Kontrollrummet

Illegal nedladdning - "Bredbandsbolagen är bovarna"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
På fyra år har 3 500 jobb försvunnit
inom musikbranschen eftersom
en miljon svenskar piratkopierar.
Det menar distributörsjätten Bonvers
Gerard Versteegh som hyllar
det danska systemet.


http://www.tidningenmonitor.se/PDF/mon_2007_nov_illegal_nedladdning.pdf

Oavsett resten av innehållet så gillar jag hur den svenske "experten" i slutet "inte tror på idén" som tydligen funkar bra i Danmark... :rolleyes:
Även om andra länder kommer på lösningar som funkar hur bra som helst så vet alltid vi svenskar bättre.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Även om andra länder kommer på lösningar som funkar hur bra som helst så vet alltid vi svenskar bättre

Hur kom du fram till denna sanning?


Utloggad tsmalmbe

Nänä, ni är inte ensamma i ert land om idioti.

 Jag var på en föreläsning igår, där en representant från Finlands Teosto (upphovsrättsövervakaren här hos oss) talade. Debatten var nära på hetsig stundvis. Där diskuterades piratism, och varför man lobbar upphovsrättslagar etc. etc. Men svar på  frågor fanns inte att få. Teosto strävar inte till vinst, utan endast attt betjäna sina kunder (kompositörer, tonsättare etc.). På frågan, hur man kan kalla deras tillvägagångssätt "upphovsrätt", då de i själva verkat tar alla rätter från upphovsrättsägaren, åsidosattes snabbt med svar "det är nu bara så". Min fråga gällde det, varför en artist inte får fritt distribuera sitt material (via webbsidor, nedladdning, nätradio, egna kontrakt). I teostos kundkontrakt går man nämligen med på att lämna alla  rättigheter åt dem att övervaka. Ger  du bort din musik själv, t.ex gratis, så bryter du kontraktet. Vem gagnar det? Inte upphovsrättsinnehavaren i varje fall. Nejnej, så här har det alltid varit, det var koncensus. En mindre artist kan alltså inte välja att vara med i teosto (för att skydda sina rättigheter  ifall någon mitt i allt hittar dig på myspace, och du blir internationellt känd), och tillika göra små kontrakt inom Finland, eller dela musiken gratis i promosyfte. Nej, omöjligt. Övervakar då teosto t.ex det att någon spelar min musik i en nätradio (som jag alltså inte kan göra ett eget kontrakt med)? Nej, de har inte resurser, det skulle kosta för mycket. WTF??


Piratism skall också bekämpas. Businessmodellerna är heliga, och felet kan ju inte ligga där. Diskussion kring ämnet, mer än svårt. Hjärnvätten har lyckats mycket genomgående.

Det finns bara Ett Riktigt Sätt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


olofd

  • Gäst
Knäpp av Internet, enda lösningen.

Själv tror jag ändå att Internet bara är en fluga.
Ungefär som när alla skulle ha walkman under 80-talet

 ;)


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
jag tror att man måste gå från flera håll för att lösa problemet....

1: man måste få politiker att inse att branschen har, och kommer få större, problem, och göra något åt det.

2: man måste få branschfolk att inse att det inte bara är upp till politiker att lösa problemen

3: man måste på något sätt ändra folks attityd....det är trots allt folks levebröd....och det handlar inte bara om stenrika artister som madonna och michael jacksson, då dessa knappast direkt kommer drabbas....utan det handlar om alla de tusentals personer som är yrkesverksamma i branschen, och som lever helt normalt och arbetar i branschen precis som andra jobbar inom byggbranschen eller med ekonomi....det är helt vanliga jobb som förloras. (fast denna punkt tror jag inte går att få igenom....gratis har alltid och kommer alltid vara mer attraktivt....så länge man inte riskerar något om man väljer "gratis")


samtidigt som politiker gör sitt för att upphovsrätten skall vara värd sitt namn, måste branschfolk se på situationen med nya ögon........nya idéer måste komma fram, nya sätt att tjäna pengar på musik/film måste fram....en viss form att "effektivisering" borde nog kunna införas i branschen också....om man bara är villig att se på saker och ting med "nya ögon"

men helt klart är att om man inte hittar nya pengar att tjäna i branschen, så kommer kvaliteten bli sämre....både vad gäller musik och film. Kvalitet kostar pengar....som måste komma någonstansifrån....
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad tsmalmbe

men helt klart är att om man inte hittar nya pengar att tjäna i branschen, så kommer kvaliteten bli sämre....både vad gäller musik och film. Kvalitet kostar pengar....som måste komma någonstansifrån....

Jag vet inte vilken kvalitet du talar om, men skivbolagen räknar med att en skiva lever 2-3 månader. Det här gäller både nya artister, Idoler och etablerade artister. Det betyder i praktiken att kvalitet som ett begrepp måste grundligt överses. Kvalitet kallar jag det, då man efter 10 lyssningen hittar något nytt. Inte det att skivan spelas i 2 månader 28 gånger per dag på NRJ, och 2 månader senare får man den på köpet bara man köper en yoghurtburk.

Således: Att kvaliteten sjunker, är inte på grund av piratismen. Däremot har piratismen uppmuntrats ytterligare av det att människorna inte upplever skivorna som prisvärde (=dålig kvalitet).

Detta leder givetvis till skivbolagen dumpar ytterligare med skit på marknaden, för att hålla sina andelar.

(med piratism menar jag bl.a illagal nedladdning)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
men helt klart är att om man inte hittar nya pengar att tjäna i branschen, så kommer kvaliteten bli sämre....både vad gäller musik och film. Kvalitet kostar pengar....som måste komma någonstansifrån....

Jag vet inte vilken kvalitet du talar om, men skivbolagen räknar med att en skiva lever 2-3 månader. Det här gäller både nya artister, Idoler och etablerade artister. Det betyder i praktiken att kvalitet som ett begrepp måste grundligt överses. Kvalitet kallar jag det, då man efter 10 lyssningen hittar något nytt. Inte det att skivan spelas i 2 månader 28 gånger per dag på NRJ, och 2 månader senare får man den på köpet bara man köper en yoghurtburk.

Således: Att kvaliteten sjunker, är inte på grund av piratismen. Däremot har piratismen uppmuntrats ytterligare av det att människorna inte upplever skivorna som prisvärde (=dålig kvalitet).

Detta leder givetvis till skivbolagen dumpar ytterligare med skit på marknaden, för att hålla sina andelar.

(med piratism menar jag bl.a illagal nedladdning)


Radiokanalerna spelar sönder alla låtar som kommer in på deras playlists (som skivbolagen köper in sig på). Skivbolagen släpper också samlingsskivor nästan i större omfattning än hela album.

Båda dessa saker har under lång tid bidragit till att skivbolagen själva har underminerat det värde som tidigare fanns i musiken och artisterna. Tidigare köpte man hela album, men eftersom skivorna har blivit alldeles för dyra och eftersom det släpps så mycket samlingsskivor, så köper folk inte längre hela album, där det är risk att bara 2-3 låtar är bra - utan man väntar hellre på en samlingsskiva, där bara de bästa låtarna finns med, så att man slipper köpa en massa halvbra eller rentav kassa låtar som finns med som utfyllnad...

Sedan kommer en omfattande piratkopiering och sänker värdet till noll - ivrigt påhejat av bredbandsleverantörerna som värvar kunder genom att prata om hur snabbt och lätt det är att ladda ner musik och film. Flata politiker gör i princip ingenting, utan köper - utan att tänka på konsekvenserna - piraternas argument att man inte kan göra en hel generation till brottslingar (trots att de själva har valt att bryta mot lagarna...). Visst har både politikerna och bredbandsleverantörerna ett mycket stort ansvar i dessa spikar i kistan... <_<
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
kvalitet för mig....well, jag kan nog se det på olika sätt.
bra filmidéer och bra låtidéer kommer nog alltid finnas....men vad jag menar med kvalitet är nog rent "tekniskt".....

Ta filmen titanic som exempel.....mkt möjligt att filmen hade blivit till även med en liten budget....men jag tror inte upplevelsen av filmen hade blivit densamma om man hade haft 1/10 av budgeten när man gjorde filmen....dvs, det hade fortfarande nog varit samma film, men upplevelsen (kvalitet....tekniskt med effekter, musik, skådespeleri och massa massa mer än jag nämner) hade inte blivit densamma....! Och jag är nu inte ute efter en diskussion om hurvida Titanic är bra eller inte....det är bara ett exempel.

vad gäller musik så pratar jag alltså inte om just den musikaliska kvaliten, utan om annat....typ, mix, inspelning....osv osv....
en jättebra låt, som är dåligt inspelad av inkompetenta tekniker och risigt mixad är dåligt kvalitet enligt mig, en sån låt köper jag inte, hur bra den än är, för den ger mig ingen njutning....på samma sätt som att en dålig låt som är bra på alla andra punkter också är dåligt kvalitet......


jag kan nog hålla med dig om att kvaliten är otroligt bistfällig idag, även den kvalitet jag talar om....och det är något jag skulle vilja ändra på....men vad kom först? hönan eller ägget? är det dålig kvalitet för att det börjat sina i budgetarna? eller har pengarna i branschen börjat försvinna för att det är dålig kvalitet? jag vet inte....och jag lastar inte enbart piratkopiering, och jag står egentligen inte på "någons" sida heller....jag bara påpekar att det finns ett problem som måste lösas....på ett eller annat sätt.

som jag sade, så tror jag att problemet måste åtgärdas på flera håll....



så, kort sagt håller jag med dig fullt ut.... :rolleyes:
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad tsmalmbe

Den tekniska kvaliteten håller väl riktigt superbt fint i dagens läga, ända tills masteringen. Också där är det bra, bara man låter dom arbeta i fred. Men, radiospelningen förstör ju ljudet helt, och med dagens processorer där, motsvarar väl kvaliteten (tekniskt) en unken sunken mp3:a.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Den tekniska kvaliteten håller väl riktigt superbt fint i dagens läga, ända tills masteringen. Också där är det bra, bara man låter dom arbeta i fred. Men, radiospelningen förstör ju ljudet helt, och med dagens processorer där, motsvarar väl kvaliteten (tekniskt) en unken sunken mp3:a.



fast jag håller inte med dig oma tt den tekniska kvaliten håller riktigt superbt fin kvalitet i dagsläget.....visst, tekniken har gjort det möjligt att musiken rent tekniskt låter bättre än den gjort tidigare, men jag hör ofta, speciellt på svenska produktioner, exempel på att hela ledet skall hållas "lowbudget".....reverbdränkta sånginspelningar, melodynat istället för att lägga ett par dagar till på sånginspelningar, ruttna ljudval, tråkig ljudbild....platt ljudbild.....osv osv osv. Där tycker jag det märks MARKANT skillnad på svenska prodkutioner och på prodkutioner från t.ex staterna, då deras mixar (nästan oavsett musikstil) låter så sjukt mkt bättre än vad som presteras här........men så är de ju också nästan 300milj. invånare jämfört med 9milj.....dvs, de har möjlighet till sjukt mkt större budget....
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad tsmalmbe

OK, vi måste nog splitta den tekniska biten i två. Utrustningstekniskt är det superbt, är vi överens om det? Inspelningstekniskt och mixtekniskt, kanske inte lika perfekt? Right?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
OK, vi måste nog splitta den tekniska biten i två. Utrustningstekniskt är det superbt, är vi överens om det? Inspelningstekniskt och mixtekniskt, kanske inte lika perfekt? Right?


hahaha....ok, för att inte snöa in på detta så ok....I agree. (fast inte til 100%, då det är en kostnadsfråga)
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Titanic är en katastroffilm hur man än ser på det.


haha....fast jag tror du förstod poängen ändå.... :rolleyes:  ;) :P
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Att kvaliteten sjunker, är inte på grund av piratismen.
Dansken o MrKeys är dock överens på den punkten.


Utloggad tsmalmbe

I princip har alla rätt som håller med mig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
Även om andra länder kommer på lösningar som funkar hur bra som helst så vet alltid vi svenskar bättre

Hur kom du fram till denna sanning?
För att hålla detta off topic-spår väldigt kort så är det inte första ggn jag hör/ser en svensk expert förklara att en redan beprövad metod i ett annat land troligen inte funkar. Men den diskussionen kan vi fortsätta i en annan tråd.



DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Även om andra länder kommer på lösningar som funkar hur bra som helst så vet alltid vi svenskar bättre

Hur kom du fram till denna sanning?
För att hålla detta off topic-spår väldigt kort så är det inte första ggn jag hör/ser en svensk expert förklara att en redan beprövad metod i ett annat land troligen inte funkar. Men den diskussionen kan vi fortsätta i en annan tråd.

Om det är off-topic så borde det inte vara med från första början. Jag bara ifrågasatte ett vidlyftigt utalanda. Det finns exempel på när svenska representanter lägger sig platt för utländska intressen och tankegångar, så det är nog lite si och lite så med dessa saker och ting. Nog sagt (men väldigt klokt).


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det finns exempel på när svenska representanter lägger sig platt för utländska intressen och tankegångar, så det är nog lite si och lite så med dessa saker och ting.
Som sagt, ge gärna exempel - i en annan tråd.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Ok... Tillbaks efter semester i Paris och så ser man en sån här diskussion, ja.

Vad tycker ni om den "danska modellen" då? Ska bredbandsbolagen bevaka sina kunders aktiviteter?

(för er som inte är insatta i svenska regeringens egna utredning från tidigare i år, länkad till i en annan tråd, kan jag säga att den föreslog precis denna modell)
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


DåligtGehör

  • Gäst
Man skall bevaka de autonome och alla andra som är dumma.
Heja Pia Kjærsgaard. Mer av den varan i snällismsverige. Det är för lite hårda tag.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Birgersson borde betala miljarder i STIM-avgifter. Man kanske skulle försöka sig på att måla, skulptur, dans, teater... :rolleyes:
Inte lika lätta att ladda ner på internet. Å andra sidan är det ingen som laddar ner mina låtar ändå (j-la skit!) så jag fortsätter
nog med plinkandet och var det inte väl groteskt när en artist försörjde tusentals mellanhänder och distributörer förutom tillverkare av stereoanläggningar? Vem lyssnar förresten på musik i stereoanläggning idag? Jag märker hur bara ordet får en gammaldags, nostalgisk men lite unken eftersmak. Nåväl, mindre avstånd mellan artist och publik är en lysande utveckling och det kanske inte är självklart att man skall bli miljardär på sin musik, det kan finnas andra drivkrafter än rent pekuniära.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Klart man vill lyssna i en bra (stereo)anläggning! Sen om man lyssnar ibland vid datorn visst, om man (vilket jag nte gör) lyssnar i lurar på komprimerad musik på väg till .., i joggingspåret osv osv. men det låter mest bara tråkigt med mög och fimplukt av en osund.. ja vet inte vad? Herregud e du är 50 du skall inte låta ungdomsfjamset med ipåd och annat tjafs påverka dig så illa. Det finn ingen genväg till...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :huh: OK, får väl damma av den gamla HK-stärkaren da... Vad skall grannarna säga?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vad tycker ni om den "danska modellen" då? Ska bredbandsbolagen bevaka sina kunders aktiviteter?
Om frågan gällde barnporr, skulle det tvekas på samma sätt då?


Utloggad tsmalmbe

Barnporr och terrorism är hitlerkortpackens senaste tillskott. I Finland har staten outsourcat internets förhandscensur till ett internationellt börsbolag. Detta gick igenom, sedan ministern spelade ut hitlerkortet, varefter media inte mera vågade behandla ämnet. Så med barnporrs-kortet, kan man motivera helt vad som helst.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
"I Finland har staten outsourcat internets förhandscensur"

..Va, förhandscensur? Kan man inte få träffar på sökningar om ex. hitler eller barnporr från finland? Om så, hur i hela friden kan historie-, samhälls- och lärarstudenter göra för att få info om sådant?
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad tsmalmbe

..Va, förhandscensur? Kan man inte få träffar på sökningar om ex. hitler eller barnporr från finland? Om så, hur i hela friden kan historie-, samhälls- och lärarstudenter göra för att få info om sådant?

Jag kan inte svara på de här frågorna, eftersom det inte finns tillgänglig information om hur, var och när saker och ting censureras.

Vi har mycket at lära oss av Nord-Korea ännu, har jag på känn.

Nej, ingen tyckte att denna censur och yttrandefrihet/informationsfrihet hade något med varann att göra. "Är du pedofil eller???"

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Barnporr och terrorism är hitlerkortpackens senaste tillskott. I Finland har staten outsourcat internets förhandscensur till ett internationellt börsbolag. Detta gick igenom, sedan ministern spelade ut hitlerkortet, varefter media inte mera vågade behandla ämnet. Så med barnporrs-kortet, kan man motivera helt vad som helst.

:lol: du får fan förklara vad hitlerkortpacket innebär.

I övrigt för den som inte förstår liknelsen: barnporr o illegal fildelning är två brottsliga handlingar.
Ska distributörerna på nåt sätt ha ett ansvar för att detta inte förkommer i deras nätverk?


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
I så fall ska väl internetleverantörerna ha skattepengar för att sköta polisens arbete?

Ärligt talat, barnporr är ju ett moralpanikverktyg som heter duga, men det förändrar inte principen.
Internetleverantörerna ska leverera en tjänst, inte spionera på sina användare.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att internetleverantörerna erbjöd en licensieringstjänst kopplad till en välgjord fildelningstjänst med loggning av allt som laddas (så att pengarna fördelas till rätt personer) och väldigt bra utbud sökning.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Internetleverantörerna ska leverera en tjänst, inte spionera på sina användare.
Nu lät du precis som talesmannen från Telia i slutet på artikeln ;)
Om man ändrar frågeställningen istället till: Ska internetleverantörerna ha något ansvar för vad som distribueras i deras nät?

Det är ändå just detta som jag tyckte var väldigt intressant - jämförelsen med Danmark.
Synen på denna frågan. Där är det tydligen inte alls lika kontroversiellt o "livsfarligt" som i många fall i den svenska debatten att kontrollera om illegal verksamhet förekommer. Är danskarna naiva eller har vi svenskar läst George Orwell alldeles för mycket?


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det går inte att läsa för mycket Orwell!
Jag är glad att Telia har den inställningen eftersom det är där jag är abbonnent.

Jag har svårt att se hur man kan se så lätt på integritetskränkning? Jag gillar inte kameror i tunnelbanan heller. Det mesta våld, sägs det, sker i hemmet. Varför installerar vi inte kameror hemma hos alla? Det är ju bara i syfte att skydda oss?

Min internetleverantör ska inte ha något att göra vilka sidor jag besöker, vilka vänner jag har på msn, vilken porr jag surfar eller vilka filmer jag laddar ner.

Och lever man i illusionen att den bevakningen kommer hjälpa något, vare sig det gäller barnporrsbekämpning eller otillåten fildelning, så kan jag säga att så fort det händer kommer metoder för att kringgå bevakningen. Fåtalet som åker fast på det kommer vara de som knappt gjort något olagligt ändå. De stora aktörerna (crackarna, producenter av barnporr etc) vet hur de ska hålla sig undan. Ärligt talat vore kanske det bästa sättet att bekämpa barnporr (sorry, OT, men ändå) är att legalisera det. För det värsta är inte själva bilderna/filmerna utan de fruktansvärda övergreppen. För man ut det i ljuset finns det kanske större chans att hitta förövarna. Censuren är snarare för att skydda medelsvensson än för att stoppa spridningen.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det mesta våld, sägs det, sker i hemmet. Varför installerar vi inte kameror hemma hos alla? Det är ju bara i syfte att skydda oss?

Min internetleverantör ska inte ha något att göra vilka sidor jag besöker, vilka vänner jag har på msn, vilken porr jag surfar eller vilka filmer jag laddar ner.

Och lever man i illusionen att den bevakningen kommer hjälpa något, vare sig det gäller barnporrsbekämpning eller otillåten fildelning, så kan jag säga att så fort det händer kommer metoder för att kringgå bevakningen.
Det är skillnad på det offentliga rummet o vad du gör hemma. Det offentliga rummet nyttjas av o angår alla. Ditt hem är privat. Därför installeras inte övervakning i ditt hem. Ändå så är det inte tillåtet att göra vad man vill i sitt hem.
Om din hyresvärd märker att din granne tillverkar amfetamin i lägenheten bredvid din, ska han anmäla detta eller inte?
Ang bevakning; verkar det hjälpa i Danmark? Vi får se i långa loppet :) De verkar tycka det funkar än så länge. De verkar oxå tycka vi i Sverige inte försöker göra nåt alls åt problemet, utan istället dras populistiska poänger i media o politiken (t ex Peter J Olssons debattartikel vi har haft uppe här).
För några år sen hade vi här i stan väldiga problem med våld o misshandel på nattbussarna. Chaufförer blev hotade, misshandlade, rånade, t o m skjutna. Efter mycket debatt installerades övervakningskameror på vissa linjer. Problemet försvann rätt snabbt. Jag har inte hört hittills någon som fått sin integritet kränkt pga dessa kameror. Har inte sett heller att problemet flyttat sig till andra ställen eller busslinjer.
Nu ska jag fan hem!  :blink:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
OT

jag har inget problem med kameror alls, bara det sköts på rätt sätt!

/OT :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol