Kontrollrummet

Moderkort och Formfaktor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Det är dags att uppgradera burken med nytt moderkort och hela kittet.

Just nu sitter ett uATX moderkort i min Siemensburk med ett AMD , sockel 939

Nu har jag harvat och googlat för att få reda på måtten på ett "vanligt "  ATX - kort , och skändligen misslyckats.

Frågar därför : Kära kollegor , Kommer ett ATX-kort att passa en låda där det nu sitter ett uATX ?
Kan man rent av stoppa in ett mATX moderkort också ? ( Kanske uteslutet p.g.a. mindre plats för interna kort osv, men vore kul att veta ändå.)

Grejen är ju att mått och avstånd till alla portar och pci-slots ju ska passa till lådan, eller är det en enhetlig standard för alla kort ?

Och slutligen :Gärna också  handfasta tips på moderkort (AMD64) som funkar bra med en musikdatorrigg .


tacksam för svar.  :)
« Senast ändrad: 14.10.2007, 02:57:56 by Kill That Autotuner »


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Varför i alla världen vill du ha kvar en plåtlåda byggd av Siemens då? Är den speciellt bra? Ofta är fabriksdefaultlådorna speciellt dåliga - högljudda, skramliga och.... baserade på kompromisser kring ekonomiska realiteter.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data

Och slutligen :Gärna också  handfasta tips på moderkort (AMD64) som funkar bra med en musikdatorrigg .


I princip vilka som helst - bara de INTE har nForce4 chipset eller inbyggt grafikkort...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Varför i alla världen vill du ha kvar en plåtlåda byggd av Siemens då? Är den speciellt bra? Ofta är fabriksdefaultlådorna speciellt dåliga - högljudda, skramliga och.... baserade på kompromisser kring ekonomiska realiteter.


Det är en sådan där lånedator som jag har hyresavtal på. Det satt ett n´videa grafikkort vars fläkt lät väldigt illa, men fläkten är bytt. Nu är det tyst. PSU:n är från Seasonic , inget budgetmärke direkt och klarar 450 w. Det enda som är skit med den är att dom klämt in ett mikro-moderkort i den , så man utnyttja bara 4 PCI platser trots att lådan har uttag för 7 st.
Den nya grafikfläkten lägger sig över 3 pci p.g.a. storleken.

Sedan är ju Bios låst också från fabrik  :wacko:





Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil

Och slutligen :Gärna också  handfasta tips på moderkort (AMD64) som funkar bra med en musikdatorrigg .


I princip vilka som helst - bara de INTE har nForce4 chipset eller inbyggt grafikkort...

10-4



Utloggad tsmalmbe

Det är en sådan där lånedator som jag har hyresavtal på. Det satt ett n´videa grafikkort vars fläkt lät väldigt illa, men fläkten är bytt. Nu är det tyst. PSU:n är från Seasonic , inget budgetmärke direkt och klarar 450 w. Det enda som är skit med den är att dom klämt in ett mikro-moderkort i den , så man utnyttja bara 4 PCI platser trots att lådan har uttag för 7 st.
Den nya grafikfläkten lägger sig över 3 pci p.g.a. storleken.

Sedan är ju Bios låst också från fabrik  :wacko:

OK, men min poäng är att av detta missfoster till dator du beskriver, planerar du nu din framtid kring den delen de satsat minst på och sparat mest på. Alltså: Basera inte kommande moderkort på ett konstgjort behov av att spara en ful plåtlåda som är under all musikdatorkvalitet och krav. En ny bra låda kostar 100€, och sen kan du välja resten av komponenterna enligt pris/prestanda (vilket du bör göra) istället för pris/vadsomrymsilådan.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Det är en sådan där lånedator som jag har hyresavtal på. Det satt ett n´videa grafikkort vars fläkt lät väldigt illa, men fläkten är bytt. Nu är det tyst. PSU:n är från Seasonic , inget budgetmärke direkt och klarar 450 w. Det enda som är skit med den är att dom klämt in ett mikro-moderkort i den , så man utnyttja bara 4 PCI platser trots att lådan har uttag för 7 st.
Den nya grafikfläkten lägger sig över 3 pci p.g.a. storleken.

Sedan är ju Bios låst också från fabrik  :wacko:

OK, men min poäng är att av detta missfoster till dator du beskriver, planerar du nu din framtid kring den delen de satsat minst på och sparat mest på. Alltså: Basera inte kommande moderkort på ett konstgjort behov av att spara en ful plåtlåda som är under all musikdatorkvalitet och krav. En ny bra låda kostar 100€, och sen kan du välja resten av komponenterna enligt pris/prestanda (vilket du bör göra) istället för pris/vadsomrymsilådan.


Haha.... förstår hur du tänker. Ska ta det under noga eftertanke.

Men NU förstår jag att lådan slukar ett fullstor ATX moderkortändå (Trots att grisarna sparade några spänn på ett moderkort som inte ens matchar lådan. Det är PCI-platser jag är ute efter ( Vill ju ha TV-kortet in där också förutom ljudkort även för grafik , nätverkskort och ett extra FW kort )

Lådan ser förresten ut såhär : http://img.kelkoo.com/CS/large/722/621/168410012862421130622353393066309621722.jpg

Ful ? Nja ... har sett värre. Men den har 3 rätt feta blåa LED´s  på framsidan som lyser sådär pubertalt onödigt mycket och fyller inte någon praktiskt funktion. Nötterna hade ju kunnat placera dom framsida överkant, så man såg anslutningsbussarna fram i studiomörkret.