Kontrollrummet

OSX86

gäst · 68 · 15828

Omröstning

Skulle du kunna tänka dig att bygga ett osx86-system?

Ja
14 (60.9%)
Jo, det skall jag göra nästa gång jag byter dator.
0 (0%)
Nej, För krångligt
3 (13%)
Nej, Jag tjänar så bra pengar på min musik att jag vill hjälpa apple med sin vinst!
3 (13%)
Osx86?
3 (13%)
Dator?
0 (0%)

Antal personer som röstat: 19

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olofd

  • Gäst
Hej!
Tänkte starta en tråd med funderingar kring OSX86.

För er som inte vet vad detta är, är det när man installera OS X (Macs operativsystem) på
vanlig PC hårdvara.
Detta är en relativt ny tilsymelse, Första försöket som funkade var 2004, men det är inte förens på senaste
det har börjat fungera helt smärtfritt.

Först: Det är inte olagligt att disskutera installation av OSX86 men det är olagligt att
berätta vart man hittar mjukvara till detta. Därför får inga som helst länkar finnas i denna tråd.

Andra: All installation görs på egen risk.

Jag har själv (För kul skull) provat att bygga en osx86 dator eftersom jag facinerades utav möjligheten.
Men eftersom jag redan äger två stycken MacPro har jag den datorn idag som en vanlig PC.

Några saker förvånade trotts allt mig REJÄLT i detta projekt.

Det första: MYTEN, myten säger att detta är ett tidkrävande arbete och att man tyvärr kommer få patcha, mixtra och ha massa problem under installation, plus att os x sedan komemr gå väldigt ostabilt på pc hårdvara.
MEN detta stämmer inte på någon punkt.

Jag installerade os x 10.4.10 på min pc och det var inte svårare än att installera Windows XP på burken.
Jag satt in skivan, väntade, installerade och vips var jag inne i operativsystemet.

Vad funkade/funkade inte fetr installation då?
jo, man behöver fixa några saker manuellt, det jag var tvungen att fixa var:
Ljud, Nätverk.

Här avskräckas många och tror att man måste vara en programmerare och gå in och skriva om I/O på datorn.
Detta stämemr inte alls.
Idag har en hel del hackers gjort färdiga installationsfiler till de saker som behövs patchas.
Jag installerade dessa och vips så hade jag både ljud, nätverk, wlan och bluetoth på min OSX86 dator.

Den andra myten som cirkulerar handlar om prestanda/stabilitet.
Det är lite sktrattretande för under de 2 månader jag använde datorn flitigt så krashade den inte EN ENDASTE gång.
medans mina 2 mac pro som stod brevid crachade 2-3 gånger i olika projekt jag jobbade med och då belastade jag de tre datorern med samma mängd applikationer.

Prestanda: Jag köpte PC hårdvara för 10.000:- en ganska liten summa om man jämnför med Mac Pro-priser.
jag förväntade mig ett halvdant resultat, men för att testa laddade jag ner ett program som heter http://www.xbench.com
Detta prgram är till för att se hur snabb din Mac är, sedan kan du även jämnföra den med andra mac datorer på xbench-hemsida.

Hur var då prestandan då???
Herregud vilken chock jag fick när jag såg att datorn fullständigt UTKLASSADE mina macpros.
Detta var resultatet från xbench:

Results   249.74   
   System Info     
      Xbench Version      1.3
      System Version      10.4.10 (8R2232)
      Physical RAM      2048 MB
      Model      ACPI
      Drive Type      LAGRING
   CPU Test   193.94   
      GCD Loop   438.15   23.10 Mops/sec
      Floating Point Basic   213.35   5.07 Gflop/sec
      vecLib FFT   156.07   5.15 Gflop/sec
      Floating Point Library   137.98   24.03 Mops/sec
   Thread Test   740.95   
      Computation   685.59   13.89 Mops/sec, 4 threads
      Lock Contention   806.04   34.68 Mlocks/sec, 4 threads
   Memory Test   221.82   
      System   214.25   
         Allocate   157.41   578.08 Kalloc/sec
         Fill   242.58   11794.86 MB/sec
         Copy   283.51   5855.80 MB/sec
      Stream   229.95   
         Copy   218.74   4517.90 MB/sec
         Scale   220.93   4564.30 MB/sec
         Add   240.20   5116.69 MB/sec
         Triad   241.92   5175.22 MB/sec
   Quartz Graphics Test   266.59   
      Line   220.47   14.68 Klines/sec [50% alpha]
      Rectangle   286.38   85.50 Krects/sec [50% alpha]
      Circle   274.25   22.36 Kcircles/sec [50% alpha]
      Bezier   246.49   6.22 Kbeziers/sec [50% alpha]
      Text   330.59   20.68 Kchars/sec
   OpenGL Graphics Test   260.24   
      Spinning Squares   260.24   330.13 frames/sec
   User Interface Test   821.46   
      Elements   821.46   3.77 Krefresh/sec
   Disk Test   121.89   
      Sequential   178.84   
         Uncached Write   445.45   273.50 MB/sec [4K blocks]
         Uncached Write   377.20   213.42 MB/sec [256K blocks]
         Uncached Read   72.46   21.21 MB/sec [4K blocks]
         Uncached Read   272.48   136.95 MB/sec [256K blocks]
      Random   92.45   
         Uncached Write   37.23   3.94 MB/sec [4K blocks]
         Uncached Write   409.37   131.06 MB/sec [256K blocks]
         Uncached Read   118.67   0.84 MB/sec [4K blocks]
         Uncached Read   180.62   33.52 MB/sec [256K blocks]

Mitt resultat blev attså 249 poäng!!
Mina macpros (2x3.0 core2duo) presterade 156Poäng i samma test.

Min mac med PC hårdvara kör fruktansvärt mkt större projekt i både Logic Studio och i Final Cut.
Det är nästan skrämmande hur snabb, tyst och stabil den är.

Tänkte jag skulle skriva vad jag hade för PC hårdvara också:

Processor: Intel Core2Quad q6600 (2.4ghz klockad till 3.6ghz, stabil och sval på luft)
Moderkort: Gigabyte ga-p35-dq6
Minne: 2gb Standardminnen PC8500
Grafikkort: Geforce 7950gs
Hårddiskar: 2 500gb i Raid 0, en systemdisk Raptor 150gb.

10.000:-

Det enda tipset jag kan ge för er som ger er på detta är att TESTA, det är såå mkt enklare än man kan tro
och ni får en så sjukt mkt bättre dator för mkt mindre pengar.
För er som har pengar och gillar apple, glöm inte att en Mac Pro är en helhetslösning som komemr med support och
design, det kan vara värt att betala till apple för fortsatt utveckling för deras skull.

Fråga gärna om ni har frågor, men kom ihåg, länka inte till sidor om detta.
Det får ni hitta själva.


Tänkte att detta var en viktig tråd i en branch som går på knäna för att det inte finns pengar.
Detta är ett bra alternativ såläng ingen köper musik. =)




Utloggad tsmalmbe

Eftersom jag inte vet varifrån man får dessa, måste jag väl fråga det i PM. Det intressant vore ju om man kunde köra dessa i en VMWARE-virtualmaskin. Skulle underlätta browertestandet av kontrollrummet snäppet lättare liksom :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


olofd

  • Gäst
De går utmärkt att köra i WMware Fushion


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Vad är det egentligen förutom tillverkaren som skiljer en "äkta" Mac från en PC-mac i dagens läge?

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad tsmalmbe

De går utmärkt att köra i WMware Fushion

OK, får se hur det går att köra det i VMWare Server då (inte PC på MAC, utan Mac på PC).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
så kontentan är att OSX är bra, o mac-hårdvara suger elefantsnabel i jämförelse med dito PC?


Utloggad tsmalmbe

så kontentan är att OSX är bra, o mac-hårdvara suger elefantsnabel i jämförelse med dito PC?

Kontentan är att OSX är underligt, och mac-hårdvara skiljer sing inte från PC-hårdvara - förutom i en extra 25% premium man betalar för att det är vitt och skinande.

;)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
så kontentan är att OSX är bra, o mac-hårdvara suger elefantsnabel i jämförelse med dito PC?

Kontentan är att OSX är underligt, och mac-hårdvara skiljer sing inte från PC-hårdvara - förutom i en extra 25% premium man betalar för att det är vitt och skinande.

;)


:lol:


olofd

  • Gäst
osx är kanon
Mac har bra hårdvara, problemmet med hård varan (problem och problem, snarare tanken)
är att den eär så dyr för att finansiera Apples mjukvaruutveckling.

Kontentan är den att OSX funkar lika bra på mac som på pchårdvara.

plus att pc kan överklockas o.s.v.



Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil

Så det innebär att man kan köra nya logic på pc?
Vad för pc krävs det för att köra osx86?




Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
OSX86, är det en speciell version av OSX eller är det bara ett vanligt kartongexemplar som man kallas OSX86 när det sitter i en PC? Alltså, går det att köpa mjukvaran som vanligt eller innebär det att det är crackat på nåt sätt för att funka på en PC?

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
OSX86, är det en speciell version av OSX eller är det bara ett vanligt kartongexemplar som man kallas OSX86 när det sitter i en PC? Alltså, går det att köpa mjukvaran som vanligt eller innebär det att det är crackat på nåt sätt för att funka på en PC?

Crackat, olagligt.


DåligtGehör

  • Gäst
Snarare ett crack i MacMakthavarnas beslut angående hårdvara.


Burnin Sven

  • Gäst
Ja jag har kollat till ögona blöder på alla sidor som har nån betydelse att tala om när det gäller OSX86 lyckades till sist fatta hur fan man får tag på det. Tankade hem skiten 10,4,6 och det funkar inte för mig i alla fall tog en hel natt att få hem det så det är tur att man har bredband och inte ligger på uppringt. Ska försöka formatera hårdisken till mac format i min Mac mini och se om det hjälper men jag tror inte speciellt mycket på det heller. Har grejor som ska funka enligt specarna i alla fall som jag kan förstå, är lite osäker på grafikkortet men mitt moderkort och min processor ska funka i alla fall så det kommer igång. Kanske går att stoppa i min riktiga Mac skiva hmm det ligger tydligen bara en rad i nån map som letar efter den där Macintel verifikationen. Ja jag kommer nog att köpa en iMac eller kanske till och med en Mac Pro när man får råd men nog fan är det lockande att fundera i Hackintosch banor men frågan är ju om man kan få det att funka utan att var datatekniker. Även 10 000 spänn är ju en del om det ballar ur iom. att det faktiskt inte är så lätt att hitta det senaste OSet tro mig jag har kollat runt. Det närmaste av 10,4,10 som jag har hittat sägs rent ut att det är på experimentstadiet i alla fall så sent som igår och jag undrar till och med om det inte var en AMD version. Att sen hitta patcharna som funkar just till din hårvara ja du ögona blöder igen och sen  vad fan är en patch föresten. Det är ett högtravande Hightech språk på dom där ställena och även om jag har snurrat runt i PC världen några år nu och snappat upp en del utan att för den delen kunna påstå att jag har nån som helst koll så fattar jag absolut nada när det gäller OSX86. Bara att fatta vad fan det där bittorrent är eller hur det funkar jaru det tog en vecka eller nåt. Nä jag rekommenderar inte att börja leka med det här man bör ha ganska bra koll på sin dator om man säger så inget för en gubbe 50+ kort sagt. Men nu är jag ju envis så vem vet jag kanske tar tag i det och benar ut det bara för att jäklas hehe. Det blir ju lite larvigt med en sån här tråd iom. att det aldrig går att tipsa om en smärtfri väg att lyckas så det tycker jag man kanske ska ha i åtanke oxå. Ok man kan ju PM:a men det funkar inget bra det heller har testat det mä men det kanske kom från fel kille.
Göran


DåligtGehör

  • Gäst
Ge järnet Sven (Göran) så frågar jag dig sedan.


Burnin Sven

  • Gäst
Ge järnet Sven (Göran) så frågar jag dig sedan.

 :D :D :D
Tjoho DG jara om jag fixart så hör jag av mig men prognosen pekar på regn dom närmaste veckorna om man säger så  :D
Göran


Utloggad tsmalmbe

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Vmware_how_to

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Nä det ska nog inte vara virtual maschine det är på riktigt i alla som jag har fattat det.
Göran


Utloggad tublenco

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Intressant att läsa ditt inlägg olofd. Imponerande resultat!
Hade ju varit kul att prova men det får ändå bli en Mac Pro vid nästa uppdatering den får.
Känns trots allt lite tryggare - åtminstonde för min del.
live slow die old!


Utloggad tsmalmbe

Nä det ska nog inte vara virtual maschine det är på riktigt i alla som jag har fattat det.

Det finns väl inga regler för hur det skall vara. Imorgon kommar jag att försöka få det rullande i en virtualmaskin i varje fall. Enklare så.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Nä inte finns det några regler tror att det blir mer fräs på maskinen då bara men det har jag ingen aning om bara nåt jag tror.
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Nu har jag slitit med skiten i ett par dagar det går att installera men inte att starta dessvärre börjar tro att det bara är snack det här med OSX86 nåt slags practical joke eller nåt.
Göran


DåligtGehör

  • Gäst
Jag kan föreställa mig olofd:s karma snart sjunka  :lol:


Utloggad tsmalmbe

Samma prob med VMWare-varianten. Tipset var att köra upp den i single-user mode (äppel-S eller Windows-S) under bootstrappen. No luck ännu. Installerade med IDE-skivor. Kanske borde ha gjort det med SCSI-skivor istället. Desvärre to installationsproceduren 2 timmar, så man sku inte riktigt orka på nytt...

Men nu ser jag bara ett tuggat (ruttet?) äppel och så är det slut.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Samma prob med VMWare-varianten. Tipset var att köra upp den i single-user mode (äppel-S eller Windows-S) under bootstrappen. No luck ännu. Installerade med IDE-skivor. Kanske borde ha gjort det med SCSI-skivor istället. Desvärre to installationsproceduren 2 timmar, så man sku inte riktigt orka på nytt...

Men nu ser jag bara ett tuggat (ruttet?) äppel och så är det slut.


 :D Ja jag tror oxå det har gått mask i äpplet visst är det surt flera jäkla timmar åt Hvitte ja i mitt fall pratar vi snart veckor iom. att jag har damsugit nätet efter info först. Har ju kollat oxå att min hårdvara ska funka. Iofs. inte den vassaste för uppgiften men ändå den ska funka och man vill ju se bevis innan man köper nytt. Nåväl in i träsket igen hehe.


Burnin Sven

  • Gäst
Fan det verkar vara nåt strul med mitt grafik kort. Laddade hem ytterligare en version av OSet nämligen 10.4.8 och det såg lite mer lovande ut. Nog fan är det lustigt att det kan gå att installera men sen när man ska starta upp så ballar det ur, hur i hela hundan kan det funka typ grafik och hela skiten under själva installationen men inte sen när man ska starta upp jäkla msyko minst sagt. Nåväl man har väl fler grafik kort så i med ett annat och se då gick det lite längre men svart i rutan istället efter ett tag så det "bidde inga barn" gjorda med det heller. Men båda korten tillåter mig att installera hur ända in i fan kan det komma sig  :D. Det är ju typ som om att det inte går att svänga åt vänster med din bil även om du har ratt och svängradie som räcker och skitfriska styrleder (no problems på besiktningen) för att inte tala om dina nybytta spindelleder och din nyrenoverade styrväxel och att du lätt tar 150 kg i bänkpress och dina grovmönstrade vinterdäck sitter på och lik förbannat så går det inte att svänga till vänster. Men jag ger mig fan i det inte det ska igång kort sagt  :D nu har vi passerat pointen of no return sådeså.  :D Simma lungt rapport följer.
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Hej!
Tänkte starta en tråd med funderingar kring OSX86.

För er som inte vet vad detta är, är det när man installera OS X (Macs operativsystem) på
vanlig PC hårdvara.
Detta är en relativt ny tilsymelse, Första försöket som funkade var 2004, men det är inte förens på senaste
det har börjat fungera helt smärtfritt.

Först: Det är inte olagligt att disskutera installation av OSX86 men det är olagligt att
berätta vart man hittar mjukvara till detta. Därför får inga som helst länkar finnas i denna tråd.

Andra: All installation görs på egen risk.

Jag har själv (För kul skull) provat att bygga en osx86 dator eftersom jag facinerades utav möjligheten.
Men eftersom jag redan äger två stycken MacPro har jag den datorn idag som en vanlig PC.

Några saker förvånade trotts allt mig REJÄLT i detta projekt.

Det första: MYTEN, myten säger att detta är ett tidkrävande arbete och att man tyvärr kommer få patcha, mixtra och ha massa problem under installation, plus att os x sedan komemr gå väldigt ostabilt på pc hårdvara.
MEN detta stämmer inte på någon punkt.

Jag installerade os x 10.4.10 på min pc och det var inte svårare än att installera Windows XP på burken.
Jag satt in skivan, väntade, installerade och vips var jag inne i operativsystemet.

Vad funkade/funkade inte fetr installation då?
jo, man behöver fixa några saker manuellt, det jag var tvungen att fixa var:
Ljud, Nätverk.

Här avskräckas många och tror att man måste vara en programmerare och gå in och skriva om I/O på datorn.
Detta stämemr inte alls.
Idag har en hel del hackers gjort färdiga installationsfiler till de saker som behövs patchas.
Jag installerade dessa och vips så hade jag både ljud, nätverk, wlan och bluetoth på min OSX86 dator.

Den andra myten som cirkulerar handlar om prestanda/stabilitet.
Det är lite sktrattretande för under de 2 månader jag använde datorn flitigt så krashade den inte EN ENDASTE gång.
medans mina 2 mac pro som stod brevid crachade 2-3 gånger i olika projekt jag jobbade med och då belastade jag de tre datorern med samma mängd applikationer.

Prestanda: Jag köpte PC hårdvara för 10.000:- en ganska liten summa om man jämnför med Mac Pro-priser.
jag förväntade mig ett halvdant resultat, men för att testa laddade jag ner ett program som heter http://www.xbench.com
Detta prgram är till för att se hur snabb din Mac är, sedan kan du även jämnföra den med andra mac datorer på xbench-hemsida.

Hur var då prestandan då???
Herregud vilken chock jag fick när jag såg att datorn fullständigt UTKLASSADE mina macpros.
Detta var resultatet från xbench:

Results   249.74   
   System Info     
      Xbench Version      1.3
      System Version      10.4.10 (8R2232)
      Physical RAM      2048 MB
      Model      ACPI
      Drive Type      LAGRING
   CPU Test   193.94   
      GCD Loop   438.15   23.10 Mops/sec
      Floating Point Basic   213.35   5.07 Gflop/sec
      vecLib FFT   156.07   5.15 Gflop/sec
      Floating Point Library   137.98   24.03 Mops/sec
   Thread Test   740.95   
      Computation   685.59   13.89 Mops/sec, 4 threads
      Lock Contention   806.04   34.68 Mlocks/sec, 4 threads
   Memory Test   221.82   
      System   214.25   
         Allocate   157.41   578.08 Kalloc/sec
         Fill   242.58   11794.86 MB/sec
         Copy   283.51   5855.80 MB/sec
      Stream   229.95   
         Copy   218.74   4517.90 MB/sec
         Scale   220.93   4564.30 MB/sec
         Add   240.20   5116.69 MB/sec
         Triad   241.92   5175.22 MB/sec
   Quartz Graphics Test   266.59   
      Line   220.47   14.68 Klines/sec [50% alpha]
      Rectangle   286.38   85.50 Krects/sec [50% alpha]
      Circle   274.25   22.36 Kcircles/sec [50% alpha]
      Bezier   246.49   6.22 Kbeziers/sec [50% alpha]
      Text   330.59   20.68 Kchars/sec
   OpenGL Graphics Test   260.24   
      Spinning Squares   260.24   330.13 frames/sec
   User Interface Test   821.46   
      Elements   821.46   3.77 Krefresh/sec
   Disk Test   121.89   
      Sequential   178.84   
         Uncached Write   445.45   273.50 MB/sec [4K blocks]
         Uncached Write   377.20   213.42 MB/sec [256K blocks]
         Uncached Read   72.46   21.21 MB/sec [4K blocks]
         Uncached Read   272.48   136.95 MB/sec [256K blocks]
      Random   92.45   
         Uncached Write   37.23   3.94 MB/sec [4K blocks]
         Uncached Write   409.37   131.06 MB/sec [256K blocks]
         Uncached Read   118.67   0.84 MB/sec [4K blocks]
         Uncached Read   180.62   33.52 MB/sec [256K blocks]

Mitt resultat blev attså 249 poäng!!
Mina macpros (2x3.0 core2duo) presterade 156Poäng i samma test.

Min mac med PC hårdvara kör fruktansvärt mkt större projekt i både Logic Studio och i Final Cut.
Det är nästan skrämmande hur snabb, tyst och stabil den är.

Tänkte jag skulle skriva vad jag hade för PC hårdvara också:

Processor: Intel Core2Quad q6600 (2.4ghz klockad till 3.6ghz, stabil och sval på luft)
Moderkort: Gigabyte ga-p35-dq6
Minne: 2gb Standardminnen PC8500
Grafikkort: Geforce 7950gs
Hårddiskar: 2 500gb i Raid 0, en systemdisk Raptor 150gb.

10.000:-

Det enda tipset jag kan ge för er som ger er på detta är att TESTA, det är såå mkt enklare än man kan tro
och ni får en så sjukt mkt bättre dator för mkt mindre pengar.
För er som har pengar och gillar apple, glöm inte att en Mac Pro är en helhetslösning som komemr med support och
design, det kan vara värt att betala till apple för fortsatt utveckling för deras skull.

Fråga gärna om ni har frågor, men kom ihåg, länka inte till sidor om detta.
Det får ni hitta själva.


Tänkte att detta var en viktig tråd i en branch som går på knäna för att det inte finns pengar.
Detta är ett bra alternativ såläng ingen köper musik. =)




Hur kunde du veta att till exempel grafik kortet du köpte skulle funka jag har kollat i listan och det finns inte med helt enkelt chansade du bara eller hur kom du fram det? Det här är ju viktig info i en sån här tråd jag menar så att folk inte slänger ut stålar i onödan.
Göran


olofd

  • Gäst
>Sorry att jag inte varit med i disskusionen!
Har varit på gig hela helgen men nu är jag tillbaka.

Så här enkelt är det:
OSX86 funkar klokrent att installera, men man bör ha LITE koll på vilken hårdvara man köper/har.
på osx86 egna Wikipedia finns det listor med vilken hårdvara som krävs.

När jag köpte min PC/MAC =) så gick jag in där och kollade vilka delar folk rekommenderade och avd som funkade bäst.
Jag kunde då dra slutsatsen att det som är viktigt att välja rätt på är Moderkort och Grafikkort.
Alla processorer funkar nästan och alt annat går att kicka igång utan problem.

Grafikkort som rekommenderas är alla geforce ur 7000-serien eftersom det är 7000 kort som
idag säljs i mac pro. Jag köpte därför ett Geforce 7300 för 312:- på webhallen, funkade klockrent.
senare testade jag ett 7950 för kul skull, en polare hade ett och det fubkade skitbra.


processor ville jag ha 4 kärnor och efetrsom q6600 sjunkit i pris köpte jag en sådan.

De Moderkort det talas varmast om är Gigabyte korten.
Jag har ett och det funkade kanon.

PS! VIKTIGT! Om ni skall isntallera se till att få tag på bra releaser.

Jag kan rekommendera:

10.4.8 av JAS   (Lite krånglig att få igång, Cd måste vara på Sata 1 och Hd på Sata 2 har jag för mig)
10.4.9 Upuck  Enkel, liten och snabb version av osx86, den mest populära just nu. kommer med de flesta drivare.

Sedan kör man uppdateringar till att få 10.4.10 bästa uppdateringarna är gjorde av en kille som kallar sig koolkal.

Om ni har frågor elelr stöter på problem så fråga mig, när jag gjorde mitt projekt undersökte jag de mesta och det bästa
av osx86, jag läste rejält med forum-inlägg och kan det mesta om processen idag.
Jag gjorde detta för att jag tyckte det avr kul, man behöver inte kunna så mkt.
Det är väldigt enkelt i de flesta fall att få igång det.

Hur går det sven? om du får Blackscreen så är det nog grafikkortet.
Se om du inte kan hitta kext till det på insanleymac, elelr köper du ett billigt 7000-kort.

//olof


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena Olof jo det är grafikkorts strul det har jag förstått frågan är bara om jag ska skaffa nytt moderkort och processor oxå. Vill ju helst testa mitt Asus P4P800 SE och min 3Ghz Pentium 4 först för att se om OSX86 är nåt som jag kan tänka mig. Jag kör ju redan Mac minin som faktiskt verkar funka helt ok för mina behov men det är lockande att leka lite och ev. kunna köra Logic i nätverk. Asus kortet i kombination med ett Geforce FX 5200 ska tydligen funka vettigt allt utom det inbyggda nätverkskortet och ljud men det går ju att stoppa i Pci kort istället och ett M Audio Delta 1010 ljudkort har jag redan. Det skulle ju oxå vara jäkla gött att kunna köra det i en Mac, blir ju svårt i en ny Mac Pro iom. Pci express och det var visst nåt annat strul oxå med Pci slotsen på dom som gjorde att det inte funkade även om det skulle finnas nån slags adapter.
Jag har inga problem att installera iom. att jag har formaterat min HD via USB med hjälp av Mac minin. Problemet för mig är att det går ju inte att fixa med nåt varken patchar eller kext eller vad det heter så länge man inte får igång det. Jag har alltså bara tillgång till AGP på mitt moderkort och det verkar lite osäkert om det går att få tag på dom nyare korten i AGP utförande iofs. så kan jag köpa Geforce kortet som sägs ska funka med mitt moderkort hittade ett på Dustin för under 400 men det känns lite idiotiskt att slänga ut stålar på nåt bara för att testa. Och vem det kanske inte ens går att köra Delta kortet i hackmacen och då vet jag inte om jag är så intresserad. Nåväl jag ska köra på ett tag till innan jag ger upp.
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
10.4.9 av Upuck verkar inte finnas längre dvs. om man inte om man inte vill teckna sig på ett tregagars medlemsskap på en porrsite för då sägs det att den finns. Inte jättesugen på det så det får väl bli att strula med 8an då.


Burnin Sven

  • Gäst
Nu har jag fixat ett grafikkort som ska funka dvs. har ett moderkort och ett grafikkort som ska fungera med en version av osx86 som ska funka men det funkar inte ändå så jag vill varna alla som är på väg in detta är bara BS funkar kort sagt inte så skit i OSX86. Det är nog helt enkelt bara så att folk tycker om att driva med oss. Vill nån påstå motsatsen så varsågod att beskriva detaljerat (och var vi vi hittar rätt programversion) och exakt hur ni gjorde annars var vänlig slösa inte vår tid.
Göran


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
För helvete Göran. Hur mycket pengar har du lagt på detta? OSX86 är ju ett projekt som är helt beroende på hackers intresse. Den dan de får nåt annat att göra så står du där. Lägg ner. När Mr Jobs inte är bunden av avtal med Mr Gates så kommer Apple att släppa OSX fritt. Tills dess är det bättre att köra med Apple hårdvara. / Mikke


olofd

  • Gäst
Dom som säger att det inte är enkelt kör på fel hårdvara.

Det jag sa, kolla hårdvara och det hela är enkelt.
Klart det blir svårt med fel hårdvara, testa att installera vista på en nokia 3310
jävligt svårt, för det är fel hårdvara, men installera vista på en pc är enkelt.

Installera osx86 om du har rätt prylar är inte svårare än att installera osx på en vanlig mac.

Om du bara skriver vart det blir problem i den här tråden eller en tråd på insanleymac så kan jag svara dig.
Men du beskriver ju inte ens problemmet.???

Det är inte BS att det är enkelt, men visst, min mamma klarar inte av det.
Men med normala datorkunskaper så bör det vara enkelt, sven, kan du datorer bättre än svenska =)?
Sorry en ironisk kommentar mot dina styckesindelningar och formuleringar, lite taskigt förlåt

OCH SERIÖST DU SOM KALLAR DIG MIKKE, tror du själv att Apple någonsin komemr släppa osx,
hur mkt datorer tror du dem skulle sälja isf och det är där apples intäckter finns, hårdvara, datorer + ipods.
Apple kommer aldrig släppa osx fritt, folk kommer alltid vilja ha det fritt, Hackerna kommer fortsätta.

//Olof
« Senast ändrad: 09.10.2007, 11:36:14 by olofd »


DåligtGehör

  • Gäst
För helvete Göran. Hur mycket pengar har du lagt på detta? OSX86 är ju ett projekt som är helt beroende på hackers intresse. Den dan de får nåt annat att göra så står du där. Lägg ner. När Mr Jobs inte är bunden av avtal med Mr Gates så kommer Apple att släppa OSX fritt. Tills dess är det bättre att köra med Apple hårdvara. / Mikke

Elaborera! Jag har inte följt vad som händer i styrelserummen.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

OCH SERIÖST DU SOM KALLAR DIG MIKKE, tror du själv att Apple någonsin komemr släppa osx,
hur mkt datorer tror du dem skulle sälja isf och det är där apples intäckter finns, hårdvara, datorer + ipods.
Apple kommer aldrig släppa osx fritt, folk kommer alltid vilja ha det fritt, Hackerna kommer fortsätta.

//Olof

De har redan släppt "computer" i företagsnamnet. Apple har en väldigt liten del av hårdvaru marknaden Om de istället kan få Dell eller annan "PC" tillverkare att börja sälja "OSX" maskiner så kommer de att göra det. Finns det pengar att tjäna så .......

FFS Olof, Jag tycker det är lite oansvarigt att påstå att det är en barnlek att installera OSX på icke Apple datorer. Man måste ha en viss kunskap och inte att förglömma ett starkt intresse. Med tanke på att detta är ett musiker/musiktekniker forum så är det mer intressant att använda en Appledator direkt o börja producera än att hålla på veckor för att får en PCOSX att funka. Inte ens säkert att du får Musikproduktionsprogrammen att fungera på hårdvaran ändå. Länka gärna ( om du inte redan gjort det ) till forum där OSX86 diskuteras och låt de som är intresserade fördjupa sej där. Det finns många som gärna vill ha macintosh o som får en klar negativ inkörsport mot OSX när de slår huvet i OSX86installförsöken. Synd tycker jag.

Jag inte bara kallar mej Mikke. Jag heter dessutom Mikke  B).

@DH: Det sägs ( kan ju vara BS ) att när Microsoft gick in som ägare i Apple så var det bl.a ett krav att OSX inte skulle släppas utanför Applehårdvara. Just därför som det mumlades en del när iTunes och senast Safari släpptes för windows. Men senast jag snackade med Jobs så tog vi inte upp just detta.  ;) / Mikke