjningarna och tydligheten i ljudet. Skulle man ha den pannad och kompguran pannad åt andra hållet och lämna mitten till sång och hammond? Skitkul att höra hur du vill styra denna och hur du tolkar grundidén. Håller inte med om allt men skithäftigt ändå!  :D
Lägger upp den i inlägg 1 så kan du radera länken sen. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag är nog världens sämsta discokännare och så...men gillar kagge bas o gitarr. virveln blir mjaa...

Men shit vilket gitarrljud!  När du böjer på detta sett är det precsi som det synkas med attacken i kompressorn. har aldrig hört så shcyssta bends.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Why not why not?
Detta funkar ju.Men var är soul svänget jag tyckte mig ana i första versionen? Grymt lirat som alltid,inte så oävet tänkt.Men men,kanske lite sång kan plocka fram det som saknas?

Jobba på boys.Detta är en bit på vägen,och ibland så är den lång..Men som tur är så finns det genvägar via Lindome :P

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Säg nåt Wernborg!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Yeah Wernis!! Tuffare trummor, baskaggen som en spark i solar plexus, gillar basglissandot som tusan men den blir vek sen och ska kanske följa kaggen och virvelns spel? Och jag var rätt nöjd med originalbasen...  :rolleyes: Vill nog ha Eb-maj-Ab på sticket, låter som du valt Gm-Cm men jag måste kolla. Elguran är hur skön som helst, gillar de klagande töjningarna och tydligheten i ljudet. Skulle man ha den pannad och kompguran pannad åt andra hållet och lämna mitten till sång och hammond? Skitkul att höra hur du vill styra denna och hur du tolkar grundidén. Håller inte med om allt men skithäftigt ändå!  :D
Lägger upp den i inlägg 1 så kan du radera länken sen. 

Lyssnade kanske inte så noga på din bas när jag letade harmisar.  :wacko: Hur är det med din kompgitarr. Det är bara en va? Melodigitarren är två, en ren och en distad som spelar unisont och jag har pannat dom här. Kanske bättre att vända ut orgeln och kompgurkan mot varann istället?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
jag är nog världens sämsta discokännare och så...men gillar kagge bas o gitarr. virveln blir mjaa...

Men shit vilket gitarrljud!  När du böjer på detta sett är det precsi som det synkas med attacken i kompressorn. har aldrig hört så shcyssta bends.

:)
Trummorna är Addictive drums, fick för mig att EQ hade det så ifall han gillar vad jag gjort borde det gå smärtfritt att jobba vidare för honom.

Gitarrljudet ja!!!  :D  Djäklar vilken uppenbarelse för mig med. På med Blockfish compressor och bänd så mycket som möjligt så växer liksom ljudet i styrka, speciellt på bendningarna av nån skum anledning. Räkna med mer sånt från min sida, för det var skitkul och levande ljud att spela på. Tack!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Säg nåt Wernborg!

Så där ja.  :)

Verkar som du köper en del, kanske en del idéer för dig att komma vidare på?

Tack vare din låt hittade jag ett helt nytt sound på gitarren efter 25 års spelande. Konstigt, men säkert!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Häftigt! Jo men visst en riktig vitamininjektion, kastar nytt ljus på möjligheterna. Tackar så jättemycket!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Säger som HM. Det funkar ju men var är det sköna happy soulsvänget från första versionen? Det är en annan låt nu.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg