Kontrollrummet

HasseFX - In the Cort of the Pale Peasant (akustiskt)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
LÅTNAMN: In the Cort of the Pale Peasant
ARTIST/GRUPP: HasseFX
GENRE: Ambient Folk
LÅTLÄNGD: 4.12
KOMPOSITÖR: HasseFX
PRODUCENT: HasseFX
EV. MEDVERKANDE: HasseFX
INSPELNINGSÅR:2018


Behövde en 6-strängad akustisk och fick tag i en fin Cort med inbyggd Fishman-piezo. Testar ut den i stycket nedan (multitrackad). Några gitarrpålägg och ett uns effekter (obs - inget annat än gitarr i stycket alltså ;)) Ingen direkt komposition utan några ackord med lite noodlande ovanpå...

Testar att blanda en stormembran-mikrofon och piezon. Ger stora möjligheter att mejsla ut önskad klang, så länge man håller rätt på faserna (leker lite med dem på sologitarren).

...och jag vet - jag tycker om mycket efterklang  :rolleyes:

« Senast ändrad: 07.08.2018, 00:00:38 by HasseFX »


Utloggad Henric

Verkar inte som Soundcloudlänken funkar... :(
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna harmonier och klanger. Blandningen av piezo och stormembran är nog inte så dum!
Man får med en krispighet mha piezon, som inte är så lätt att få fram med bara stormembran.
Vad gäller mixen tycker jag kompgitarren ligger lite för högt. Kunde också varit lite mindre reverb.... B)
Jag testade en riktigt bra Cort på 4sound för ett tag sedan. Har glömt modellbeteckningen, men den kostade ca 7000...
Jämförde med en lite dyrare Furch, men gillade nog Cort:en bättre...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack för kommentarer, Asti!  :)

Du är ju något av en mästare på att få akustiskt att låta bra, så jag tar gärna lite tips! Corten jag köpt har ett par år på nacken, men den finns fortfarande i sortimentet för c.a. 7000, så det kan ha varit motsvarande modell du testade.

Gillar inte piezo som ofta låter Ovation-plastigt, men som du säger, det ger ordentligt med krispighet om man så önskar (den inbyggda EQn ger lite extra, dessutom).


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mäktigt sound med sköna harmisar. Hade nog inte tänkt på att det var piezo om du inte sagt något. Tycker det låter bra helt enkelt.

Filmmusik utan film kanske?  :D


Men höj reverbet för bövelen.  :ph34r: :D


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mäktigt sound med sköna harmisar. Hade nog inte tänkt på att det var piezo om du inte sagt något. Tycker det låter bra helt enkelt.

Filmmusik utan film kanske?  :D

Tack W! :)  Har dock mycket att lära kring denna gitarr och fångsten av dess ljud.

Men höj reverbet för bövelen.  :ph34r: :D

Jo... men det blev liksom slut på själva vridet i ratten...  :unsure:


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fint sound... dedär med att spela in akustisk gitarr här alltid varit min svaghet... får inte liksom till det.

"några ackord med lite noodlande ovanpå"... väldigt skönt och avslappnande att lyssna på. Jag gillar långa låtar som går i samma mönster, meditativt.  Denna låt är bara på tok för kort ju.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fint sound... dedär med att spela in akustisk gitarr här alltid varit min svaghet... får inte liksom till det.

"några ackord med lite noodlande ovanpå"... väldigt skönt och avslappnande att lyssna på. Jag gillar långa låtar som går i samma mönster, meditativt.  Denna låt är bara på tok för kort ju.

//Space

Tack for kommentar, Space! :)  Stycket är mest för att testa hur jag kan få till klang etc och en liten stilövning för ett annat projekt jag jobbar med - faktiskt själva anledningen att jag slog till på gitarren i fråga.

Är fascinerad av sologitarrister som Andy McKee () och Antoine Dufor () - de spelar iofs ganska oortodoxt, men de kan få till riktigt stora och ändå skira klanger ur sina gitarrer.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du har fått till ett bra sound här det låter ju faktiskt som om en synt ligger med också men det är väl effekterna som gör det, trevligt men kort som mån sa. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Hej!

Tycker det låter utmärkt - reverbet stör inte mej - när det bara är gitarr som här tycker jag det låter gött!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
reverb det är grejjer de :D Visst funkar det ..Kanske att när malaguran kör på så försvinner sologuran lite grann ..Och jag fick även sänka lite i lurarna då vart lite mycket kyrkosal då..
Men bra lir o arr  B)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack, Eddi, Henric och Marsall för kommentarerna!  ^_^

Ja, det är bara gitarr + effekter,  även på slutet - syntar är så onödigt! :rolleyes:

Stycket är ju en test och stilövning - mixen i mala-delen är inte så väl avvägd. Men jag har lärt mig mycket :)