Kontrollrummet

Rattlesnake - Morning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Oj vad bra!  :)

Väldigt symfoniskt och filmiskt! Får solklara associationer till mäktiga filmscener med vidsträckta landskap och skådespelare i kostym. Gillade det mycket måste jag erkänna! En hel del pill misstänkligen... Vågar jag gissa på EWQL?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Minns första versionen..

Nu är du färdig som jag ser det,fruktansvärt bra detta! Filmiskt så det förslår..

Mycket snyggt gjort och kanon ljud överlag!

Mvh
Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Memphis: Tjena! Du har skarpa öron. De instrument som du nämner som favoriter är de som jag är mest nöjd med också. Cymbalerna skall ju vara orkestercymbaler, dvs två man slår ihop. De blir väl kortare i klangen än om man slår med stock? Jag tycker de låter OK...
Ja, det finns någon artefakt med trumpeterna där du säger, jag tror det är olika längder på en dubbad ton. Hade jag inte hört innan. Tack för en bra recension  :)
JT: Tackar ödmjukast.  :) Jo, nog har det pillats en del med detta, så det har nog låtit värre i tidigare skeenden... Men jag hör ju diverse fel efter påpekanden här, så perfekt är det ju inte... Men kul att du gillar känslan och att du associerar till kostymfilm, det gör jag också... Nä, det är inte EWQL, utan Garritan.

HM Tack för att du ville lyssna igen. Vad skönt det där ordet "färdig" låter. Trots div brister har du nog rätt, den känns färdig för mig.  :)
DON'T PANIC


jay thomas

  • Gäst
...
JT: Tackar ödmjukast.  :) Jo, nog har det pillats en del med detta, så det har nog låtit värre i tidigare skeenden... Men jag hör ju diverse fel efter påpekanden här, så perfekt är det ju inte... Men kul att du gillar känslan och att du associerar till kostymfilm, det gör jag också... Nä, det är inte EWQL, utan Garritan.

...

Det var som tusan! Om det är GPO så måste jag nog hitta den knappen som du tyx ha tryckt på...  ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Rattlet!

Har ju utvidgats sen senast. Fortfarande Harry Potter, dvs filmmusik från snyggaste ändan! GILLAS!
Skitsnyggt arr o lireri, mixen kan man ju vara av olika åsikt...
Skulle gärna ha en ännu större ljudbild, dynamik, så skulle detta vara 5/5.
Jättesnyggt redan nu men med lite mer skruvande, alltså bara "a tiny little more" mixande så blir detta yber super!

Detta åker upp på min KR:s filmmusikavdelning rapido! :)
Snyggt jobbat!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Mahan,
Ja, det är inte så lätt att mixa symfoniorkestrar. Då jag inte kan har jag låtet ursprungsvärdena i programmet ligga kvar för det mesta. Har behållt den gängse placeringen av instrumenten, vilket gör att blåset känns mono. Har ju velat om det här är filmmusik eller klassiskt. Är det klassiskt så känns det som att effektpanoreringar, kompressorer och eq är big no-no, men är det filmmusik kan man fläska på. Första verren var helt ren, men denna har en del limiter, botten och air. Jag vet inte om jag kan få  så mycket mer fläsk med de verktyg jag har, ligger på gränsen till dist på de starkare partierna.



Detta åker upp på min KR:s filmmusikavdelning rapido! :)

Kul att den gillades!  :D
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Jag vet inte om jag kan få  så mycket mer fläsk med de verktyg jag har, ligger på gränsen till dist på de starkare partierna.

Det var dynamik som saknades,  inte korv. Detta är korv. Absolut ingen dynamik. Låten saknar höjder och den saknar dalar och det är en viktig del av klassisk musik. Man behöver inte ens gå till de extrema mixarna (Katz) för att höra att en limiter inte hör till klassisk musik alls överhuvudtaget. De som lyssnar på klassisk musik använder på riktigt volymkontrollen, och köper sin apparatur därefter. Klassisk musik är (oftast) mäktig, och mäktigheten hämtas ur dynamiken.

För att ge ett exempel: hur skulle de mäktigaste delarna av Also Sprach Zarathustra låta, ifall stycket inte skulle inledas försiktigt? Ganska platt. Testa. Kanske du inte eftersträvar en autentisk klassisk lyssningsupplevelse, utan en popklassisistisk sådan? I så fall kanske komponering borde varit lite annorlunda.

För mixningen får du 1/5.
För komponering, arrangemang och plitande får du 4,5/5.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Hej tsmalmbe,
tack för feedback. Jag inser att jag vet för lite om klassisk mixning för att ha en sportkepa att det skall bli bra.

Men som jag skrev i tidigare inlägg är jag inte ute efter en klassisk ljudbild längre, utan en filmmusikalisk. Jag lever i tron att klassiska ideal är en sak, filmmusiks en annan. Har jag fel? Inte ställt som en provocerande fråga, men jag skulle gärna vilja veta... För den skull inte sagt att det detta därigenom skulle låta bättre.

Jag vet inte om jag kan få  så mycket mer fläsk med de verktyg jag har, ligger på gränsen till dist på de starkare partierna.


Jag syftar inte bara på kvalitén på kompressorer/limiters här, utan på antalet instrument som jag kan använda samtidigt map tillgänglig dynamik i dessa och datorkapacitet.

Tyckte jag var ganska måttlig med limiteringen, men låter det skit så gör det det... Eller var det korv? Skit samma, antar jag.
 
Tack för det höga betyget i den "konstnärliga biten"!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lyssnade och blev gripen..ser en krigsskådeplats framför mej...med ett stort mått av melankoli, där soldaterna marscherar (jaja, efter ett tag då)..men får oxå associationer till Mahler-och han är överjävlig på att skapa dramatisk musik, pampig och finstämd; men oxå med gravallvarliga undertoner.
Filmiskt och dramatiskt vackert, sånt gillar jag att frossa i, och du kan ju även det här:wub:
Majestic :D
/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det här var avkopplande och ljuvligt att lyssna på som meditativ nedvarvning typ efter en stressig arbetsdag. Efter en liten stunds lyssnande befann jag mig i en svensk skog under våren! Fuktiga gröna mossor under mina fötter, porlande bäckar, och mitt i kom marscherande myror(marschtrummorna eller vad det heter), föjt av glittrande solstrålar som leker sig ner genom lövverket(flöjtarna på slutet). Eventuellt skymtade jag även en och annan luftburen skogsälva!
Jag tyckte om känslan av modern (midi-)klassisk musik och gillar att den är lättsam och inte alltför pompös, för jag kan bli uppstressad av allt för maffig klassisk musik! :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Lyssnade och blev gripen..ser en krigsskådeplats framför mej...med ett stort mått av melankoli, där soldaterna marscherar (jaja, efter ett tag då)..men får oxå associationer till Mahler-och han är överjävlig på att skapa dramatisk musik, pampig och finstämd; men oxå med gravallvarliga undertoner.
Filmiskt och dramatiskt vackert, sånt gillar jag att frossa i, och du kan ju även det här:wub:
Majestic :D
/Marr
Tack för det Marruschkka, :wub:

Det är fantastiskt kul att få veta andra människors tankar när de hör ens musik. Jag hade inga direkt egna associationer när jag gjorde del ett, förutom någon slags kall morgon, men flera andra hörde någon typ av krigisk dramatik. Så när jag gjorde fortsättningen gjorde jag med avsikt den militärisk, med flöjt och marschvirvel. Melodiskt bara en upprepning av en strof i ettan. Trean bara dök upp i mitt huvud i samma veva, och den visade sig vara en variant av ettans melodi men i valstakt. Så genom att använda samma instrumentering så kändes det som att delarna passade bra ihop.

Mahler har jag nog aldrig lyssnat på vad jag vet. Dags att börja med det, då!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det här var avkopplande och ljuvligt att lyssna på som meditativ nedvarvning typ efter en stressig arbetsdag. Efter en liten stunds lyssnande befann jag mig i en svensk skog under våren! Fuktiga gröna mossor under mina fötter, porlande bäckar, och mitt i kom marscherande myror(marschtrummorna eller vad det heter), föjt av glittrande solstrålar som leker sig ner genom lövverket(flöjtarna på slutet). Eventuellt skymtade jag även en och annan luftburen skogsälva!
Jag tyckte om känslan av modern (midi-)klassisk musik och gillar att den är lättsam och inte alltför pompös, för jag kan bli uppstressad av allt för maffig klassisk musik! :)
Hej Plinka,
Tack för de fina orden! Ynot har fått konkurrens i konsten att måla tavlor med ord!

Din beskrivning är också kusligt lik en kollegas på mitt jobb, när jag spelade upp första delen för honom. Han är en filmfantast, så jag bad honom berätta vilken film han såg framför sig. Det var mycket gröna, lummiga lövskogar i barnfilm till en början, för att övergå till fantasy. Några myror sa han inget om , dock.  ;)

Låter som du såg en blandning av Antz och Ronja Rövardotter! :P
DON'T PANIC


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Haha!!! Ja, mina två specialiteter här i livet råkar vara just målning och ord! :lol: Så då kan jag väl måla med ord!
Men det VAR myror, jag lovar- jag är näst intill medial så jag vet, hehe!!  :P
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Rattlet!

Har ju kommenterat detta tidigare, skitsnyggt alster, med smak för orkestrering, lite mer dynamik saknar jag åxå, kanske lite mer konstersalreverb. Själva låten eller hellre  musikstycket är stormsnyggt, Passar fortfarande till  vilken film som helst! :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tebax till den här efter 4 år, efter några genomlyssningar idag.
Orkestreringen är inte precis optimal ibland, men övervägande lyckad.
Jag tror att detta förklarar varför (de flesta) av dina senare blev så lyckade! Valan främst, i mitt tycke.
Lär dig lite formlära så kan du skriva riktigt klassisk ;) (Studerar det själv här så gott jag hinner)

Det är filmiskt, inte så klassiskt (menar inget negativt med det, jag gör ju också visor och filmmusik med klassisk instrumentering). Det är väldigt stämningsfullt och styckena berättar en historia! Perfekt för film! Lika bra som de bästa soundtracks av Zimmer och de halvbra av PAledouris! (Gillar P mer än)

Del 3 är underbart bra!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Film från sent 80-tal.
Kameran riktad mot horisonten och där kommer dom långsamt hemvändande, korsriddarna.
En inzoomning på en död man som ligger gränsle över baken på hästryggen.
Kameran zoomar ut och fångar upp en snygg bild på fanan som fladdrar och låter solen bryta in i kameralinsen.
En inzoomning igen på en skäggig härjad riddare med intorkat blod på brynja och harnesk.

Jävlar, tänker man detta blir ju en bra rulle...sedan går Kevin Costner och rakar sig i scen 2 och hela rullen blir amerikaniserad jävla smörja...med lite tur så kommer nån att minnas den pampiga intromelodin.
Och i eftertexten står det kompositör Rattlesnake...who the fuck is that, undrar den enda bionörden som reflekterade över stycket, hehehe!

Bra jobbat Rattle! :D


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kul med bumpar, den här tål repriser :D :P

Men jag tror du skulle kunna få till ett ännu mer naturtroget ljudlandskap med det bibliotek du nuförtiden har.

Förträffligt bra ^_^

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan