Kontrollrummet

Vad arg man blir!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Hade ett gigg igår på en "band-tävling". Vi spelade som gäst artist och var det enda bandet som inte tävlade.
Vi var också det enda bandet som fick soundchecka.

Sen när vi ska på scen efter alla andra 15 band har spelat är det verkligen inte som det ska.
Någon hade flyttat/snott våra cymbaler som vi skulle använda så vi fick springa och leta efter dem. Sen när
vi kommer på scen äntligen så låter det skit. Vi hade ett intro på ca 30 sek från en cd-skiva som spelades upp, fast det var jätte dålig volym på introt så inte ens vår trummis hörde det fast han inte hade proppar på sig! Och det innebar att det inte riktigt startade så snyggt som tänkt (funkade perfekt under soundcheck!). Sen har ljudteknikerna riktigt rådat bort monitorlyssningen så vår trummis verkligen inte hörde ett smack! Så vart allt nästan skit och man vill gräva ner sig under jorden.

BAH!!


DåligtGehör

  • Gäst
Efter 15 band! Orkade folk lyssna på mer?


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Ja alltså. Tillställningen heter unga band, som arrangeras en gång om året och har band med en medelålder på 13-30 år.
Varje band tävlar men en egen låt och en coverlåt. Sedan bedömmer juryn och publiken vem som vinner.


freddy

  • Gäst
Ja alltså. Tillställningen heter unga band, som arrangeras en gång om året och har band med en medelålder på 13-30 år.
Varje band tävlar men en egen låt och en coverlåt. Sedan bedömmer juryn och publiken vem som vinner.
En medelålder som varierar... :)
Annars känner jag för dig, det är inte kul sånt där. Sist vi lirade så var det raka motsatsen. Vi hade en ljudtekniker som gjorde allt åt oss. Riggade trummorna, ställde upp allt osv. Då var det roligt att lira :) Man slapp göra allt själv...


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Ja, shit, idioter till livetekniker har man ju haft sin beskärda del av...
Katastrofspelningar likaså... Det bästa är om man sköter allt själv, då har man i alla fall bara sig själv att skylla.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Så går det om man har ett analogbord och inte skriver upp inställningarna, teknikern hade antagligen rattat om "ert" ljud under de 15 föregående banden...Jobbar själv som livetekniker och kan säga att man fått sin beskärda del av "idioter" till artister också...

Det är rätt intressant det där med "nybörjar band" och ljud...Finns inte ett band med 15 åringar som går ut i logen efteråt och tyckte ljudet på scen lät bra, "jag hörde inte mig själv alls", "jag hörde inte ett skit", "ljudteknikern är en idiot"...brukar det låta (kan nog minnas att jag lät så själv en gång i tiden). Ljudtekniker är inte alla gånger ett lätt jobb, särskilt inte med amatörmusiker och undermålig utrustning, då är det bara att göra det bästa av situationen och förklara för den nyblivne artisten varför han inte kan få "lite av allt" i sin monitor....suck...

Sen är det ju även så att det finns väldigt många "ljudtekniker" där ute som inte alls är värda namnet utan kanske är en snubbe som egentligen är dj och vet ungefär vart kablarna ska sitta som har fått hoppa in...
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Så går det om man har ett analogbord och inte skriver upp inställningarna, teknikern hade antagligen rattat om "ert" ljud under de 15 föregående banden...Jobbar själv som livetekniker och kan säga att man fått sin beskärda del av "idioter" till artister också...

Det är rätt intressant det där med "nybörjar band" och ljud...Finns inte ett band med 15 åringar som går ut i logen efteråt och tyckte ljudet på scen lät bra, "jag hörde inte mig själv alls", "jag hörde inte ett skit", "ljudteknikern är en idiot"...brukar det låta (kan nog minnas att jag lät så själv en gång i tiden). Ljudtekniker är inte alla gånger ett lätt jobb, särskilt inte med amatörmusiker och undermålig utrustning, då är det bara att göra det bästa av situationen och förklara för den nyblivne artisten varför han inte kan få "lite av allt" i sin monitor....suck...

Sen är det ju även så att det finns väldigt många "ljudtekniker" där ute som inte alls är värda namnet utan kanske är en snubbe som egentligen är dj och vet ungefär vart kablarna ska sitta som har fått hoppa in...

Njo... Men det är ju så duktigt irriterande när det just var BARA vi som soundcheckade. Då var ju allt perfekt för alla i bandet. Ett digitalbord skulle de verkligen behöva, har haft gig med dem förut också.

Om jag stöter på dem igen ska jag bjuda på papper och penna.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jobbar själv som livetekniker och kan säga att man fått sin beskärda del av "idioter" till artister också...

Det är rätt intressant det där med "nybörjar band" och ljud...Finns inte ett band med 15 åringar som går ut i logen efteråt och tyckte ljudet på scen lät bra, "jag hörde inte mig själv alls", "jag hörde inte ett skit", "ljudteknikern är en idiot"...brukar det låta (kan nog minnas att jag lät så själv en gång i tiden). Ljudtekniker är inte alla gånger ett lätt jobb, särskilt inte med amatörmusiker och undermålig utrustning, då är det bara att göra det bästa av situationen och förklara för den nyblivne artisten varför han inte kan få "lite av allt" i sin monitor....suck...

Absolut! Ju mer vana man har desto bättre ljud har man av någon anledning, hehe.
Det där gäller ju inte bara live heller, det är ju samma personer som aldrig blir nöjda med en mix i studio och som tror de kan spela in ett 14 låtars album där allt är perfekt på en helg... Gaaaaaaaaah...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se