Kontrollrummet

Bästa lofi-knepen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag gillar när det brusar och brummar och hummar och knastrar och distar lite om musiken, kan tillföra mycket mysig värme, man blir av med det tråkigt kliniska och perfekta. Men det känns kanske inte så kreativt att köra izotopes vinyl på varenda spår :D utan lite mer fantasifull borde man kunna vara.

Dist och bandpassfilter kan ju vara trevligt t ex, men gör ju inte hela tricket. Dist tycker jag dessutom kan vara svårt, det blir liksom antingen eller, svårt att färga sådär diskret snyggt på ett naturligt sätt.

Så jag funderar lite på om man ska köra ut vissa spår på gamla kassa bandspelare och grejer? Det är så jobbigt bara, att man inte kan redigera toner längre då. Eller ska man sampla brus, knaster och missljud från olika håll och bara lägga på som en matta i bakgrunden?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
spela av på kassettband..

dista, komprimera mastern hårt så utav helvete.. lowcut, hicut.. :)

exportera, koda om till mp3, bränn på cd, så att det kodar om till wav, importera till wav, koda om till mp3.. fortsätt ett par ggr, tills du uppnått resultat..
eller koda helt enkelt i sjukligt låg upplösning.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
spela av på kassettband..

dista, komprimera mastern hårt så utav helvete.. lowcut, hicut.. :)

exportera, koda om till mp3, bränn på cd, så att det kodar om till wav, importera till wav, koda om till mp3.. fortsätt ett par ggr, tills du uppnått resultat..
eller koda helt enkelt i sjukligt låg upplösning.. :)

Verker onödigt komplicerat. Dessutom börjar det väl inte brusa och knastra (på ett skönt sätt) för att du komprimerar hårdare eller kodar i låg upplösning... Låter ju bara allmänt dåligt.

Har själv inget direkt svar på lösningen dock :)
« Senast ändrad: 04.03.2007, 21:37:44 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Jag brukar använda många saker, i små doser, (eller ibland drastiska steg). Eq, Lätt dist, svag bitcrush, på med kompressor, in medlite brus, kanske ett svagt reverb, eq, in i en dist, på med kompressor igen, köra en brusreducering(inte för att bara ta bort brus, utan lite mer pådraget för att få ljudet lite skräpigare), eq, på med mer bitcrush. Tar ett tag, men det är roligt. Många saker i små steg ger ett säreget trasigt ljud som inte går att säga bara: aha han la deras bla bla bitcrushplugg på, men som ändå håller orginalljudet hyffsat intakt. Sen kan man ju alltid maxa en eller två av stegen på vägen för mer spretiga varianter. Jag tycker om att skulptera ljud.
« Senast ändrad: 04.03.2007, 21:19:06 by Neko »
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
spela upp låten genom en halvdan stereo, micka upp en bit ifrån och kör det du spelar in som ett addkomprimeringsspår till den "rena" mixen. Har du tur så kommer glassbilen förbi utanför och telefonen ringer och grannen börjar duscha under tiden. :)
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
spela upp låten genom en halvdan stereo, micka upp en bit ifrån och kör det du spelar in som ett addkomprimeringsspår till den "rena" mixen. Har du tur så kommer glassbilen förbi utanför och telefonen ringer och grannen börjar duscha under tiden. :)

Mickade upp (eller egentligen höll jag micken mot gallret) mina datorhögtalare till en låt med en hysteriskt dålig mick. La till ljudspåret exakt som det var till övriga låten och försökte hitta en lagom balans för det. Blev rätt skoj faktiskt. Ännu roligare blir det när man börjar flytta runt micken under inspelning och svepa mellan högtalarna.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
spela av på kassettband..

dista, komprimera mastern hårt så utav helvete.. lowcut, hicut.. :)

exportera, koda om till mp3, bränn på cd, så att det kodar om till wav, importera till wav, koda om till mp3.. fortsätt ett par ggr, tills du uppnått resultat..
eller koda helt enkelt i sjukligt låg upplösning.. :)

Mm... fast digital lofi brukar inte höja temperaturen så mycket tycker jag, dessutom är det ju rätt lätt att åstadkomma sånt i programmen för det mesta.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
spela av på kassettband..

dista, komprimera mastern hårt så utav helvete.. lowcut, hicut.. :)

exportera, koda om till mp3, bränn på cd, så att det kodar om till wav, importera till wav, koda om till mp3.. fortsätt ett par ggr, tills du uppnått resultat..
eller koda helt enkelt i sjukligt låg upplösning.. :)

Verker onödigt komplicerat. Dessutom börjar det väl inte brusa och knastra (på ett skönt sätt) för att du komprimerar hårdare eller kodar i låg upplösning... Låter ju bara allmänt dåligt.

Har själv ingen direkt svar på lösningen dock :)
vem har sagt att det låter bra!?
jag påpekar bara olika metoder jag använt tidigare för att få riktigt lofi-ljud!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
spela av på kassettband..

dista, komprimera mastern hårt så utav helvete.. lowcut, hicut.. :)

exportera, koda om till mp3, bränn på cd, så att det kodar om till wav, importera till wav, koda om till mp3.. fortsätt ett par ggr, tills du uppnått resultat..
eller koda helt enkelt i sjukligt låg upplösning.. :)

Mm... fast digital lofi brukar inte höja temperaturen så mycket tycker jag, dessutom är det ju rätt lätt att åstadkomma sånt i programmen för det mesta.
beror ju påvad det är för ngt..
själv när jag gör väldigt lofi-musik brukar jag köra en cs5a som bas för att den har så jävla grymt brus.. en kawai synth som lead, för den har så pissiga ljud, o sen en 505 trummaskin, för den har sunkljud #1.. allt körs genom en signalkedja av gitarrpedaler.. typ dist, kompressor, whawha ställd i ett visst läge, osv osv.. brukar inte eqa så mkt utan svänger av allt under 200 hz och höjer på vid 500 för att få ett riktigt grötigt mellanregister..

brukar även dista masterkanalen lite grann..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Alltså... jag är inte i första hand ute efter att förstöra ljudet fullständigt, det brukar ju gå ganska lätt. Jag vill ha saker som lagom diskret får det att låta lite mer "levande" och operfekt... som gammal budgetelektronik eller slitna apparater ofta gör liksom. :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Alltså... jag är inte i första hand ute efter att förstöra ljudet fullständigt, det brukar ju gå ganska lätt. Jag vill ha saker som lagom diskret får det att låta lite mer "levande" och operfekt... som gammal budgetelektronik eller slitna apparater ofta gör liksom. :)
gör en kopia av mastern då o gör total demolition av den, o mixa in brevid originalet.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Alltså... jag är inte i första hand ute efter att förstöra ljudet fullständigt, det brukar ju gå ganska lätt. Jag vill ha saker som lagom diskret får det att låta lite mer "levande" och operfekt... som gammal budgetelektronik eller slitna apparater ofta gör liksom. :)

Det är sällan vad jag är ute efter heller, och jag tycker faktiskt att arbetet med små steg med många komponenter på vägen ger just detta. Det och t.ex att mixa in en uppmickad version med lagom eq och volym kan ge en bra effekt, utan att man måste krångla runt alldeles för mycket.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tsmalmbe

En extern analog burk som är tillräckligt gammal för att inte vara noiseless? T.ex nån eq, körd  lite  för  hårt. Eller så kör du vissa  spår genom en gitarrstärkare, linead.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
låt ynot mixa garanterat lo-fi
att leva är att dö


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
I gearbox som följer med toneport eller om man har gearbox plugin har man en preamp simulator som låter lofi.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
PSP MixSaturator och Logics egna Clipdistortion är två pluggar som jag gillar. Tycker också om att skita ner musiken en del. Lofi is the shit!
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Testa Kingstons Retroband. Den kan göra fina men sublima saker. Ganska svår att ratta, men har för mig att det ligger en del presets i pluggen. Finns en bantad gratisversion.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tycker att scream4 i reason är kalasbra! Lite bandcompression...svagsvagt utstyrt....

lite meckigt att ha audio i reason men det funkar ju som !sita åtgärd på wav-filen".

samplat skivknaster är väl aldrig fel heller!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
http://www.gleetchplug.com/
fetaste jädra glitchprogrammet som finns..
kanske inte så jävla lofi,men de glitchar på hejdlöst!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
http://www.gleetchplug.com/
fetaste jädra glitchprogrammet som finns..
kanske inte så jävla lofi,men de glitchar på hejdlöst!!

hah (: tackar och bockar ;D
Hälsa sa Hellsa


Utloggad biggy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
  • totalmangel-en livsstil
    • Visa profil
Ruby tube http://www.silverspike.com/?Download Är min favoritvärmare, jag tycker att den är mysig på i princip allt.


Utloggad carl cadello

Ni är ju inte riktigt kloka!!!! :blink: Jag gör ju allt för att ljudet ska vara så rent som det bara går - och misslyckas kapitalt.  ;)

Seriöst: Skulle ni vilja ta min låt och "skita ned den" så jag kan få en uppfattning om vad det är ni pratar om och då menar jag inte överdiva så att det blir komiskt.

Här nedan är länken till låten:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=223.0;attach=100


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Seriöst: Skulle ni vilja ta min låt och "skita ned den" så jag kan få en uppfattning om vad det är ni pratar om och då menar jag inte överdiva så att det blir komiskt.
Det är enklast att göra en sublim "nedskitning" om man behandlar de inspelade spåren separat. T ex kan det vara snyggt att skita ned transientrika spår i större utsträckning.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad carl cadello

Seriöst: Skulle ni vilja ta min låt och "skita ned den" så jag kan få en uppfattning om vad det är ni pratar om och då menar jag inte överdiva så att det blir komiskt.
Det är enklast att göra en sublim "nedskitning" om man behandlar de inspelade spåren separat. T ex kan det vara snyggt att skita ned transientrika spår i större utsträckning.

Jaha? Jag vill inte vara "bobbi" som vi söger i skåne, men jag fattar inte. Jag är alltså helt klart intresserad av ett tydligare svar!  :)

Sublim(av lat. sublimis, exalterad, upphöjd), filosofiskt och konstnärligt begrepp. Med "sublim" menas en transcendent upphöjdhet eller storhet, vare sig i fysiskt, moraliskt, intellektuellt eller konstnärligt avseende. Begreppet avser särskilt någonting som är så upphöjt att det inte kan jämföras, och är bortom beräkning eller mätbarhet.

Transient - kortvarig, obestående, övergående, förgänglig eller flyktig. Ordet används bland annat inom signalbehandling och reglerteknik för att beteckna signaler eller störningar som är av övergående karaktär. Störningar eller signaler som är bestående kallas för stationära?.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Haha! Tar tillbaka sublim. Jag menade diskret men ut kom istället sublim. Diskret som i liten-men-märkbar-skillnad.

Med transient menar jag vågform med tydliga peakar, typ virvel, tamburin, cymbal, shaker osv.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Ni är ju inte riktigt kloka!!!! :blink: Jag gör ju allt för att ljudet ska vara så rent som det bara går - och misslyckas kapitalt.  ;)

Seriöst: Skulle ni vilja ta min låt och "skita ned den" så jag kan få en uppfattning om vad det är ni pratar om och då menar jag inte överdiva så att det blir komiskt.

Här nedan är länken till låten:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=223.0;attach=100


Du använder elgitarrer, som redan har väldigt mycket av det jag är ute efter. Gitarrstärkare har väl redan nämnts i tråden som en bra nerskitare.

Jag gör ju mer elektronisk musik, och där blir det ju lätt väldigt statiskt och "cleant" vilket kan låta rätt charmbefriat och opersonligt ibland. Din låt slamrar redan rätt bra tycker jag, skulle inte vilja skita ner den så mycket, möjligtvis lite lite morrdist på sången men annars så är genren inte i behov av mer sånt än den har inbyggt s a s. :)

EDIT: Schysst låt f ö. ;)


Utloggad carl cadello

Ok! Nu fattar jag.

Jag har ju just gjort precis vad ni talar om här. Använt olika förstärkarsimulatorer för att få ett tydligare och mer distinkt ljud.
När det gäller sången är det svår eftersom jag bara använder lurar. men ska titta på det.

Ledsen att jag kidnappade tråden.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Ok! Nu fattar jag.

Jag har ju just gjort precis vad ni talar om här. Använt olika förstärkarsimulatorer för att få ett tydligare och mer distinkt ljud.
När det gäller sången är det svår eftersom jag bara använder lurar. men ska titta på det.

Ledsen att jag kidnappade tråden.

Du behöver inte göra något med sången. :) Det är bara jag som är en sucker för dist på röster, så om nån riktade en pistol mot mej och tvingade mej skita till låten så skulle jag nog börja där. ;)


Utloggad BozoB

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
iZotope Trash bara måste nämnas i denna tråd..

Galen plugg.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
iZotope Trash bara måste nämnas i denna tråd..

Galen plugg.
men ack så enformig.. ;)
det allra bästa är ju att kör ut genom pedaler el stärkare.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Ohmforce har ju en del goa grejer också som är värda att nämnas i den här tråden, t ex Predatohm  :)



Utloggad BozoB

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
iZotope Trash bara måste nämnas i denna tråd..

Galen plugg.
men ack så enformig.. ;)
det allra bästa är ju att kör ut genom pedaler el stärkare.. :)

Njae.. enformig är nog det sista jag skulle kalla den pluggen. Finns ganska många vägar man kan ta med ett ljud genom det programmet.
Sen att det ´kan vara trevligt med riktiga burkar osv förnekar jag ej.  ;)


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Haha släng på lite moppedist.

haha moppedist, tänk på den lite
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
iZotope Trash bara måste nämnas i denna tråd..

Galen plugg.
men ack så enformig.. ;)
det allra bästa är ju att kör ut genom pedaler el stärkare.. :)

Njae.. enformig är nog det sista jag skulle kalla den pluggen. Finns ganska många vägar man kan ta med ett ljud genom det programmet.
Sen att det ´kan vara trevligt med riktiga burkar osv förnekar jag ej.  ;)
självklart är det ju subjektivt.. ;)
men jag tycker att den låter ganska tråkigt till skillnad från typ Screamern i Reason.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se