Kontrollrummet

May Day

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: May Day
GENRE: Schlager
LÅTLÄNGD: 2.59
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Jahapp, så här kan ett ratat melodifestivalbidrag låta....
Vi tyckte själva att det svängde rätt bra. Blir ju ingen ändring på detta, men vi tar gärna emot bra tips på vad vi ska tänkta på tills nästa gång vi trillar in i studion.

 :)
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:27:19 by Wernborg »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se vad Wernis med vänner har hittat på..

Härlig dansbands bas..Nåväl,det första som slog mig är att tempot är för högt,texten blir alldeles för forcerad.Sångerskan får stressa sig genom sången och det blir aldrig bra.

Instrumentala/sång insatser helt ok.Basen hade mått bra av en skärning i det låga,den tenderar till att ooaa på några ställen. Hela mixen saknar lite diskant,det låter som om mixen ligger från högt mellan register och nedåt.Kanske hade man löst det med att  brighta upp sången..Jag hade lagt ett lätt rumsreverb på solo sången,med en kort svans..Alternativt kombinerat med ett svagt delay,utan ess ljud då..Synkat i tempo och på väl valda ställen.Förmodligen även en kombination av samma till kören,som ligger lite högt nu..

Avstår från att tycka nåt om själva låten.Tråkigt att ni inte kom med i varjefall..Så är det i melodifestival djungeln.Nästa år så skall vi alla  byta namn till P.Forsman,då skall ni se att det ordnar sig :ph34r: Fundera på det Wernis.. :lol:

edit:Minsann blir man inte lite glad av låten,det svänger ju för fanken.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :D Skickligt. Helt klart en låt i Nanne Grönvall-stil. Inte alls min genre och formodligen inte din heller. Har särskilt svårt för Barry Manilow-Copacabana-partierna. Svänget är det inget fel på. Mixen låter väl mycket mellanregister. Hör knappt någon bas. Stereobredden saknas en del också. Lite autotuner på några sångpartier? Snitsigt slut med mig-dig / mayday.  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
:D Skickligt. Helt klart en låt i Nanne Grönvall-stil. Inte alls min genre och formodligen inte din heller. Har särskilt svårt för Barry Manilow-Copacabana-partierna. Svänget är det inget fel på. Mixen låter väl mycket mellanregister. Hör knappt någon bas. Stereobredden saknas en del också. Lite autotuner på några sångpartier? Snitsigt slut med mig-dig / mayday.  :P

Ja inte är det min vanliga stil i alla fall. Fast jag är heller inte inblandad i kompositionen. Men jag tycker detta är kul också.

I min anläggning hemma tycker jag den låter lite vass, men det verkar ingen ha noterat här. Å bas har jag gott om när jag lyssnar hemma.... hmmm... skummigt.  :unsure:

Japp, det är tydligen autotunat ett par toner här och där. Det hade jag inte märkt själv förrän sångarna sa det när jag redan lyssnat på den flera gånger.
Det var skickligt av dig att höra det.

Å slutet ja. Det är min favorit, en riktig tungvrickare.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Fan vilken cool låt haha :):)

Sketcool produktion ju...  gillar gunget i refrängen som fan .. jättelevande !

Bra jobb!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fan vilken cool låt haha :):)

Sketcool produktion ju...  gillar gunget i refrängen som fan .. jättelevande !

Bra jobb!

Vi bockar och bugar.

Synd att du inte satt i juryn.  :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
måste hålla med eq lite grann här. trots bra insatser av de flesta, så har sådan här musik ihjäl insatserna. allt går lite för fort och är jämntjockt, tex dina gitarrinsatser blandas in i någon gröt. sedan käns sången ltie för högt mixad?

Och något skumt händer med syntbrasset(eller vad det nu kan vara) 2:52 ?

visst svänger det, men det blir lite som att hyra in fem stjärnkockar för att köpa hem burgare från mcdonalds, skickligheten lyser inte igenom ;)

/gnällig gubbe i uppsala
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
lite som att hyra in fem stjärnkockar för att köpa hem burgare från mcdonalds

 :lol:

Det är ju det som är schlager.....

Jag vet ju att du älskar det innerst inne.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
L O V E B O A T!
Ja här behövs det livbåt för att hålla sig flytande, näeijmen nog gungar ju detta ME DEJ, ME DEJ, ME DEJ, sjösjukepiller, en schlagerthriller, duger som filler o hii o hej! :D
Visst e de snyggt hopskruvat, bultar o bankar o skruvar, blir lite tudelad med denna Wernborgiska tråd... Skulle gärna lyssna på Helen med lite jazz-blues stämningar, för den rösten gillar jag.
Juuuurååååvischööööön feeling över detta, hittar mig lyssnande fjärde gången nu, och nykter, så låten får godkänt! :D


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
L O V E B O A T!
Ja här behövs det livbåt för att hålla sig flytande, näeijmen nog gungar ju detta ME DEJ, ME DEJ, ME DEJ, sjösjukepiller, en schlagerthriller, duger som filler o hii o hej! :D
Visst e de snyggt hopskruvat, bultar o bankar o skruvar, blir lite tudelad med denna Wernborgiska tråd... Skulle gärna lyssna på Helen med lite jazz-blues stämningar, för den rösten gillar jag.
Juuuurååååvischööööön feeling över detta, hittar mig lyssnande fjärde gången nu, och nykter, så låten får godkänt! :D


h.  johan

 :lol:


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Nog tycker jag denna borde kommit med, det svänger bra och kul arr med stämmorna. Saknar möjligen en leadsång med mer anamma och aggresivitet. Hörs annars att det är duktigt folk inblandat, allting sitter exakt, jag älskar körerna och det hetsiga tempot som gör att man får anstränga sej lite för att hänga med i lyssnandet!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Kunde tänka mig anne-lie rydé eller nån göra den, fast det känns inte riktigt som att det är den typen av låtar som "färskingar" har en chans att få med. Det är liksom bara de etablerade som kan få med riktiga schlagers. Knappt ens de längre. Tack och lov :D

Väl genomfört. Gillar dock inte choruset som ligger på sången.
blargh


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nog tycker jag denna borde kommit med, det svänger bra och kul arr med stämmorna. Saknar möjligen en leadsång med mer anamma och aggresivitet. Hörs annars att det är duktigt folk inblandat, allting sitter exakt, jag älskar körerna och det hetsiga tempot som gör att man får anstränga sej lite för att hänga med i lyssnandet!

Ja visst är det härligt med schlager  :lol:

Tackar!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kunde tänka mig anne-lie rydé eller nån göra den, fast det känns inte riktigt som att det är den typen av låtar som "färskingar" har en chans att få med. Det är liksom bara de etablerade som kan få med riktiga schlagers. Knappt ens de längre. Tack och lov :D

Väl genomfört. Gillar dock inte choruset som ligger på sången.

Precis. Hade den kommit med så är det väl frågan om vi hade fått framföra den själva.  :unsure:

Tack.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hittade den i mediaspelaren  :rolleyes:

Fan, detta var ju catchy som attan....   :D :D
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Detta var kul o lyssna på, men vad är det för genre?! :) Funk/dansbands/disco/schlager kanske.

Bra produktion och sväng. Framförallt refrängen svänger. En stiff och funkig gitarr hade varit önskvärt för lite mer driv i (2:a) versern (ej wah wah) så det inte bara är trummor, bas och rhodes där.

Men... Lalallalala. Jag skäms nästan för att jag gungar med :(

Bra jobb

/Jon
« Senast ändrad: 30.05.2008, 10:53:03 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Eftersom jag också tyckte den var kul att lyssna på får jag väl säga att den var rolig att lyssna på för att inte upprepa :). Den gjorde mig glad och jag satt och gungade med, vad mer kan man begära... En och annan sådan här i festivalen tycker jag absolut och varför inte denna då?
Kändes som en riktigt proffsig produktion.
Lycka till nästa år
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja alltså ... hmmm
Det är bra gjort ... det svänger ...
----
Läser tidigare inlägg
och det EQ och Hmike skriver stämmer prexis med vad jag tycker
----
Tips .. i detta sällskap är jag nog inte rätt person men
nånting som sticker ut/av från schlagerstandarden (en musikalsik troschock  :)) - det rullar på lite för jämnbra här
Kanske lite av Östen m resten-stuk
sänk tempot och nivån på körerna
och så lite B Manilow som möjligt
och det förstås, ska man lyckas krävs nog skridskor, världsmästare, kjolar som slutar där trosorna börjar mm

På dom bara!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
att versen är en ripoff på växel hallå med Janne lucas är väl mer kutym än undantag i dom här sammanhangen...annars halvschysst refräng...aningen lowpitch på sången rakt igenom...ett tecken på engagemang iaf att orka hålla på till melodifestivalen...men kanske inte direkt rätt stuk men man vet ju aldrig eftersom det trots allt dyker upp dom mest skumma låtarna nu dom senaste åren...ni får chocka mera så kanske ni är med nästa år...
Allt gott /  karl
« Senast ändrad: 02.06.2008, 19:21:48 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hehe.

Glada och andra tillrop på denna gamla sak. Kul.

Bandet är tyvärr splittrat men jag har tipsat Helen och detta forum så vi få se om hon hittar hit vad det lider med sina låtar...


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Citera
Ja visst är det härligt med schlager

Nä. Sånt här hör man ju rätt sällan på musikforumen... åtminstone inte på de som jag hänger på. Trillade nästan av stolen först, sedan skrattade jag. Jag kan föreställa mig hur framträdandet på TV skulle se med paljetter och allt. Nu låter jag kanske nedlåtande men det är inte meningen, det är bara inte... min stil. Mixen känns lite ihopträngd och kunde nog panorerats lite snyggare men det stompar ju och svänger om det. Precis så fjompigt som ett svenskt bidrag till schlagerfest... ESC skall vara. ;)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag tycker då att den skulle platsat i melodifestivalen! Svängigt och snygg prod.
Nästa gång kanske du kan skriva till i ansökan att du har en kjol som slutar vid troskanten!  :lol:
Plinkar på en låt...