Kontrollrummet

Tokai - Creepy Creatures

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ja, det ju alla helgons blodiga natt, eller vad den heter helgdagen, och tänkte lägga upp en låt med en massa monster med.
Dom kommer dock från yttre rymden. Man vet aldrig när dom slår till ("Monsterhit")
En astrounat har färdats i rymden, kommer tillbaka flera hundra år framåt i tiden. Han har rest i ljusets hastighet. Har inte åldrats mycket, däremot har alla på jorden gått bort och ingen vet egentligen vem han är...
« Senast ändrad: 03.11.2007, 19:47:22 by tsmalmbe »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Holá Tokai!
Nätt o näpen låt i 60-tals tappning som kanske kunde kapas en aning på längden o sen kallas Sleepy Slippers...
Kan inte hjälpas men detta låter parodi när man först läser vad låten handlar om, Creepy Creatures på the doomsday och så är det nerpackat i en förpackning med glad dur-musik. Textideén e bra och låtideén e bra men att blanda dom är som att sätta ketchup på glassen. :unsure:

Eller så missar jag nåt totalt här, help me up here.  :)



h.    johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Angående musiken som är klart tididig 60-tals influerat, så handlar det om en astrounant som skickas iväg runt 1962 och kommer tillbaka 300 år senarare.
Ok här kommer texten:

Vers 1 + 2
I´ve been around the universe, it took some time, but here I am
My hair is gray, not of age, I´m younger now than before

Stick
We´re all alone, no life insight

Refr
Except for all those creepy creatures. They didn´t like me I can tell you
Unhuman scary freaky creatures. Beware of what those nasty things can do

Vers 3 + 4
All are dead the people I knew, who send me off to find the Truth
Now everybody shake their heads about my mission and my report

Stick + Refr

Vers 5 + 6
No one listen to me nomore, they think I am a lunatic
Prepare yourself for dooms day, build barricades of hardest steel

Stick + Refr


« Senast ändrad: 03.11.2007, 19:57:13 by Tokai »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Holá Tokai!
Nätt o näpen låt i 60-tals tappning som kanske kunde kapas en aning på längden o sen kallas Sleepy Slippers...
Kan inte hjälpas men detta låter parodi när man först läser vad låten handlar om, Creepy Creatures på the doomsday och så är det nerpackat i en förpackning med glad dur-musik. Textideén e bra och låtideén e bra men att blanda dom är som att sätta ketchup på glassen. :unsure:

Eller så missar jag nåt totalt här, help me up here.  :)



h.    johan


nerpackat i en förpackning med glad dur-musik.



Detta är replica av 60-tals protestsmusik, som jag minns den, med slagkraftig pophitspotensial

Å andra sidan är detta gjort mest på skoj. det finns absolut inget allvarligt menat med texterna. Allt är rent fiction
« Senast ändrad: 03.11.2007, 20:23:20 by Tokai »


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Härligt gamla nostalgiska tongångar från musikens barndom vad gäller min årgång i alla fall! När man befann sej på ungdomsgården och lyssnade på kvällens popband! Fast låten håller inte måttet ;) vad gäller längden förstås, max 3 minuter ska det vara, oftast närmare två! Jag gillar ditt gitarrspel, dom böjda tonerna á la Harrison samt det enkla arret. Sången är lite svajig bitvis men borde väl kunna fixas till?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Yes, gillar också mid 60's-Britt-pop-soundet. Det gör du j-ligt bra. Snygg refräng och kör men creepy lyrics  :P.
Elgitarren klockren där på slutet. Mera!


edit: gitarr, gitarr, gitarr (inte gittarr, usch!)
« Senast ändrad: 05.11.2007, 17:24:31 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp,här är en till som gillar 60-tals feelingen i låten.Fast då lyssnade jag mest på Otis Redding å Ike/Tina Turner och Sven-Ingvars!!..Store brorsorna försökte tvinga på mig Beatles och Kinks å sånt där..men jag stod emot!! :D Å andra sidan så växte jag upp och insåg att det fanns Rocken Roll å blues :lol:

Jag tycker du sjunger bra här,sång uttrycket accentuerar sexti tals feelingen mycket väl.Gurorna å drumsen låter bra men,det bromsar lite vid några trumfills,men det stör inte mig så mycket - det ger det hela en äkta feeling,och sånt tycker jag om.
Så från mig blir det 5 mickstativ. Av 5 möjliga.

Mvh
Micael


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt med mörk text på glad musik..
det här var råsoft..skön känsla på sången
och skönt skräniga gitarr fills

lite Kinks känsla får jag dessutom..
skön låt!!

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Burnin Sven

  • Gäst
Helhäftig låt inga ben i den här men texten tror jag kanske behöver en översyn tror en Engelsman skulle tycka det faktiskt. Kul och orginellt tema och bra musik så varför inte ta ett varv till med texten så har du en riktigt bra låt.
Göran


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Perfekt låt för en kall dag med näst första snön utanför dörren och ett väntande tandläkarbesök (usch!) imorgon. Gillar sången och det distinkta i kompet. Hjärnan söker efter "creepy crawlers" snarare än critters, men det är en övergångsprocess.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
jag har inte lagt så mycket energi på att analysera texten, fast verkar lite kul :)

Låten som sådan är jättebra tycker jag½


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt paket. sången, gitarr och arr som helhet sitter rätt.

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jag gillar din ibland lite halvt svajiga röst, tycker den passar bra och gör musiken personlig.

Gillar bäst melodin och arret i versen. Gitarren i förrefrängen tycker jag är lite spetsig liksom.

Allt som allt en helt ok låt med en trallvänlig melodi som känns färdig.

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack alla för era kommentarer! Trodde inte låten skulle funka så pass bra.
Ska bara snabbt sammanfatta alla åsikter:

Låten är för lång. Ska man vara renlärig - ja. Men låten är lite av en hybrid - också lite modern pop.
Mera gitarr på slutet. Ett stilgrepp: tona ner när det börjar hända nåt, mycket vanligt då.
Det engelska språket. Ska fråga nån engelsklärare jag känner. Ser själv inga konstigheter. Innehållet är nog rätt så kvasivetenskapligt.
Spetsig gitarr. Kan så vara. Ville markera inträdet till refr.
Den vars åsikter som jag mest tar åt mig är mahans. Han lyssnade på låten utan att ha sett texten och utan att ha fått en viss förklaring till den. En låt ska ju inte behöva förklaras efteråt. Den ska ju tala för sig självt. Därför upplever jag hans respons lite som av ett misslyckande med låten. I början la jag in en röst (astrounatens) - typ "Tell Laura I love her" som i korthet berättade han han rest iväg år 1962, osv. Det skulle då också förklara att musiken är från den tidsepoken. Tyvärr tyckte jag det lät töntigt och tog bort den, rösten alltså.
« Senast ändrad: 09.11.2007, 20:43:45 by Tokai »