Kontrollrummet

Frågor kring Digidesign 888/24

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Vad är 888/24? Totalt omodernt? Värt att skaffa? Vilka begränsingar? Vilka versioner av PT fungerar på  den? Vad skall man betala? Hur kan man koppla  dem? Någon med  personlig erfarenhet? Bättre eller sämre än mboxar?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
888/24 är ett interface till gamla TDM Pro Tools (det som var före dagens HD system). Du behöver förutom 888tan ett Pro Tools 24MIX moderkort samt ett eller flera DSP FARM kort om du vill köra mera pluggar. Funkar med Pro Tools 6.4 vill jag minnas. Är 100% profs utrustning om du får tag på kortena.

mvh.
Hägge


Utloggad tsmalmbe

888/24 är ett interface till gamla TDM Pro Tools (det som var före dagens HD system). Du behöver förutom 888tan ett Pro Tools 24MIX moderkort samt ett eller flera DSP FARM kort om du vill köra mera pluggar. Funkar med Pro Tools 6.4 vill jag minnas. Är 100% profs utrustning om du får tag på kortena.

OK, intressant. Så om man grundar en studio kring det här, kan man räkna med samma utbud av plugins och samma kvalitet som idag? ProTools 6.4 - är det gammal programvara? Alla kort du räknar upp, är det PCI-kort till datorn vi  talar om alltså? Eller tillägskort som till typ M5000?

Dessa 888/24 går för kring 200-300€ på ebay. Kommer programvaran med, eller är den nedladdningsbar? Varför är HD-systemet bättre?

Tack för svaret.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jistanes va många frågor.. ok..

6.4 är ett bra program.. hände mer eller mindre inget förrän upp till 7an. ja kör 6.4 med min digi001 och det funkar skitbra!!
DSP farm, 24MIX är PCIbaserade, ja. Relativt kraftiga ändå, men inget mot HD korten.

ibland kommer progr. varan med, men inte alltid, och om den inte gör det finns den på digidesign.com.. :)

HD har högre samplingsfrekvens och bättre omvandlare, 888/24 är ju lite äldre, men ltåer galant ändå.. jag ska nog köpa ett gäng av dessa prylar lite senare, om ja köper större mixkonsol..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Är det så att man kan koppla ihop flere 888/24? Eller är det en per dator/styrkort? (jag antar att detta mix24 är kortet man kaopplar dessa enheter till i datorn) Kan man köra ADAT via 88/24, i såfall skulle jag alltså kunna använda  nuvarande RME-omvandlare ihop med det? Går det att hitta dessa  DSP-kort? Protools kör alla sina plugin på dsp-kort och inget på datorns CPU?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
flera interface går att använda ja.. ja kommer dock inte ihåg exakt hu rman gör!!
jo, du kan nog köra adat på 888an, men jag kommer inte  ihåg heller exakt där.. :)

pro tools kör med både nativa och dspplugins.. RTAS e nativa, TDM är dspbaserade på mixfarmkortet..!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Kollade på ebay o där kan du komma över ett mix24 kort för 440 dollar. Också DSP kort fans för några hundra dollars. Det kan vara en bra ide att bygga en studio runt dessa.

Digidesign är dock känt för att de inte gärna ger support eller service för gamla prylar. Lönar sig att kolla att servicen finns. Endel nya Pro TOols pluggar stöder inte PT6.4.

En grej som kan komma som en överaskning för många att PT 6.4 inte har någon Delay compensation för pluggar som vi alla är vana med från Cubase, Logic osv. Det betyder att man måste korrigera (flytta spår fram o tillbaks) för plugin delayn manuelt.  Att TDM PRo Tools är DSP baserat gör att delayn inte blir så stor som i nativa system men man hör det nog som fas fel mellan kanalerna om man inte korrigerar för det (otaliga producenter gör inte denna korrigering). TDM Pro Tools fick denna funktion i version 6.7 och LE Pro Tools har inte det ännu heller... inte i alla fall version 7.

Hägge


Utloggad tsmalmbe

OK, massor med bra synpunkter som skulle ha tagit en vecka  att googla fram. Tankarna ligger i att kunna  ha en "riktig" studio, och då huruvida  Cubase 3/4 är bättre/sämre än förra generationens digidesign. Inte helt enkelt beslut verkar det som.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
OK, massor med bra synpunkter som skulle ha tagit en vecka  att googla fram. Tankarna ligger i att kunna  ha en "riktig" studio, och då huruvida  Cubase 3/4 är bättre/sämre än förra generationens digidesign. Inte helt enkelt beslut verkar det som.
med tanke på att häromdagen såg jag ett helt TDMsystem på vendolin för tio papp, med enda orsaken att det blir så sjukt mkt billigare att uppgradera till ett HD system via TDM!!

men en hel fetlösning för tio tusen, som för ett par år sen kostade myyyyyyyyyyycket mer, tycker jag är sanslöst fett.. jag återkopplar till att jag är fortfarande sugen på ett eget TDM.. :) kul att fler är det!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Personligen tycker jag delaykompensation är det starkaste argumentet för att köra på "moderna" lösningar.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Hur fungerar det med VST-pluggar i PT omgivning då? Min UAD-1? Mina Powercore?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
VST pluggar, UAD och Powercore fungerar via FXpansions RTAS-VST wrapper.

Hägge




Utloggad tsmalmbe

Hur är det med kontrollytor och mixers? Går allt att integrera? Jag har varit i studior med SSL-bord och ProTOols. Hur är det ihopbyggt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Hur är det med kontrollytor och mixers? Går allt att integrera? Jag har varit i studior med SSL-bord och ProTOols. Hur är det ihopbyggt?

control 24 är ett rätt givet val om man vill ha en större kontroller och pro tools tillsamans!!!

mixerbord.. beror ju på vad det är, finns ju självklart alla analoga o digitala in- och utgångar som finns på alla andra ljudkort.

men större mixerbord kan man ju styra via midi och andra synkkopplingar..
o ssl o neve har ju stora jädrans maskinparkar för att styra mixerborden.. :)
kolla in soundware.se och neve´s nya monstermaskin Genesis.. det finns länk till en video där de visar hur man använder bordet och vad det består av..
här är länken: http://www.soundware.se/Nyhetsarkiv.508.aspx?recordid508=380
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Vad är 8-kanalig AES/EBU digital, och hur förhåller det sig till  ADAT?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Vad är 8-kanalig AES/EBU digital, och hur förhåller det sig till  ADAT?

hehe dina frågor tar aldrig slut idag.. :D
AES/EBU är digital signal som går genom xlr-kabel..
skillnaden mellan adat o aes/ebu är att adat inte klarar lika höga samplingsfrekvenser. det gör aes/ebu.. dessutom utvecklat av olika företag.. adat - alesis och aes/ebu - audio engineering society och european broadcast union.. alltså amerikanska och europeiska radiosällskapen!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Det finns konvertrar att sätta mellan AES/EBU och ADAT. För övrigt är AES/EBU signalen datamässigt identisk med SPDIF. Den riktiga lösningen för att kopla ADAT till ett PT system en svart låda som heter ADAT BRIDGE. 50dollar på ebay.

När det gäller kontrollers för PT gäller det att komma ihåg att förutom Digidesign egna monster kontrollers fungerar också billigare produkter från tex MACKIE och Behringer riktigt fint. Kolla tex. Behringer BCF2000, fungerar skitbra.

Hägge


Florian le Sage

  • Gäst
Kollade på ebay o där kan du komma över ett mix24 kort för 440 dollar. Också DSP kort fans för några hundra dollars. Det kan vara en bra ide att bygga en studio runt dessa.

Digidesign är dock känt för att de inte gärna ger support eller service för gamla prylar. Lönar sig att kolla att servicen finns. Endel nya Pro TOols pluggar stöder inte PT6.4.

En grej som kan komma som en överaskning för många att PT 6.4 inte har någon Delay compensation för pluggar som vi alla är vana med från Cubase, Logic osv. Det betyder att man måste korrigera (flytta spår fram o tillbaks) för plugin delayn manuelt.  Att TDM PRo Tools är DSP baserat gör att delayn inte blir så stor som i nativa system men man hör det nog som fas fel mellan kanalerna om man inte korrigerar för det (otaliga producenter gör inte denna korrigering). TDM Pro Tools fick denna funktion i version 6.7 och LE Pro Tools har inte det ännu heller... inte i alla fall version 7.

Hägge

Digidesign, ja vad skall man säga, att de inte lämnar support för äldre grejor=mer än ett år gamla typ på något sätt utan snarare är direkt otrevliga mot folk som inte köper senaste program/hårdvara är ju känt sedan länge och visar på en närmast kundföraktande och totalcynisk affärsfilosofi!!!

Jag sålde min Digi002r för några veckor sedan till en kille som haft enorma problem med dom trots att man skall/kan/får och bör överföra en giltig licens etc som är köpt hos dom en gång i tiden, men det gillar dom inte utan vill helst att nytt nytt nytt skall säljas och alla andra kunder som tex han, blir rent uselt behandlade trots sitt berättigande till support etc.

För min del och ENBART pga detta så gillar jag inte pro-tools/digidesign och alla dess återförsäljare/hejdukar och för att jag även hört detta tidigare men nu fått det bekräftat!

Att sedan ett hypat företag som råkar ha blivit världsdominant/standard i studiovärlden trots uppenbara brister rent tekniskt såsom det här med delay kompensation etc är ju rent löjligt-dessutom tar de sanslöst mycket betalt för ett system (HD) som enligt de verkligt kunniga teknikerna jag känner och har hört uttala sig om inte ens har vettiga omvandlare???, varför tror ni det byggts upp så mycket anti-Cubase snack etc som är pure bull...jag har inga problem med delayfel i Cubase SX 2 tex, jag har inte kunnat höra någon skillnad i ljudkonvertering/kvalitet mellan digi002r pt 6.7 och Cubase tex...osv osv.

Det ÄR en totalt sjuk marknad som är skapad på detta viset då folk liksom måste ha protools HD för att vara kompatibla med resten för att få vara med i sandlådan när det finns bättre och billigare grejor att tillgå, jag skulle inte köpa HD om jag ens var miljardär!!!

OBS-jag är inte någon Steinberg agent etc, jag skulle lika gärna kunna ha jobbat i Samplitude eller något annat likvärdigt kvalitétsprogram men nu råkar det ha blivit Cubase från början för min del. Flertalet tekniker/producenter jag har kontakt med i USA förstår inte varför man i tex Sverige är så blint styrda av dessa "marknadsregler" gällande PT HD hypen då bevisligen många fler prostudios (ett alltför ofta använt begrepp i syfte att påverka kunder/marknaden i omvänt syfte) kör på Cubase "over there" eftersom det är klart mer user-friendly etc etc...

 B)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag håller med herr le Sage att Digi är ett krongligt bolag att tampas med. Allt är Ok om du satsar 50,000euro på dit system och ingår ett service kontrakt för massor av pengar i månaden. Men om du inte updaterar till de senaste versionerna när dom befaller eller köper något begagnat så trampar du nog mitt i skiten om du får problem.

Men ett faktum är att det nog inte är utan merit som PT har blivit ett industri standard. Själva PT HD mjukvaran ät stabil och lätt att använda. Utbudet på pluggar är stort. Och trots att många kritiserar HD hårdvaran så låter den nog jätte bra. Det finns förstås bätre konverters på marknaden men skilnaderna börjar sen bli så teoretiska att de e svårt att kommentera. PT LE är nog bara ett skämt när det gäller att jobba med lite större projekt eller mixar. Främst pga. av delay kompensationen saknas och att antalet spår är så begränsat.

För mig har orsaken att jag byggt min studio runt MOTU, UAD-1 x 3, och CUBASE SX3 främst pengar. För att få samma prestanda ur ett PT system borde jag satsa 10 faldigt mera pengar på systemet. Och om man nu tänker sig att man försöker leva på det här så verkar det för mig helt idiotiskt. Men samtidigt är jag nog den första som medger att det att man INTE har Pro Tools är ett trovärdighets problem av enorm magnitud. Det är ofta potentiella kunder kommenterar att: "tack för offerten men vi tar de här andra stället som verkar profsigare, de kör Pro Tools och allt....." Musiker som inte håller på med inspelning känner till Pro Tools till namnet men har ingen har en aning om vad det innebär. De har bara läst i tidningen att Pro Tools de ena o Pro Tools de andra. Men det är ett stort problem.

Men därför ska jag gå tillbaka till den gamla goda tiden. Har en Studer A80 MKIII analog multitracker i Studion som killarna ska komma o instalera nästa vecka... ;)

Hägge



Florian le Sage

  • Gäst
ang. Studer A80 MkIII

Trevligt, var kommer den ifrån?

 :rolleyes:


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Studern kommer från en liten 100% analog studio som gick under (skrämmande :() i Helsingfors. Därifrån fick jag också en Studer 1/2" master bandspelare, Soundcraft bord från 70-talets slut, lite rörgodis och mickar osv. Dessutom fick jag därifrån en bussiness partner som kommer o tar hand om utrustningen samt fungerar som tekniker i min studio med 30års erfarenhet. Helt ok kap, hoppas jag i alla fall... :wacko:

Vi kommer att erbjuda både analoga och digitala tjänster samt blandningar enligt kundes önskemål.

Ännu gällande PT så måste jag medge att ja säkert kommer att skaffa PT LE för syns skull. Många producenter vägrar jobba med annat.... tyvärr...

Hägge


Florian le Sage

  • Gäst
Den där businesspartnern och teknikern skall du nog vara glad för om han kan sin sak...
finns ständigt grejor att fixa med och reparera etc!
Soundcraft, kan det vara series II månne, i så fall kan du också vara glad, maken till headroom/crunch har sällan upprepats efter detta bord!

Jo det där med PT HD standarden är ju ett gissel, samma med Logic som automatiskt blir producentens förstahandsval och hatobjekt, vad jag hört alltså, eftersom det programmet heller inte är kul på något sätt...

 B)


Utloggad tsmalmbe

Jag har gått på en producentkurs, och där har varenda en  guestspeaker talat om antingen Logic eller PT. Den absolut enda orsaken jag skulle  byta till PT vora trovärdighet. Alltså just detta med att om jag använder Cubase, så då är  studion en lekplats, inte en riktig studio. Men kanske jag då hellre ska satsa på Cubase, eftersom jag kan använda  programmet, och känner mig hemma där.

Sammanfattning av tråden:

888/24: ingen support, gammal PT, delaycompensation är problem, inga spårbegränsningar, kommer igång för kring 1500€
mbox: leksaker, uteslutet
002/003: stöder endast ptle, begränsade spår, delaycompensation??, kommer igång för kring 2500€
HD: obegränsat fint och obegränsat professionellt, för en struntusumma av cirkus 15000€

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
eller ett beggat HD pcikort för 5000€, och lynx eller apogee omvandlare för sjukt mkt mindre, men minst lika bra kvalitet!!

eller ännu skönare, mix24 kort med ovan nämnda omvandlare.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Men jag kan väl inte koppla  in andra omvandlare direkt in i PCI-korten heller?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Att påstå att Cubase är en leksak är lika intelligent som att säga att röda bilar går snabbare än gula etc etc...jag vet att detta inte är din åsikt tsmalmbe men det är så typiskt för hur PT/Logic "maffian" eller lobbyisterna för denna märkesindustri så infernaliskt och tyvärr framgångsrikt vilseleder guds lamm!

 B)
« Senast ändrad: 04.11.2007, 19:53:29 by Florian le Sage »


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Endel Apogee konvertrar kan koplas direkt till HD korten tex. ROSETTA serien. Int för att de e specielt billiga, inte i allafall med Pro Tools optionen.

Hägge


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag förstår tanken med att bredda sig. Har gått i liknande tankar och löst det på följande sätt:
En Macbook Pro med Boot Camp installerat. Kör Logic i OS X och Cubase i Win XP Pro. Ljudkort är ett RME Fireface 800. Ger stor flexibilitet och bra kvalitet för relativt lite pengar.
Trots PT LEs begränsningar kommer jag i framtiden skaffa en Mbox eller Digi002/003 för att bli kompatibel med de flesta artister och studios. Det lutar snarare åt en mbox, eftersom jag kommer att välja Logic eller Cubase om produktionen startar hos mig.

Utöver det har jag kvar min gamla stationära som mix/mastringsdator med ett EMU 1820m och ett UAD-1. Efterhand kommer jag att byta ut den mot en stationär mac och köra boot camp där med.

Jag tror att flexibiliteten ger ett bra förhandlingsargument i de flesta situationer. En deal som faller pga  avsaknaden av PT HD är nog inte min bag ändå.
Arbetar på XLN Audio


Florian le Sage

  • Gäst
Jag har då inte fått en enda kund pga min flexibilitet i detta avseendet, hade ju både PT LE/digi002r + Cubase SX 2 så jag sålde PT riggen eftersom jag aldrig använde den, sedan kan ju avståndet till de stora städerna (tyvärr) vara en annan och kanske avgörande faktor trots att allt är bättre här än i nån trång och sunkig studiovrå i storstan med buller och bång i omgivningarna!

Nej, min filosofi är av den gamla sorten, skall man göra något så gör det ordentligt och på ett och samma ställe helst, måste man så kan man ju alltid exportera wav-filer oberoende av plattform.

Allt har ju sedan en lång tid blivit så opersonligt och likriktat i denna bransch så att man kräks och tar sig för pannan för mindre, att motverka detta både musikaliskt, produktions och inspelningstekniskt är min största motivation och drivkraft, trots att jag aldrig kommer bli rik på det så får jag åtminstone behålla min heder och stå upp för mina ideal!



Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag håller med dig till stor del Florian. Är man konsekvent i sättet att arbeta (val av inspelningsprogram, pluggar, rum, lyssning etc) kommer man med tiden bli fantastiskt duktig på det man gör.

Pratade faktiskt med Stefan Glaumann om det här för ett par veckor sedan, som alltid har kört Logic. Han dock nyligen chansen att testa Pro Tools i en skarp situation. Trots att han insåg flera fördelar med programmet valde han att fortsätta med Logic för arbetsflödets skull.
Kan man sitt program utan och innan minimerar man tiden från tanke till handling.

Själv har jag växlat mellan Logic och Cubase ett par gånger, med vissa mellanspel i Pro Tools. Några gånger har det gett mig nya erfarenheter och infallsvinklar som jag tagit med mig.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
glöm inte att man kan få jobb med en av anledningarna till att man kan många program. jag har fått jobb utvald ur ett gäng tekniker just pga. jag kan fler än ett program!!!
jag tror faktiskt hellre på mångfald än enfald i den situationen.. visst att man ska kunna sin miljö, men när man kan den utan och innan!? va gör det då om man vill utvecklas??
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se