Kontrollrummet

Uadpluggar: Neve 33609 eller 88RS - vilkendenra?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Åsikter och synpunkter mottages kring dessa två. Jag vill definitivt prova på en Nevesimulering, så långt är beslutet fattat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Till att börja med drar de olika mycket processorkraft.
33609 tar nästan upp ett helt kort och jag kan tänka mig att den först och främst är tänkt att användas som bredbandskompressor i mastringssammanhang. Även om den iofs låter väldigt bra på trummor och piano.

88RS är processorsnål vilket en kanalstrip bör vara då den ska användas på just enstaka kanaler. Eq'n är väldigt musikalisk och gaten likaså. kompressorn pumpar lite knasigt vid höga tröskelvärden och snabba releasetider. vid "normal" användning låter den dock som den ska.
Den fungerar på allt då den inte har allt för mycket karaktär utan gör det den ska och gör det väldigt snyggt.
Jag har även testat 88RS på masterbussen, främst på tal till bakgrundsmusik (radioreklam) och där lät den lysande!

33609 är en förträfflig kompressor med en väldigt egen karaktär, stor, tjock och seg typ. Fast i positiv bemärkelse.
88RS låter anonymare än 33609 men den har lite av samma magiska pulver över ljudet.
Jag rekommenderar 88RS.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
samma hör 88 är skit bra just som kanalstripp o inte så processor hungrig utan att man kan ha en på varje kanal om man inte har för många...gillar den mycket på trummor o sång..

tony
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

Tack för kommentarerna hittils!

Åsikterna verkar friska, nu är ju frågan hur ofta man behöver en channelstripp, jämfört med en bra kompressor. Kanske jag skall revidera mitt tankesätt.
« Senast ändrad: 23.10.2007, 22:43:24 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
88RS kan användas lite varsomhelst, närsomhelst.. Enskilda spår, bussar, som de-esser, som masterkompressor, ja ÖVERALLT. Fördelen med 88RS är att den smiter in som en hemlig agent och gör ett lysande jobb utan att höras. Eller synas märkbart på din dsp mätare.

Jag förstår ändå din fascination av 33609.. Det är en "moderskeppskompressor" där UA verkligen har klämt in varenda linje kod ett dspkort kan klara av och det hörs. Den beter sig och låter som en riktig burk!
33609 är en sån vill ha plugg som man önskar och tror ska rädda en tråkig tagning/mix bara "sådär".

Jag har inte hittat fram riktigt med den dock, vet inte riktigt varför men den vill t.ex inte ha speciellt hög insignal (vid -14db ungefär börjar den bete sig som den ska), den lägger till dist och färg som inte alltid passar, den är rätt svårjobbad med en limitersektion som man inte riktigt vet vad den gör och den drar för mycket dsp.

Jag har faktiskt demo'at den 2 gånger men ändå inte köpt den.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad tsmalmbe

Jag förstår ändå din fascination av 33609.. Det är en "moderskeppskompressor" där UA verkligen har klämt in varenda linje kod ett dspkort kan klara av och det hörs. Den beter sig och låter som en riktig burk!
33609 är en sån vill ha plugg som man önskar och tror ska rädda en tråkig tagning/mix bara "sådär".

Bra läst mellan raderna. Vill ha är just vad problemet är. Men kanske 88RS ändå är rättare. Trots att man har channelstrips, eq:n och kompressorer från tidigare. Ibland är CPU-snålt också en bra sak.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Tjena! Jag kör båda pluggarna och måste säga att jag gillar dom båda. Mycket. Man kan ju köra 33609 i SE versionen också. Den låter fortfarande bättre än mycket annat så det är inte fy skäms på något sätt.

88RS kan du få att få lite mer karaktär om du driver den lite hårdare. Jag hade lite problem i att förstå 88:an eller kanske mer jag kom inte riktigt in i arbetssättet som den kräver i början. Nu har jag vant mig och måste säga att jag griper efter den mer och mer. Visst det är kul att ha en 1081 och en 1073 etc att tillgå men 88:an är den som används mest för den får jobbet gjort. Sedan lägger jag gärna en Pultec eller någon "färgande" Nevepryl på masterbussen bara för att färga ljudet lite. Tycker det fungerar bra.

D.


Utloggad tsmalmbe

Jag gick lite mot min intuition, men det blev en 88RS. Helt enkelt för att man kan köra så mycket fler instanser, och för att man kan koppla ur dunamics eller eq för att få ännu fler instanser.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad tsmalmbe

Nåja. Jag har mixat med d en här nu. Kört den på bastrumma, tom-grupp och overheads. Expandern har inlärningskurva. Kompressorn låter bra, men ersätter inte varken LA-2A eller 1176:an. Eq:n är vänlig och skojig, och kommer att ersätta Pultec/pro i många fall. Framförallt på trummor har pultecen varit kung, men nu kommer denna att fungera bra på det också. Locut/hicuten har ganska obrant kurva, men fungerar nog. Med tanke på processorkraften som behövs, fungerar den verkligen bra. Rattarnas ergonomi är inte det bästa eller mes intuitiva, så t.ex att ratta kompressorn är inte  det lättaste.

Det enda som  stör, är att uaudio nu har eq-extravaganza - i vilken denna  ingår, så jag borde haköpt neve-kompressorn istället, och nu unvestera i rs:en.. :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.