Kontrollrummet

Harmonica mike/Glenns blues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Glenns blues
Artist:Hm
Kompositör:Hm
Ev.medverkande:Nope,just me
Genre:Ja nån sorts moll blues e de nog..


Hej.
Kan man inte sova så kan man lira..Mix å lir lite ofärdigt,är lika med många fel spel tyvärr.Lite text miss oxå,det blev för sent att skråla in nåt bättre..Nåväl,mitt första försök i moll blues branschen på piano ..Funkar det?

Såga på,men tänk på att vara lite snälla med Glenn,han har haft det lite jobbigt på sistone.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 01.11.2007, 08:58:46 by Harmonica mike »


Utloggad tsmalmbe

Det händer  ganska lite i den här låten, mollig blues som den är. Den bara liksom rann förbi.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Can´t you see the light Tsm?

Moll blues lirat utan tanke på att göra nåt ovanligt.Mera känsla än tanke på struktur och rent spel...

Så kan det gå.Livet bjuder ju på överraskningar - ibland av den hårda sorten,så det påverkade nog det mesta liret.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei Micael!

En riktig jamsession detta, Tycker om sättet du sjunger denna blues, inte pinar på till det sista utan just lite tillbakahållet, blir lixåm snygg känsla i det hela. Så har vi lilla problemet med pianoliret, det instrumentet förlåter inga missar, allt hörs in i minsta otajtheter, ett av dom svåraste instrumenten att få att "löpa" enligt min åsikt (därför hörs det inga pianon i mina låtar  ;)). Orgeln låter bättre för där märks inte små fingerfel. En fin mollblues stämning, saknar ett sololir med Strato eller om du har nån bekant som lirar munspel... :P

Påminner mig faktiskt om jag komma ihåg att skaffa en Glenn till helgen! :D


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Yeah. Dina blueslåtar är som besvärjelser. Den här får gärna hålla på några minuter till. Allt är inte perfekt men känslan når fram och det räcker långt för mig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Johan då:
Jo pianot/basen är en del felspelat,men det är ju midi så det är inga problem att fixa.Dock ville jag inte göra det direkt.Livet har bjudit på ett hårt slag så jag försökte fånga den känslan i mitt lir,utan att perfektionera i midi editorn.Bas liret skyller jag på oträning.. :)

När tiden blir mogen så skall jag fixa till låten.Lägger nog in ett molligt munspel oxå..Jag gillar oxå sång uttrycket i denna,mycket känsla i stället för teknik och bra text.

Tack för comment.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Yeah. Dina blueslåtar är som besvärjelser. Den här får gärna hålla på några minuter till. Allt är inte perfekt men känslan når fram och det räcker långt för mig.

Equality då:
Jo denna handlar om känslor,förlorat en nära släkting i helvetes sjukdomen  C. Det var det jag ville återskapa i liret,hur det tynger mitt sinne,tyvärr så är man lite för dålig på att lira.Mycke fel spel och så..
Men jag fixar nog till denna vad det lider.

Tack för comment.

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Fin stämning framkallas genom den upprepade pianofrasen strax innan sången börjar. Sången fångar stämningen bra. Inget överdrivet utan lätt tillbakahållen intensitet. Känslofullt och starkt. I den här räcker det enkla långt.

Skulle personligen inte vilja höra gitarrsolo troligtvis inte heller munspel i denna - åtminstone inte på det "vanliga" bluesviset. Snarare en lätt sakral kornett eller klarinett ala Jimmie Noone - The blues jumped a rabbit (1930-tal).

"The blues jumped a rabbit,
run him a solid mile,

The blues jumped a rabbit,
run him a solid mile.

When the blues overtook him,
he hollered like a newborn child."


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fin stämning framkallas genom den upprepade pianofrasen strax innan sången börjar. Sången fångar stämningen bra. Inget överdrivet utan lätt tillbakahållen intensitet. Känslofullt och starkt. I den här räcker det enkla långt.

Skulle personligen inte vilja höra gitarrsolo troligtvis inte heller munspel i denna - åtminstone inte på det "vanliga" bluesviset. Snarare en lätt sakral kornett eller klarinett ala Jimmie Noone - The blues jumped a rabbit (1930-tal).

"The blues jumped a rabbit,
run him a solid mile,

The blues jumped a rabbit,
run him a solid mile.

When the blues overtook him,
he hollered like a newborn child."

Gehöret då:
Sax blir liiite marigt..Lirade på en alt sax för cirkus 15 år sedan.Det lät riktigt illa,svårast var att blöta den där träprylen rätt så det lät nåt,fast några låtar tog jag ut.Känner ingen sax lirare,så det är nog kört..Midi sax...nja kanske..kollar det.

Nåväl,jag skippar nog guran helt rätt.Snyggar jag till pianot och möter upp det mot orgeln,så kommer det nog att funka.Däremot har jag testat munspel,moll i 3:e position..Vänta med att såga tills du får höra det,det kommer i nästa version.Just nu brottas jag med basen,bas guran alltså - inte chefen! Hon sover :D

Tack för comment DG,och stort tack för att du inte sågade det otajta då jag är lite down nu..Jag är väl medveten om var det hackar på bas piano och orgel.Mest ville jag kolla vad det tycktes om låt ide´n,samt eventuella tips om fortsättning,och nu vet jag det - så nu kör jag!

Hang in there mate.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
schysst feeling...men vad händer 1:46 med basen.... bra med en långkörare innan sången börjar men låten behöver vara dubbelt så lång....sången behöver jag inte nämna( som vanlig riktigt bra)
virvelljudet aningen dovt...annars så funkar mollbluesen och pianot i stort...några småtoner men på det hela schysst....

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
schysst feeling...men vad händer 1:46 med basen.... bra med en långkörare innan sången börjar men låten behöver vara dubbelt så lång....sången behöver jag inte nämna( som vanlig riktigt bra)
virvelljudet aningen dovt...annars så funkar mollbluesen och pianot i stort...några småtoner men på det hela schysst....

Allt gott /  karl

karl då:
Ja jag spelade fel.. :P Brydde mig inte så mycket om det då låten är på planerings stadiet.Pianot har ju några off toner oxå.Fixar allt så småningom,måste bara hitta ett snyggare bas lir.Har en version till med en annorlundare basgång,det låter bättre.Mindre toner och längre.
Det kommer en tightare version,förhoppningsvis inom en inte allt för lång tid..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mjuk och passande låt, till en sådan händelse... Nu har jag bara lyssnat en gång, men texten verkar "bra"....

Väl jobbat! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mjuk och passande låt, till en sådan händelse... Nu har jag bara lyssnat en gång, men texten verkar "bra"....

Väl jobbat! :)

Tack Per.
Texten är bara ett utkast,sk. blarr sång.Vilket jag använder mig av när jag sätter melodier och sång uttryck i mina låtar.Nåväl,jag skall dona vidare i arr och lir för att sy ihop det hela till en låt.Samt skriva texten klar.So hang in there mate,there will be more..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mjuk och passande låt, till en sådan händelse... Nu har jag bara lyssnat en gång, men texten verkar "bra"....

Väl jobbat! :)

Tack Per.
Texten är bara ett utkast,sk. blarr sång.Vilket jag använder mig av när jag sätter melodier och sång uttryck i mina låtar.Nåväl,jag skall dona vidare i arr och lir för att sy ihop det hela till en låt.Samt skriva texten klar.So hang in there mate,there will be more..

Mvh
Micael

Aha! Konstigt att jag fick något sammanhang i det hela! ;) BAra spridda ord alltså?
Du sjöng så bra, att jag tyckte att jag fick ett budskap från din musik.... :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Så kan det gå.Livet bjuder ju på överraskningar - ibland av den hårda sorten,så det påverkade nog det mesta liret.

Jag försökte hitta något skoj-ironiskt med tanke på Glenn-tråden, så jag förstod upplägget helt fel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Så kan det gå.Livet bjuder ju på överraskningar - ibland av den hårda sorten,så det påverkade nog det mesta liret.

Jag försökte hitta något skoj-ironiskt med tanke på Glenn-tråden, så jag förstod upplägget helt fel.


Det är lugnt Tsm.Jag kunde ju ha varit tydligare,,Varför låten kom att heta Glenns blues..Ja det vet jag inte,den känslan i låten handlar om, hette Sven.Borde nog kallat den det istället.Samt sy ihop texten,så det hela får en mening mot musiken.
Denna skall definitivt bli färdig,då den är dedikerad och spelad med hjärtat fyllt av saknad...

Mvh
Micael



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mjuk och passande låt, till en sådan händelse... Nu har jag bara lyssnat en gång, men texten verkar "bra"....

Väl jobbat! :)

Tack Per.
Texten är bara ett utkast,sk. blarr sång.Vilket jag använder mig av när jag sätter melodier och sång uttryck i mina låtar.Nåväl,jag skall dona vidare i arr och lir för att sy ihop det hela till en låt.Samt skriva texten klar.So hang in there mate,there will be more..

Mvh
Micael

Aha! Konstigt att jag fick något sammanhang i det hela! ;) BAra spridda ord alltså?
Du sjöng så bra, att jag tyckte att jag fick ett budskap från din musik.... :)

Japp så är det.När jag spontan sjunger till olika ideer så finns oftast fragment av den färdiga texten med.Denna är inte så dum,det blir lite modifieringar dock- sen sitter det.Sång uttrycket i denna blev däremot kalas,förutom några för långa fraseringar,men det fixar sig nu när jag vet hur jag skall sjunga.
Det var nog musiken du föll för :P

Mvh
Micael


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Fint uttryck i sången! Känslosamt precis som blues ska vara!..


DåligtGehör

  • Gäst
...
Skulle personligen inte vilja höra gitarrsolo troligtvis inte heller munspel i denna - åtminstone inte på det "vanliga" bluesviset. Snarare en lätt sakral kornett eller klarinett ala Jimmie Noone - The blues jumped a rabbit (1930-tal).


Gehöret då:
Sax blir liiite marigt..Lirade på en alt sax för cirkus 15 år sedan.Det lät riktigt illa,svårast var att blöta den där träprylen rätt så det lät nåt,fast några låtar tog jag ut.Känner ingen sax lirare,så det är nog kört..Midi sax...nja kanske..kollar det.

Nåväl,jag skippar nog guran helt rätt.Snyggar jag till pianot och möter upp det mot orgeln,så kommer det nog att funka.Däremot har jag testat munspel,moll i 3:e position..Vänta med att såga tills du får höra det,det kommer i nästa version.Just nu brottas jag med basen,bas guran alltså - inte chefen! Hon sover :D

Tack för comment DG,och stort tack för att du inte sågade det otajta då jag är lite down nu..Jag är väl medveten om var det hackar på bas piano och orgel.Mest ville jag kolla vad det tycktes om låt ide´n,samt eventuella tips om fortsättning,och nu vet jag det - så nu kör jag!

Hang in there mate.

Mvh
Micael

Varför kom du in på sax? Klarinett kanske? Kornett är ju annars en släkting till trumpeten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kornett

Jag sågar inte munspel och inte ohört. Mer att jag fick en känsla för vad jag skulle vilja höra i den och även vad jag nog inte vill höra - främst elgitarrsolo. Sen fattar jag att det är svårt att realisera. Munspel kan nog bli fint.

Att det hackar på vissa håll spelar väl ingen större roll på en skiss. Viktigare är att stämningen, uttrycket finns.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

Tycker du har lyckats bra med att få fram känslan i både sång och piano. Håller med om att låten kunde vara längre, man vill inte riktigt att den ska ta slut när man lyssnar på den :)
Jag spelar lite klarinett hade varit kul att prova att lägga på lite :)

Ha det fint!


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Fan HM .. du borde seriöst börja sälja din musik till porrfilmsbolag :D

jag e allvarlig ... det är ju råbra ju ahaha :D:D

Du är ju som gjuten för sån här musik. gillar det skarpt faktiskt :)
Är det ett äkta piano du lirar på?  låter nämligen exakt som ett yamaha elpiano vi har i studion med en speciell preset i orgelstil där typ....

Mvh

Perrra
« Senast ändrad: 04.11.2007, 13:47:25 by perrra »
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fint uttryck i sången! Känslosamt precis som blues ska vara!..


Thanx Y.
Jo jag hittade nåt där,när jag spånade på sång till denna.Texten är ju inte riktigt hundra än - men sång uttrycket kommer jag att använda på den färdiga versionen av denna låt.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
...
Skulle personligen inte vilja höra gitarrsolo troligtvis inte heller munspel i denna - åtminstone inte på det "vanliga" bluesviset. Snarare en lätt sakral kornett eller klarinett ala Jimmie Noone - The blues jumped a rabbit (1930-tal).


Gehöret då:
Sax blir liiite marigt..Lirade på en alt sax för cirkus 15 år sedan.Det lät riktigt illa,svårast var att blöta den där träprylen rätt så det lät nåt,fast några låtar tog jag ut.Känner ingen sax lirare,så det är nog kört..Midi sax...nja kanske..kollar det.

Nåväl,jag skippar nog guran helt rätt.Snyggar jag till pianot och möter upp det mot orgeln,så kommer det nog att funka.Däremot har jag testat munspel,moll i 3:e position..Vänta med att såga tills du får höra det,det kommer i nästa version.Just nu brottas jag med basen,bas guran alltså - inte chefen! Hon sover :D

Tack för comment DG,och stort tack för att du inte sågade det otajta då jag är lite down nu..Jag är väl medveten om var det hackar på bas piano och orgel.Mest ville jag kolla vad det tycktes om låt ide´n,samt eventuella tips om fortsättning,och nu vet jag det - så nu kör jag!

Hang in there mate.

Mvh
Micael

Varför kom du in på sax? Klarinett kanske? Kornett är ju annars en släkting till trumpeten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kornett

Jag sågar inte munspel och inte ohört. Mer att jag fick en känsla för vad jag skulle vilja höra i den och även vad jag nog inte vill höra - främst elgitarrsolo. Sen fattar jag att det är svårt att realisera. Munspel kan nog bli fint.

Att det hackar på vissa håll spelar väl ingen större roll på en skiss. Viktigare är att stämningen, uttrycket finns.

DG då:
Jo så var det,läste klarinett.Det är ju en viss skillnad mellan Kornett/Klarinett  :D Får se om det blir munspel,jag har fått ett annat erbjudande..he he
Japp,stämning och uttryck finns,tajtar upp basen och pianot..Funderar oxå på en B-del...Antingen ösa till det eller soft jazza..Får se om jag fixar det..

Tack för comment.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej!

Tycker du har lyckats bra med att få fram känslan i både sång och piano. Håller med om att låten kunde vara längre, man vill inte riktigt att den ska ta slut när man lyssnar på den :)
Jag spelar lite klarinett hade varit kul att prova att lägga på lite :)

Ha det fint!

Hej Max.
Låten skall bli lite längre ja,lite mer sång och eventuellt en B-del..Samt nån solo runda till i nuvarande tappning..Du får väldigt gärna spela lite klarinett på denna. Jag hör av mig när jag fått till strukturen och det otajta på bas å piano.

Tack för comment oxå..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fan HM .. du borde seriöst börja sälja din musik till porrfilmsbolag :D

jag e allvarlig ... det är ju råbra ju ahaha :D:D

Du är ju som gjuten för sån här musik. gillar det skarpt faktiskt :)
Är det ett äkta piano du lirar på?  låter nämligen exakt som ett yamaha elpiano vi har i studion med en speciell preset i orgelstil där typ....

Mvh

Perrra

Perra då:
Ler åt dina anspelningar.. :D

Nu ligger det väldigt seriösa och allvarsamma tankar och känslor bakom denna,antar att jag inte varit tillräckligt tydlig i trådhuvudet.Men men,jag kan ta humor,så det är lugnt.Pianot ja,jo det är ett piano i pluggat format.Lagt lite dist och reverb för att färga ljudet lite samt en slutputs i eq:t..

Tack för att du gillar den genre som ligger mig varmt om hjärtat.Det skulle nog låta konstigt om jag började sjunga Disco musik,eller ändå värre - TECNO!  :P Fast man vet ju aldrig...

Mvh
Micael


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Snygg avskalad låt ! Gillar den skarpt!

Fint att sången ligger så långt fram i mixen ,och att det andra ligger och maler på (absolut inget dåligt med det!!).
Lite synd att den bara tar slut... väntar ivrigt på en ny version  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


jay thomas

  • Gäst
Trivsel! Av en slump så satte jag igång låten Fading Stars på denna sida, http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=185680082 och effekt blev konstig nog riktigt ball. Åtminstone innan rytmen kom in på den senare....

Väldigt, väldigt mysig låt. Lyssnade mycket på sådant för en 10-15 år sedan.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En blues för de nattliga timmarna
för de riktigt blå känslorna
Mycket känsla i rösten
Bra intentioner
bara att fixa de små felspelen
och kanske lite mer återhållet o stillsamt pianolir?
En väsande sax på några ställen?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack alla för fina kommentarer,.

Speciellt tack till Stefan(cykeln).För din fina kommentar.Det blir nog ingen sax på denna,däremot klarinett..Jag har inte glömt ditt erbjudande MAX!!!

Låten har en djup innebörd då jag förlorade en kär vän och släkting i cancer...Jag satt och lirade på natten,full av saknad..Lite piano å bas,detta blev resultatet.Sången är väl inte hundra då jag fick hålla igen en del..Men sång uttrycket gick fram,mycket känsla där..Samt på det övriga liret,nu har jag jobbat lite till på denna - så det kommer en uppgradering av låten.Gura solo etc..

Hang in there mates..

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Öm ton igenom hela låten. Snyggt pianolir, snygga ljud. Helheten finns där och känskan. Mannen kan  sin blues!

En stilla önskan i natten, önskar den vore några minuter till.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hur gick det med denna? Nån spider var här och läste, så hamnar jag tre år tillbaka i tiden ;)

Tycker mig fortfarande höra nåt sammanhängande i sången... ;)
Håller med 1up från 2007 , Den  borde göras färdig.. ;) Borde.. Låter lite som musik till sån där film som perra nämner i nåt kort parti, innan sången börjar. ;) Annars bra!

Grymt bra uttryck i sången.
https://soundcloud.com/user7789882