Kontrollrummet

Vind för våg, version förton?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Utan munspel denna gång. Leadgitarren är en en tagning låten igenom, videon blir mer levande då. Och att mima likadant på gitarren till improviserade solon kan jag inte alls.
Vi driver sakta
Vind för våg
Små flarn på vattnet
Vi sjunker ej

Når vi andra sidan
Finns det någon sån?
Små barn i vattnet
Vi kämpar på

Vinden vrider medsols
Från Ost till Syd
Kommer ljumma vindar
Eller storm till oss?

Vi driver sakta
I topp och dal
Vi har våran längtan
Vi har våra kval.


Nivåerna är inte helt rätt på videon då jag inte kan mixa ljudet efteråt, här är det nog mer rätt
https://soundcloud.com/user-318468401/vind-for-vag-electric-181116
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt att se Håkan mer sånt :D Är det en egen låt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja det är min egen låt. Från början var den så här, den här inspelningen är också ganska ny. Väldig skillnad på dom fast det är samma låt. Tror jag skrev den här redan 1995.
Jag har fler egna låtar som finns i både ak o electric versioner, det vore kul att på börja en livekonsert med några av de här akustiska låtar, sen köra en lite längre elektrisk del och komma tillbaka till samma låtar. Här är det helt live både gitarr, sång o munspel. Sjunger lite surt men va fan, det är så det är tyvärr.

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härlig o varm video bra ljud på guran o bra egen låt ..Skön känsla på sången också.. hade du pressat fram liite mer sinead o conor så hade jag behövt näsduk iaf.. Bra jobb!! B)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 152
    • Visa profil
Bra låt, och fantastisk känsla i gitarrspelet. Jag tycker den ska kortas, 3 gånger genom texten blir för mycket för mig och med 6 min att ta av lider inte låten av att skäras i...

Jag är också grymt imponerad av att du kör "oldschool" utan datorer och samplingsbibliotek (om du nu fortfarande gör det  :) ). Likaså att du får till videoinspelningen så bra, det där lyckas jag själv inte med... Rock on!  B)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack allihop.  :wub: Vill man ha den kortare får man lyssna på den akustiska versionen. Driver man sakta ute på havet tar det tid innan man är iland igen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra låt, och fantastisk känsla i gitarrspelet. Jag tycker den ska kortas, 3 gånger genom texten blir för mycket för mig och med 6 min att ta av lider inte låten av att skäras i...

Jag är också grymt imponerad av att du kör "oldschool" utan datorer och samplingsbibliotek (om du nu fortfarande gör det  :) ). Likaså att du får till videoinspelningen så bra, det där lyckas jag själv inte med... Rock on!  B)
Jo jag använder samma digitalporta. Jag blir så förbannad på datorer att jag blir sjuk, så det går inte alls. Och jag kan göra allt jag vill med det jag har, det går väldigt bra att klippa o redigera, göra trumloopar i portan. Trummorna gör jag oftast en loop av en enkel takt o letar ut några takter där jag lyckas sätta kaggen o virvel snortajt. Av tio minuters bankande kanske 20 sekunder är tajt när jag trummar...
Sen gör jag en lång trumloop som räcker hela hela låten. Nästa steg kan vara att jag sjunger o spelar ak gitarr låten igenom inspelat med bara en mick som jag använder som "noter" sen när jag lägger basar o gitarrer, annars är det hopplöst att veta var man är i låten. När jag fått dit gitarrer, bas o sång, kan jag trumma en gång till o göra lite enkla charlie Watts-fills. I breaken klipper jag bara bort orginaltrumloopen.
Skräcken är att min 10 år (?) gamla porta ska totalpaja, dom tillverkas inte längre. De nyare Tascamportorna är helt värdelösa. Att göra loopar exakt tajt tex, det går inte alls.
« Senast ändrad: 06.12.2018, 21:45:05 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön levande känsla i videon. Bör korta videon, även om ett liveframträdande har nytta av den här "extended versionen"..
Och sången ner i volym (YouTube)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google