Kontrollrummet

Rattlesnake-On the water

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: On the Water
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Pop/etno
LÅTLÄNGD: 3:34
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Mitt tävlingsbidrag från festival #4. Ny mix efter kritik i röstningstråden, så det är högre sång och banjon är skippad till stora delar. Lite andra justeringar har det också blivit.

Detta är originalpitch (förra mixen var något speedad), men skillnaden är bara ca 60 cents så det kanske inte är någon hörbar skillnad.

Det etniska bidragen är arabisk bongo, didgeridoo och sitar. I princip alla pålägg är loopade.

Tja, vad sägs om denna låt och mix?
« Senast ändrad: 13.10.2007, 19:54:30 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ok Rattlesnake!

Nu när jag lyssnar på detta så funderar jag varför jag inte gav nån röst åt detta. OK, denna mix är helt enkelt radioklar, skitsnyggt arrat o mixat, punkt o slut! OCh röster fick man ge bara åt fyra bästa. Så här kommenterade jag då:

Jaha, nu hamna vi under vattnet, få se hur detta slutar. Mjukt gung i låten, näemen för tusan gäller ju att gå på vattnet här. Visslingen e snygg, hörs inte alltför ofta. Banjon komm där, men sen låter det som nån bekannt signaturmelodi i bakgrunden, hmmm. Lite sliten riff där också. Blir lite enformigt händer inte så mycket, nåt indiskt instrument dock riktigt på sista sekunden, kan se det som en krock dock. Fast alla detaljer går hem blir tyvärr inga poäng.


Men låten är snygg o där med basta! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Mahan,
Radioklar, ja man tackar.
Att du inte gav den poäng har sina förklaringar - då jämförde du den mot ett gäng låtar som hade kulturkrock och banjotransplantation betydligt bättre gjorda.

Den här låten påbörjades innan festivalen drog igång, och jag länge inte tänkt vara med. Men som låten utvecklades och då jag hjälpligt kunde få in ett av banjoriffen slängde jag in den.

DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Den här låten påbörjades innan festivalen drog igång, och jag länge inte tänkt vara med. Men som låten utvecklades och då jag hjälpligt kunde få in ett av banjoriffen slängde jag in den.


Jamen snyggt att du hängde med, och med en snygg låt dessutom! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker detta är skitbra. Gillar det psykedeliska, som ett gammalt Syd Barret-spår. Sitaren skulle jag gärna höra mer av. Klart radioklar, klart CD-klar. Snygga elgura stötar från 01:23.
Visslingen är så cool.  :P Glissandostråkarna lysande. Well done, sir!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack! :wub:

Ja, lite psykedeliska element som lesliesångblev det ju (igen). Sitaren är en sampling som finns på nätet, som råkade passa på sina ställen.

Gitarrerna bygger mycket på virtual guitarrist. Satt och lekte med en LE-version jag har och upptäckte att det blir ju tämligen snortight när man använder detta fusk! Ett par riktiga gitarrer ligger också med för att det ska vara svårare att upptäcka. Men säg det inte till nån. :P

Visslingen var en nödlösning, hade velat haft en sångerska som utan ord sjöng frasen.

Stråkarna funkar, även om jag hade problem att få till glissandot. Lyssnar man noga så hör man halvtonsstegen.
DON'T PANIC