Kontrollrummet

olika sladdar & kontakter?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hej!

För det första undrar jag vad skillnaden mellan en balanserad/obalanserad sladd är.?

sen undrar jag undrar hur mycket kontakter & sladdar påverkar signalbrum/signalförlust i en kabel beroende på sladdens kvalitet/komponentinnehåll.

påverkar kontakten något över huvud taget?

Sen undrar jag, det finns vissa kategorier av kablar om man t.ex. kollar på Thomann, vad är egentligen skillnaden mellan patch sladdar & instrumentsladdar?

sladdarna ska sitta inne i ett rack, där jag kan tänka mig att det är ganska mycket störande signaler utifrån.

ha det!
Ozzy
« Senast ändrad: 10.10.2007, 21:19:36 by Osse »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hej!
För det första undrar jag vad skillnaden mellan en balanserad/obalanserad sladd är.?

Skillnaden på själva kabeln är att en balanserad kabel har tre ledare, liksom en stereokabel. Skillnaden på anslutningen är att en balanserad anslutning har en positiv och en negativ ledare plus jord. Den positiva och negativa signalen är identiska så när på att dom är fasvända. När man sen adderar signalerna så äter ev brus och störningar upp sig själv eftersom det blir fasvänt.  :)
Kör alltid balanserat om det går!

sen undrar jag undrar hur mycket kontakter & sladdar påverkar signalbrum/signalförlust i en kabel beroende på sladdens kvalitet/komponentinnehåll.

Det kan påverka. Använd inte billigaste kablarna så borde det va lugnt. Vissa dåliga kablar har tom mikrofoni i sig själva. Hörs om man t.ex. trampar på kabeln eller släpper den i golvet..

påverkar kontakten något över huvud taget?

Förhoppningsvis inte. Jag skulle säga att det som kan påverka är om den glappar, vilket billiga kontakter tenderar att göra efter ett tag..

Sen undrar jag, det finns vissa kategorier av kablar om man t.ex. kollar på Thomann, vad är egentligen skillnaden mellan patch sladdar & instrumentsladdar?
ha det!
Ozzy

Patchsladdar är kortare.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

[wiki=Balanserad]Balanserad[/wiki]
[wiki=Obalanserad]Obalanserad[/wiki]
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.