Kontrollrummet

Kontrollrumsvägg, vilka anslutningar hade ni byggt in?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag har ett mixerbord med 24 Xlr och 24 teleingångar... Vi är i farten med att bygga en vägg till ett kontrollrum, och då undrar jag förstås hur många anslutningar ni hade byggt in i väggen? 24 xlr och 24 tele låter lite mycket. I dagsläget spelar vi som mest in 7 mikrofoner samtidigt(trummor) och då skulle ju 8 kanaler räcka, men vad händer om någon musiker har något speciellt önskemål?

Så kort och gott, hur många anslutningar hade ni byggt in i väggen? Och, kan någon annan anslutning tänkas behövas mellan de två rummen? Tack på förhand.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Ah, ofcourse! :) Tack. Fler förslag, och synpunkter på hur många XLR och tele som kan krävas?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vi köpte en stagebox från thomann med 16 + 4 kanaler för att ha mellan studio --> kontrollrum. Vet inte om det finns några nackdelar med det men det känns som en smidig lösning.

Hur många kanaler har du in i datorn då? Ska du mixa innan inspelning?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
I dagsläget, endast 8 in i datorn, men ska köpa en Behringer ADA8000 och utöka till 16, och i slutändan 24 eftersom jag vill mixa allt genom bordet. Det handlar ju egentligen om hur många mickar jag vill kunna ha i liverummet. Och även hur stor nytta man har av tele ifrån liverummet. Krävs nog inte alls lika många tele som XLR, men hur många är ju frågan. :) Finns det någon stagebox med XLR + Tele på samma?

Angående midi, är det inte lika bra att sitta i kontrollrum som liverum när man spelar in midi? Då kan man ju faktiskt höra direkt ur monitorerna vad som händer? Eller hur tänkte du?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
I dagsläget, endast 8 in i datorn, men ska köpa en Behringer ADA8000 och utöka till 16, och i slutändan 24 eftersom jag vill mixa allt genom bordet.

Ja då behöver du ju 16 eller 24 kanaler.  ;) Du kan väl annars börja med 16 och sen bygga ut om det visar sig att du behöver fler. Obalanserad tele är inte lika roligt att ha i långa kablar men det kan ju vara värt att ha möjligheten till det iallafall.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Angående midi, är det inte lika bra att sitta i kontrollrum som liverum när man spelar in midi? Då kan man ju faktiskt höra direkt ur monitorerna vad som händer? Eller hur tänkte du?
Jovisst kan man sitta i kontrollrummet utan problem, men ibland vill man kanske lägga med det keyboardspelaren gör som MIDI även om man egentligen spelar in som ett traditionellt band för att kunna byta ljud eller redigera i efterhand. Dessutom brukar det vara trevligt att stå hyfsat nära varandra om man spelar in samtidigt för samspelets skull. Det blir knasigt om en i bandet ska va i kontrollrummet tycker jag.



Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Flintan, jag tror du missförstår mig. Datorn och mixerbordet står ju i samma rum. Den enda anledningen till att jag vill ha 24 kanaler i datorn är att allt jag spelar in vill jag mixa i bordet, men det innebär ju inte att jag behöver ha 24 ingångar från liverummet, jag lär ju inte spela in 24 mikrofoner samtidigt, är du med?

Wernborg: Det har du rätt i! Antecknar midi :)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Flintan, jag tror du missförstår mig. Datorn och mixerbordet står ju i samma rum. Den enda anledningen till att jag vill ha 24 kanaler i datorn är att allt jag spelar in vill jag mixa i bordet, men det innebär ju inte att jag behöver ha 24 ingångar från liverummet, jag lär ju inte spela in 24 mikrofoner samtidigt, är du med?

Wernborg: Det har du rätt i! Antecknar midi :)

Fast då behöver du ju 24 kanaler ut från datorn, inte in, fast man brukar väl i.o.f.s. få bägge på köpet så att säga.

Hursomhelst, ska du spela in live så är väl 16 kanaler ett minimum.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Jag skulle dra en bunt ballanserade telen just in case också. Reamp, DI från gitarrer eller bas, name your game. Dessutom skulle jag dra jävligt massa kabel (inklusive CAT5/CAT10 och S-video/coax! - i framtiden går mera och mera att styra med ethernet, och kanske du vill ha en skärm med bild i spelutrymmet för att kunna "visa något" nåndag vem vet), oberoende av om jag skulle löda ändor/patchbay på allting just idag. Att ha en panel med kablarna under är smidigt och fint, bara att expandera då den dagen kommer.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kolla kanske med harting.de  de gör skärmade multikontakter från alltifrån radio- och bilddignaler och gud vet allt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Oj oj, du kommer vilja spela in mer än 7 kanaler trummor. Om du får in en kille med 2 kaggar och 5 pukor då? och som absolut vill ha en mick över sina splashar och sin china... Du hajjar.. Snart är du uppe i 16 spår...
Angående midi, tänk att denna trummis också vill spela in en midisignal via sin trummodul...
Åtminstone 2 olika lyssningar vore ju vettigt.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Florian le Sage

  • Gäst
16 miklinjer, minst, ett flertal vanliga linjer åt båda håll 8-10 kanske för alla möjliga upptänkliga situationer och signaler, midi åt båda håll-långa längder, och allt annat som tex tsmalmbe nämnde inför framtiden, dubbla lyssningar är väl ett minimum idag, tänk på att trummisar+gitarrister ofta vill ha patten på lyssningen medans andra tex sångaren etc vill ha en helt annan lyssning...ta i i överkant, det lär du behöva!

 B)


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Du behöver också en instrument och högtalarlinje mellan rummen ifall gitarristen vill spela i kontrollrummet men ha stärkaren eller lådan eller både och i det andra rummet.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil

Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
har gjort en box med uttag(tele,xlr, midi/din och usb) på varsida om väggen där jag kommer ansluta diverse multikabel.
kommer ha i varge box:
24 xlr
10 stereo tele(vara av 6 är till hörlurar)
8 mono tele
2 midi
2 usb.

altså samanlagt 92 kontakter.

för man lär ju kunna köra instrument(t.ex. el gura/bas) eller högtalarsignal genom vanlig mono tele(chassi) eller??


Utloggad PinnE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
  • Live-tekniker och studio-tekniker LM06
    • Visa profil
har gjort en box med uttag(tele,xlr, midi/din och usb) på varsida om väggen där jag kommer ansluta diverse multikabel.
kommer ha i varge box:
24 xlr
10 stereo tele(vara av 6 är till hörlurar)
8 mono tele
2 midi
2 usb.

altså samanlagt 92 kontakter.

för man lär ju kunna köra instrument(t.ex. el gura/bas) eller högtalarsignal genom vanlig mono tele(chassi) eller??

Jo det går att köra högtalarsignal genom monotele men tänk på att kabeln måste ha en grov diameter. Köp helst neutriks telechassi.. de har låsning och är stabila.
billigt o bra är bättre än dåligt o dyrt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kan någon annan anslutning tänkas behövas mellan de två rummen?

Från hörlursförstärkaren.

Eller dra in en hörlurssladd, och köpa en till förstärkare. 195:- på thomann :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
har gjort en box med uttag(tele,xlr, midi/din och usb) på varsida om väggen där jag kommer ansluta diverse multikabel.
kommer ha i varge box:
24 xlr
10 stereo tele(vara av 6 är till hörlurar)
8 mono tele
2 midi
2 usb.

altså samanlagt 92 kontakter.

för man lär ju kunna köra instrument(t.ex. el gura/bas) eller högtalarsignal genom vanlig mono tele(chassi) eller??

Jo det går att köra högtalarsignal genom monotele men tänk på att kabeln måste ha en grov diameter. Köp helst neutriks telechassi.. de har låsning och är stabila.

det är dessa jag har:
http://www.thomann.de/se/adam_hall_7203_m10201.htm

dom där är väl bra om man bara ska köra line signal?

men jag får väl slänga in 2 högtalar kablar av lite grövre modell och neutrik telechassi.
denna modell: http://www.thomann.de/se/neutrik_nj3fp6cbag.htm

har köpt neutrik pluggar till alla mick, instrument kablar mm som jag lött. neutrik är väl bra gräjor?


Utloggad PinnE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
  • Live-tekniker och studio-tekniker LM06
    • Visa profil
har gjort en box med uttag(tele,xlr, midi/din och usb) på varsida om väggen där jag kommer ansluta diverse multikabel.
kommer ha i varge box:
24 xlr
10 stereo tele(vara av 6 är till hörlurar)
8 mono tele
2 midi
2 usb.

altså samanlagt 92 kontakter.

för man lär ju kunna köra instrument(t.ex. el gura/bas) eller högtalarsignal genom vanlig mono tele(chassi) eller??

Jo det går att köra högtalarsignal genom monotele men tänk på att kabeln måste ha en grov diameter. Köp helst neutriks telechassi.. de har låsning och är stabila.

det är dessa jag har:
http://www.thomann.de/se/adam_hall_7203_m10201.htm

dom där är väl bra om man bara ska köra line signal?

men jag får väl slänga in 2 högtalar kablar av lite grövre modell och neutrik telechassi.
denna modell: http://www.thomann.de/se/neutrik_nj3fp6cbag.htm

har köpt neutrik pluggar till alla mick, instrument kablar mm som jag lött. neutrik är väl bra gräjor?
Jo neutrik är bra grejor.. del 1 om adam hall de kan vara bra men säkert börja glappa efter ett tag. Just neutrik med låsningen  är bra för att de har samma storlek som standard chassi-xlr. finns även usb, firewire och nätverk i xlr-chassistorleken..
billigt o bra är bättre än dåligt o dyrt.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
har gjort en box med uttag(tele,xlr, midi/din och usb) på varsida om väggen där jag kommer ansluta diverse multikabel.
kommer ha i varge box:
24 xlr
10 stereo tele(vara av 6 är till hörlurar)
8 mono tele
2 midi
2 usb.

altså samanlagt 92 kontakter.

för man lär ju kunna köra instrument(t.ex. el gura/bas) eller högtalarsignal genom vanlig mono tele(chassi) eller??

Jo det går att köra högtalarsignal genom monotele men tänk på att kabeln måste ha en grov diameter. Köp helst neutriks telechassi.. de har låsning och är stabila.

det är dessa jag har:
http://www.thomann.de/se/adam_hall_7203_m10201.htm

dom där är väl bra om man bara ska köra line signal?

men jag får väl slänga in 2 högtalar kablar av lite grövre modell och neutrik telechassi.
denna modell: http://www.thomann.de/se/neutrik_nj3fp6cbag.htm

har köpt neutrik pluggar till alla mick, instrument kablar mm som jag lött. neutrik är väl bra gräjor?
Jo neutrik är bra grejor.. del 1 om adam hall de kan vara bra men säkert börja glappa efter ett tag. Just neutrik med låsningen  är bra för att de har samma storlek som standard chassi-xlr. finns även usb, firewire och nätverk i xlr-chassistorleken..

jo men det kommer bara kopplas in och sitta där. väldigt sällan det kommer kopplas om och då tycker jag det borde hålla med vanlia tele typ som adam hall. dom midi och usb jag har är just sånna där i xlr storlek.

nätverk viste jag dock inte att det fanns, koppalar man dom på samma sätt som usb altså standard kabel(nätverk) på baksidan utan att löda? är det neutrik det åxå?


Utloggad PinnE

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
  • Live-tekniker och studio-tekniker LM06
    • Visa profil
har gjort en box med uttag(tele,xlr, midi/din och usb) på varsida om väggen där jag kommer ansluta diverse multikabel.
kommer ha i varge box:
24 xlr
10 stereo tele(vara av 6 är till hörlurar)
8 mono tele
2 midi
2 usb.

altså samanlagt 92 kontakter.

för man lär ju kunna köra instrument(t.ex. el gura/bas) eller högtalarsignal genom vanlig mono tele(chassi) eller??

Jo det går att köra högtalarsignal genom monotele men tänk på att kabeln måste ha en grov diameter. Köp helst neutriks telechassi.. de har låsning och är stabila.

det är dessa jag har:
http://www.thomann.de/se/adam_hall_7203_m10201.htm

dom där är väl bra om man bara ska köra line signal?

men jag får väl slänga in 2 högtalar kablar av lite grövre modell och neutrik telechassi.
denna modell: http://www.thomann.de/se/neutrik_nj3fp6cbag.htm

har köpt neutrik pluggar till alla mick, instrument kablar mm som jag lött. neutrik är väl bra gräjor?
Jo neutrik är bra grejor.. del 1 om adam hall de kan vara bra men säkert börja glappa efter ett tag. Just neutrik med låsningen  är bra för att de har samma storlek som standard chassi-xlr. finns även usb, firewire och nätverk i xlr-chassistorleken..

jo men det kommer bara kopplas in och sitta där. väldigt sällan det kommer kopplas om och då tycker jag det borde hålla med vanlia tele typ som adam hall. dom midi och usb jag har är just sånna där i xlr storlek.

nätverk viste jag dock inte att det fanns, koppalar man dom på samma sätt som usb altså standard kabel(nätverk) på baksidan utan att löda? är det neutrik det åxå?
jo jag vet inte hur man kopplar men det är neutrik som gör dom. har sett dom flera ggr. finns även nätverksladd-kontak med utformning av xlr-kontakt. http://www.neutrik.com/fl/en/dataconnectors/203_283121/RJ45_Data_Connector_group.aspx
billigt o bra är bättre än dåligt o dyrt.


Utloggad esrange

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Nätverkskontakterna för sladdmontage som är utformade som XLR-kontakter heter EtherCon och används inom PA och liknande områden för att prata med processorer och annan utrustning över nätverket, brukar oftast sitta på oerhört tåliga gummikablar som kostar skjortan. Men när man åker runt i halva Sverige vill man ju ha saker som håller bra och inte slutar fungera efter halva resan :)

Kom på att jag kanske skulle nämna det: vad jag vet så måste du patcha uttagen på baksidan, så det sitter inget nätverksuttag på baksidan utan du får trycka fast kablarna i en krone-plint, antingen med ett riktigt kroneverktyg eller med en liten skruvmejsel. Brukar stå på dom hur man ska koppla, bara du kopplar lika i båda boxarna ska det gå bra.
« Senast ändrad: 18.03.2008, 22:01:15 by esrange »