Kontrollrummet

karl- our own rules...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Onsdag studiokväll....kanske inte så inrutat men ändå...grejade med en gammal låtidé och vet inte alls åt vilket håll det drar  :unsure: kanske lite förslag om vad som funkar och inte funkar...

Tack  / karl



our own rules
« Senast ändrad: 06.11.2007, 21:39:01 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjenixen Karl!
En låt som man genast känner igen vems det är. På nåt sätt upplever jag låten som överproddad o tung, kanske åxå onödigt lång. Snygg melodi o tema men arret är jämntjockt, mycket som händer  och på varann hela tiden och så mot slutet kommer ännu en sologura som försöker få utrymme åt sig. Trummorna låter lite lustiga taktmässigt, vet int om det är baskagge o en hihat men hihatten tickar på alltför snabbt, lugna ner den till vartannat slag kanske. Och baskagen kunde bytas ut mot ett djupare puksound.

Sången o stämmorna är grejade såsom bara Karl kan, det funkar och lyfter låten.
Inte så förtjust över sologurornas sound, men blir intressant mot  slutet när dom övergår i säckpipsound. Varför inte använda säckpipa, månne det finns nån sådan plugg?

KOmmentaren låter kanske väldigt dömande men tycker att låten e helt klart värd att jobba vidare på, lite mer variationer, ett avsnitt med kanske bara piano eller ackegitarr för att hålla intresset uppe låten till slut. Så svar på din fråga är att det drar åt rätt håll! :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Johan för din analys...känns väl som du prickar det jag inte kunde sätta fingret på...kommer göra om en del och kanske börja mer avskalat med akustisk gura och sång, kanske ett ägg och sedan bygga därifrån...tycker om melodierna så jag vill nog jobba på med den här...säckpipa...hrmm skulle nog bli för mycket Biko... :unsure: tycker låten har lite -70 över sig
och texten går rakt emot känslan i harmoniken...svår att få ihop...men ska göra ett försök...tack för lyssningen...kritiken uppskattas...

Allt gott  /karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


DåligtGehör

  • Gäst
Det som utmärker sig är refrängen och det runt den. Annars tycker jag den känns sådär faktiskt. En låt jag nog hade hoppat över på karl-plattan som den låter nu då - trots en bitvis fin refräng (särskilt första gången). Lite för tam är min spontana reaktion. Hör ingen räddning men den finns säkert  ;)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skitfina melodier..gillar den där falsetten så återkommer ett par gånger
du har attans bra röst..gillar åxo tänket med slut skräneriet
gillar låten kort & gott

/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Larsson och Dåligt gehör....ungarna sov över hos några kompisar vilket gav mig ett otippat tillfälle att greja till ...så här kommer en lite mer avskalad historia....

Rules
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har lite svårt att få grepp om strukturen i denna. Versmelodin i början påminner om något som jag inte kommer på. Kanske är arret lite baktungt särskilt när elgitarren också skall lägga sig i och med körerna i refrängen. Blir för mycket. Outrot blir lite långt och segt i mina öron. Finns en del snygga grejor men skyms av arret och en  irrande komposition. Nu låter jag negativ men man är ju så himla bortskämd med alla pärlor du har levererat.
Edit: Som på beställning kom nu den avskalade versionen. Klart bättre!  :) Melodi, text blir tydligare.
« Senast ändrad: 02.11.2007, 00:38:23 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Mycket bättre.

Hade faktiskt en tanke om att du skulle testa en betydligt mer avskalat närmade till styckets melodier. Nu har du gått nästan halva vägen. Fast vad jag mer tänkte var mer "pulslöst" och till större delen utan rytmiskt spel. Framför allt helt utan percussion. Låta sången kunna vara friare mer obunden av takt och rytm som andra instrument anger. Mindre pop-låt

Men om man tänker sig den version du har nu så skulle jag gärna höra lite mindre rörelser på pianot. Mer pauser blandat med längre klingande ackord. De partier som har lite mer sparsamt spel är sköna att lyssna till men du köttar på lite väl med saker och ting rätt ofta och det blir lite linjelöst och var och en för sig.



Utloggad tsmalmbe

Allt viktigt ligger dead-center. Ägget och rösten. Vilket leder till en monobild. Sen ligger det ett piano låååångt bak, och en massa flumm underlig panorerad. Basen ligger lite här och där. Verkligen underlig mix, som inte stöder låten. På vissa ställen blir det oklart om det är slapp dubblering av sången, eller ett 60-tals delay?

Jag önskar mera jobb med ljudbilden.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Vilken skillnad det blev i nya versionen. Jag var inne och lyssnade precis när den första kom upp och mitt intryck då var att det kändes jämntjockt i kompet. Här i nyare versionen är det på rätt väg men jag tycker du kan göra ännu större skillnader, skala bort fler instrument i första versen och tryck i mer i instrumenteringen vid "please come down" osv så kommer de olika melodiavsnitten mer till sin rätt. Det är ju underbara melodislingor som i denna version fått bättre utrymme men i en tredje version kan få blomma ännu mer!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses Karl!
 Måste lyssna en gång till på förra verren och detta, alltså nya versionen är som en helt ny låt. Nu sitter själ o hjärta mer med i prodden, skitsnyggt arrat nu!
Mixen då, okei basen kunde ligga i mitten, nu bullrar den sakta i högra örat, lyssnar med lurar. Borde kanske kolla in placeringen av instrumenten en gång till. Ackeliret får nio rattar av tio, gillar sound o lir där. Och sången o stämmorna får min guldpeng, en så personlig o fin röst måste prisas! :)

OCh eftersom detta ligger på "halvfärdiga" så har jag en känsla av att vi kommer att få oss ännu en superlåt av Karl bar vi gar oss till tåls, OK! :)


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ja det finns kvar att göra...ska greja till.... /  karl
Allt viktigt ligger dead-center. Ägget och rösten. Vilket leder till en monobild. Sen ligger det ett piano låååångt bak, och en massa flumm underlig panorerad. Basen ligger lite här och där. Verkligen underlig mix, som inte stöder låten. På vissa ställen blir det oklart om det är slapp dubblering av sången, eller ett 60-tals delay?

Jag önskar mera jobb med ljudbilden.

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx J...Ja som alltid har jag lite bråttom men jag styrde om dan efter och tror nog mer på det hållet...som sagt en del kvar innan allt är klart...ska prova din ingång att skala mer så får vi se...

Tack för kritiken  /  karl
Vilken skillnad det blev i nya versionen. Jag var inne och lyssnade precis när den första kom upp och mitt intryck då var att det kändes jämntjockt i kompet. Här i nyare versionen är det på rätt väg men jag tycker du kan göra ännu större skillnader, skala bort fler instrument i första versen och tryck i mer i instrumenteringen vid "please come down" osv så kommer de olika melodiavsnitten mer till sin rätt. Det är ju underbara melodislingor som i denna version fått bättre utrymme men i en tredje version kan få blomma ännu mer!
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Bara lyssnat på "nya" verren, men tycker det låter riktigt fint :-) Hörs som sagt direkt vem som gjort den :-)

För min del kunde den gärna få vara ännu mer avskalad till en början, och fylla på med det som finns nu i den andra halvan av låten ungefär. Låta arrangemanget växa hela tiden så det bli riktigt maffigt mot slutet... och sen hastigt skala av till bara röst och pianoklink mot slutet. Det är den enda konstruktiva kritik jag kan ge, bra låt hursom :-)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Arete....ska prova att skala mer...tack för lyssningen

/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl.
Jag har svårt för basen som ligger så dominant i vänster lur,lägg basen i mitten.Något trevande stämmor,annars ett mycket skönt uttryck i denna.Men basen är ruskigt jobbig,tyvärr så stal den nästan hela showen,synd på en så fin låt.

Basen i mitten får bli mitt recept,då är du hemma. Det är en fantastisk känsla i låten,som faller mig helt i smaken.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Hm....först fattade jag inte förrän jag såg inställningarna på Trilogy( baspluggen) där själva basljudet var pannat åt vänster och biljuden typ strängrassellåg åt höger...ska ändra till dead on....ska mickla med lite körer också och få till en finaltouchê på det hela...tack för dina öron och hoppas det funkar bättre nästa gång du lyssnar...  /  karl   B)
Hej Karl.
Jag har svårt för basen som ligger så dominant i vänster lur,lägg basen i mitten.Något trevande stämmor,annars ett mycket skönt uttryck i denna.Men basen är ruskigt jobbig,tyvärr så stal den nästan hela showen,synd på en så fin låt.

Basen i mitten får bli mitt recept,då är du hemma. Det är en fantastisk känsla i låten,som faller mig helt i smaken.

Mvh
Micael
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
shit, hittar inte ver 1 nu när jag tänkte skriva något.

Min tanke om nummer två är att den är en genuint snygg produktion, men lite intetsägande låt för mig. Avskalat, slickt, snyggt. Jag gillade faktiskt version ett betydligt mer. Känns som om du behärksar denna genre (ver 2) till perfektion, men jag vill se dina kunskaper sträcka sig ut mot lite mer massiv kaotisk ljudbild som den första hade.

Men jag gissar att du inte går tilbaks ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
right....tnx karl  ;)
shit, hittar inte ver 1 nu när jag tänkte skriva något.

Min tanke om nummer två är att den är en genuint snygg produktion, men lite intetsägande låt för mig. Avskalat, slickt, snyggt. Jag gillade faktiskt version ett betydligt mer. Känns som om du behärksar denna genre (ver 2) till perfektion, men jag vill se dina kunskaper sträcka sig ut mot lite mer massiv kaotisk ljudbild som den första hade.

Men jag gissar att du inte går tilbaks ;)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se