Fint komponerat, fattar inte hur man gör för att fylla ut nio minuter med musik utan att det blir tradigt. Som redan sagt, dynamiken imponerar. Gillar framför allt de partier när valstakten är tydlig. Fint när flöjten kommer in och gör klangvariation. Smartaa övergångar mellan de olika partierna, och temavariationerna är verkligen snygga.
Vad går att göra bättre då?
Tempot känns lite för linjärt, det skulle kunna variera mer.
Det finns två svaga partier:
Vid 2:30 känns det rörigt och bråkigt mellan stråk och piano, och det låter som att något krockar i stämmorna. Ett tips är att titta på pianorullen med alla instrument samtidigt, då brukar man se stämmor som ligger en halvton ifrån. Lite städningen där så blir det nog bra.
Den ganska intetsägande transportsträckan vid 4 minuter tycker jag saknar någon form av meloditema.
Samplingsbibliotek tycker jag är kul att jobba med och jämföra. Det är ju kanske mera ett hantverk än ett rent konstnärligt arbete, och ambitionen man har att få det att låta "riktigt" kan ju vara olika. Om jag antar att du vill få det här att låta som en riktig mock-up som lurar lyssnaren att det verkligen inte är samplingar, så finns det en del att förbättra. Pianot låter hyggligt, men det låter inte riktigt så imponerande som exempelvis Alicia's keys i dynamiken, tycker jag. Flöjten och hornen låter OK i sitt sammanhang, slagverken med.
Stråken låter minst övertygande. Istället för att låta svagt - starkt med de klangskiftningar som då blir på stråkar, så låter det bara som att volymen ändras, och jag upplever volympumpningar istället för styrkeförändringar. När cellon är framträdande (vid 4 minuter) så saknar man ett riktigt legato. Tuttipartierna låter mest som en orchestra hit. Vet inte vad du använder för bibliotek, men du behöver nog lite "djupare" samplingsbibliotek om du vill steppa upp. Fler velocity layers och round robins.
Men det var faktiskt svårt att analysera samplingarna, för man luras iväg i tankarna av Archibald Whims strövtåg, så jag har lyssnat på detta fyra gånger nu...