Den skillnad klockan gör på ljudet är nog milt uttryckt marginell - men har man en anläggning som är perfekt i alla andra avseenden, så vill man ju ha perfektion med allt annat också...

Jag såg för ett par år sedan mycket snack i diverse forum om hur enorm skillnad det skulle bli om man körde med wordclock i stället för att synka genom ADAT-kablarna, så jag bestämde mig till slut för att testa.
På den tiden fanns det även en Behringer DDX3216 i min rigg - och Behringer har ju inte världens bästa rykte, så jag blev förstås lite orolig. Jag hade RME Hammerfall9652, RME ADI-8 Pro, RME ADI-96 Pro, Benchmark DAC1 - och så den nämnda DDX3216 - och allt var synkat via ADAT- och S/Pdif (ADI-96 Pro fick vara klockgenerator, eftersom den ju satt först i kedjan).
Innan jag köpte Benchmark DAC1, så körde jag monitorlyssning från mixerns analoga utgångar - och där blev det som om en ny värld öppnade sig när jag körde lyssningen genom DAC1 i stället, så där ser man vad omvandlare kan ställa till med för hyss...
Nåja - jag kopplade in Wordclock överallt och lät förstås fortfarande ADI-96 Pro vara Master skillnaden jämfört med den tidigare synkningen genom ADAT och S/Pdif blev ett enormt.....
...antiklimax.

Efter att ha skaffat en massa extra kabel, ställt om alla enheter till Wordclock och allt, så kunde i alla fall inte jag höra någon skillnad.Jag hade redan då mina härliga ADAM P33A, så det är monitorer som verkligen är avslöjande när det gäller detaljer. Jag brydde mig aldrig om att A/B-testa eftersom det ju tar för lång tid att ändra alla enheter, så man hinner i så fall glömma hur det lät - men om det hade varit någon skillnad som var det minsta tydlig, så hade jag helt säkert märkt det, eftersom jag ju märkte så stor skillnad mellan omvandlarna (som det var lättare att byta mellan och verifiera skillnaden).
Jag tror efter detta alltså inte ett dugg på att det blir någon nämnvärd ljudmässig skillnad - men om man ofta behöver koppla in obekanta digitala enheter i riggen, så är det säkrare att köra med Wordclock eftersom det är mindre risk för synkproblem då.
I ärlighetens namn ska man kanske tillägga att RME är kända för sina stabila klockor - och DAC1 är dessutom helt jitter-immun, så det kan möjligen vara därför jag inte kunde höra någon skillnad, medan man kanske märker stor skillnad om man gör samma sak med billigare prylar...