Kontrollrummet

HK Audio eller mackie?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan!
Tänkte att det vore trevilgt att skriva första inlägget i denna avdelning så här kommer det!!

Jag håller på och kollar in att köpa ett PA inför sommaren och jag vet inte riktigt vad jag ska välja.
Jag har kollat på ett system med högtalarna HK Actor DX samt med mixern Soundcraft LX7II
Det andra systemet jag har kollat på är från mackie och innehåller subarna SWA2801z och topparna SA1532z.
Till detta har jag sedan valt mixerbordet Onyx 2480

Då återstår ju bara frågan om vilket som låter bäst. Jag har varit på ställen där jag hört mackiesystemet och måste säga att jag tycker att det låter bra. Men jag jag har blivit lite nyfiken på HK högtalarna.

Ni som kan får gärna säga vad ni vet/tycker/har hört/tror om högtalarna.
Och ni som inte vet får gärna bidra med kunskap ni med  ;)

Vilket tror ni mest på?
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Har ingen koll på HK, men Mackie är ju erkännt bra från många håll.
Att man inte hört talas om de andra kan ju bero på att de inte är så populära dvs inte är lika bra.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
bara för att ett bord inte är lika populärt betyder ju inte att det är mindre bra.. (se mac vs pc)

jag tror att det mer handlar om vana än ljudskillnader när det kommer till PA osv.. att lättare kunna ratta in ett bra ljud.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Jag skrev kan bero på, betyder inte betyda att det beror på det!


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Vad har du främst tänkt använda dem till? Hur stor publik? Typ av musik?

Mackie sparkar rätt hårt i sitt ljud och kan leverera skyhögt och pump.
Men hade jag haft tillräckligt med pengar så hade jag köpt HK varje dag i veckan och två gånger på fredan. Fantastiska högtalare i mitt tycke. Men de kostar därefter också.

Lavrell kan väl hoppa in och säga emot mig så att vi får lite slagsmål här också!



Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Främst till lite mindre gig med olika band. Publik på max 200-300 personer.
Det mesta är rock/metal eller något åt det hållet.
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad henning

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
  • Folkmusik är inte en musikstil, det är en livsstil
    • Visa profil
    • Draupner
Jag har kört ljud med HK L.U.C.A.S ett antal gånger och det systemet är otroligt välljudande för sin storlek. Låter otroligt bra och naturligt. Passar mycket bra till akustisk musik, men även till pop/rock i mindre lokaler. Jag kan inte mer än lovorda det systemet.

Tyvärr så har jag inte provkört Mackie-systemet så det har jag ingen åsikt om.

/H.
Folkmusikgruppen Draupner - http://www.draupner.nu


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Nu har jag faktiskt inte hört något av dessa specifika system men det som får mig att säga HK är pga deras relativt välkända ljudkvalitét samt att jag tror subarna i det systemet passar bättre för ändamålet. Jag är nämligen starkt övertygad om att 15" subar gör sig mycket bättre i mindre rum än 18" som har en tendens att flytta massa luft men inte riktigt få till den där snärtiga basen. Nu är det ju iof två stycken 15" i mackietopparna men det gör ju även att de blir mycket bökigare att rigga och flytta runt vilket bara det går fetbort om man gör ett par gig i veckan. Det är okej i början men sen är det bara pest och pina.

Båda systemen gör sig nog bra men pga smidigheten vad gäller rigg och 15" basarna så får jag säga HK i det här fallet.

Ett väldigt bra tips är dock att kolla upp vad ni kan få för deal på TOA:s linearraysystem HX5 som fått väldigt bra rykte i kretsarna pga dess låga pris och välljud. Då låter det garanterat bättre i sämre lokaler än med något av de tidigare angivna systemen.
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Glömde säga det tidigare men värt att nämna är även att detta ska kunna skjutsa på bra för utomhusspelningar för en mindre publik också. Jag vet att mycket av ljudet försvinner utomhus men visst sjutton måste det väl vara starkt nog?
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad JimmyN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Någon som kan rekommendera ett litet och smidigt och mycket välljudande system för rätt så små spelningar med endast sång och ackegitarrer? Det får gärna vara väldigt prisvärt också.

Mvh / Jimmy