Kontrollrummet

M-audio firewire 410-krångel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Ljudkortet strular när jag kör nuendo. Det låser sig och gör statiska ljud - bröööööööööööö. Som en robot som spyr konstant. Ibland vill inte nuendo köra igång, utan stannar på "Loading m-audio ASIO". Jag matar kortet med strömadapter och har det anslutet till en dell inspiron 640m, en 4-pins firewireingång. Drivisarna har jag testat installera om, ingen förändring. Det är senaste drivrutinerna från m-audios sida.

Mjukvaran till ljudkortet låser sig när jag försöker dra i något, vad som helst.

Vad göra?


Hej förresten! Såg att forumet hade blivit till något jättekonstigt men Danny tipsade mig om det här och det verkar fint.
« Senast ändrad: 06.03.2007, 03:39:01 by maxmaxmax »
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
3Xmax är tillbaka  :blink: Det var inte igår... B)


Ville minnas att du hade ett echo kort. Vad har du nu gjort  :wacko: ?

1. Du installerade väl inte drivrutinerna innan du kopplade in ljudkortet till FW ingången ?
2. Om så , avinstallera hela konkarongen och börja i rätt ordning .

3. Om du har kört utan problem ett tag innan det hände, gör ändå samma.
4. Det är nåt som inte skadar i.a.f.

5. Vänta på proffsråd, som ev. snart dyker upp ...  :wacko:



Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Hej på dig också :)

Echo-kortet brann upp på hederligt vis. Jävligt metal!

1. Nejdå. Jag följde boken. Det finns dessutom inga drivisar att avinstallera, det är en ny dattamaskin.

2. Det har jag redan prövat.

3. Jag har aldrig kört utan problem.

4. Det har du rätt i.

5: Ser du någon med skinande rustning & vit springare så peka vägen. ;)
« Senast ändrad: 06.03.2007, 11:45:41 by maxmaxmax »
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Kör visserligen Cubase SX men innan jag bytte till en bättre dator fick jag samma fenomen med FW410 när processorn blev överbelastad. Iofs med dom äldre drivrutinerna (ca 3 år sedan). Med dom nyare drivisarna började den hacka i stället, snällare mot öronen :-) Den gamle 1.7Ghz Intel med 512Mb minne. Utbytt mot AMD64 3200+ och 1024Mb minne och då försvann problemet.

Dell inspiron 640m finns med olika specar, vilken har du ?

Har du kollat processorbelastningen på något projekt det brukar hända på ?

För vidare undersökningar . . .


Utloggad tsmalmbe

Citera
fick jag samma fenomen med FW410 när processorn blev överbelastad.

Det här gäller väl alla ljudkort, alltså att det börjar hacka, spy och spotta om man maxar ut processorn?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Nja det var väl snarare BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ ÖÖÖL (HÖG volym) och inte något snällt hackande som uppstod.


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Exakt så, Brööööööööööööööööl. Det är bara i nuendo, aldrig annars när jag använder kortet.

Det blir även på nystartade projekt och på minimal processorbelastning.

1024 MB ram, 1,7ghz dualcore något sådant.


Hej tsmalmbe, förresten. Bra grej du dragit igång, det hedrar dig.
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Önskar jag kunde ge ett bättre svar men det kan jag inte. OM jag vore du skulle jag testa att i alla fall en gång avinstallera drivrutinerna o sedan köra om installationsprocessen en gång till för att se om det löser problemet. Hade inte det hjälpt hade förmodligen jag installerat om Windows och testat igen. Du skrev att det var en ny dattamaskin. Kom den med Windows förinstallerat? Då hade jag med ganska stor säkerhet ominstallerat Windows vid liknande problem men detta säger jag helt utan garantier för att det kommer att avhjälpa problemet. Kolla med M-audio eller deras webbplats? KOmmer inte ihåg om de har forum eller tech support, kan ju låna sig att kika efter i alla fall. Hoppas det löser sig!

(Jaja, jag är inte helt offtopic, har ett fw410 som strulat lite också...)


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Jo, jag har installerat om drivisarna men det är inget driv i dom då heller. Att installera om windows känns tungt då jag inte har någon skiva - dell installerade det och skickade inte med någon. Ja, det är störigt. Skulle det kunna vara något annat? Min enda plan nu är att testa alla äldre drivisar jag kan hitta innan jag ger upp. Det är ju dessutom ett rätt nyckfullt fel, jag vet inte när det funkar och inte förrän panikkräket kommer. Och det vore ju jobbigt mitt i natten i en lugn tagning, ni förstår säkert.
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Ja det låter exakt som det problemet jag hade med mitt Firewire 410. Det kom rätt slumpartat men oftast med i intervaller mellan 5-15 minuter. Det lät tokdistat och lite "långsammare". Det enda som hjälpte för att få tillbaks det vanliga ljudet igen var att gå in på Device Setup och välja M-Audio Firewire 410 ASIO igen.

Har tyvärr ingen lösning på ditt problem och jag har testat allt. Nergraderat firewire drivrutinerna i Windows från SP2 till SP1, stängt av Dynamic Overclocking, olika firewire pci-kort, olika optimeringar, olika program (exempelvis Doubledawg som "ökar" latencyn på grafikkortet.), ominstallerat Cubase, formaterat och ominstallerat datorn. Jag har testat allt förutom att formatera min dator och installera den som en Standard-PC så att jag kan styra IRQ:en och ställa ner ljudkortet under IRQ-kanal 15.

Det som funkade var att byta ljudkort. Kör, tillfälligt, med ett M-Audio Mobilepre USB och det funkar klockrent. Vet inte om M-Audio är som ett lotteri, om vissa av deras ljudkort helt enkelt är riktigt dassiga och/eller har urusla drivrutiner eller om det är min dator som har någon form av hårdvarukonflikt som jag inte hittar. Men mitt tips är att testa allt som jag testat och om det fortfarande inte funkar sälja kortet snabbt och köpa ett annat. Har tyvärr inget bättre tips än så. Hoppas du hittar felet. Sånt här dödar ens kreativitet och livslust.

"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Tack för svaret benet. Jag tror jag följer ditt råd där & säljer det.
detstorakalaset.blogspot.com