Kontrollrummet

Tips kring ebay-köp.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Nu har jag gjort mitt första ebay-köp, från tyska ebay. Nu skulle det vara intressant att höra andras erfarenheter kring detta, hur saker har sänts, hur man betalar, hur ofta man blir lurad, hur länge man får vänta. Finns det allmänt mera lurendreijeri på ett internationellt köpställe, än på lokala?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det finns många klipp på sådana ställen, men var på din vakt.

Jag har varit med om folk som skickat och låtit mig inspektera varan. Och sen erbjudit mig att betala när jag sett eller skicka tillbaka.
Och folk som inte litar på någon.

Sen finns det vissa tjänster som erbjuder någon form av betalningshållning tills köparen fått varan men det sätter ju säljaren i dålig situation.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det är nog bra att vara misstänksam. Verkar det till exempel för billigt så är det stor risk att det är just det. Är det något som verkar misstänkt så är det nog stor chans att det är något lurt.
När jag säljer på nätauktion så skickar jag aldrig en vara innan jag har pengar i näven. När jag köper så kollar jag mycket noga innan jag slantar. Det finns en massa olika sätt att bli blåst på. Att ta en personlig kontakt med den man gör affären med kan vara nyttigt. Att försöka "läsa mellan raderna" är en bra metod, det går ofta att få ett intryck av vem man har att göra med. Verkar det bara aningen lurt har jag som regel att hellre avstå än chansa.
Det är nog bra att detaljgranska säljarens omdömen - även om till och med de kan vara fejk. När jag säljer är jag också mycket noga med att se till att varan verkligen motsvarar min beskrivning och att hålla löften så att mina egna "omdömespoäng" skalll vara oklanderliga.
Jag har hittills inte blivit blåst, peppar peppar...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Florian le Sage

  • Gäst
Det är helt klart som Violiner säger, kolla upp, försök få kontakt och samla info/vibbar om säljaren
(förutom att givetvis bara köpa av de som sålt mycket och har nästintill 100% positive feedback)
kolla bilder och detaljer,fråga innan ni slår till om det är något ni undrar över, sen blir det bara strul om det inte skulle motsvara era förväntningar etc, speciellt från USA med dyra shipping rates etc!

Jag blev ordentligt blåst förrförra våren av en slipad brud i USA som hade dolt vissa detaljer i sin profil och bytt identitet flera gånger, bara detta skulle man ju förstås ha beaktat och skitigt i att köpa men jag var så glad över det otroligt låga priset (bara det en stor varningsklocka) på en TG-1 som vanligtvis ligger mycket högre även beg...hon var såå trevlig i sina mail och jag köpte hennes ord med hull och hår i min iver--hon ljög heöa tiden om att hon skickat varan till mig, fabricerade tom falska inlämningskvitton från fraktbolaget vilka jag ringde och kollade med och där fick reda på att det aldrig lämnats in något sådant i detta nummer etc!
Hon betalade konstigt nog tillbaka 1000 Dollar (av 2000) men sen försvann hon...

Enda gången som sagt, annars har jag gjort ett flertal klipp och fått kontakt med hur trevliga och ärliga människor som helst både ifrån USA och Tyskland.
USA varor är alltid mycket billigare än i Europa, men handlar du för över 500:- (tror jag) så tillkommer ALLTID moms+tull och exp. avgifter vilket fördyrar skiten rejält, dey var bättre förr!

Handlar man från ebay.de eller uk etc så slipper man givetvis detta men då kostar också grejorna mer även beggat.

 B)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
har också handlat ganska mycket på amerikanska ebay, med enbart positiva erfarenheter än så länge(peppar peppar...)

som sagt, man kan göra rejäla klipp, så det är definitivt ett ställe man frekvent bör besöka om man är en "gearslut" :lol:

har just nu Cubase 4 och E-mu 1820m på ingång, hoppas båda anländer... B)


Utloggad tsmalmbe

OK, värdefulla och bra inlägg. Har hittils gjort 100+ lokala (=i Finland) begagnade köp, varav alla utom ett förlöpt väl. Den gången det inte gick väl, var priset alltför bra för att vara sant. Så den varningsklockan är nog mycket viktig. Med epost verkar personen jag nu diskuterar med trevlig, saklig och ärlig. Nåväl, det kan vara en fasad. Men, bra poänger i alla inlägg hittils.

Med USA är det just tullen som ställer till problem. Och 120V förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.