Kontrollrummet

Tigersoul - Light up!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Goddagens musiker, jo ni ser rätt! Det var inte igår - och det känns i röst o gitarrhand. Smäller till i ett deprimerande möte mellan Radiohead och Weeping willows (?). Jag börjar väl redan känna mig ganska färdig med denna med undantag för det s.k. gitarrsolot på slutet. Det som lidit mest av uppehållet från musiken tycks vara hanteringen av elguran. Inte för att jag var någon hävert precis på gitarr med sladd innan heller men känner mig närmast handikappad och idélös till solot så det blev bara någon slags placeholder med delar av melodin. Om någon får feeling att smälla ihop ett passande solo så är det bara att hojta.

Tar gärna kommentarer i övrigt på mix, röst o whatever.

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/light-up



Lyrics

Days go by
An endless grey
I hear these words
They keep on say
Just walk right down
That common road
Benign and plain
Some kind of code
Some kind of life

Light up!
Light up!
Things get better
Some day
Light will
Come again
I'm sure
Hold on tight
and wait

I know my faith
It's like a stone
Hard and strange
A different tone
A walk of pain
A fading soul
There is no aim
No final goal
No sense of god

Tomorrow
Tomorrow
You won't feel the same
They say
But things won’t ever change
In me
My faith remains the same
In this gruesome film

Soon this fray will lead home
In this place I won’t roam
I can’t take any more
No more
No more
I can’t take no more

Reason,
Reason,
There's no reason here
To save
Keep your witless life
And thrive
Too late now to change
I am done
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låten gillas. Ackeguran låter bra Eventuellt tycker jag att sången har för hög volym, speciellt i andra halvan där du "tar i" (från ca 2:04). Solot låter väl inte fel, jag gillar solon som är i linje med sångmelodin.  Om du får lite mer "flyt" i det så är det riktigt bra. Ju mer jag lyssnar på låten detso mer gillar jag den :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grymt!

Grymt hantverk!

Jag fattar inte vad och hur men det berör. Din röst, texten, melodin (i refrängen), det återhållsamma arret.

Jag blir sugen på att göra en kör-matta som troligen passar bäst i sista delen av låten. Använder du något liknande Hammondorgel. Dra i så fall på den i solo-delen och därefter. Annars, beställ gärna en av mig eller nån annan, för att testa.

Din låt berör
Fin låt berör
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låten gillas. Ackeguran låter bra Eventuellt tycker jag att sången har för hög volym, speciellt i andra halvan där du "tar i" (från ca 2:04). Solot låter väl inte fel, jag gillar solon som är i linje med sångmelodin.  Om du får lite mer "flyt" i det så är det riktigt bra. Ju mer jag lyssnar på låten detso mer gillar jag den :)

//Space

Jag o flyt på elguror är något som sällan möter varandra i studion :P Har även jag funderat över om vocals ligger för högt, men sen lyssnade jag i några "konsumentlurar" o tyckte den låg lagom där för att få den intim. Jag kan inte bestämma mig riktigt om nivån. Kul du gillar!

Grymt!

Grymt hantverk!

Jag fattar inte vad och hur men det berör. Din röst, texten, melodin (i refrängen), det återhållsamma arret.

Jag blir sugen på att göra en kör-matta som troligen passar bäst i sista delen av låten. Använder du något liknande Hammondorgel. Dra i så fall på den i solo-delen och därefter. Annars, beställ gärna en av mig eller nån annan, för att testa.

Din låt berör
Fin låt berör

Kul du gillar! Låten handlar (kanske inte helt oväntat) om depression och känslan av att inte passa in i världen. Många kan nog relatera på någon nivå.
Nog finns det en orgel där bakom och jobbar, du hör helt rätt. Den smäller på från "Tomorrow" och jobbar fram t.o.m. elgurasolot.
Jag hade också en idé om att jobba med körer och började titta lite på ooh-körer men det grötade ihop sig totalt med orgeln (som i sin tur lät bättre i arr:et än oh-körerna) men ett körpaket med sjungna ord kan jag kanske tänka mig fungerar. Det ligger redan nu 2 körstämmor (över / under) lite subtilt från "Soon this fray..." och resten av vocal delen. De utmärker sig dock inte utan ger bara lite stöd till min tunna röst som inte sjungit på något år+ :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det är ju det jag säger - gör låtar istället för att politisera. Jag gillar låten - spännande harmonier och bra sjunget men mixen känns ju rätt bedrövlig med för mycket kompression och distortion och lite taskig balans mellan delarna främst mellan sång och musik. Men som sagt gillar både idén och låten och tycker att du ska jobba lite mer på att få det att låta trevligt typ. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja det är ju det jag säger - gör låtar istället för att politisera. Jag gillar låten - spännande harmonier och bra sjunget men mixen känns ju rätt bedrövlig med för mycket kompression och distortion och lite taskig balans mellan delarna främst mellan sång och musik. Men som sagt gillar både idén och låten och tycker att du ska jobba lite mer på att få det att låta trevligt typ. :D

Här på KR håller vi väl politiken på behörigt avstånd? ;) Ja det blev kanske lite mkt komprimering, har inte skruvat så fasligt noga i mastering pluggen ska medges och fläskar nog gärna på. Får kika på det där. Med balans mellan delarna sång och musik: menar du då som någon sa tidigare att sången ligger för högt överlag, eller varierar det genom låtens delar? Några andra delar som känns obalanserade i mixen rent konkret? Att jag lagt sången högt är för att få fram intimiteten, men den är mest aktuell i den första halvan.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Gjorde om mastringen till betydligt mindre komprimering och drog ned vocals lite. Har blandade känslor. Å ena sidan låter det lite klarare helt klart o vocals ska nog vara lite lägre, å andra sidan så tappar trummor och bas en halv flaska lim - eller så är det bara jag som är van vid gräsklippnings-mastering. Det behöver nog skruvas en hel del på lite allt möjligt efter denna förändring för att få det riktigt bra. Kan ju kompirmera trummorna mer separat naturligtvis t.ex - tyvärr denna delen av musikskapande som jag avskyr: ratta i timmar för att sen a/b'a och efter 3 genomlyssningar säga: jo det nog lite bättre, utan att en enda not eller ord spelats in.

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej Tigern...

Ladda den på soundcloud... spelaren här inne suger om man använder apple. Den har fått någon typ av allergi.

/Göran


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Riktigt skön låt, man bara leds in i den och hänger med. Bra start på nya året. :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hej Tigern...

Ladda den på soundcloud... spelaren här inne suger om man använder apple. Den har fått någon typ av allergi.

/Göran

Gjorde det först, men lyckades inte få ut länken för "hemlig" delning för att inte två versioner ska ligga ute officiellt. Det finns ingen delningsknapp så något måste vara fel, mailat supporten men inte fått något svar. Ska göra ett nytt försök.

Riktigt skön låt, man bara leds in i den och hänger med. Bra start på nya året. :)

- Kul du gillar!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hmm... lyssnade på den nya versionen... och på den gamla.... och på den nya. Den nya versionen har betydligt lägre volym. Men ut över det är det svårt att säga vilken som är bättre. Ofta rattar man (åtminståne jag) i flere timmar bara för att konstatera att den tidigare versionen var bättre :wacko:
Hur som helst, nu då jag lyssnade på den gamla versionen tycker jag inte längre att sången har för hög volym :unsure:.
Är alltså nya eller den gamla versionen bättre... jo, absolut, det är den är :lol:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt med väldigt snyggt ljud på den akustiska gitarren!
Tror att låten skulle vinna på att du höjde några tonsteg och
inte "tog i" så mycket med sången när låten ökar i intensitet efter ca 2 minuter.
Då skulle du kunna få till det där "drömska" röstläget som Thom Yorke inbillar jag mig...
Fick lite Radiohead-vibbar vid ett tillfälle där harmonin gick från moll till dur...
Öka gärna dynamiken där efter ca 2 minuter på kompet!
Inga små ändringar precis, men det var tankarna jag fick när jag lyssnade.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hmm... lyssnade på den nya versionen... och på den gamla.... och på den nya. Den nya versionen har betydligt lägre volym. Men ut över det är det svårt att säga vilken som är bättre. Ofta rattar man (åtminståne jag) i flere timmar bara för att konstatera att den tidigare versionen var bättre :wacko:
Hur som helst, nu då jag lyssnade på den gamla versionen tycker jag inte längre att sången har för hög volym :unsure:.
Är alltså nya eller den gamla versionen bättre... jo, absolut, det är den är :lol:

//Space

SKönt att någon annan sätter ord på den upplevelse jag så ofta får när man rattar om mixen i ett sent läge. Är det bättre eller sämre? Man lyssnar på en version ett tag och tycker en sak, sen låter plötsligt den ursprungliga versionen på ett annat sätt. Galenskap! Jag har provat lite fram o tillbaka men kan än så länge inte bestämma mig för något varpå den ursprungliga versionen fått bestå.

Skön låt med väldigt snyggt ljud på den akustiska gitarren!
Tror att låten skulle vinna på att du höjde några tonsteg och
inte "tog i" så mycket med sången när låten ökar i intensitet efter ca 2 minuter.
Då skulle du kunna få till det där "drömska" röstläget som Thom Yorke inbillar jag mig...
Fick lite Radiohead-vibbar vid ett tillfälle där harmonin gick från moll till dur...
Öka gärna dynamiken där efter ca 2 minuter på kompet!
Inga små ändringar precis, men det var tankarna jag fick när jag lyssnade.
/Asti

Nej det var sannerligen inga små förslag, men nog så intressanta! Vet inte om orken räcker till för att gå loss så grundläggande på denna låt men idéerna ska om inte annat hållas i åtanke till kommande projekt. De var klart intressanta! Lyssnar lite på Thom Yorke och förstår precis hur du menar. Tror min gamla pipa behöver få lite varmkörning innan jag petar upp den ännu högre, men nog kunde det bli häftigt! Tack för prima förslag!

Kristian
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Kristian

Lyssnade igenom alstret och konstaterar,grymt snyggt. Skön låt och känslosamt framfört.Hittar inga nits att peka på,diggar detta


Mike