Kontrollrummet

Kompressor- och dynamiktest med trummor

Omröstning

Vilken är bäst

1.wav
2 (8.7%)
2.wav
1 (4.3%)
3.wav
0 (0%)
4.wav
1 (4.3%)
5.wav
0 (0%)
6.wav
2 (8.7%)
7.wav
1 (4.3%)
8.wav
1 (4.3%)
9.wav
1 (4.3%)
10.wav
3 (13%)
11.wav
3 (13%)
12.wav
0 (0%)
13.wav
0 (0%)
14.wav
6 (26.1%)
15.wav
0 (0%)
16.wav
2 (8.7%)

Antal personer som röstat: 8

Omröstningen har avslutats: 09.03.2007, 01:28:19

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Kontrollrummet Special Feature: Kompressor- och dynamiktest med trummor
Hej, första försöket till nånslags special feature då. Vad det nu än må betyda. Idag gräver vi fram en del kompressorer och andra dynamikgrejer och kör ett mixat trumspår igenom dem. Vilken kompressor är vilken? Det avslöjas senare.

Röstning
Vad ni skall göra är att rösta fram en vinnare på följande sätt. Alla användare har 3 röster som de får poängsätta kompressorerna med hur de vill, i ingen specifik ordning.

Trummaterialet
Trumspåret är en färdigloop som kommer med DKFH2. Trummorna är "mixade", men alla spår är okomprimerade. Bland filerna finns trumloopen som sådan (plain-vanilla), och trumloopen mixad (plain-med-fx) för att kunna jämföra. I mixningen av trummorna har följande verktyg använts:
- UAD1 Pultec/Pultec Pro
- UAD1 Cambridge EQ
- UAD1 Plate 140
- PowerCore Classicverb
- Yamaha SPX-90 Gated Reverb


Testmaterialet
Endast EN kompressor används i gången, och den körs på stereospåret av den mixade trumloopen, som en buskompressor.

Grejerna som används är följande:

Mjukvara
- UAD1 1176SE (All in!)
- UAD1 Fairchild (Drum Color-preset, med ändrad threshold)
- UAD1 LA-2A
- Endorphin (Deep M/S-preset, Add more density -preset)
- Kjaerhus Classic Compressor
- PowerCore CL
- Kjaerhus MPL1-pro Limiter
- Sony Oxford Inflator

Hårdvara
- Aphex Compellor 320 (levelling + limit, levelling/compressor+limit, compressor+limit)
- TC M300 Compressor
- ART Pro VLA (threshold: -20, ratio: inf, attack: auto, release: auto; threshold: -7, ratio: 4:1, attack: auto, release: auto; threshold: -7, ratio: 4:1, attack: fast, release: fast)

Alla maskiner är använda en gång,  med undantag av PRO VLA (3 spår), Compellor (3 spår), Endorfin (2 spår)

Inställningarna har jag inte ens strävat att få liknande, eftersom det inte är realism. Och detta är inte en vetenskaplig test. Som omvandlare använder jag RME ADI-8 Pro (genom ett Motu 828 mk2).

Screenshots av mjukvaran














Filerna
Filerna är RAR-komprimerade för att spara utrymme och bandbredd. Filerna kan hittas här:

http://www.kontrollrummet.com/forum/featurefiles/kompressortest04022007/testet.rar

RAR-paketet innehåller WAV-filer i formatet 16bit/44.1kHz.

WinRAR som öppnar RAR-paket finnes lämpligast här: http://www.rarlab.com/rar/wrar37b4.exe
« Senast ändrad: 05.03.2007, 01:31:45 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Mycket bra initiativ!  :)
Gillar blindtest och shootouts. Tycker att man lär sig mycket och man kan få en del etablerade "sanningar" omprövade.

Först några kommentarer om filerna. Ljudnivån varierar stort mellan filerna. Upplever att det hindrar mig från att vara objektiv. De starkare låter mer, och gärna bättre (subjektivt).

Vissa av filerna har omkastad stereobilf. Något som lätt sker när man kör ut signalen via D/A och tillbaks genom A/D. Det stör mig inte att få en hint om vad som är hårdvara, men en ljudfil låter ganska annorlunda med omvänd stereo. Ibland till fördel och ibland till nackdel. Jag föredrar att lyssna på trummor som publik och gillar därför när hihat ligger till höger.

Nog om det, nu till mina första lyssningsreaktioner. Får se om jag kan hålla isär det hela och lägga rätt kommentar vid rätt ljudfil.  :P

Fil 1 - Klickigare/plastigare kick än originalfilen (den mixade okomprimerade) fast virveln har en naturlig tjock attack. Gillar det! Bra svar i lägre mellanregistret på pukorna. Cymbalerna låter trista med hårdare diskant.

Fil 4 - Klickig/plastig kick som i exempel 1. Distade pukor på ett skönt sätt. Virveln låter däremot tunn. Skön dist i kicken!

Fil 7 - Golvpukan kommer fram och ett skönt subbigt svar i kicken. Hihaten hamnar lite framför övriga setet. Cymbalerna låter LA2 på något vis!

Fil 10 - Transparent känsla i kompressionen av virvel och kick. Pukorna låter däremot lite plågade. Stereobilden är omvänd.

Fil 11 - Djup kick och ett bra mellanregister i virvel och pukor. Hihaten låter lite stickig i diskanten, men tydliga cymbaler. Stereobilden är omvänd vilket får mig att ana hårdvara! ;)

Fil 13 - Subbig kick och en lite metallisk klang på virveln. Reverbet försvinner på ett bra sätt.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jättekul! ska lyssna sen när jag har ett par vettiga lurar igen!


en grej bara.....när någon som man tycker kan en massa bra saker, som du joachime, dig har nog många bra respekt för, skriver sina tankar tror jag lite att man inte riktigt blir opartisk i sin bedömning.

Säger rambo att kaggen i fil 5 låter bra för att den påminner om en rå julskinka som släpps i våt asfalt (sa tretow det? ;))  så kommer man ju omedvetet tycka lite liknande.

Så funkar folk i allmänhet.

fast nu när jag skriver tycker jag nog att det kanske är kul med kommentarer....fast helst EFTER man hört själv, men det går inte att ordna .....hum,

Fattade nån vad jag menade alls!?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Duh! Tänkte inte på det viset, men när du säger det så...

Fast å andra sidan, det är intressant med åsikter! Jag tar ju en viss risk att skriva kommentarer om ljudfiler i ett blindtest. Det vore till exempel ganska kul om jag tyckte Kjaerhus gratis-kompressor lät LA2!

Så lite inte på mitt omdöme, risken finns ju att du får dela dumstrut med mig!  :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
haah, nej ingen fara. det är ju dock så att varje sak man läser färgar ens omdöme. jag blev med ens ruskigt osäker på om jag vill ha kommentarer eller inte...fast roliga är dom att läsa :)


skit samma, sitter och bräner lite låtar tills i morrn, skall åka bil till götet och passa på att hälsa på Ynot på vägen!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
Hmm..

För det första.. Jäklar va många olika versioner det var.. tyckte det blev lite jobbigt att lyssna igenom alla komp. Speciellt när kompet var så avancerat.

För det andra.. (min högst personliga åsikt) tyckte jag det var lite svårt att urskilja ljuden separat i, det väldigt avancerade, kompet.

Men jag återkommer när jag har lyssnat igenom versionerna lite nogrannare.. :)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag tror jag var den adre personen att svara i omröstningen. Kanske borde lyssnat lite mer innan man bestämmde sig men efter ett par interna omröstningar så kom jag tillslut fram till 3 st favoriter.

Skulle man berätta vilka man valde eller var det bättre om det var hemligt?


Utloggad tsmalmbe

Vissa av filerna har omkastad stereobilf. Något som lätt sker när man kör ut signalen via D/A och tillbaks genom A/D. Det stör mig inte att få en hint om vad som är hårdvara, men en ljudfil låter ganska annorlunda med omvänd stereo. Ibland till fördel och ibland till nackdel. Jag föredrar att lyssna på trummor som publik och gillar därför när hihat ligger till höger.

OK, det här är en väldigt bra poäng. Doublecheck everything, alltid.

Först några kommentarer om filerna. Ljudnivån varierar stort mellan filerna. Upplever att det hindrar mig från att vara objektiv. De starkare låter mer, och gärna bättre (subjektivt).

Jag vet. Och jag trodde att en bounce från Cubase skulle ta med nivåreglarna, men icke. Och sen orkade jag inte mera pyysla på det. Jag är väl medveten om att volymen påverkar hur "bra" det låter. Tillika ville jag att man klart skulle kunna se på wav-filerna och se vilken skillnad olika komprimeringar ger.

Angående antalet: jag vet att det är många, så därför tar jag mig an nästa test med färre grejer, och mera variation i inställningarna, och ett enklare komp kanske.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Skulle man berätta vilka man valde eller var det bättre om det var hemligt?

Man får välja helt själv! Som sagt, inte menat att vara vetenskapligt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
Vi skulle kunna lösa nivåproblemet smidigt med foobar2000 + replaygain.

Ladda hem foobar2000 här: http://www.foobar2000.org/foobar2000_0.9.4.2.exe. Sen slänger du in och markerar alla wav-filer och högerklickar
och väljer "Scan per-file track gain". Klart, lyssna.


Utloggad tsmalmbe

Jaha, replaygain är nånslags RMS-baserad algoritm då? Alltså så att perceived loudness är lika på alla filer?

Could not write info (Unsupported format or corrupted file) to: "C:\testet\1.wav"
« Senast ändrad: 05.03.2007, 13:01:06 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil

Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Bra initiativ, helt klart!

Tar mig gärna an filerna om du jämnar ut nivåskillnaderna, pillar med stereobilden och gör trumkompet lite mindre avancerat så det blir enklare att höra skillnader.

Förstår att det är mycket jobb, men så är det ju tyvärr många gånger i musikens värld :)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

Tar mig gärna an filerna om du jämnar ut nivåskillnaderna, pillar med stereobilden och gör trumkompet lite mindre avancerat så det blir enklare att höra skillnader.

Denna test är sån som den är, framtida tester kanske se annorlunda ut.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Tar mig gärna an filerna om du jämnar ut nivåskillnaderna, pillar med stereobilden och gör trumkompet lite mindre avancerat så det blir enklare att höra skillnader.

Denna test är sån som den är, framtida tester kanske se annorlunda ut.


Fair enough.
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Mycket bra initiativ!

Tack för din ork....ska bli spännande att se vilken som är vilken


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag har inte listat ut hur man editerar sitt inlägg på detta forum så ni får ursäkta att jag skriver ett till.
Jag tyckte alternativ 10, 11 och 14 lät bäst. Fastnade lite för 5 och 16 också men valde tillslut bort dem.

Det var lite svårt att förbise volymskillnaden men jag använde mig av lite "human compressor" och kopenserade med vridande på volymratten. :)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Bra initiativ, men som sagt om nivåerna. Skillnader på 0.2 db kan göra att identiska filer upplevs olika, så det blir lite småsvårt nu.
Kan du inte bara normalisera filerna (kanske nästa test, eller nåt), det blir väl en enkel utväg. Även om inte alla kommer upplevas lika då, så blir dem iaf närmre varandra.
Sen så kan man ju diskutera trummixen, jag skulle valt en mix som låter mer ren och "riktig", ett klassiskt trumljud om jag skulle pröva ut kompressorer.
Bra idé i vilket fall!









Utloggad tsmalmbe

Kan du inte bara normalisera filerna (kanske nästa test, eller nåt), det blir väl en enkel utväg. Även om inte alla kommer upplevas lika då, så blir dem iaf närmre varandra.
Sen så kan man ju diskutera trummixen, jag skulle valt en mix som låter mer ren och "riktig", ett klassiskt trumljud om jag skulle pröva ut kompressorer.

Att normalisera skulle inte ha lett nånvart. Som det nu är ligger filerna mycket nära noll redan. Om ni tittar på vågformerna så ser ni det. Och de som är under noll, har högre RMS. Så normaliseringen skulle ha kunna göra bara illa. Men nu vet jag att det görs på annat sätt nästa gång. Human compressor går också, alternativt importera allt som separata spår i cubase, och lek med reglarna en minut så är problemet löst.

Trummixen valde jag för att den skulle vara realistiskt. Ingen kör väl ett obehandlat trumspår direkt ut i låten? Alltid har man nån effektering. Testet skulle vara så pass jordnära ändå. Dessutom behövs det lite oomp i tomtomen och bastrumman för att på reda på hur kompressorn gör då. Om trummorna låter fiis-vump-fis-vump-swisch istället för ooomp-smack-ooomp-smack-crash så jobbar ju kompressorerna helt olika.

En del av testet nu är ju också att se och lyssna på hårdvara, mjukvara och frivara applicerat på samma material

Nåväl, vi har roligt med det här så länge vi orkar, jag väntar ju på dina mickade trumloopar. Då kör vi ett liknande test med mindre urval och mera tweakande. Eller nånting helt annat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Jaså nu duger det minsann att göra gallups/undersökningar med 3 svarsalternativ...häromdagen då jag föreslog exakt samma sak i ett annat sammanhang så var det kalla handen från dig-främst dig!

Tycker detta är att planka upphov/idéer utan cred dessutom=oerhört fräckt och EGOISTISKT, jag dissar...
 <_<


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Kan du inte bara normalisera filerna (kanske nästa test, eller nåt), det blir väl en enkel utväg. Även om inte alla kommer upplevas lika då, så blir dem iaf närmre varandra.
Sen så kan man ju diskutera trummixen, jag skulle valt en mix som låter mer ren och "riktig", ett klassiskt trumljud om jag skulle pröva ut kompressorer.

Att normalisera skulle inte ha lett nånvart. Som det nu är ligger filerna mycket nära noll redan. Om ni tittar på vågformerna så ser ni det. Och de som är under noll, har högre RMS. Så normaliseringen skulle ha kunna göra bara illa. Men nu vet jag att det görs på annat sätt nästa gång. Human compressor går också, alternativt importera allt som separata spår i cubase, och lek med reglarna en minut så är problemet löst.

Trummixen valde jag för att den skulle vara realistiskt. Ingen kör väl ett obehandlat trumspår direkt ut i låten? Alltid har man nån effektering. Testet skulle vara så pass jordnära ändå. Dessutom behövs det lite oomp i tomtomen och bastrumman för att på reda på hur kompressorn gör då. Om trummorna låter fiis-vump-fis-vump-swisch istället för ooomp-smack-ooomp-smack-crash så jobbar ju kompressorerna helt olika.

En del av testet nu är ju också att se och lyssna på hårdvara, mjukvara och frivara applicerat på samma material

Nåväl, vi har roligt med det här så länge vi orkar, jag väntar ju på dina mickade trumloopar. Då kör vi ett liknande test med mindre urval och mera tweakande. Eller nånting helt annat.

Du har rätt, filerna är nära 0, my bad, då vill det till att man justerar dem efter
örat och det känns ju såklart lite jobbigt om du inte hade tänkt göra det från början.

Meningen när man spelar in trummor, tycker jag, är att man ska behöva göra så lite som det bara går i efterhand, få ett så färdigt ljud som det går från början. Det finns väldigt många som gör väldigt lite med trummorna i efterhand. Har klarat mig utan en endaste effekt på trummor i mix och tror att många andra också har det, speciellt när det gäller mer avskalad och lugn musik.

Nog om det, du ska absolut få filerna och det ska bli intressant att se vad som görs med dem :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Trist bara att man sitter på hotell utan högtalare :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Tycker detta är att planka upphov/idéer utan cred dessutom=oerhört fräckt och EGOISTISKT, jag dissar...

Åsidosätt din beska Floris, och lyssna och rösta. Jag vet att du vill!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


KillwithSkill

  • Gäst
Svårt att "tycka" nånting egentligen. Vet inte, men jag tycker 6an var det som jobbade mest. Låter mycket fairchild. Sen är det ju svårt med just nivåerna, det lurar en rejält.


Florian le Sage

  • Gäst
16 exempel, i datorhögtalare, nej tack man hinner glömma och blanda ihop pga rörigheten...försök med ett bantat test så skall jag gärna lyssna/testa!
 B)


Utloggad tsmalmbe

På torsdagen avslöjar jag som sagt vad som är vad, och då lönar det sig ju att kika in och möjligen lyssna om det framkommer nåt intressant.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
OK tsmalmbe, men innan jag ens ger mig i kast med detta trots min olust pga det som bl.a. Joachime säger om nivåer etc:

*är något utav spåren/filerna rent, dvs oprocessat, det vore bra att utgå ifrån som steg 1, sedan förutsätter jag att nivåer etc skall vara likbördiga, annars är det ingen vits...

 B)


Utloggad tsmalmbe

*är något utav spåren/filerna rent, dvs oprocessat, det vore bra att utgå ifrån som steg 1, sedan förutsätter jag att nivåer etc skall vara likbördiga, annars är det ingen vits...

Det där är allt diskuterat här men som sammanfattning:
- oprocesserade filer kommer med
- nivåerna är olika i vissa fall
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
*är något utav spåren/filerna rent, dvs oprocessat, det vore bra att utgå ifrån som steg 1, sedan förutsätter jag att nivåer etc skall vara likbördiga, annars är det ingen vits...

Det där är allt diskuterat här men som sammanfattning:
- oprocesserade filer kommer med
- nivåerna är olika i vissa fall


Det jag undrar över innan jag laddar ner filerna, är om alla kompressorer är ställda någorlunda lika, eller om det är rattat lite hej vilt?

Dessutom tycker jag detta är ett bra initiativ!  B)


Utloggad tsmalmbe

Jag fann ingen möjlighet att ratta dom lika. Det finns inte ens samma knobar på alla. T.ex Compellorn har process balance, VLA:n har threshold och ratio, LA-2A:n har gain reduction på en egen skala.

Not possible alltså tyvärr, alltför olika kompressorer. Men å andra sidan har jag inte heller strävat till så olika som möjligt, utan försökt ha lite neutrala inställningar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
OK, nu kommer det fram ännu mer fakta som gör att testet tyvärr blir helt ointressant, kom igen till nästa försök:

1-se till så att kompressorena jobbar på samma sätt,åtminstone samma ratio-threshold och attack/release, detta är elementärt och avgörande...

2-se till så att alla filer har samma utnivå till oss lyssnare, exakt!

 B)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
1. Precis som tsmalmbe påpekade så har ju inte alla enheter möjlighet att ställa samma värden, pga olika skalor, olika begrepp etc.
En målsättning är ju givetvis bra, men kan egentligen bara genomföras om man använder compressorer som alla har inställning för ratio, threshold, attack, release etc. Tyvärr har ju rätt många, speciellt nyare produkter sina egna benämningar o ibland bakvända funktioner... :rolleyes:

2. Volymen är ju en av de saker man kan lyssna efter - om man låter kompressorerna arbeta efter så lika värden som möjligt.


Utloggad tsmalmbe

Det enda jag tycker man kan göra är att försöka få gain reductionen att vara lite ditåt lika (enligt apparatens egna mätare). Detta test är som jag skrivit flere gånger INTE ett vetenskapligt test, idén är INTE att kunna identifiera kompressorerna och idén är INTE att jämföra dem 1:1. Idén är att lyssna och tycka. Det klara vem som helst av.

Skulle jag ha gjort en äkta jämförelse med en riktig LA-2A med alla dess "mjukvarureplikor" skulle ju situationen varit annan.

Så, gör ett försök att nu bara lyssna och tycka till. Eller alternativt gör a det bättre själv?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Jag har tvärr vax i örat vid såna här tillfällen, tycka får vem som helst göra för mig-hela världen tycker saker hit och dit inkl. mig själv i oändlighet, men jag förstår inte varför man lägger ner så mycket arbete och inte följer upp hela vägen ut så det verkligen blir intressant eller åtminstone jämförbart och värt en gallup...
 ;)