Kontrollrummet

come on rain-karl

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ibland så rotar jag bland grejer som blivit liggandes av en eller flera anledningar...den här på grund av texten  och den kanske inte blev så lysande men den blev iaf...tar gärna kritik på låten som helhet....

come on rain

tnx /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Edit:
« Senast ändrad: 04.10.2007, 16:08:57 by Tant Fransa »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil

DåligtGehör

  • Gäst
credit: Hehe  :ph34r: Sorry.

Lite tunnt sound som saknar lite mörk must från ölkranen, men annars kan man nästan uppleva det som en dokumentärinspelning på en lite klubb med en liten scen nära publiken.

Känns lite stökig och opolerad ibland. Både coolt och inte. Mycket som händer, svårt att få till allt?

Har potential och bottnar i en härligt stuk, men ändå, den fäster inte riktigt. Inte nu ialla fall.
« Senast ändrad: 04.10.2007, 21:19:10 by DåligtGehör »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hola Karl!

Låten är alldeles superskön ock snyggt arrad! Men mixen låter lite burkig, som om bara mellenregistret sluppit igenom. Annars snyygt men jag vet inte riktigt om jag ska tycka om basmopeden i slutet på låten :D
Finslipning behövs, så lämna inte låten att ligga utan gläd oss med en supermix av detta!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl.
Denna har jag nog missat om den legat uppe nånstans..

Tycker att låten är fin.Ide´n är god,så jag tycker nog att du skall ge dig på denna och göra den klar - om du tycker att den är ofärdig.För mig så duger mix och lir/sång,den hamnar automatiskt i K mappen du vet :)

Men jag hade skippat moppe/motorsågen i slutet.Tycker att det bidrog till en komisk känsla som inte hör hemma i denna fina låt.Nu lyssnade jag inte så noga på texten,så det kanske finns en röd tråd där..Shit,nu blir jag ju tvungen att lyssna en sväng till :P

Så där ja,,,,NOPE skippa den..

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tackars alla...ska dra den en gång till genom mixern så får vi se om det blir bättre....tack igen  B)/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Karl!
Jag har alltid gillat din sång och dina låtar. Framförallt känslorna som finns i sången.
Vad gäller den här låten har jag inte så mycket att säga om, förutom att det påminner om nåt som Simon & Garfunkel kanske skulle ha gjort, vilket för mig in på ämnet överstämmor. Där Garfunkel ledigt hade plockat överstämman med sin ljusa, klara röst, låter din ansträngd, pressad och i allmänhet lite jobbig att lyssna på.
Mitt förslag är att ändra tonhöjd på låten, sänka den alltså rejält. Jag tror att det hade passat din röst bättre. Och det gäller nog inte bara den här låten.
Det är en sak att kunna pricka in dom här höga stämmorna, vilka inte alla kan, en annan att sjunga dom så de låter obehindrade och lediga.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Absolut...du har en point där...skulle gärna vilja ha en röst till på höjden ...men man kan inte få allt <_<...förstår precis hur du menar...tack för lyssningen/ karl  B)
Hej Karl!
Jag har alltid gillat din sång och dina låtar. Framförallt känslorna som finns i sången.
Vad gäller den här låten har jag inte så mycket att säga om, förutom att det påminner om nåt som Simon & Garfunkel kanske skulle ha gjort, vilket för mig in på ämnet överstämmor. Där Garfunkel ledigt hade plockat överstämman med sin ljusa, klara röst, låter din ansträngd, pressad och i allmänhet lite jobbig att lyssna på.
Mitt förslag är att ändra tonhöjd på låten, sänka den alltså rejält. Jag tror att det hade passat din röst bättre. Och det gäller nog inte bara den här låten.
Det är en sak att kunna pricka in dom här höga stämmorna, vilka inte alla kan, en annan att sjunga dom så de låter obehindrade och lediga.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Börjar få problem att lyssna på låtar och bedöma. Om allt inte låter radiomässigt och fint från början  sänks ögonbrynen och "the face of a skeptic" kommer på. Men lyssnar man igen några gånger och vänjer sig vid vad som kommer ur högtalarna hör man vad som finns bakom: En riktigt fin låt!

Såsom andra beskrivit är det energin som är lite ojämn i registret. Vid 4khz en energitopp vid 10 khz en dal t.ex. Jobba med jämnheten i hela registret. Försök få till en jämnare kurva. Kolla med en spektrumanalysator på audiofilen och jämför med kurvan för en känd låt som du gillar soundet i. Tycker kurvan blir tydlig med energin i dB och frekvenserna logaritmerade.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej Karl!
Älskar den här låten som var en av de första jag hörde av dig och jag nynnar på den då och då. Det är gråtfärdigt syggt vid tredje "come on rain" i refrängen
när melodin går upp och sedan nedgången till molackordet. Roligt att du snickrat på denna igen då originalet lät väldigt burkigt har jag för mig. Tycker du har
gjort en strong version här. Fretlessbasen är jättesnygg förutom motorsågsmassakern på slutet. Snyggt arrad. I mixen tycker jag leadsången ska fram mer.
Något grötigt med stämmorna här och där och orgeln kan prövas en oktav upp, mycket som trängs i mellanregistret.
Låten håller jag som en av dina absolut främsta och platsar helt klart på din myspace-sida om den inte ligger där redan.     
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
1up...tack för lyssning...jag har dålig koll på frekvenserna i mina mixar...ibland låter det bättre och ibland (vilket jag också kan höra i efterhand) sämre...i denna aningen skarp ljudbild både på gitarrerna och på sången...skumt för jag hade "samma" inställning som låten tidigare och då blev det bra...hursomhelst dålig koll alltså..men kul att du kan höra "beyond" och ska ändå göra ett nytt försök och kanske ta in en feminin röst på höjden...

Tack igen /  karl
Börjar få problem att lyssna på låtar och bedöma. Om allt inte låter radiomässigt och fint från början  sänks ögonbrynen och "the face of a skeptic" kommer på. Men lyssnar man igen några gånger och vänjer sig vid vad som kommer ur högtalarna hör man vad som finns bakom: En riktigt fin låt!

Såsom andra beskrivit är det energin som är lite ojämn i registret. Vid 4khz en energitopp vid 10 khz en dal t.ex. Jobba med jämnheten i hela registret. Försök få till en jämnare kurva. Kolla med en spektrumanalysator på audiofilen och jämför med kurvan för en känd låt som du gillar soundet i. Tycker kurvan blir tydlig med energin i dB och frekvenserna logaritmerade.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
1up...tack för lyssning...jag har dålig koll på frekvenserna i mina mixar...ibland låter det bättre och ibland (vilket jag också kan höra i efterhand) sämre...i denna aningen skarp ljudbild både på gitarrerna och på sången...skumt för jag hade "samma" inställning som låten tidigare och då blev det bra...hursomhelst dålig koll alltså..men kul att du kan höra "beyond" och ska ändå göra ett nytt försök och kanske ta in en feminin röst på höjden...

Tack igen /  karl
Börjar få problem att lyssna på låtar och bedöma. Om allt inte låter radiomässigt och fint från början  sänks ögonbrynen och "the face of a skeptic" kommer på. Men lyssnar man igen några gånger och vänjer sig vid vad som kommer ur högtalarna hör man vad som finns bakom: En riktigt fin låt!

Såsom andra beskrivit är det energin som är lite ojämn i registret. Vid 4khz en energitopp vid 10 khz en dal t.ex. Jobba med jämnheten i hela registret. Försök få till en jämnare kurva. Kolla med en spektrumanalysator på audiofilen och jämför med kurvan för en känd låt som du gillar soundet i. Tycker kurvan blir tydlig med energin i dB och frekvenserna logaritmerade.

Gör absolut nytt försök! :) Vill höra denna blomma ut. Soundet i låten "Home" med Michael Buble kan vara något att sträva efter.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
"Home" med Michael Buble?? har aldrig hört men får väl kolla in om det är något...

equality....tack för lyssning...som sagt lite kvar att greja till...och tredjevändan ligger aningen högt men kanske får med mig Maja på den och en annan lite fräschare mix...men kul att du gillar och du har ju hört hur det lät förr.../  karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
En skön låt möjligtvis låter den något tunnt men annars diggar jag den. :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar här igen på denna pärla. En av dina allra, allra bästa. Värd att bumpas några hundra gånger bara. Denna måste du bara göra klar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fan nu har jag lyssnat på ett par av dina alster, och nu måste jag säga att jag tycker du är den beatles-bob dylan syntes (det senaste framförallt på denna låten) som sverige saknar. STORA ord, men jag menar det. Jag ger inte ett skit för radiomusik, dessutom är jag lyckligtvis på andra sidan jordan för att höra  skiten. Ulf lundell kan köra upp nåt stativ i häcken. Iofs är jag väl lite avskärmad så det kanske finns bättre än/för dig och ni andra, vad vet jag?

Mycket svammel och lite action: SKitbra dylanesque låt! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
bandlös bas o känsla. stämor från det svunna britiskas genesis landet...
kankse lite hårt mellaregister på sången (ingen bra lyssning här dock)o lite hög tror jag .
väldigt kompeten arr basisten kanske kom på att han spela bandlöst lite för mycket i slutet men för övrigt en känslosam upplevelse..

tony
att leva är att dö