Kontrollrummet

EMU, H-MIKE, WERNBORG - Don't Give A Damn

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Hur kan man säga så?? Ingen låt?? Det är ju en blues för sjutton gubbar!!!! Om än i en modern och industriell tappnig gud ske lov för jag tycker klassisk blues är oändligt tråkigt. Men vad jag vet så handlar ju blues just om det som du nämner tidigare, om att jamma och improvisera och hitta nån form av känlsa. Och denna låt....för en låt är det...en av dom bästa om inte t.o.m den bästa på detta forum innhåller både jam och improvisation och en  jäkla massa känsla som sen har satts ihop på ett helt makalöst bra sätt.

Ja ja........sånt e de!!
Micke

Jag är enig med dig, klassisk blues är oändligt tråkigt..
MEN, 90 talls drumloops och 80 talls gitarer som prydar den här bluesen är väl strängt talat inte moderne??


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil




divi: ja, jag kanske mest gör repetitiv musik?  Jag får fundera :)
tack för lyssning (igen :D )
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Herrej-lar vad många ryggdunkar!!  :P Det är den VÄRD! En verklig forumklassiker. Har fortfarande i färskt minne när du spelade pianointrot och den rysansvärda stämning det gav. Skulle du någon gång ha tid och ork vore en avskalad alternativversion vara väldigt intressant.  -_- :D

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnar på den strömmande från första inlägget. Tungt och skönt gung, kommer gärna upp på dansgolvet då dom spelar den här om jag är ute.

Egentligen skitskönt gung om man tänker efter. Ett munspel låter som en vailande tjej nånstans och HM låter som FZ ibland. This is da sjit!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hur kan man säga så?? Ingen låt?? Det är ju en blues för sjutton gubbar!!!! Om än i en modern och industriell tappnig gud ske lov för jag tycker klassisk blues är oändligt tråkigt. Men vad jag vet så handlar ju blues just om det som du nämner tidigare, om att jamma och improvisera och hitta nån form av känlsa. Och denna låt....för en låt är det...en av dom bästa om inte t.o.m den bästa på detta forum innhåller både jam och improvisation och en  jäkla massa känsla som sen har satts ihop på ett helt makalöst bra sätt.

Ja ja........sånt e de!!
Micke



Jag är enig med dig, klassisk blues är oändligt tråkigt..
MEN, 90 talls drumloops och 80 talls gitarer som prydar den här bluesen är väl strängt talat inte moderne??


Hmmm, vad skiljer en 90-tals drumloop från en 2000-tals???....som en gammal synthare blir jag ju nyfiken.  :unsure:

Gitarrerna har du väl lite rätt i....men jag skulle nog säga att dom låter mer 70 än 80 -tal......Fuzz-ljudet var inte så inne på 80-talet. Sen är det inte ljuden i sig som gör det modernt, jag menar du gör ju modern bluegrass men använder dig av instrument som funnits sen vem vet när....så det argumentet känns ju lite tunt. Det moderna kommer ju i soundet i att blanda ljud från så olika stilar och årtionen och sen våga göra en blues av det med risk för att bli halshuggen av bluespuritanerna och andra konservativa grupper samt produktionen och förmågan att tänka utanför boxen.

Det kanske inte går fram eller uppskattas av alla....men i min bok är det mumma  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Herrej-lar vad många ryggdunkar!!  :P Det är den VÄRD! En verklig forumklassiker. Har fortfarande i färskt minne när du spelade pianointrot och den rysansvärda stämning det gav. Skulle du någon gång ha tid och ork vore en avskalad alternativversion vara väldigt intressant.  -_- :D



Ja, kanske det? Piano och Hmike?


tack eq :)

Lyssnar på den strömmande från första inlägget. Tungt och skönt gung, kommer gärna upp på dansgolvet då dom spelar den här om jag är ute.

Egentligen skitskönt gung om man tänker efter. Ett munspel låter som en vailande tjej nånstans och HM låter som FZ ibland. This is da sjit!

Tackar ödmjukast :)   Kanske kunde skicka runt till olika klubbar`? :D


Hur kan man säga så?? Ingen låt?? Det är ju en blues för sjutton gubbar!!!! Om än i en modern och industriell tappnig gud ske lov för jag tycker klassisk blues är oändligt tråkigt. Men vad jag vet så handlar ju blues just om det som du nämner tidigare, om att jamma och improvisera och hitta nån form av känlsa. Och denna låt....för en låt är det...en av dom bästa om inte t.o.m den bästa på detta forum innhåller både jam och improvisation och en  jäkla massa känsla som sen har satts ihop på ett helt makalöst bra sätt.

Ja ja........sånt e de!!
Micke



Jag är enig med dig, klassisk blues är oändligt tråkigt..
MEN, 90 talls drumloops och 80 talls gitarer som prydar den här bluesen är väl strängt talat inte moderne??


Hmmm, vad skiljer en 90-tals drumloop från en 2000-tals???....som en gammal synthare blir jag ju nyfiken.  :unsure:

Gitarrerna har du väl lite rätt i....men jag skulle nog säga att dom låter mer 70 än 80 -tal......Fuzz-ljudet var inte så inne på 80-talet. Sen är det inte ljuden i sig som gör det modernt, jag menar du gör ju modern bluegrass men använder dig av instrument som funnits sen vem vet när....så det argumentet känns ju lite tunt. Det moderna kommer ju i soundet i att blanda ljud från så olika stilar och årtionen och sen våga göra en blues av det med risk för att bli halshuggen av bluespuritanerna och andra konservativa grupper samt produktionen och förmågan att tänka utanför boxen.

Det kanske inte går fram eller uppskattas av alla....men i min bok är det mumma  :)


tack Jstone :) 

Dessutom är det inga loopr, det är handknackade ;) hihi

90-tal vet jag inte egentligen, de ljud jag instpirerats av är alla från 2000talet.




:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
90 talls drumloops och 80 talls gitarer som prydar den här bluesen är väl strängt talat inte moderne??
... jag tycker ju inte att det är nån låt!! :P

Vad är modernt?

Har du några tips på hur skulle vi gjort denna icke-låt modern?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Herrej-lar vad många ryggdunkar!!  :P Det är den VÄRD! En verklig forumklassiker. Har fortfarande i färskt minne när du spelade pianointrot och den rysansvärda stämning det gav. Skulle du någon gång ha tid och ork vore en avskalad alternativversion vara väldigt intressant.  -_- :D



Ja, kanske det? Piano och Hmike?

Den gåshud jag får nu räcker gott och väl men lekte lite med tanken... Tycker pianoriffet är det häftigaste jag har hört på jag vet inte vad och det försvann lite i megaproduktionen. Ts andramix låter mindre arenarock än vad jag kom ihåg och jag gillar det mindre rummet. Skulle vara intressant som sagt med kortare rock-/ bluescomboversion, trummor, bas, bluesgura, munspel, piano och sång men när du skriver "piano och Hmike" enbart slår det mig att det vore mest kärnfulla?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Herrej-lar vad många ryggdunkar!!  :P Det är den VÄRD! En verklig forumklassiker. Har fortfarande i färskt minne när du spelade pianointrot och den rysansvärda stämning det gav. Skulle du någon gång ha tid och ork vore en avskalad alternativversion vara väldigt intressant.  -_- :D



Ja, kanske det? Piano och Hmike?

Den gåshud jag får nu räcker gott och väl men lekte lite med tanken... Tycker pianoriffet är det häftigaste jag har hört på jag vet inte vad och det försvann lite i megaproduktionen. Ts andramix låter mindre arenarock än vad jag kom ihåg och jag gillar det mindre rummet. Skulle vara intressant som sagt med kortare rock-/ bluescomboversion, trummor, bas, bluesgura, munspel, piano och sång men när du skriver "piano och Hmike" enbart slår det mig att det vore mest kärnfulla?

Ja, kanske det kan funka :)  Får hitta nån som kan spela piano bra då, fär nuvarande spår är mest lixom komplement. Kanske kan kolla om man kan göra på något annat avskalat sätt... få se om det blir något :)


thnx :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Hmmm, vad skiljer en 90-tals drumloop från en 2000-tals???....som en gammal synthare blir jag ju nyfiken.  :unsure:
Gitarrerna har du väl lite rätt i....men jag skulle nog säga att dom låter mer 70 än 80 -tal......Fuzz-ljudet var inte så inne på 80-talet. Sen är det inte ljuden i sig som gör det modernt, jag menar du gör ju modern bluegrass men använder dig av instrument som funnits sen vem vet när....så det argumentet känns ju lite tunt. Det moderna kommer ju i soundet i att blanda ljud från så olika stilar och årtionen och sen våga göra en blues av det med risk för att bli halshuggen av bluespuritanerna och andra konservativa grupper samt produktionen och förmågan att tänka utanför boxen.Det kanske inte går fram eller uppskattas av alla....men i min bok är det mumma  :)
Vad är modernt?
Har du några tips på hur skulle vi gjort denna icke-låt modern?

Wernborg, Emu och Jonnerstone,

har ni hört utrycket " guys, find a room" ?
Det har ni gjort!! Kontrollrummet :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag forsöker igjen... Jag tycker inte ljud jag har hört i flera tiår är modernt.
Men igjen, inget galet med det..

Jonnerstone,

Jag har aldrig påropat mig att vara modern, ( såvidt jag vet ) och jag hatar ordet för det betyder ingenting.
Och det var häller inte jag som tog upp det!! Blädra lite tilbaks i länken..

Wernborg,

tja, ärstatta alt med en banjo?? ;) :lol:


« Senast ändrad: 30.10.2009, 02:26:18 by ydderF »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Elaborera gärna krings rumsskämtet, det gick förbi lite?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Okej,

i USA, ett land långt långt borta, när en gruppa personer tycker det samma och har samma åsikt,
så säger man til dom personerna: "Guys, find a room" som då är ett hint till hotellrum eller det samma som att säga " Gå hitta ett rum som ni kan vara i fred". Jag tyckte det var lite passande här ;)
Jag har bodd i USA, så kanske jag blandar humor'n för mycket..


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 
Okej,

i USA, ett land långt långt borta, när en gruppa personer tycker det samma och har samma åsikt,
så säger man til dom personerna: "Guys, find a room" som då är ett hint till hotellrum eller det samma som att säga " Gå hitta ett rum som ni kan vara i fred". Jag tyckte det var lite passande här ;)
Jag har bodd i USA, så kanske jag blandar humor'n för mycket..


Nejdå, det gör du inte, och jag vet väl va "get a room" innebär, jag undrade mest över valet av att skriva det i tråden här, eller just vilka personer du valde.

Klart att du menar  ryggdunk, men från wernborg? ;)  Finns nog trådar om man tittar runt om här där man varit över mysnivån här? ;)

Nej, nu är det nog sovdags.


« Senast ändrad: 30.10.2009, 02:48:51 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Men det används inte bara til det du tänker på, serru... :rolleyes:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Måste ju bara gå in i tråden och tacka för alla vänliga kommentarer om min sång och mitt munspels lir.
Men samtidigt vill jag säga,ställer man mina prylar separat så är det inte så mycket att sätta i julgranen..
Härlig symbios i denna där tre individuella och genre spridda polare kunde ena sig under ett tak.
För mig är detta alster ett av KR:s absolut bästa collab.Men jag är ju liksom part i målet och skall nog vara tyst  :)

Till Freddy kan jag säga,ja jag hoppas också att jag sjunger "saved my soul"..Jag har ju som dig över 20 års erfarenhet av live uppträdande,sång/munspel - så när jag sätter sång på nån annans låt(eller nån av mina egna)blir det med dom premisserna.Allt på en gång,som det blir live - what you here is what you get.Ibland missar jag och svengelskan skiner igenom,men vad spelar det för roll..Huvudsaken att känslan och feelingen sitter där,det är prio ett för mig.
Den dagen nån sågar det,ja då får jag väl träna lite till  :)

Man behöver ju inte älska alla låtar,eller framförande för den delen.Ingen skall heller behöva byta genre för att tillfredställa nån annan.Man lirar det man kan och trivs i.
Så min blues får ni stå ut med tills jag kan ta ett Am6 i andra omvändningen rent  :P

Mike


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Jonnerstone,

Jag har aldrig påropat mig att vara modern, ( såvidt jag vet ) och jag hatar ordet för det betyder ingenting.
Och det var häller inte jag som tog upp det!! Blädra lite tilbaks i länken..






Fast jag tycker det ni gör låter modernt....som en blandning av bluegrass och slick pop. Sen e de ju synd om du inte uppskattar att jag tycker det för att du "hatar" ordet. Jag tycker nämligen att det ni gör är riktigt tokbra, ni tre har lixom funnit varandra och kompletterar varandra ypperligt och får fram ett modernt sound. För mig betyder modernt just som jag skrev tidigare att man vågar tänka utanför boxen och inte göra som alla andra. Det vill säga modern i motsats till konservativ. Men jag förstår inte varför man måste använda sig av syrliga kommetarer som "get a room" mm när man för en vänlig disskussion. Det handlade ju inte om ryggdunk eller annat. Jag försökte utveckla vad det var som gjorde att just den här låten lät så bra och modern i mina öron. Jag skulle göra likadant om nån kom och kallade en av dina låtar för en ickelåt.

Thats the shit!!
« Senast ändrad: 30.10.2009, 12:49:25 by jonnerstone »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
jonnerstone
... Jag tycker nämligen att det ni gör är riktigt tokbra, ni tre har lixom funnit varandra och kompletterar varandra ypperligt och får fram ett modernt sound. För mig betyder modernt just som jag skrev tidigare att man vågar tänka utanför boxen och inte göra som alla andra. Det vill säga modern i motsats till konservativ.  ..... 
Vill bara tacka så hemskt mycket för de fina orden - jättekul att höra  :wub:
Det övriga får kapellmästaren svara på, när han kommit ner från skidbackarna  ;)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Men jag förstår inte varför man måste använda sig av syrliga kommetarer som "get a room" mm när man för en vänlig disskussion.

Forlåt, Jonnerstone, jag tyckte det var lite roligt eftersom det heter Kontrollrummet.
Inte illa menat, inte en gång syrligt ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Men jag förstår inte varför man måste använda sig av syrliga kommetarer som "get a room" mm när man för en vänlig disskussion.

Forlåt, Jonnerstone, jag tyckte det var lite roligt eftersom det heter Kontrollrummet.
Inte illa menat, inte en gång syrligt ;)

Okej då....lite roligt var det  ^_^