Kontrollrummet

Cubase 4 Crackat

gäst · 163 · 49565

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Livlig debatt i alla fall, men lite klent med argument. Någon frågade vad lagen säger: att använda piratmjukavara är entydigt olagligt, ett brott mot lagen. Att stjäla en idé, särkskilt om den är skyddad med patent men också annors, är också ett brott mot internationel lag som en massa fabrikörer inom musikteknologin har bittert fått erfara i utdragna prosesser.

Att hävda att en fattig person som är kreativ skulle ha rätt att stjäla verktyg för att utrycka sig kan man ju dra hur långt som helst. Får han bara stjäla mjukvara eller kanske också marakasser, trummor vad? Dessutom finns det en massa gratis program man kan använda om man är medellös och du kan alltid bygga dina egna instrument.

Jag kan inte förstå hur man kan resonera att det finns någonsomhellst skilnad mellan att stjäla cubase på nätet eller från affären. Samma ettor o nollor, kartongen med CD är värd högst 50 öre och en återförsäljare missar en deal i båda fallen. Var ligger skilnaden, i kartongen som du ändå bränner upp?

Steinberg har satt ett pris på sin produkt som de tycker är rimlig. Om sen du tycker att de e påtok förmycket så gör väl det inte mera eller mindre rätt att bara ta den? Själv tycker jag att en ny Volvo V70 skulle vara riktigt trevlig men på tok för dyr. Jag kan ju marra om priset men om jag sen snor den så tror jag inte att jag blir mildare behandlad i rätten om jag säger att jag är pank men förbannat bra på att köra och behöver rum för barnet. Och ja, vare produkten är gjord av plast o stål eller ettor o nollor så är det alltid stöld att ta den utan ägarens samtycke.

Mitt sista inlägg i denna diskusion.

Hägge 



Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Livlig debatt i alla fall, men lite klent med argument. Någon frågade vad lagen säger: att använda piratmjukavara är entydigt olagligt, ett brott mot lagen. Att stjäla en idé, särkskilt om den är skyddad med patent men också annors, är också ett brott mot internationel lag som en massa fabrikörer inom musikteknologin har bittert fått erfara i utdragna prosesser.

Att hävda att en fattig person som är kreativ skulle ha rätt att stjäla verktyg för att utrycka sig kan man ju dra hur långt som helst. Får han bara stjäla mjukvara eller kanske också marakasser, trummor vad? Dessutom finns det en massa gratis program man kan använda om man är medellös och du kan alltid bygga dina egna instrument.

Jag kan inte förstå hur man kan resonera att det finns någonsomhellst skilnad mellan att stjäla cubase på nätet eller från affären. Samma ettor o nollor, kartongen med CD är värd högst 50 öre och en återförsäljare missar en deal i båda fallen. Var ligger skilnaden, i kartongen som du ändå bränner upp?

Steinberg har satt ett pris på sin produkt som de tycker är rimlig. Om sen du tycker att de e påtok förmycket så gör väl det inte mera eller mindre rätt att bara ta den? Själv tycker jag att en ny Volvo V70 skulle vara riktigt trevlig men på tok för dyr. Jag kan ju marra om priset men om jag sen snor den så tror jag inte att jag blir mildare behandlad i rätten om jag säger att jag är pank men förbannat bra på att köra och behöver rum för barnet. Och ja, vare produkten är gjord av plast o stål eller ettor o nollor så är det alltid stöld att ta den utan ägarens samtycke.

Mitt sista inlägg i denna diskusion.

Hägge 



aja..jag tror iallafall att mjukvaru tillverkare står inför samma problem som musik industrin i helhet
1990 fanns inte internet i samma utsträckning & då funkade det att ta 180kr för en CD..
men nu är tiderna annorlunda & man får tänka om..jag ursäktar inte att man laddar ner program
men det ligger närmare tillhands att tanka hem ett program på 5min gratis & sätta igång
en att spara ihop tusentals kronor.. de flesta vet att de har det alternativet & det finns alltför stor frestelse
att använda sig av det..

och det känns inte som att det står i samma proportion som att stjäla en volvo
jag tycker att tanka hem programvara är att stjäla,men mer som att det stod tusentals olåsta cyklar överallt
när man missat sissta bussen hem.. :lol:

kort & gott jag tror på att sänka priserna! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Livlig debatt i alla fall, men lite klent med argument. Någon frågade vad lagen säger: att använda piratmjukavara är entydigt olagligt, ett brott mot lagen. Att stjäla en idé, särkskilt om den är skyddad med patent men också annors, är också ett brott mot internationel lag som en massa fabrikörer inom musikteknologin har bittert fått erfara i utdragna prosesser.

Att hävda att en fattig person som är kreativ skulle ha rätt att stjäla verktyg för att utrycka sig kan man ju dra hur långt som helst. Får han bara stjäla mjukvara eller kanske också marakasser, trummor vad? Dessutom finns det en massa gratis program man kan använda om man är medellös och du kan alltid bygga dina egna instrument.

Jag kan inte förstå hur man kan resonera att det finns någonsomhellst skilnad mellan att stjäla cubase på nätet eller från affären. Samma ettor o nollor, kartongen med CD är värd högst 50 öre och en återförsäljare missar en deal i båda fallen. Var ligger skilnaden, i kartongen som du ändå bränner upp?

Steinberg har satt ett pris på sin produkt som de tycker är rimlig. Om sen du tycker att de e påtok förmycket så gör väl det inte mera eller mindre rätt att bara ta den? Själv tycker jag att en ny Volvo V70 skulle vara riktigt trevlig men på tok för dyr. Jag kan ju marra om priset men om jag sen snor den så tror jag inte att jag blir mildare behandlad i rätten om jag säger att jag är pank men förbannat bra på att köra och behöver rum för barnet. Och ja, vare produkten är gjord av plast o stål eller ettor o nollor så är det alltid stöld att ta den utan ägarens samtycke.

Mitt sista inlägg i denna diskusion.

Hägge 



Det var ju själva den....  :D

Du tycker alltså att om jag sätter ihop en Volvo som ser lika dan ut som en orginal volvo som den de säljer i bilaffären så har jag stulit den?


joråsåatt    :rolleyes:
 ;)  / Mikke



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Naturligtvis. Åtminstone om du snor patent i och med ihopsättandet. (Vilket du gör när du laddar hem Cubase 4 eller annat.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Naturligtvis. Åtminstone om du snor patent i och med ihopsättandet. (Vilket du gör när du laddar hem Cubase 4 eller annat.)

Naturligtvis inte. Man får inte blanda korten här, vilket är lätt gjort. Det är inte stöld att bryta mot copy/patent lagen. Brottsligt enligt lagen men inte stöld enligt lagen. I dessa samanhang är det en viktig skillnad. / Mikke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag klöv mina hårstrån så nu är de dubbelt så många
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vad är en crack? Det låter som nåt sånt där brunt snus som dom hade på sjuttiotalet..
Ärligt talat - vet du verkligen inte vad en crack är...? :o
Det vet ju t o m jag, som enbart kör med originalprogram.

Det är ett program som körs för att kringgå kopieringsskyddet. Det emulerar alltså hårdvarulåset och styr om alla anrop som skickas till dongeln, till sig själv, för att kunna returnera rätt svar till värdprogrammet.

Klart jag vet Claes,jag ville bara föra in lite humor i tråden med tanke på ovanstående ja och nejandet..Innan det skenade.. :lol:

Allt lugnt här och inget crack i vare sig pipor eller spricka/stenskott i datorn..

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
bara som en sidnot:

saxat från något forum, 99.se

Vad är en Dongle? egentligen?

Oooh! Jag vet! Det är en slags farthållare som ser till att Cubase inte snurrar på för fort när man gör musik! Som ett DSP-kort, fast tvärtom alltså.

Andra, bättre program som Live har detta inbyggt i mjukvaran och jobbar alltså långsamt utan att behöva en dongel.

En mer seriös förklaring: att dongeln är en present från mjukvarutillverkarna för att täppa till tomma USB-uttag i datorn. Om man inte stoppar i en dongel i ett tomt USB-uttag så kan ljud läcka ut där eller så kan datorn släppa in brus via hålet, men det förhindrar alltså en dongel. Detta är viktigare desto dyrare programmet är. Protools tex kräver ett helt PCI-kort för att hålla brus ute.

</ironi>


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kan också tillägga att utbyta åsikter där motparten inte går att övertyga, alltid är en meningslös diskussion, eftersom inget i regel kommer ur den. (Beror i regel på att motpartens utgångspunkt inte är angripbar.)
Bara om diskussionen förs mellan två parter utan inblick från andra, o även om motparten inte blir övertygad så kan förståelsen ökas ändå.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Kan också tillägga att utbyta åsikter där motparten inte går att övertyga, alltid är en meningslös diskussion, eftersom inget i regel kommer ur den. (Beror i regel på att motpartens utgångspunkt inte är angripbar.)
Bara om diskussionen förs mellan två parter utan inblick från andra, o även om motparten inte blir övertygad så kan förståelsen ökas ändå.

Precis!
En diskussion behöver inte nödvändigtvis innebära att någon blir "vinnare" i slutänden. Det finns olika åsikter och det kan vara nyttigt med en diskussion där man belyser en fråga från olika utgångspunkter. Det finns heller ingen anlednng att bli ovänner för att man har olika åsikt i vissa frågor, utan en diskussion kan vara intressant ändå - och mer intressant om man slipper lågvattenmärken med personangrepp och annat tråkigt.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Precis!
En diskussion behöver inte nödvändigtvis innebära att någon blir "vinnare" i slutänden. Det finns olika åsikter och det kan vara nyttigt med en diskussion där man belyser en fråga från olika utgångspunkter.

nyttigt som i slöseri med tid? Eller på något annat sätt? Ingen har snackat om vinnare eller förlorare. Det enda jag säger är att en diskussion med någon som har ogenomtänkta argument och samtidigt är väldigt övertygad om dessa, är onödig. Såvida man inte tycker motsägelser är lustiga.
Till och med denna metadiskussion (diskussion om diskussionen) är vettigare.



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan också tillägga att utbyta åsikter där motparten inte går att övertyga, alltid är en meningslös diskussion, eftersom inget i regel kommer ur den. (Beror i regel på att motpartens utgångspunkt inte är angripbar.)
Bara om diskussionen förs mellan två parter utan inblick från andra, o även om motparten inte blir övertygad så kan förståelsen ökas ändå.

Kan ge visst medhåll om det sista. Jag menar dock att nån sida tillbaka kändes vissa inlägg väldigt ogenomtänkta (JA! NEJ! JA! NEJ!) varför jag skrev ovanstående.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Precis!
En diskussion behöver inte nödvändigtvis innebära att någon blir "vinnare" i slutänden. Det finns olika åsikter och det kan vara nyttigt med en diskussion där man belyser en fråga från olika utgångspunkter.

nyttigt som i slöseri med tid? Eller på något annat sätt? Ingen har snackat om vinnare eller förlorare. Det enda jag säger är att en diskussion med någon som har ogenomtänkta argument och samtidigt är väldigt övertygad om dessa, är onödig. Såvida man inte tycker motsägelser är lustiga.
Till och med denna metadiskussion (diskussion om diskussionen) är vettigare.

Nyttigt för att man får veta mer om hur kontrahenten tänker utifrån sin synvinkel.
Om man pratar om att den ena parten ska kunna övertygas, så pratar man ju om en "vinnare", eller hur...?
När det handlar om åsikter, så är det väldigt svårt, eftersom var och en har rätt, utifrån sitt sätt att se på saken. Enda gången man egentligen kan föra en diskussion där folk tycker olika från början, men kommer fram till en gemensam slutsats, är när det är absoluta fakta inblandade. När det handlar om diametralt skiljda åsikter, så går det oftast inte att komma fram till annat än att man tycker olika... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Precis!
En diskussion behöver inte nödvändigtvis innebära att någon blir "vinnare" i slutänden. Det finns olika åsikter och det kan vara nyttigt med en diskussion där man belyser en fråga från olika utgångspunkter.

nyttigt som i slöseri med tid? Eller på något annat sätt? Ingen har snackat om vinnare eller förlorare. Det enda jag säger är att en diskussion med någon som har ogenomtänkta argument och samtidigt är väldigt övertygad om dessa, är onödig. Såvida man inte tycker motsägelser är lustiga.
Till och med denna metadiskussion (diskussion om diskussionen) är vettigare.

Nyttigt för att man får veta mer om hur kontrahenten tänker utifrån sin synvinkel.
Om man pratar om att den ena parten ska kunna övertygas, så pratar man ju om en "vinnare", eller hur...?
När det handlar om åsikter, så är det väldigt svårt, eftersom var och en har rätt, utifrån sitt sätt att se på saken. Enda gången man egentligen kan föra en diskussion där folk tycker olika från början, men kommer fram till en gemensam slutsats, är när det är absoluta fakta inblandade. När det handlar om diametralt skiljda åsikter, så går det oftast inte att komma fram till annat än att man tycker olika... ;)
Inte minst viktigt tycker jag själv är att testa mina egna uppfattningar. Håller mina egna argument för det jag tycker eller finns det relevanta motargument?
Det hänger nog väldigt mycket på en själv vad man får ut av en diskussion oavsett om man når fram till en koncensus eller inte. Koncensus är grovt överskattat. Man behöver nog ibland oxå se utveckling över längre tid än vad man ofta gör. Uteblivet resultat idag på stubben betyder inte att det inte kan trilla ner en polett i framtiden. Så jag håller med dig Claes.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nyttigt för att man får veta mer om hur kontrahenten tänker utifrån sin synvinkel.
Om man pratar om att den ena parten ska kunna övertygas, så pratar man ju om en "vinnare", eller hur...?

... eller så är båda två vinnare. Beroende på hur man ser det ;)

Citera
När det handlar om åsikter, så är det väldigt svårt, eftersom var och en har rätt, utifrån sitt sätt att se på saken. Enda gången man egentligen kan föra en diskussion där folk tycker olika från början, men kommer fram till en gemensam slutsats, är när det är absoluta fakta inblandade. När det handlar om diametralt skiljda åsikter, så går det oftast inte att komma fram till annat än att man tycker olika... ;)

Du menar det saknas fakta tidigare i diskussionen? Kan tyvärr inte hålla med. Vissa vill grunda sina åsikter på fakta (som lagstiftning som de tycker verkar vettig) andra vill framföra sina privatfilosofiska idéer.
Klart att jag kan hävda en motsatt åsikt och blunda för fakta i all oändlighet, och ständigt hävda det ena efter det andra utan att ta hänsyn till bevis som framförs. MEn vad tjänar det till? Att ha en sådan motståndare är meningslöst, menar jag!
HAr diskuterat en del med bokstavstrogna muslimer (och kristna) förr, bara för att inse att det är just det... Meningslöst.
Möjligtvis lär jag mig mer om deras religion, som du själv framför som argument för den typen av debatt ovan. MEn det är inte mycket diskussion att bara ställa frågor.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Haha, den här tråden börjar bli lika meningsfull som Midi-tråden!

Och det är en stor skillnad att stjäla ett patent för att från grunden bygga något nytt mot att ladda ner programvara. Det första skulle snarare motsvara att plocka ut källkoden och programmera programmet en gång till... Visst, det ligger nära själva crackandet, eller för den delen att göra en cover, men inte särskilt nära själva nedladdandet och användandet. Vill man hålla på med allegorier för fildelandet blir det ofta så absurt att det bara blir fånigt ändå... Man får börja fundera runt kloning som kräver minimalt med energi, skapande av materia från ingenting och andra roliga prylar från Star Trek.
Det blir roligt när man börjar jämföra med mat då till exempel... Vad skulle hända om det kom en billig pryl som du kunde stoppa in en bit mat i och sen gjorde den en exakt kopia på maten utan energiåtgång. Det är klart att nästan varenda matproducent skulle kånka men vi skulle ha löst ett värdsproblem (och iofs få ett annat eftersom nativiteten på jorden antagligen skulle bli enorm)... Jag vill inte använda det som argument för eller mot heller eller något sånt, bara visa att allegorierna blir absurdare och svårare att greppa än den verkliga situationen och blir därför bara meningslösa.

Och tillräckligt pålitlig data/fakta över konsekvenserna tycker jag inte finns. Allt är för färgat av den ena eller andra sidans åsikter eller tro och den personliga tolkningen av datan är färgad av mina och dina åsikter. Man väljer ju hela tiden vad man tar med och vad man utesluter. Oftast är den datan som finns sann på något sätt men falsk på ett annat. Klassiskt är att jämföra två statistiska kurvor för att bevisa något (vilket förstås inte ens behöver bevisa att det ens finns ett samband, än mindre att det ena har lett till det andra).

Och så ang diskussion... Personligen bryr jag mig inte om jag påverkar någon att ändra åsikter eller (oftast) ens om någon börjar tycka att jag är dum i huvudet (såvida det inte är någon jag vill ligga med, då blir jag förstås ledsen). Men många diskussioner är givande i rent egoistisk synvinkel, att få inblick i både hur man själv tänker och hur andra tänker, att få slipa sina (eventuella) argument, få andra perspektiv, ny information eller bara skriva av sig lite... Slöseri med tid? Kanske, men spelar roll... Tiden är till för att slösas... Vinna eller förlora? Det handlar bara om synsätt. Om en diskussion får mig att byta åsikt är jag ju minst lika mycket vinnare som "motparten". Jag har fått mer information vilket fått mig att se saken från en annan synvinkel. Den enda förlusten man kan göra är om man inte tar in någonting, inte lär sig något eller lyckas i alla fall förstå sig på den andra. Men alla människor är på något sätt rädda för att behöva byta åsikt... Det kräver energi, det kräver att nervbanor i hjärnan byter plats osv. Fakta spelar inte så stor roll då, man behöver snarare få aha-upplevelser och endorfinrus (man har rätt lätt att byta åsikt när man är kär till exempel, hehe).
« Senast ändrad: 20.12.2007, 11:18:52 by HomoNeophilus »
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
... det har den varit hela tiden.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
He, råkade göra största ändringen någonsin...

Och Stolle: Ang. tiden... Jag vet inte om det är du som tar mig på för stort allvar eller jag som tar dig på för stort allvar... Ur led är Tiden, om inte annat.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
HomoNeophilus: återkommer, ikväll möjligtvis... (med ett ännu längre inlägg förmodligen ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Naturligtvis. Åtminstone om du snor patent i och med ihopsättandet. (Vilket du gör när du laddar hem Cubase 4 eller annat.)

Naturligtvis inte. Man får inte blanda korten här, vilket är lätt gjort. Det är inte stöld att bryta mot copy/patent lagen. Brottsligt enligt lagen men inte stöld enligt lagen. I dessa samanhang är det en viktig skillnad. / Mikke

Jag vet att jag lovade. Men... Enligt finsklagstiftning i alla fall, kollade med en bekant jurist, så är det stöld att ta någon annas egendom utan lov. Ingen skilnad om egendomen är materiell som en Volvo eller icke materiell som en idé, bara man kan påvisa att den är din. 

Att bryta en copyright är hellt riktigt ett annat brott MEN Mikke, de var ju du som i början av denna diskussion hävdade att det endast är omoraliskt att bryta copyrighten på en mjukvara genom attutan lov kopiera  den till sin dator från internet. Inte kan du väll ha ändrat dig lite?

Det enda jag hoppas att skulle komma ut av den här diskussionen är att människor verkligen skulle inse att programvaran du tar från internet faktiskt är någon annas egendom och lite spegla detta obestridiga (enligt lagen är saken entydig i allafall) faktum mot hur man beter sig annors i livet mot andras egendom.

Over and out

Hägge

Hägge


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Det enda som är ett riktigt brott är priset på Cubase 4 och alla andra likartade produkter.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det enda som är ett riktigt brott är priset på Cubase 4 och alla andra likartade produkter.

Äh, vaddå? Du kan ju välja ett annat program istället, som inte kostar så mycket. Reaper går på 400 spänn eller nåt om man använder det privat, till Linux finns ett par kraftfulla program som är helt gratis, du kan köpa en kassettportastudio för 500 spänn, ofta får du med begränsade gratisvarianter med ljudkortet som funkar för de flestas bruk, eller om du kan tänka dig att göra lagbrott kan du ladda ner skiten gratis (inte som en uppmaning alltså, utan en observation av verkligheten). Priset behöver ju aldrig vara DITT problem, menar jag, möjligen är det Steinbergs problem om just prissättningen gör att de förlorar användare. Enda fallet man egentligen kan klaga på priset är ju när man inte har något alternativ. Om du nu inte tycker det är värt 8000 att använda Cubase 4, köp det inte då.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Eller för den delen:
http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&entryId=241

Säg att Cubase i princip är som 4 st såna här (100 kanaler är väl ungefär vad man kommer upp i på en standardburk), men med "lite" mer redigeringsmöjligheter och inbyggd synk med inbyggd sequencer och lite annat skit.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Här e pointten precis. En normal person i sit dagliga liv som tycker att en produkt är för dyr väljer något annat. Men av någon anledning så gäller inte dethär när man talar om mjukvara. Då begår man utan att känna sig skyldig ett HELT RIKTIGT OCH STRAFFBART BROTT, stöld eller copyright brott hursomhelst, om man tycker att något är för dyrt istället för att köpa något billigare eller använda free- eller shareware.

Hägge



Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music


Att bryta en copyright är hellt riktigt ett annat brott MEN Mikke, de var ju du som i början av denna diskussion hävdade att det endast är omoraliskt att bryta copyrighten på en mjukvara genom attutan lov kopiera  den till sin dator från internet. Inte kan du väll ha ändrat dig lite?


Läs igen Hägge. Jag säger att det inte är Stöld. Visst är det ett brott, enligt lagen idag, att kopiera copyrightat material. Hade det varit upp till mej ( vilket du är glad att det inte är ;) ) så hade det inte varit ett brott att kopiera copyrightat material för privat bruk.

Min ståndpunkt är enkel. Internet och den digitala revolutionen har inneburit att människor kan kopiera, på ett enkelt och snabbt sätt, all digital information. I valet mellan att begränsa Internet, såsom sker i kommunist länder typ Kina och Nordkorea, och till varje pris skydda copyrightat material eller att låta Internet vara öppet och fritt för information som en sann demokrati så väljer jag det senare.

Däremot tycker jag att det är fel att ändra i koden av t.ex ett program. Så att cracka ett skyddat program tycker jag oxo är fel och en brottslig handling. Liksom att använda copyrightat material, som man ej betalat för, i kommersiellt syfte.
/ Mikke
« Senast ändrad: 20.12.2007, 15:01:01 by Mikke »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
A: det är stöld
B: det är inte stöld
A jo det är det visst
B: Nej det är det inte
A: säger du men om någon stal din mammas bil hur skulle det kännas?
B: Du kan väl inte jämföra det med att stjäla en bil, det är ju allmän information

bla bla bla bla ....


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
A: det är stöld
B: det är inte stöld
A jo det är det visst
B: Nej det är det inte
A: säger du men om någon stal din mammas bil hur skulle det kännas?
B: Du kan väl inte jämföra det med att stjäla en bil, det är ju allmän information

bla bla bla bla ....

Point taken. Härmed håller jag käften i denna tråd / Mikke


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Att jämföra med Kina och Nordkorea är absurt. Där handlar det om att begränsa information som kan vara känslig för respektive regim. I "vår " värld ,alltså demokratier
handlar det om att upprätthålla en marknadsekonomi på Internet. Detta måste ske med hjälp av lagar och förordningar, precis som i övriga samhället. Den som inte har lust att betala för sig kommer alltid hitta argument som passar.Däremot finns det nog inte någon här på kontrollrummet som vill arbeta gratis eller att slutkunden skall sätta DIN lön efter vad hon eller han godtyckligt tycker det är värt, eller att välja att inte betala alls..Borsta av sanden från sandlådan och läs lite  företagsekonomi!

Producenten av varor och tjänster bestämmer själv sitt eget pris och bestämmer om tjänster/varor skall vara gratis eller inte= marknadsekonomi

Slutkund bestämmer om man har lust att betala eller vill bestämma vad man skall betala= Anarki


 


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Producenten av varor och tjänster bestämmer själv sitt eget pris och bestämmer om tjänster/varor skall vara gratis eller inte= marknadsekonomi

Slutkund bestämmer om man har lust att betala eller vill bestämma vad man skall betala= Anarki

Håller med om allt förutom de två sista raderna!
I en marknadsekonomi bestämmer båda parter priset (tillgång/efterfrågan). Producenten eftersom han tjänar mest på att sätta priset i enlighet med detta, och köparen eftersom han tjänar, just det, mest på det.
Går man och handlar en bil så kommer köpet bara att ske om båda parter är överens om priset (= tjänar på det).
Annars går "man" någon annanstans, köper en cykel eller moped om man är fattig. En Ferrari om man är rik.

Sen fattar jag inte hur Mikke tänker. Som programmerare är det löjligt att se argument som att nedladdad kod inte skulle vara stöld. Nån har SKAPAT koden, dvs äger den eller har sålt den till sin arbetsgivare i utbyte mot lön (åtm. i marknadsekonomier med äganderätt).
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Att jämföra med Kina och Nordkorea är absurt. Där handlar det om att begränsa information som kan vara känslig för respektive regim. I "vår " värld ,alltså demokratier
handlar det om att upprätthålla en marknadsekonomi på Internet. Detta måste ske med hjälp av lagar och förordningar, precis som i övriga samhället. Den som inte har lust att betala för sig kommer alltid hitta argument som passar.Däremot finns det nog inte någon här på kontrollrummet som vill arbeta gratis eller att slutkunden skall sätta DIN lön efter vad hon eller han godtyckligt tycker det är värt, eller att välja att inte betala alls..Borsta av sanden från sandlådan och läs lite  företagsekonomi!

Producenten av varor och tjänster bestämmer själv sitt eget pris och bestämmer om tjänster/varor skall vara gratis eller inte= marknadsekonomi

Slutkund bestämmer om man har lust att betala, eller vill bestämma vad man skall betala= Anarki


 
Tack för att du sa det, så jag slapp! Håller till fullo med.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Och det är en stor skillnad att stjäla ett patent för att från grunden bygga något nytt mot att ladda ner programvara. Det första skulle snarare motsvara att plocka ut källkoden och programmera programmet en gång till... Visst, det ligger nära själva crackandet, eller för den delen att göra en cover, men inte särskilt nära själva nedladdandet och användandet.

Jag menar att likheterna är så många, att det bara rör sig om olika nivåer av abstraktion.
Framförallt kan man sätta likhetstecken vad gäller att både i fallet om ett fysiskt ting (Volvo) och ett öh virtuellt (typ Cubase), så är det någon/några som SKAPAT det, båda innehåller patent, är copyrightade varumärken osv..
Hur du än vrider och vänder på det så luktar det väldigt mycket förakt för marknadsekonomin som princip, att hävda något annat.

Citera
Och tillräckligt pålitlig data/fakta över konsekvenserna tycker jag inte finns. Allt är för färgat av den ena eller andra sidans åsikter eller tro och den personliga tolkningen av datan är färgad av mina och dina åsikter. Man väljer ju hela tiden vad man tar med och vad man utesluter. Oftast är den datan som finns sann på något sätt men falsk på ett annat. Klassiskt är att jämföra två statistiska kurvor för att bevisa något (vilket förstås inte ens behöver bevisa att det ens finns ett samband, än mindre att det ena har lett till det andra).

Konsekventialistiska mål är ointressanta egentligen. Det viktiga är att det finns klara regler, som är lätta att följa, är logiska osv. Då följer i regel andra fördelar med också, men det går jag inte in på.

Citera
Och så ang diskussion... Personligen bryr jag mig inte om jag påverkar någon att ändra åsikter eller (oftast) ens om någon börjar tycka att jag är dum i huvudet (såvida det inte är någon jag vill ligga med, då blir jag förstås ledsen). Men många diskussioner är givande i rent egoistisk synvinkel, att få inblick i både hur man själv tänker och hur andra tänker, att få slipa sina (eventuella) argument, få andra perspektiv, ny information eller bara skriva av sig lite... Slöseri med tid? Kanske, men spelar roll... Tiden är till för att slösas... Vinna eller förlora? Det handlar bara om synsätt. Om en diskussion får mig att byta åsikt är jag ju minst lika mycket vinnare som "motparten". Jag har fått mer information vilket fått mig att se saken från en annan synvinkel. Den enda förlusten man kan göra är om man inte tar in någonting, inte lär sig något eller lyckas i alla fall förstå sig på den andra. Men alla människor är på något sätt rädda för att behöva byta åsikt... Det kräver energi, det kräver att nervbanor i hjärnan byter plats osv. Fakta spelar inte så stor roll då, man behöver snarare få aha-upplevelser och endorfinrus (man har rätt lätt att byta åsikt när man är kär till exempel, hehe).

Kan nog hålla med om detta.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Eller för den delen:
http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&entryId=241

Säg att Cubase i princip är som 4 st såna här (100 kanaler är väl ungefär vad man kommer upp i på en standardburk), men med "lite" mer redigeringsmöjligheter och inbyggd synk med inbyggd sequencer och lite annat skit.
woo   :blink:
Den gamla tvättmaskinen har man har man gjort sina punch-ins på....  B)
Saknar den inte ett skit kan jag säga.  :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Producenten av varor och tjänster bestämmer själv sitt eget pris och bestämmer om tjänster/varor skall vara gratis eller inte= marknadsekonomi

Slutkund bestämmer om man har lust att betala eller vill bestämma vad man skall betala= Anarki

Håller med om allt förutom de två sista raderna!
I en marknadsekonomi bestämmer båda parter priset (tillgång/efterfrågan). Producenten eftersom han tjänar mest på att sätta priset i enlighet med detta, och köparen eftersom han tjänar, just det, mest på det.
Går man och handlar en bil så kommer köpet bara att ske om båda parter är överens om priset (= tjänar på det).
Annars går "man" någon annanstans, köper en cykel eller moped om man är fattig. En Ferrari om man är rik.

Det jag menade var att producenten sätter vilket pris han vill, (ingen annan än producenten kan göra detta val) efter en vald strategi och beroende på vilket kundsegment man vänder sig till.
[/quote]


Oj nu blev det galet...Dividend skrev nedansående!

Sen fattar jag inte hur Mikke tänker. Som programmerare är det löjligt att se argument som att nedladdad kod inte skulle vara stöld. Nån har SKAPAT koden, dvs äger den eller har sålt den till sin arbetsgivare i utbyte mot lön (åtm. i marknadsekonomier med äganderätt).

[/quote]

« Senast ändrad: 20.12.2007, 18:31:32 by Clemens »


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Jag försöker igen: Var finns denna crack? Ingenstans om man frågar mig. Har vänt upp och ner på allt och hittar bara en fake-torrent.

Återigen, inte för att bespara mig inköpet. Har det redan.
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.