Forum > Färdiga produktioner

MOMA – Mélancolie française

(1/3) > >>

MOMA:
Mélancolie française

Ett stycke som började som ett övningsupplägg betitlat "Orchestral II test template" (varför kommer man på så många imbecilla namn? Bara det skulle kunna vara en tråd - säg dina mest korkade arbets-titlar) Det var också tänkt som en liten paus i jobbet med Archy sviten som trots allt tragglar på.
Nå, efterhand lyckades man arbeta sig igenom knepigheterna och fick kontakt med harmonier och skiften som gav en aning mer emotionell känsla än "test template".
Så här är den: "Mélancolie française" i b moll för soloviolin och flöjt. Den har säkerligen sina fläckar, men jag känner personligen att den för egen räkning är ett gott staplande steg framåt. Allt är trakterat för hand och med kvantifiering på långt avstånd (faktum är att det nog inte finns en not som sitter på slaget:)   

All relevant upplevelse och mer eller mindre begåvade tips är som vanligt varmt välkomna

MOMA

Asti:

--- Citat från: MOMA skrivet 10.09.2018, 11:13:40 ---Mélancolie française

Ett stycke som började som ett övningsupplägg betitlat "Orchestral II test template" (varför kommer man på så många imbecilla namn? Bara det skulle kunna vara en tråd - säg dina mest korkade arbets-titlar) Det var också tänkt som en liten paus i jobbet med Archy sviten som trots allt tragglar på.
Nå, efterhand lyckades man arbeta sig igenom knepigheterna och fick kontakt med harmonier och skiften som gav en aning mer emotionell känsla än "test template".
Så här är den: "Mélancolie française" i b moll för soloviolin och flöjt. Den har säkerligen sina fläckar, men jag känner personligen att den för egen räkning är ett gott staplande steg framåt. Allt är trakterat för hand och med kvantifiering på långt avstånd (faktum är att det nog inte finns en not som sitter på slaget:)   

All relevant upplevelse och mer eller mindre begåvade tips är som vanligt varmt välkomna

MOMA

--- Slut citat ---
Vackert och melankoliskt! Fint arrat och mixat.
Här finns dynamik, men jag skulle gärna vilja ha ännu lite mer av den varan.  :)
Inledningstonerna gav mig vibbar av Olle Adolphsons Trubbel, men hittade snabbt sin egen melodi.
Harmoniföljder och melodi är ganska konventionella och inget man hajar till över, men vackert och avkopplande är det!
/Asti

MOMA:

--- Citat från: Asti skrivet 10.09.2018, 12:23:23 ---
--- Citat från: MOMA skrivet 10.09.2018, 11:13:40 ---Mélancolie française

MOMA

--- Slut citat ---
Vackert och melankoliskt! Fint arrat och mixat.
Här finns dynamik, men jag skulle gärna vilja ha ännu lite mer av den varan.  :)
Inledningstonerna gav mig vibbar av Olle Adolphsons Trubbel, men hittade snabbt sin egen melodi.
Harmoniföljder och melodi är ganska konventionella och inget man hajar till över, men vackert och avkopplande är det!
/Asti

--- Slut citat ---

På spiken Asti! Naturligtvis - i rent övningssyfte lyfte jag de första tonerna ur "Trubbel" (En självklar klassiker och favorit) Sedan byggde jag vidare från ton 5:)
Dynamiken känner jag är relativt ok, dock kan lite rullas av i master till mp3. Halsbrytande variationer att haja till över får nog vänta till ett annat stycke - det här var ett arr- och instrument-test för att vässa skärpan och kunnandet.
Det är infernaliskt mycket att hålla reda på i en orkestrering, redigering och mix i Reaper, men det är hysteriskt kul och ett projekt som jag bygger för att tänja och hålla mitt stackars intellekt i hyfsat skick inför framtiden.

Tack för lyssning och positiva kommentarer:)

Ta hand om dig!

MOMA 

HasseFX:
Mycket vackert! :)

Fint förda stämmor med några intressanta kluster. Jag såg dokumentären "Score" för ett par veckor sedan och det låter filmmusik om detta stycke, skrivet av någon driven etablerad filmkompositör. Avancerat arr med med ett enkelt melodiskt centrum. Den "spelade" känslan är stark, vilket bidrar till en levande totalupplevelse, även om samplingarna slår igenom ibland.

spacetrucker:
I mina mindre begåvade öron låter detta mycket bra ^_^ :lol:
Köpte nyligen Tony Banks platta "5" och visst hör man ju nog skillnad i dynamiken om man riktigt lyssnar och jämför (vilket jag gjorde) men han (Tony Banks) har å andra sidan en "riktig" orkester till sitt förfogande.

Denna din låt får helt klart godkännt från mig :D

//Space

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion