Kontrollrummet

Logic missar första tonen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
När jag trycker på play börjar Logic spela omedelbart, men eftersom vissa pluggar behöver lite look-ahead för att fungera ordentligt så ignorerar den de miditoner som börjar närmaste milisekunderna efter startpositionen, eftersom det inte finns nåt sätt för den att kompensera för den senare fördröjningen på dessa tidiga toner.

Jäklar vad krångligt jag får det att låta då. Men helt enkelt så vill jag att den istället ska vänta och "buffra" den minimala tid som behövs för att spela upp alla toner från startpositionen när jag trycker på play, annars måste jag dra bak tidsmarkören nån sextondel varje gång. Går detta att ställa in?


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Har för mig om att jag haft ett liknande problem. Är inte helt 100 nu, men kolla under Preferences>Global>catch och se vad som händer om du klickar i och ur grejjerna där. Har för mig om att det var något sånt.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Njaäe, enligt manualen så handlar det bara om att synka innehållet mellan olika fönster (så att t ex matrix edit visar vilket ställe i låten man är på).

...nu hittade jag det. Preferences > audio > general > plug-in delay compensation > off. Fast det är ju bara dumt, det betyder ju att jag istället får allt lite fördröjt. :( Det är ju inte där problemet ligger, jag vill ju ha kompensationen men jag vill att den ska vänta med att spela tills den har haft tid att kompensera även för de första tonerna.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Gäller det bara början av låten, eller händer samma sak när du hoppar vart som helst i låten? Hur mycket fördröjning får du av den kompensationen som du hittade?
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Får så mycket fördröjning som de efterföljande pluggarna skapar. Testade att lägga på typ tio limitrar där jag bara drog upp lookaheaden till tio ms eller nåt, då hamnar hela spåret ur synk med metronomen om jag har plug-in compensation avstängt.

Det blir så överallt i låten... egentligen är det ju inget stort problem men det är irriterande när man loopar en kort bit för att jobba med t ex, och typ missar långa ackordtoner osv för att de börjar på samma ställe som markören.

Såhär betedde det sig inte i Logic Express vet jag.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Logic express 7 beter sig såhär. Jag upplevde det senast igår.
Catch har inget med det här att göra.
Jag brukar aldrig börja låten på takt 1 utan alltid någon takt in, vet inte varför, men jag har alltid gjort det.



Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Jag brukar alltid ha fyra tomma takter innan låten börjar. Se det som "arrangemangets headroom". ;)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil