Kontrollrummet

Vart i kedjan ska man lägga en analog kompressor?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hej!

Funderar lite kring Insert ingångar och kompressorer.

Vart i kedjan ligger Insert ingången, före eller efter preamp?

Jag gissar på att den ligger innan, dvs komprimerar den oförstärkta mikrofonsignalen.

Och då undrar jag ifall man inte lika gärna skulle kunna köra micen rakt in i kompressorn, och sedan vidare till preamp?

Tack!
Ossian


Utloggad tsmalmbe

Inserten ligger post-gain, alltså efter försteget, och före regeln och aux. På vissa bord kan man väl konfigurera detta fritt, men eftersom kompressorerna som inte har eget försteg fungerar på linjesignal, vill dom inte ha micknivåer eller instrumentnivåer in i sig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag var nog lite otydlig, i detta sammanhang menar jag endast preamps med insert in.

Så sålänge inte kompressorn har någon gain, så ska den ligga efter preamp? Varför ska man ens ha någon preamp efter en kompressor med preamp?

Jag har en kompressor som jag kopplat från en bas i serie innan preampen, och det fungerar hur bra som heldst, jag tycker det känns ologiskt att komprimera EFTER preamp eftersom då tappar ju kompressorn hela sin betydelse eftersom att du inte kan gaina på mer med risk för distorsion.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Och då undrar jag ifall man inte lika gärna skulle kunna köra micen rakt in i kompressorn, och sedan vidare till preamp?
om du kör fantommatning på preampen så mår inte kompressorn bra.. ;)

om man kör först förstärkning och sen kompression kan du få upp dalarna i dynamiken på ett tydligare sätt, än om man kör in helt okomprimerat!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
ahh, bra å veta!

så insertar man en kompressor på en kanal, så påverkar den inte gainen in i preampen? :wacko: skumt


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ahh, bra å veta!

så insertar man en kompressor på en kanal, så påverkar den inte gainen in i preampen? :wacko: skumt
personligen skulle ja nog inte inserta en kompressor, utan koppla den mellan preamp och bandare, o på så sätt slippa att signalen behövde gå onödigt långt för att komma in på band..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
ahh, bra å veta!

så insertar man en kompressor på en kanal, så påverkar den inte gainen in i preampen? :wacko: skumt

Det beror på hur du ställer in kompressorn. Det är ju meningen att man ska ställa in den med hjälp av makeup-gain, så att man får samma nivå med kompressorn inkopplad som när den är i bypass. Om man gör rätt, så påverkar den alltså inte gain. :P
Kompressorn har en ingång som är gjord för linesignaler - och inte för micsignaler. Det är därför du måste ha en preamp före - och förstås dett amed fantommatningen också... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

För att då inte blanda ihop med en [wiki=Channelstrip]channelstrip[/wiki], som har allt-i-ett.

I det analoga domänet har du dessutom headroom som varierar från grunka till grunka. Att säga att någon kedja orsakar mera eller mindre "möjligheter till gain" är omöjligt, utan att veta apparaternas headroom och beteende. I det digitala domänet har du ingen headroom. 0dBFS är 0dBFS (nu ska vi inte gräva i hur det KAN gå över 0dBFS i vissa undantagsfall, det använder man sig inte av i praktiska applikationenr anyhow).

Då du kopplar in ditt instrumen med (passiva?) mickar, får du alls utslag på GR-mätaren i kompressorn? Vad har du för kompressor? Vissa kompressorar har ju gain förstås, eller drive eller input eller vad det nu kallas, som alltså kan kallas ett "försteg". Men kopplar du ditt instrument till det, och det inte är en Hi-Z -ingång, så tror jag du inte gör det rätt. Faller signalen/resultatet dig i smaken, så är det förstås just den experimentella färgningen (=skillnad till obehandlad signal, kan också kallas delta-skit -värdet :) ) som du är ute efter.

Rätt och "rätt" är också två olika saker :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Kompressorn är tänkt för att göra signalen jämnare, inte nödvändigtvis starkare, så du resonerar lite fel när du säger att den blir onödig om den sitter efter preamp. Du kan ju fortfarande styra ut hur stark signal du vill i efterhand.

På en kompressor med mikrofoningång kan du förstås skippa andra försteg och ofta koppla direkt till dator/bandare. Skillnaden mellan "kompressor med preamp och eq" och "channelstrip" har väl att göra med hur man använder den...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Vad jag uppfattat så använder man ofta kompressorer i tracking sammanhang för att få en jämnare/högre signal in i A/D omvandlaren för att den ska kunna utföra omvandlingen snyggare.

Jag har just nu en BOSS kompressor som jag experimenterar med, inget vidare tror jag inte.

Den har ingen gain/drive/input ratt, men däremot så har den en knapp på baksidan där det står -10dBm eller -20dBm, kan detta vara ett lågbudjet komplement till gain ratt?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vad jag uppfattat så använder man ofta kompressorer i tracking sammanhang för att få en jämnare/högre signal in i A/D omvandlaren för att den ska kunna utföra omvandlingen snyggare.

Jag har just nu en BOSS kompressor som jag experimenterar med, inget vidare tror jag inte.

Den har ingen gain/drive/input ratt, men däremot så har den en knapp på baksidan där det står -10dBm eller -20dBm, kan detta vara ett lågbudjet komplement till gain ratt?

Du har nog missförstått det lite. Kompressorn ska inte förstärka signalen, utan den ska göra att signalen jämnas ut - dvs att signaler som är starkare än vad Threshold är inställd på, ska komprimeras - alltså försvagas - enligt den Ratio som är inställd. Att det därmed kan bli en subjektiv höjning av nivån, eftersom starkare och svagare signaler kommer närmare varandra i nivå, är en annan femma - men signalnivån ska vara samma efter som före kompressorn om man kan ställa in det på rätt sätt (vilket du inte kan, eftersom du verkar sakna makeup-gain). Kompressorn i sig kan bara försvaga signalen.

Switchen på baksidan av din kompressor, är till för att anpassa nivån till andra burkar som kopplas in, så den ställer man normalt i ett läge och rör den aldrig. Om du bara har -10dB som max (-20dB är ju svagare), så blir det svagt om du kopplar den till en ingång som förväntar sig +4dB-nivå - så du behöver kolla att du har -10dB-nivå på de burkar som kopplas ihop med denna kompressorn...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Citera
Du har nog missförstått det lite. Kompressorn ska inte förstärka signalen, utan den ska göra att signalen jämnas ut - dvs att signaler som är starkare än vad Threshold är inställd på, ska komprimeras - alltså försvagas - enligt den Ratio som är inställd. Att det därmed kan bli en subjektiv höjning av nivån, eftersom starkare och svagare signaler kommer närmare varandra i nivå, är en annan femma - men signalnivån ska vara samma efter som före kompressorn om man kan ställa in det på rätt sätt (vilket du inte kan, eftersom du verkar sakna makeup-gain). Kompressorn i sig kan bara försvaga signalen.

Switchen på baksidan av din kompressor, är till för att anpassa nivån till andra burkar som kopplas in, så den ställer man normalt i ett läge och rör den aldrig. Om du bara har -10dB som max (-20dB är ju svagare), så blir det svagt om du kopplar den till en ingång som förväntar sig +4dB-nivå - så du behöver kolla att du har -10dB-nivå på de burkar som kopplas ihop med denna kompressorn...

Men då har jag ju förstått allting rätt! :P

Det som jag dock tycker är lite konstigt, är kompressorer med variabel Input signal, detta borde väl för bästa resultat regleras av den utgående signalen som ska komprimeras, för att man inte ska förstärka en svag signal med brus som resultat?
« Senast ändrad: 16.10.2007, 21:55:34 by tsmalmbe »


Florian le Sage

  • Gäst
Vad jag uppfattat så använder man ofta kompressorer i tracking sammanhang för att få en jämnare/högre signal in i A/D omvandlaren för att den ska kunna utföra omvandlingen snyggare.

Jag har just nu en BOSS kompressor som jag experimenterar med, inget vidare tror jag inte.

Den har ingen gain/drive/input ratt, men däremot så har den en knapp på baksidan där det står -10dBm eller -20dBm, kan detta vara ett lågbudjet komplement till gain ratt?

Jag tror inte du lyssnar på de som försöker hjälpa dig här/eller fattar vad som sägs helt enkelt...en kompressor har man enbart för att JÄMNA UT/TILL  signaler dvs minska de dynamiska skillnaderna mellan svagare och högre ljudpartier etc, inte för att få mer kräm in i en dator, det måste du se till att ha med eller utan kompressor, man vill få en jämnhet och ibland ett "pump" eller kräm eller smet eller vad man vill kalla det för, vid lättar/försiktigare kompression så snyggar man till dynamiken på en mix eller ett spår, allt efter smak och tycke!
En kompressor läggas antingen insertad mellan preamp och eq, eller på stereobussen som insert eller på utnivån/gruppen etc vad man har för outputs på sina prylar, jag tänker mixerbord såklart!
« Senast ändrad: 16.10.2007, 21:03:06 by Florian le Sage »


Utloggad tsmalmbe

Det som jag dock tycker är lite konstigt, är kompressorer med variabel Input signal, detta borde väl för bästa resultat regleras av den utgående signalen som ska komprimeras, för att man inte ska förstärka en svag signal med brus som resultat?

Ja, men vad händer om den utgående signalen är svag? Eller fullt ut förstärkt? Komrpessorer var variabel ingång, har oftast ingen threshold, utan ju mera signal du slammar in, desto mera komprimerar den. Mycket fint. Dessutom går rören heta.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag antar att det är jag som är otydlig, för jag vet precis hur en kompressor fungerar kring ratio, treshold, attack & release.

Tack för allas hjälp!