Kontrollrummet

Forumfestival #5: diskussionstråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vänner!

Startar härmed tråden där vi diskuterar nästa festival.

Förslag från mig:
Jultema.  Jullåtar, andrass/egna?
EN låt som alla gör covers på
Given text, valfri melodi.

En ny ide sprungen ur diskussion med Wernborg;

En Cup ? utslagstävling med några småfestivaler (fyra per deltävling?) eller låt-mot låt. Ev kan man ju tänka sig att köra med Andra chansen enligt svts modell eller något.


Låtom tankarna och tangenborden vandra fritt. Eller fingrarna. Så länge de är på tangentbordet. fast helst svenska. Och relaterat. Undras om jag borde sluta skriva nu?  :wacko:


Sätt igång!  :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
En idé var ju ett färdigt trumkomp som vi sedan tonsätter. Jullåt känns nästan lite för tidigt ännu  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp, men om vi vanan trogen siduterar detta i några veckor så :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tja, jultema är inte så dumt även om det är lite tidigt. Men å andra sidan får man ju mer tid på sig.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Inte jullåt - jag medverkade på en samlingsskiva med jullåtar förra året och är fortfarande less på bjällerklang... :ph34r:

Varför inte bli riktigt kommersiella och göra reklamlåtar för någonting, t ex bilar. "My Toyota is fantastic" är ju suverän. Gamla "juicy fruits" är ju också ett lysande exempel på denna konstart. Trixet är ju att få till en låt som sitter i skallbenet på en halv minut eller så. Och naturligtvis måste ju låten finnas i en helversion också.

Mitt förslag är alltså: reklamlåt-max 40s. + helversion min 3 minuter. Och vinnaren kan ju få sitt bidrag skickat till företaget i fråga. :D
« Senast ändrad: 16.10.2007, 08:42:16 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Reklamlåt var kul förslag!

Nästan som att utgå ifrån en trumloop men ändå inte, alla utgår från en och samma rhytm och ska skapa en melodi utifrån den. Melodier är ju som bekant en rhytm med toner. Eftersom alla utgår från samma rhytm kommer det bli intressant att se hur olika melodierna kan bli även om rhytmen är gemensam!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Reklamlåt var kul förslag!

Jag har fortfarande inte fått svar från swedish match <_<

Citera
Nästan som att utgå ifrån en trumloop men ändå inte, alla utgår från en och samma rhytm och ska skapa en melodi utifrån den. Melodier är ju som bekant en rhytm med toner. Eftersom alla utgår från samma rhytm kommer det bli intressant att se hur olika melodierna kan bli även om rhytmen är gemensam!

Sen kan man lägga dem efter varandra och lyssna på, låt oss säga, 10 bidrag i följd utan att rytmen förändras. Vid bidrag 10 kommer alla att vara så trötta på rytmen att de spyr  :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Swedish match är ett ONT företag. (Säkert därför.)

Det är ju en poäng att man kan tröttna på det, rhytmen behöver ju å andra sidan bara vara gemensam för refrängens melodi, medan verserna/stick/osv får man fritt komma på själv?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
BONK!


             är intresset verkligen såhär dåligt?  :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad carl cadello

Nej fan! Jag är med på vad som helst. Förutom djursex och allt de gör på Fear Factory.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
tycker helt ärlig att man skall skramla fram ett pris eller vad som helst.
vandrings pokal eller ja vadf vet ja....
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

Det finns ju en del KR-promogrejer man kunde trycka upp.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad carl cadello

Jag tycker det är dax med en fistival där vi alla tolkar en given ackordföljd och en text.

Dvs: Intro, Vers, Refräng, ett stick och en text finns. Sen får var och en bygga sin låt utifrån det. det kan bli hur galet som helst.  ^_^


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker det är dax med en fistival där vi alla tolkar en given ackordföljd och en text.

Dvs: Intro, Vers, Refräng, ett stick och en text finns. Sen får var och en bygga sin låt utifrån det. det kan bli hur galet som helst.  ^_^

Jättebra!


freddy

  • Gäst
Jag tycker vi ska ha en tröja i pris till den som vinner varje festival. Typ något som liknar 13-rätt på stryktipset. "Jag vann forumfestival #5" eller något liknande :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker vi ska ha en tröja i pris till den som vinner varje festival. Typ något som liknar 13-rätt på stryktipset. "Jag vann forumfestival #5" eller något liknande :)

Bra idé, fast bara om den gäller retroaktivt....  ;)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Given text, valfri melodi.


Efter reklamlåt tycker jag det här känns mest lockande. En given ackordsföljd har vi ju gjort i en tidigare festival, jag tyckte det mest kändes begränsande. Dessutom, när man ser en text för första gången kan det ibland framkalla en melodi direkt, och då stämmer det nog inte mot den givna ackordsföljden.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker vi ska ha en tröja i pris till den som vinner varje festival. Typ något som liknar 13-rätt på stryktipset. "Jag vann forumfestival #5" eller något liknande :)

Bra idé, fast bara om den gäller retroaktivt....  ;)
Ska du ha två tröjor?  ;)

Det känns lite konstigt med en tröja eftersom vi bara träffas i cyberrymden. Ingen av er ser ju vad jag har på mig nu (vilket kanske är tur). Kan inte festivalvinnarna istället få en egen bakgrundsfärg i signaturfältet, eller nåt?
DON'T PANIC


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker vi ska ha en tröja i pris till den som vinner varje festival. Typ något som liknar 13-rätt på stryktipset. "Jag vann forumfestival #5" eller något liknande :)

Bra idé, fast bara om den gäller retroaktivt....  ;)
Ska du ha två tröjor?  ;)


Jamen en och en halv då?  :)


freddy

  • Gäst
Jag tycker vi ska ha en tröja i pris till den som vinner varje festival. Typ något som liknar 13-rätt på stryktipset. "Jag vann forumfestival #5" eller något liknande :)

Bra idé, fast bara om den gäller retroaktivt....  ;)
Ska du ha två tröjor?  ;)

Det känns lite konstigt med en tröja eftersom vi bara träffas i cyberrymden. Ingen av er ser ju vad jag har på mig nu (vilket kanske är tur). Kan inte festivalvinnarna istället få en egen bakgrundsfärg i signaturfältet, eller nåt?


Man får väl fota sig själv bärandes tröjan. Sen kan väl det även stå www.kontrollrummet.com tryckt på den, så kanske fler hittar hit? Alternativt frågar vad det är för jävla forumfestival och sedan hittar hit :)



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
 :lol:  Här snackas det tröjor... :)

given text, låter bra tycker ja.

SKulle vara skitkul att höra samma text som punk, metal, synth osv :D

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad carl cadello

:lol:  Här snackas det tröjor... :)

given text, låter bra tycker ja.

SKulle vara skitkul att höra samma text som punk, metal, synth osv :D



Ja precis, och med samma ackord.  :rolleyes:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
:lol:  Här snackas det tröjor... :)

given text, låter bra tycker ja.

SKulle vara skitkul att höra samma text som punk, metal, synth osv :D



Ja precis, och med samma ackord.  :rolleyes:
Vöörrd


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou!

Hur ligger det till med Forumfestival #5 då? Är den satt på hyllan eller lyckas vi komma överens om en gemensam nämnare.
För att själv komma med nåt uppbyggande förslag så hur skulle det kännas med nåt

UNPLUGGED

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, varför inte. Det är ju skönt för öronen oxå.  :)
DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Men verkar som om intresset är ganska svalt, kanske vore klokt att flytta hela greijen till januari 2008:
FORUMFESTIVAL 01-2008
Kanske lite mycket annat på gång just nu, får ju inte bli en stressfaktor våran Forumfestival heller!
Men det är ju vinnaren från förra festivalen som agerar som domare och även grundare till följande festival.
Föreslår att vi tar julsången här som en extragrej på detta års sida o så fortsätter vi med Forumfestivalos i nästa år!

So shoot me or agree!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

So shoot me or agree!

Agree. Pular med O helga natt och skall flytta, här så.... ingen tid för nån festival ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad carl cadello

Men verkar som om intresset är ganska svalt, kanske vore klokt att flytta hela greijen till januari 2008:
FORUMFESTIVAL 01-2008
Kanske lite mycket annat på gång just nu, får ju inte bli en stressfaktor våran Forumfestival heller!
Men det är ju vinnaren från förra festivalen som agerar som domare och även grundare till följande festival.
Föreslår att vi tar julsången här som en extragrej på detta års sida o så fortsätter vi med Forumfestivalos i nästa år!

So shoot me or agree!


h.  johan


Instämmer helt!



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ingen dum ide mahan, intresset verkar vara någon stans mellan obefintligt och lågt :D

Men, vi kanske skulle "avlsuta" senaste festivalen på nyhetssidan som vi brukar ?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Associationsfestival. Emu väljer ett ord, citat eller en bild, deltagarna låter sig inspireras fritt. Är lite trött på festivaler där det inte är låten som bedöms, utan hur väl man lyckats följa reglerna.
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ingen dum ide alls !
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Associationsfestival. Emu väljer ett ord, citat eller en bild, deltagarna låter sig inspireras fritt. Är lite trött på festivaler där det inte är låten som bedöms, utan hur väl man lyckats följa reglerna.

Då tänker jag busa och låta mig inspireras av egna bilder....  :P


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Barnprogramslåtscoverfestival?
Typ välja sin egen favorit och göra en rackarns kalasversion av den. Tänk alla metalversioner sagostunden. Lovely.
blargh