Kontrollrummet

Caroline & Max - Free Falling

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
LÅTNAMN: Free Falling
ARTIST/GRUPP: Caroline & Max
GENRE: Rock?
LÅTLÄNGD: 3.32
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3


Hej hej!

Har precis hittat hit genom Studios forum!
Vore kul med lite kommentarer och kritik på denna låten. Har läst ganska mycket på Studios forum om mixning mm för att lära mig hur det fungerar, så lite kommentarer på mixen hade uppskattats väldigt.

Ha det fint!

Edit:

Har mixat lite med låten och har bla ändrat reverb på sång och trummor och lagt mera kompressorer på typ det mesta :)
Lyssna gärna igen om ni har tid!

« Senast ändrad: 03.11.2007, 14:39:47 by max »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Max,
Välkommen till forumet!   ^_^

Detta gillar jag från första stund - baklängesgitarrer och en sångerska med feeling. Gillar de oväntade ackorden innan refrängen.

Trummor och bas känns lite basic, men funkar bra. Gitarrerna lirar oklanderligt.

Jag hittar inte att invända mot mixen egentligen, personligen kanske jag skulle ha lagt basen lite högre. Sången blir lite väl stark emellanåt i refrängerna. Lite mera kompressor eller nivåjustering. Men du har stämt av allting fint, jag hör exempelvis inga krockar i lägre frekvenserna, och toppen är ren och luftig. Stereobilden är precis lagom bred i min smak. Bra jobbat!  B)

DON'T PANIC


Utloggad P3t3r

Håller med om att basen är lite låg, men även trummorna försvinner. Lite mer komprimering och nivåjustering som sagt. Annars inget att klaga på. Fick lite All about Eve vibbar ett tag (gammalt 80-tals band). Bra!
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


DåligtGehör

  • Gäst
Rösten låter lite avlägsen men framför allt burkig/instängd, men så gör även trummorna. Är det diskant och eller högt mellanregister som saknas? Gitarrerna närmre och med bättre ljud. Skulle önska bättre balans i rummet och soundet.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack så mycket för kommentarerna. Skitkul att ni gillar låten, verkligen!

Ang mixen så får jag kolla lite mer på basen och trummorna då. Tror ni det funkar att bara sänka volymen på sången där den är som starkast eller kommer det att låta märkligt kanske? Eller kan jag bara komprimera sången lite till?



Utloggad tsmalmbe

Mera kompressorer. Mera kompressorer. Gitarrerna flummar och dansar. Rösten flummar och dansar. Diskant på virveln kanske, eller så inte.

Reverbet på sången låter fruktansvärt illa. Hoppas det inte är rummet?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Hej!

OK, ska genast prova. Är det just för att det är för lite kompressorer som gitarrerna och sången flummar och dansar? Kan jag lösa det genom att öka ration på kompressorn eller ska man lägga till en extra kompressor? Kanske lite basic frågor, men är ganska ny på detta  :unsure:
Till sången använda jag Naturalverb (tror jag det hette), får hoppas det är det som är kass och inte rummets akustik :)

Tack för kommentarerna!


Utloggad tsmalmbe

Nu är det så att jag är bortskämd och enkelspårig då det gäller sång och kompessor. Jag kör alltid min UAD LA-2A. Jag skruvar på en ratt tills det låter bra, och då låter det alltid bra. Ratio och threshold, ett jävla pysslande. Problemet med de tradiotionella kompressorerna är ju att det är ett jäkla pysslande att få det smidigt och icke-pumpande. Men kanske lite lägre threshold, och långsam attack och lååångsam release. Men ja, det är därför som gitarren och sången inte riktigt "sitter" i mixen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
YES!
Här är en till som gillar arrangemanget i låten.Lite fix i mixen enligt förslagen du fått,så sitter det.

Bra låt och en riktigt bra sångerska,hälsa henne det.Det blir spännande att höra mer från er.

Mvh
Harmonica mike


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tackar, kul att höra!
Det är min flickvän som sjunger, jag tycker hon är ruggigt bra. Ska hälsa henne att även ni tycker hon sjunger bra, det kommer hon att uppskatta :)

Ska se över det som ni påpekat i mixen, roligt att ni tycker den är värd att jobba på :)


Burnin Sven

  • Gäst
Nä jag tycker att det enda som kanske skulle justeras lite är att få fram sångerskan till scenkanten eller hur man ska säga så det håller ihop lite mer. Bra låt
Göran


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Välkommen Max....
Finns potential i versen och också refrängen men jag får inte ihop dom delarna, det känns som det är två skilda låtar.Versen med gitarrplock med lite engelska folkvibes och sedan refrängen som bara hoppar igång utan förvarning, likaväl övergången känns lite krystad från refräng till vers....om jag vore du skulle jag arra med fortsatta plockguror för att behålla känslan och höja tempot med andra grejor typ. rytmprylar runt gitarr....sången är kalas

/  karl


Edit:bara min högst personliga uppfattning som du inte behöver bry dig om ett dugg.....
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar versen mer än reffen,,,mysik retor könsla gillar ljudbilden helt klart,
tony
att leva är att dö


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Nä jag tycker att det enda som kanske skulle justeras lite är att få fram sångerskan till scenkanten eller hur man ska säga så det håller ihop lite mer. Bra låt
Göran

Hej och tack för lyssningen!
Jo precis, sången känns lite avlägsen just nu.. Har försökt mixa lite mer med låten men tyvärr orkar inte datorn med riktigt. Har totalt 9 spår med lite eq och lite kompressor o så och det blir lite för mycket för datorn. Så nu knastrar det bara när man ska spela upp i Cubase tyvärr..

Välkommen Max....
Finns potential i versen och också refrängen men jag får inte ihop dom delarna, det känns som det är två skilda låtar.Versen med gitarrplock med lite engelska folkvibes och sedan refrängen som bara hoppar igång utan förvarning, likaväl övergången känns lite krystad från refräng till vers....om jag vore du skulle jag arra med fortsatta plockguror för att behålla känslan och höja tempot med andra grejor typ. rytmprylar runt gitarr....sången är kalas

/  karl


Edit:bara min högst personliga uppfattning som du inte behöver bry dig om ett dugg.....

Tack så mycket!
Ok, ja du har nog rätt i att det blir lite som två låtar. Men jag tror att det är just kontrasterna mellan vers och ref som vi gillar, men om övergångarna känns krystade är det ju inte så bra. Får nog ta en funderare på om man kan göra om dom på något sätt :)
Tack för inputen!

gillar versen mer än reffen,,,mysik retor könsla gillar ljudbilden helt klart,
tony

Tackar så mycket!


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Laddade upp en ny version efter lite mixning med era tips i åtanke. Om ni har lust får ni gärna lyssna en gång till och säga om jag är på rätt väg :)

Ha det!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hoj!
Utan att ha läst andra kommentarer så skulle jag utan tvaekan dra ner på sångvolymen med några rejäla steg o lägga lite reverbkompensation på den. Nu är sången snygg men HÅRD både soundmässigt o volymmässigt. Annars är själva låten o arret TOPPEN! OCh sen upp med stämmorna eller stämmen o panorera den lite skilt från leadsången.

All´t detta enölogt min lilla professionella åsikt! ;)
SNYGGT JOBBAT C & M!
Väntar på mera av er prodd!
javisst, välkomna till KR!


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tack för feedbacken!
Gjorde en sista justering i volymen på sången, den blev nog lite för stark som du skrev :)