Kontrollrummet

Dividend - Anvil (of gods) Egotrippen också kallad

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hittade denna från 2007.. Restaurerade tidigare ikväll, och i förra veckan, nu skall jag ut på "byn" (som de säger i danmark)

Ett par falsknoter, men det finns en enorm potential här. Hmike hade rätt i sin kommentar från 2007! Inte i sin geniförklaring :D, men i att det är enormt bra material att bygga på. :)

Tack Mike!

/Per

Gamla kommentaren från 2008 nedan:

-----------------
Ok, inspirationen kom tillbaka. :) Ver 8 av nytt stycke musik:

Åsikter, och idéer mottages gärna... Förslag på pompösare namn också! :D

« Senast ändrad: 20.03.2010, 01:30:05 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Diggar pondusen i inledningen med virveln och timpales!?

Redan från msn vet du önskningen om klipp av övre frekvenser på virveln. :)

45% in i låten typ ljuder en störtskön stråke solo som sen kör orignella vrickade trudilutter och sedan kommer ackompanjemanget. :)

typ 2:05/6 ett extra trumslag. Får nu associationer till filmen Alexander den store! Alltså den gamla verren.

Smekande legatostråk-ackord skulle funka jättebra partiet kring 1:00, tillsammans med pizz & flöjten! Cellon borde passa bäst där va? Mjuka stråkar alltså som du använder 03:23 minus den som ligger överst i registret.

Största behållningen är rhytmiken i början som föranleder något stort. (När kommer kontrabasen???  :o)

Och sedan slutet med de sköna brassackorden och stråkarna. Manskör efterlyses härnäst! :)

Temana växer alltid med fler lyssningar. Först något ogripbara för mig, sedan sjunker de allt mer in i själ och hjärta.

Förutom att det är ett tuggummi så är det inte att man kan undgå att vara lite sugen på V6! :)
« Senast ändrad: 22.10.2007, 18:09:51 by 1up »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hola Per!
Visst hör man på detta att inspirationen är tillbaka! Supersnyggt arr och sounden håller hela vägen. Pukorna låter stadiga, och så har du snyggt konstersalreverb över hela mixen, alltså Persound!

Tar slut för tidigt fastän urvärket visar att längden är 3:49. En C-del skulle gott o väl rymmas in som en liten kontrast till steken, som är "well done"!
Snyggt jobbat Per! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hola Per!
Visst hör man på detta att inspirationen är tillbaka! Supersnyggt arr och sounden håller hela vägen. Pukorna låter stadiga, och så har du snyggt konstersalreverb över hela mixen, alltså Persound!

Skönt att höra! :) Jag tror jag gör ett nytt verk i tre delar. Jag har en del idéer, men de kan jag inte avsluta på vettigt sätt inom detta stycke. SKall bara byta tonart till parallelltonarten, det gjorde ju de gamla mästarna. Eller, öh, skit i det. Jag tar E-moll eller nåt....
Jag anser att avslutet på del 1 (vad du lyssnat på), kan påbörja del 2... :) )något modifierad)

Tack för lyssningen Johan!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite mycket reverb på virvel kanske i inledningen annars underbart lockade..
tänker lite grig (stavas nog inte så) o bella bartok...fin dynamik helt klart.
vackert o luftigt....med tyngd mellan sommarängarna , tror att detta ligger närmare film musik än jag hört från dig eller västeländskfilm musik kanske jag skall säga än vad jag hört från dig tidigare.

gillas myckat pga av den dynamiska mörka framtoningen.

tony

namn förslag ....hero of gods..
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Herredjävlar va vacker violinen är när den först kommer in och är ensam. Sen får den slåss med en kompis (eller är det ett annat instrument i samma register?) som kör lite skumma stämmor. Jag hade nog låtit första fiolen få förbli ensam det partiet ut....

Sen det jag alltid brukar reagera på.... Anslaget i stråkarna, speciellt tydligt vid 2,00 ungefär. Känns så klaviaturmässigt när attacken är så illa snabb?!? Tydligt också vid 3,00 där nån stråke är lite mer ensam.

Virveltrummorna är mumma.

Nä, så illa var väl inte slutet. Allt är inte fanfarer och pukor och trumpeter. :)

Jag är ganska orutinerad lyssnare av denna typ av musik, men i mina öron låter det väldigt bra. Förutom stråkanslaget och nån konstigt stämma där i början.

Gott!



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack ynot och Wernborg. SKall kolla virveln . och försöka förlänga attacken ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Ja jizes,här har du tänkt till.Mycket vackert.Det är förunderligt hur du får ihop arret i dina låtar så snyggt,och vilka ljud på både körer instrument! Jag ser en gråhårig äldre gentleman som sitter där med sina notblad och komponerar ur livet han har levt.All dramatik glädje sorg och smärtor,översatt till musik.Men du är en ung kille - hur fasiken bär du dig åt? Jag menar,var får du inspirationen och kunnandet ifrån?
Antingen så är du en gammal mästare reinkarnerad,eller så är du ohyggligt musikalisk - ett musik geni helt enkelt.Hade du levt i ett tidigare århundrade,så hade du bara haft papper och penna att tillgå i ditt komponerande,och då hade din samtid inte fått njuta av din musik.Viva la internet och midit.

Stråk attacker och sånt via midit,visst.Men föreställer man sig en fullsatt konserthall,modell mega stor - en dirigent och dig sittandes längst fram för att ta emot folkets ovationer - då är man närmare sanningen.Detta var riktigt bra,en av mina favoriter av dig.

Slutsats:Masterpice? Helt klart! Visst kan man tycka att jag tar i i mina ovationer till dig,men är det alltid så här bra - då skall man ha cred för det.Som jag ser det så är världen redo för den här kompositören.
För det är så jag ser dig Per,som tonsättare och kompositör.Fullständigt outstanding,tack Gud för att vi får ha Per på "vårat" forum.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena.
Ja jizes,här har du tänkt till.Mycket vackert.Det är förunderligt hur du får ihop arret i dina låtar så snyggt,och vilka ljud på både körer instrument! Jag ser en gråhårig äldre gentleman som sitter där med sina notblad och komponerar ur livet han har levt.All dramatik glädje sorg och smärtor,översatt till musik.Men du är en ung kille - hur fasiken bär du dig åt? Jag menar,var får du inspirationen och kunnandet ifrån?
Antingen så är du en gammal mästare reinkarnerad,eller så är du ohyggligt musikalisk - ett musik geni helt enkelt.Hade du levt i ett tidigare århundrade,så hade du bara haft papper och penna att tillgå i ditt komponerande,och då hade din samtid inte fått njuta av din musik.Viva la internet och midit.

Stråk attacker och sånt via midit,visst.Men föreställer man sig en fullsatt konserthall,modell mega stor - en dirigent och dig sittandes längst fram för att ta emot folkets ovationer - då är man närmare sanningen.Detta var riktigt bra,en av mina favoriter av dig.

Slutsats:Masterpice? Helt klart! Visst kan man tycka att jag tar i i mina ovationer till dig,men är det alltid så här bra - då skall man ha cred för det.Som jag ser det så är världen redo för den här kompositören.
För det är så jag ser dig Per,som tonsättare och kompositör.Fullständigt outstanding,tack Gud för att vi får ha Per på "vårat" forum.

Mvh
Micael


Tack så mycket. Det är svårt att svara på sådana här "geniförklaringar" :D eller vad man skall kalla det. Själv tycker jag att jag har en del kvar att lära. Om några år så!! Men tack, den schysste norrlänningen. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Du behöver inte säga nånting.Jag har vuxit upp med klassisk musik,då min Far var en flitig utövare i orkestrala sammanhang,mycket duktig violinist.Det var därför jag revolterade med att spela blues :lol:

Däremot lyssnar jag helst på klassisk musik,då den spänner över så stora känslo yttringar.För mig finns ingen musik som är bättre på att förmedla det.Tolka inte klassisk som gammal,utan mera en illusion av att man förmedlar tankar,kyla och hetta, visioner och känslor,det är det som är det fina med din och den klassika musiken - det löper ihop.

Så är det.

Mvh Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hittade denna från 2007.. Restaurerade tidigare ikväll, och i förra veckan, nu skall jag ut på "byn" (som de säger i danmark)

Ett par falsknoter, men det finns en enorm potential här. Hmike hade rätt i sin kommentar från 2007! Inte i sin geniförklaring :D, men i att det är enormt bra material att bygga på. :)

Tack Mike!

/Per


Ein meisterwerk ist geboren ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Okej, ta det jag skriver för vad det är. Jag förstår inte Schönberg och gillar inte alltid Stravinski, utan gillar enkel barock, romantik och smöriga harmonier. Så:

Första takterna låter lite märkligt, som om två låtar går samtidigt. Väldigt svårt att ta åt sig, ibland låter det som om du bara testar olika artikulationer med slumptoner. Vid 2:30-2:40 hör jag en kort passage som plötsligt låter organiserad och romantiskt, men det går fort över till det tidigare partieets slumpmässighet. Men så vid 3:45-5:12 har du ett långt stycke som jag gillar, för det känns helt enkelt komponerat, och det gäller slutet likaså.
Generellt tycker jag arpeggiot låter ganska räligt, medans stråkar och horn låter riktigt bra. Några velocityhopp på stråken stör på slutet, men jag tycker de känns mer genomarbetade än vanligt.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för lyssning.

Jo, det är nog sant, att det är fel ställe att slänga upp sådant här! :) (Dock är den långt från färdigkomponerad..)

Jag älskar själv det du kallar "slump" här... Eller rättare, hur det kommer att bli när jag skrivit färdigt :) Dröjer nog ett tag..

I övrigt tack för påpekandet om velocityhopp på slutet...

Btw, testa nåt halvatonalt eller tonalt av Schoenberg. Nån av hans sånger t ex.. Kan länka vid tillfälle.. (inte för att min låt är atonal, den är högst tonal, men hans sånger är väldigt fina..)


Edit:
Sant att jag byter "typ av struktur" i låten från traditionellt romantiskt typ av tema till den typ av struktur du inte greppar. Det är ungefär som dina pauser i din musik, kan du se det som ;)
« Senast ändrad: 31.03.2010, 00:22:30 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jo, det är nog sant, att det är fel ställe att slänga upp sådant här! :) (Dock är den långt från färdigkomponerad..)

Varför är det fel, bara för att jag inte förstår hur du placerar tonerna? :unsure:



Jag älskar själv det du kallar "slump" här... Eller rättare, hur det kommer att bli när jag skrivit färdigt :) Dröjer nog ett tag..

Jag har svårare än du att bedöma hur det kommer att bli när det är färdigt... :)
Tonalt, atonalt och slumpmässighet är ett stort ämne som kanske förtjänare en egen tråd. Men min förenklade version är att det finns naturligtvis en glidande gräns mellan slump och vad som är uttänkt att vara avbrytande, men jag upplever dessa passager vi pratar om som slumpmässiga. Atonalt är något annat. Musik är en kombination av klanger som trivs ihop av olika fysikaliska skäl och hjärnans tolkning av intervall och klanger. Att kombinera ihop de som inte harmonierar är för mig atonalt, kanske intressesant som experiment eller revolt, men är inte musik för mig.


Sant att jag byter "typ av struktur" i låten från traditionellt romantiskt typ av tema till den typ av struktur du inte greppar. Det är ungefär som dina pauser i din musik, kan du se det som ;)
Nu är jag helt borta...  :unsure: Kan du utveckla?
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, det är nog sant, att det är fel ställe att slänga upp sådant här! :) (Dock är den långt från färdigkomponerad..)

Varför är det fel, bara för att jag inte förstår hur du placerar tonerna? :unsure:


Nej, tänkte på mängden kommentarer på musiken. Inte på din kommentar eller dig naturligtvis!

Vill ha mycket feed skall jag slänga upp visor o dyl! :) (Inget fel på visor naturligtvis.)

Citera

Jag älskar själv det du kallar "slump" här... Eller rättare, hur det kommer att bli när jag skrivit färdigt :) Dröjer nog ett tag..

Jag har svårare än du att bedöma hur det kommer att bli när det är färdigt... :)
Tonalt, atonalt och slumpmässighet är ett stort ämne som kanske förtjänare en egen tråd. Men min förenklade version är att det finns naturligtvis en glidande gräns mellan slump och vad som är uttänkt att vara avbrytande, men jag upplever dessa passager vi pratar om som slumpmässiga. Atonalt är något annat. Musik är en kombination av klanger som trivs ihop av olika fysikaliska skäl och hjärnans tolkning av intervall och klanger. Att kombinera ihop de som inte harmonierar är för mig atonalt, kanske intressesant som experiment eller revolt, men är inte musik för mig.


Har hört många stycken. Tex oktatoniska (dvs mer än 7 av 12 noter i skalan) som var helt okej, Tänker mig att det går att utveckla den förmågan till kanske i vissa fall upp till 12 noter. (Även om jag knappast , i nuläget, greppar allt atonalt. Det skulle jag inte vilja påstå..

Sant att jag byter "typ av struktur" i låten från traditionellt romantiskt typ av tema till den typ av struktur du inte greppar. Det är ungefär som dina pauser i din musik, kan du se det som ;)
Nu är jag helt borta...  :unsure: Kan du utveckla?
[/quote]

MEnar att det finns två typer av strukturer, dels melodiska/romantiska (till större delen homofoniska) delar, och så bryts det av med "det andra"..
Kan förstå om det upplevs stökigt, eftersom det inte är färdigkomponerat..

Slumpmässigt håller jag dock knappast med om.. Det vore som att kalla dina pauser slumpmässiga..


Nåt rätt mysko av Schoenberg, som dock inte är slumpmässigt i mina öron:



Vissa av inläggen är lika frågande som jag var första gången jag hörde den här. Vet inte om det är njutbart ens nu, men jag inser hur han tänker nu lite bättre..
« Senast ändrad: 31.03.2010, 16:46:56 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Tycker det här är spännande med dom ibland lite udda melodislingorna av stråkarna.
Vid 333 sek t.ex förekommer en "slinga" som antyder en dur-harmoni, men där det är moll.
Visst finns en del atonala inslag, som jag ser det. Vid t.ex 76 och 128 sek. Men dom passar in.
Lite annorlunda både vad gäller melodi och harmonier än vad jag är van vid att höra från dig.
Men klart intressant!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för dina åsikter, Peter..

DEt kan vara fel-klick också :D Kul att det upplevs som intressant. Stycket restaurerades med några idéer som jag ville testa. Det är inte mer än så, ett test. Skall göra färdigt nån gång framöver när det mognat lite :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hmm.. Jag satte på detta för att lyssna lite.. Räknade kallt med att jag skulle avbryta efterhand då jag, som Du väl vet, inte vurmar särskilt mycket för den här musiken..
Men nu så fick jag samtidigt ett meddelande via MSN som jag fastnade i och låten blev kvar i lurarna, och hör & häpna, men det var riktigt trevligt...

Tycker att Du fått till ett vackert stycke.. Inget jag sätter på för att njuta av på ett fokuserat sätt, men som lite stämningsmusik i bakgrunden funkar det även för mig.. Vissa partier är oerhört harmoniska medan jag inte alls greppar andra.. Men det är väl så det är i klassisk musik..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltid kul när du dyker upp Hogge, tack...

Skall kolla denna längre fram, och testa vidare... De melodiska partierna blir dock kvar som jämvikt :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Jag skanar nog det där enkla traditionella temat som återkommer och som man kan fastna i.

Välgjort tycker jag (och bättra för varje stycke du komponerar), men inget som skulle fastna i min spelare tyvärr.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul att du upplever att det blir bättre för varje stycke. Det gör jag med, den dag jag nått peaken slutar jag :) (Troligen, eller så fortsätter jag..)¨

Tack för lyssning, även om den inte hamnade i spelaren denna gång!
https://soundcloud.com/user7789882