Kontrollrummet

Vart börjar man?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cromonic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Har precis byggt ett litet rum där jag kommer att ha min hobbystudio. Hur tar man reda på hur man ska akustikbehandla? Finns det inga program som kan vara till hjälp när man ska räkna ut detta? Någon som har någon bra länk med lättfattlig information eller tips?

mvh Patrik
Glad amatör.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tja, till att börja med kan du lägga upp skiss på hur det ser ut? sedan kan du bläddra dig igenom avdelningen här...det finn MASSVIS med proffs på ämnet :)

program och så vet jag inte riktigt...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hej

Kul att du har hittat hit. Tyvärr har jag inget bra svar, men ville ändå hälsa dig välkommen.


Utloggad cromonic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Tack för svaren. Här är en ritning på hur rummet ser ut och en bild. Har inte en aning om hur jag ska göra. Har förstått att det finns basfällor och diffusorer etc. Hittat tips på hur man bygger, men jag vet inte vad jag behöver... eller hur jag får reda på vad jag behöver göra.


Glad amatör.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Lite grundläggande tips kan du hitta in min lilla artikel om [wiki=akustikbehandling]akustikbehandling[/wiki] i Wikin. I övrigt så finns det mycket att hitta bland diskussionerna här - bl a inlägg av "Lee" och "a". :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad cromonic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Lite grundläggande tips kan du hitta in min lilla artikel om [wiki=akustikbehandling]akustikbehandling[/wiki] i Wikin. I övrigt så finns det mycket att hitta bland diskussionerna här - bl a inlägg av "Lee" och "a". :)

Tusen tack, det hade jag missat. Skriver ut all information nu som jag kan hitta. Då har man intressant kvällslektyr :)
Glad amatör.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fin studio! Jag antar att du tänker jobbar med surroundmixning, cool...

Jag är inget proffs på detta, men lite tips kan jag nog ge efter egna erfarenheter.

Om du vill kolla ditt rums egenskaper vad gäller stående vågor så är det bara att köra musik du har koll på i  fronthögtalarna, och lyssna i mitten och i hörnorna, låter då basen starkare i hörnen behövs basfällor. Men om du har vanlig takhöjd borde du ha goda förutsättning för bra basåtergivning, för då har du enligt din skiss inga mått som "är lika".

Sedan kan ju annan akustikbehandling behövas. Prova att klappa i händerna, hör du ett sk fluttereko kanske mellanregistret behöver dämpas, typ matta på golvet eller kanske diffusorer i taket. Men dämpa inte om det inte behövs, i små rum kan akustisk gitarr och sång låta väldigt dött om det är för mycket dämpning.

DON'T PANIC


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Ålrajt, bilden du skickat säger ju inte så mycket om dina inre dimensioner. För övrigt så är ju monitorerna flushmonterade och som skallerormen påpekade, surround monterade. Känner igen skissen från SAE/John Sayer så jag ställer mig frågande till hur du har gått till väga med själva byggandet utan att veta hur du ska akustikbehandla rummet?

I övrigt är det väl en bra start att sätta bord och monitorer symmetriskt i rumemt och inte till vänster som på bilden.. men men, jaja
a
 :ph34r:


Utloggad cromonic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum. Har lite akustikmaterial som jag inte riktigt vet vart jag ska placera. Glad amatör som man är så är det nog bäst att höra med lite olika folk på forum så det inte blir helt galet.



Här är två bilder på hur det ser ut från ena hållet:






Såhär ser det ut åt andra hållet, har inte gjort någonting där.




Har en gäng såna här konstiga osymetriska kuber:






Sen har jag ett gäng med såna här:





Är det någon som har några tips på hur man kan sätta upp detta? Kan man använda det som diffusorer bak i rummet? Där dörren är alltså?
Glad amatör.


Utloggad cromonic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Ålrajt, bilden du skickat säger ju inte så mycket om dina inre dimensioner. För övrigt så är ju monitorerna flushmonterade och som skallerormen påpekade, surround monterade. Känner igen skissen från SAE/John Sayer så jag ställer mig frågande till hur du har gått till väga med själva byggandet utan att veta hur du ska akustikbehandla rummet?

I övrigt är det väl en bra start att sätta bord och monitorer symmetriskt i rumemt och inte till vänster som på bilden.. men men, jaja

Åh förlåt, jo det var faktiskt John Sayer som gjorde skissen åt mig efter att jag frågat om råd på hans forum. Jag sa dock aldrig till honom att jag skulle mixa i surround. Jag tror att jag tog kortet lite ifrån sidan för det ser ut som det står till vänster ja. Dock lite provisoriskt placerat när jag tog korten haha  :P
Glad amatör.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Du kommer att behöva två speglar och trevliga kamrater som kan hålla dem. (Finns du i Skåneland så kommer jag och Claes och håller. ;) ) Anledningen är att direktljudet kommer att studsa i hörnorna och träffa väggen och sedan taket (eller viseversa) och sedan till dina öron.

Sedan ser det ut som om du har gjort framändan av rummet enligt Sayer men inte den bakre delen (men jag kan ju läsa bilderna fel). Men det gör inte så mycket för då har du kvar de bakre hörnorna där du kan bygga basstraps. Och de hjälper till att få lite mer kontroll på basen också. Du kan ju kolla mina http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=604.0 om det behövs.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ett litet tips - jag såg igår att senaste Sound On Sound inehöll en artikel om akustik i hemstudion.
www.akoume.com