Nu har jag lyssnat säkert 10-15 ggr per bidrag och jag har nog min tanke klar.
Intressant att vi alla definierar punk på så olika sätt
Det finns ju inga rätt eller fel så det som avgör är ens egna preferenser. Inför festivalen lyssnade jag igenom ett otal punkvinyler här hemma för att åter landa i vad jag själv uppfattar som punk och vad som för mig är bra punk. För mig handlar det mycket om känsla och attityd. Majoriteten av de punklåtar jag hört på vinylskivorna är under 3 min vilket oxå därför blev en parameter för mig. Punk ska vara kort, intensiv och kompakt

Så här fördelar jag poängen:
5 poäng - Fuzzbub. Ligger väl under 3 min. Låter lite som the Hives och är nog mer rock än punk i mina öron, men har ett gott ös. Låten har driv och attityd som jag kan förknippa med bla punk. En bra låt i mina öron.
4 poäng - Bortamatch (Wernis). Ligger oxå bra under 3 min. Har ett ok driv, dock ett för polerat sound och sång. Dessutom tycker jag att det klassiska rockdrivet som återkommer här och där drar ner punkvibbarna och gör det mer till en vanlig ordinär rocklåt.
3 poäng - Space & Calle. Över 3 minuter lång. En bra låt med bra sound och kul text. Får dock inga direkta punkvibbar...snarare mer en släng av progg (även om progg och punk ibland kan ses som sprungna ur samma träd - se tex bara på Dag Vag och Ebba Grön).
2 poäng - Eddi. Klarar 3-minutersgränsen på håret men här får jag inga punkvibbar, snarare en melodiös rocklåt. På grund av den större mängden reverb på sången tappas en punkkänsla - för mig ska punk vara "up in your face" men nu låter det som sången ligger vida på en större scen.
1 poäng - Gurano & Marsall. Ja i denna röstning hamnar vi som sämst

Som sagt! Det finns inget rätt eller fel - bara en massa åsikter baserat på min bild av det hela

/Gurano