Kontrollrummet

Harmonica mike/Wiretap JJ JAM 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:JJ Jam 6 (arbetsnamn)
Artist: Harmonica mike/Wiretap
Kompositör:Hm/Josse
Producent:We so far
Ev,Medverkande:Nope,just us
Inspelnings år:2007
Format:mp3
Låtstatus:Skiss

Hej.
Josse och jag jammade loss lite ikväll.Låten är ju bara på planerings stadiet än så länge.
Vad tycker ni,skall vi gå vidare med alstret,svänger det?

Mvh
Micael/Josse


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jajjamenannn!
Visst tusan svänger detta, snyggt gitarrlir o basen gungar fint. Och bluesharpan krönar hela, bästa soundet på dina munspelslirningar som jag hört av dig. Och så brister det mitt i....nåväl
Ska bli skönt att få höra denna med några verser med sång, kommer att sitta som bara den! :)
Snyggt jammat grabbar (eller gubbar)

Next version please! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jajjamenannn!
Visst tusan svänger detta, snyggt gitarrlir o basen gungar fint. Och bluesharpan krönar hela, bästa soundet på dina munspelslirningar som jag hört av dig. Och så brister det mitt i....nåväl
Ska bli skönt att få höra denna med några verser med sång, kommer att sitta som bara den! :)
Snyggt jammat grabbar (eller gubbar)

Next version please! :)

h.  johan

Johan:Ja munspelet är kört genom polarns gura prylar.Samma sound som på solo guran,jag tycker oxå att soundet blev rätt fräckt.Möjligen lite eq justering,så det blir lite basigare/fetare.
Då lirar vi vidare,samt kapar lite i solo orgien,men kul var det att lira in!! Å andra sidan så behövs det ju bara en kort sång vers..å sedan full rulle igen :D Kanske oxå ett litet stick..
Vi känner oss som grabbar,men numera så får vi sälla oss till gubbarna :D

Tack för komment Johan,dig kan man lita på.

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Kul att höra lite blues här, och det här svänger ju så det svartnar :)
Ser framemot att höra detta med lite sång på!
Mycket härligt ljud i gitarren förresten, är den inspelad med en uppmickad stärkare?

Hälsningar Max


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kommer att tänka på Booker T and the MGs. Green Onions ni minns??

Svänger fint om spelet, och jag är inte säker på att det behövs sång på detta.  :unsure:

Det är ju bara att det blir så otäckt tydligt att det är dags att slänga ut EZ för nåt annat när ni har så fina instrumentinsatser.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
tycker det svänger fin om än lite tradigt trumkomp... munspelet lyser som en supernova...
förtsätt förbövelen ..
tony
att leva är att dö


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kul att höra lite blues här, och det här svänger ju så det svartnar :)
Ser framemot att höra detta med lite sång på!
Mycket härligt ljud i gitarren förresten, är den inspelad med en uppmickad stärkare?

Hälsningar Max

Max då:
Tack för att du gillar det..Vi hade skitkul när vi spelade in det.Nog så många solo partier..Men så blir det när man jammar.
Gura soundet då..Ja polarn har nåt tweed aktigt å en massa pedaler.En sm57 när mickad och en garderob,samt ett reverb i mixen åstadkommer detta sound.Samma till munspelet.
Sång får det bli..kanske :P

Tack för komment!

Edit:Guran är en Telecaster från 50-talet.Förmodligen antik värde på den,men den rockar fett genom nämnda rigg.

Mvh
Micael/Josse
« Senast ändrad: 27.10.2007, 16:29:38 by Harmonica mike »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kommer att tänka på Booker T and the MGs. Green Onions ni minns??

Svänger fint om spelet, och jag är inte säker på att det behövs sång på detta.  :unsure:

Det är ju bara att det blir så otäckt tydligt att det är dags att slänga ut EZ för nåt annat när ni har så fina instrumentinsatser.

Wernis då:
Booker T and the mg:s... :wub:

Där satt den.

Lite lustigt denna,Josse greppade basen och sa: Slå på nåt rytmiskt trumkomp Mike i funk genren...Jag drog igång ett standard komp och han lirade på..Jag slet upp ett munspel och lirade lite samt utbrast:Detta spelar vi in.Sagt och gjort.En tagning var,och voila!
Får se om jag gör nån sång insats..Trummorna är ju det gamla vanskliga ez:et..Endast loopat,dock.
Om vi går vidare med denna så krävs det nog lite variation i kompet och rundorna,vi får se vad som sker..Men kul hade vi när vi satte detta.

Tack för comment Steffo,det värmde verkligen.

Mvh

Micael/Josse


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
tycker det svänger fin om än lite tradigt trumkomp... munspelet lyser som en supernova...
förtsätt förbövelen ..
tony

Åsså Tony:
Jo trummorna är bara loppade under ett jam.Men svänget sitter där.Vi går nog vidare med denna,vart det bär hän - det vet jag inte på förhand,det kan bli vad som helst :P
Men med lite sång och lite variation på rundorna så kan det nog bli nåt..

Tackar för omdömet om munspels liret,en tagning likaså med gura solot..Allt annat är ju fusk då det är JAM!

Tack för comment Tony..Vi donar vidare.

Mvh
Micael/Josse


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
tjena.
inget fel på rytmerna. det är soundet som är hopplöst tyvärr.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gott sväng!

trummor ja....japp. byta ut om möjligt. Munspelsljudet gillar jag verkligen!


Kan ni inte bara ha nån vocal hook /oneliner som du sjunger? en mening eller ett par ord. Räcker bra.


gott gung!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Kan inte riktigt hålla med alla EZ-sågare här, tycker att trummorna låter riktigt fint, kanske skära lite i nedre registret av virveltrumman så sitter det mycket väl i mitt tycke. OCh med lite variationer  och pukserier så kommer det att finka werywell! :) Sången o stämmorna kunde du förstås lyfta aningen! ;)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gott sväng!

trummor ja....japp. byta ut om möjligt. Munspelsljudet gillar jag verkligen!


Kan ni inte bara ha nån vocal hook /oneliner som du sjunger? en mening eller ett par ord. Räcker bra.


gott gung!

Emu då:
Eziga Ez:et..Så är det.Inte skruvat så mycket i denna.Vi var tveksamma till om vi skulle göra denna färdig då vi har andra ideer..Många positiva responser dock,så det får väl bli en mellan låt då.Lite sång och lite mer variation i arret och trummorna, så kan det nog ordna sig..Sång hook,testar det samt nån sång vers efter att vi fixat till arret.Nåt stick/reff är nog vad låten behöver,samt lite mindre solo partier..he he

Tack för comment.

Mvh
Micael/Josse

Munspels soundet,ja jag körde genom Josses gura rigg.Det blev rätt nice.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är ju bara att det blir så otäckt tydligt att det är dags att slänga ut EZ för nåt annat när ni har så fina instrumentinsatser.

Medhåll om det.

Ert jam var lyckat. Det svänger väldans! Och så munspelet, skitbara lirat!! Klart ni skall försöka göra detta färdigt. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Per då:
Ja vi får väl dona på då. Men det är ju bara så mycket annat..Julsånger och sånt som skall sjungas å liras.. :P
Men svänger verkar det ju göra i denna,där är alla överens.Åker till Luleå idag,kollar vad som finns på trum marknaden.Jag blir ju sågad på varenda låt avsende trum soundet.. :ph34r: :D
Kanske köper jag en virvel,men då tar det väl ett halvår innan man kan lira på den. :lol:

Åsså Johan:
Tack Johan,för att du inte sågade trum ljudet.Jag testar att brighta virveln lite så får vi se hur den funkar då.Nu testade jag ett nytt grepp med kompressor och bredare skärning i eq:n.Håller med om att det blev nog så dovt.Vidare så skall det fillsas en hel del,men det tar vi sedan när strukturen växt fram lite mer i låten..När det nu blir,det är bara så förbaskat mycket sen jag blev så här ung!

Stort tack till er bägge för comments.Vi donar på.

Mvh
Micael


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Underbart härligt med sånt här jam, och detta munspel, läckert! Jag har inte lyssnat så mycket på EZ så att jag känner igen dem (trots att jag har det själv) så jag stör mej inte alls där utan tycker det passar alldeles utmärkt som trumkomp!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
91:an då:
Jo vi hade kul när vi lirade,men ett jam kanske skall stanna vid det..Ingen egentlig låt struktur nu,mest en massa ös..Gör vi en låt av detta så krävs det nog en del annat.
Skall resonera med Josse och se vad vi kommer fram till.

Jo jag har ju oxå ez..På några låtar har jag fått till soundet,här är det väl mest virveln som är för dov.Lätt åtgärdat.Tack för att du tycker att soundet funkar,det är inte ofta jag hör det..

Mvh
Micael


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Detta funkar absolut. Medhåll på väldigt bra munspel!
Tycker det är bra med torrare trummor än jag hört från dig tidigare. Ljudmässigt tycker jag de funkar helt ok. Däremot blir de lite tröttsamma och känns inte riktigt som en trummis hade lirat ens om den lirat likadant hela låten igenom. Det är nog småliret på virveln som gör det lite tradigt och stelt (eftersom det är exakt lika varje vända). Ett enklare, rakare komp hade kunnat lura mig bättre... Jag, som inte har EZ, tänker inte så mycket på att det låter på ett speciellt sätt. Det är självklart att ett "trumset" har den karaktär som programmet ger den. Strunt samma om virveln låter dov, vissa virvlar gör ju det, inget konstigt med det. I ett sånt här fall tycker jag det handlar om: Tror jag att det är spelat av en trummis eller inte? Och nej, det tror jag inte...

Så mitt tips är: Lägg tiden du lägger på att ratta fram ljudet på att programmera det bra istället (vilket förstås tar mycket längre tid än så men ändå).

Och sen: Det här är ju ett jam! Det är ju redan klart! Bra jobbat, fint spel!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Virveln fyller hela ljudbilden. Man får försöka se resten av orkestern sittande rakt bakom den. Inte så bra. Loopen är enformig, men soundet är snäppet bättre än ez-default.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Virveln fyller hela ljudbilden. Man får försöka se resten av orkestern sittande rakt bakom den. Inte så bra. Loopen är enformig, men soundet är snäppet bättre än ez-default.


Jorå Tsm,det finns lite att dona med i denna,men det ser ut som om det blir nån sorts jam av det hela..Möjligen lite mer gura av en annan polare,å liite trumfills - sen får nog denna gå till historien som JJ Jam 6.

Tack för comment.

Mvh
Micael