Kontrollrummet

Någon som testat eller läst om Maximus Multiband Maximizer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

http://www.image-line.com/documents/maximus.html





Grejen får man köpa för 119$, vilket med dagens usla dollarkurs blir 85€. Verkligen förmånligt. Jag vet ingen anna produkt inom detta område än Waves. De kostar ju tusentals euro bara att titta på en Waves-produkt. Vad jag förstår är det tillverkaren av Fruity Loops som har gjort denna, men att det skulle vara en VST som kan användas var man vill.

Låter det för bra för att vara sant?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Har inte testat den. Men fäljde länken och läste lite. Fick en känsla av att det var kompressorn i pluggen som lyftes fram. Med tanke på det finns det ju många alternativ. Själv funderar jag på att testa Wave Arts Multidynamics och UA Precision Multiband mot varandra. Har använt bägge tidigare och tycker dom gör multibandsgrejen mycket bra.

edit: Med UA-dealen på kompressorer under oktober månad kostar bägge alternativen $199 styck. Mycket prisvärt!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Har inte testat den. Men fäljde länken och läste lite. Fick en känsla av att det var kompressorn i pluggen som lyftes fram. Med tanke på det finns det ju många alternativ. Själv funderar jag på att testa Wave Arts Multidynamics och UA Precision Multiband mot varandra. Har använt bägge tidigare och tycker dom gör multibandsgrejen mycket bra.

edit: Med UA-dealen på kompressorer under oktober månad kostar bägge alternativen $199 styck. Mycket prisvärt!

OK. Bra synpunkter. En skitlimiter är inget att föredra, det blir bara fula artefakter. Så kanske kedjan borde vara en professionell multibandkomp och en professionell singelbandlimiter i slutet av kedjan. Då jag gör mastering kommer jag upp till nivåer så att jag inte behöver äta mer än 1-2dB med min limiter anyhow, så troligen skulle jag då inte vinna något med en multibandslimiter då.

Dessutom fick vi ju 25$ kupongen med av UAD, så det blir ju 174$ (125€!). Kanske det blir att satsa på det kortet istället för denna "nykomling".

Den enda bristen är att det inte finns M/S-inställningar per band (vilket MMM och dessutom GMulti har). Men kanske man helt enkelt måste lära sig att fixa ljudbilden perfekt i mixen. Problemet är när man gör mastering på material som inte är eget, att det ibland finns behov till M/S-behandling.

Fikar fortfarande på en Finalizer Plus, men priserna skjuter i höjden (600->700€), eller så finns det ingen som är villig att skicka produkten utanför sitt hemland...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Jag vet ingen anna produkt inom detta område än Waves.
Ozone? Är inte det typ samma funktioner?

Min bild av Ozone är att det är en multimegahypegrej för presetälskare som vill smeta på alla pålägg utan att fundera på smaken, och inget som "de professionella" använder sig av. Nu var jag säkert lite dum, men korrigera mig gärna om jag har fel. Anyway, betalar man/jag för mycket onödigt i den: mina eq:n är pultec pro, cambrigde och 24/7 och reverbet är megereverb. Kanske tappar denna grej trovärdighet när den försöker vara swiss-knife?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag vet ingen anna produkt inom detta område än Waves.
Ozone? Är inte det typ samma funktioner?

Min bild av Ozone är att det är en multimegahypegrej för presetälskare som vill smeta på alla pålägg utan att fundera på smaken, och inget som "de professionella" använder sig av. Nu var jag säkert lite dum, men korrigera mig gärna om jag har fel. Anyway, betalar man/jag för mycket onödigt i den: mina eq:n är pultec pro, cambrigde och 24/7 och reverbet är megereverb. Kanske tappar denna grej trovärdighet när den försöker vara swiss-knife?


kanske kanske :)
har inte kikat så nära på ozone heller.
men jag antar att precis som med de flesta pluggar o effekter så lär man sig efterhand att använda de olika delarna bit för bit o går ifrån presets allt mer


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ozone är precis som TS skriver en riktigt presetgrejj.. det låter fö. nästan aldrig bra.. maximizern o limitern däri distar sjukt lätt, o när den färgar gröper den bara ur mellanregistret.

en grejj som funkar bra med den är multibands-stereobreddaren. den funkar riktigt bra, och låter riktigt bra med.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

en grejj som funkar bra med den är multibands-stereobreddaren. den funkar riktigt bra, och låter riktigt bra med.. :)

Med risk för att man måste köra genom ett extra filtreringsskede (för bandfiltreringen då alltså), så kan man prova på GStereo (vilket jag kommer att göra, ifall jag skaffa en multibandskomp utan M/S-egenskaper).

http://www.gvst.co.uk/dl070421/GStereo.zip

Nåväl, nu är vi två som anser att ozone är en leksak :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
en grejj som funkar bra med den är multibands-stereobreddaren. den funkar riktigt bra, och låter riktigt bra med.. :)
Nåväl, nu är vi två som anser att ozone är en leksak :)
wieee.. its a party!!

ozone är däremot duktig på att slösa CPU-kraft med sitt extremt fula och grafikkrävande gränssnitt och att det är så jädrans överstort o överpackat med prylar..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Nåväl, nu har jag testat UAD's kompressor och måste säga att den var inte direkt lättrattad. Men den verkade effektiv på allt sätt. inte så intuitivt användargränssnitt som man kunde önska sig, men helt fungerande. Inte för att jag gillar multibandgrejerna, men det måste ju finnas en seriös multibandskompressor i varje mastering-vertkygslåda trots allt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Nåväl, nu har jag testat UAD's kompressor och måste säga att den var inte direkt lättrattad. Men den verkade effektiv på allt sätt. inte så intuitivt användargränssnitt som man kunde önska sig, men helt fungerande. Inte för att jag gillar multibandgrejerna, men det måste ju finnas en seriös multibandskompressor i varje mastering-vertkygslåda trots allt.

Har du testat Wave Arts Multidynamics också? Vore kul att höra vad du tycker om den!
Sen har jag för mig att jag rekommenderade Voxengo Soniformer i en tidigare tråd. Kollade du upp den? Det är iofs en plugg med ganska hög inlärningströskel. Men, mumma, vad trevligt med alla finesser!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Har du testat Wave Arts Multidynamics också? Vore kul att höra vad du tycker om den!
Sen har jag för mig att jag rekommenderade Voxengo Soniformer i en tidigare tråd. Kollade du upp den? Det är iofs en plugg med ganska hög inlärningströskel. Men, mumma, vad trevligt med alla finesser!

Neps, har inte testat dem någondera. Voxengon var för överväldigande helt enkelt, den kommer jag troligen inte att testa. Och wavearts, nåja - priset avgör där vad jag kan tänka mig skaffa (ser du, jag använde inte min 50$ voucher från -förra_ kampanjen, och fick den också godskriven.. vilket betyder att UAD's multiband blir att kosta .... 89€ - oslagbart tror jag).


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Har du testat Wave Arts Multidynamics också? Vore kul att höra vad du tycker om den!
Sen har jag för mig att jag rekommenderade Voxengo Soniformer i en tidigare tråd. Kollade du upp den? Det är iofs en plugg med ganska hög inlärningströskel. Men, mumma, vad trevligt med alla finesser!

Neps, har inte testat dem någondera. Voxengon var för överväldigande helt enkelt, den kommer jag troligen inte att testa. Och wavearts, nåja - priset avgör där vad jag kan tänka mig skaffa (ser du, jag använde inte min 50$ voucher från -förra_ kampanjen, och fick den också godskriven.. vilket betyder att UAD's multiband blir att kosta .... 89€ - oslagbart tror jag).

Jaja, jag ska försöka komma ihåg att skriva lite om hur jag upplevde Multidynamics vs Precision Multiband när jag väl testat.

Först ska jag bara testa de-essern jag slog till på.
Förresten. Vill inte vara petig, men borde inte priset landa på €105 med 20 % plus $50 voucher?

Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Först ska jag bara testa de-essern jag slog till på.
Förresten. Vill inte vara petig, men borde inte priset landa på €105 med 20 % plus $50 voucher?

Jag förstod inte finessen och finheten med de-essern. Något jag inte kan göra med t.ex multibandaren? Nej. Något jag inte kan göra med PoCo's channelstrip? Tror inte det.

Nåväl. Till räkenskaperna. 20% bort från priset, en 25$ voucher "för att vi är deras kunder", och den där tillägs 50$ för att mina demon inte fungerade, och jag inte hann testa multibandaren innan deras tidigare erbjudande gick ut.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag förstod inte finessen och finheten med de-essern. Något jag inte kan göra med t.ex multibandaren? Nej. Något jag inte kan göra med PoCo's channelstrip? Tror inte det.

Antagligen inte. Jag beslöt mig för att köpa, trots att jag inte hunnit pröva den innan. Men folk på Chris Milnes med omdöme jag litar på tyckte den funkade lika bra eller bättre än Waves Renessaince De-esser. För övrigt den de-esser-plugg jag anser funkar bäst. Tyvärr går den inte att köpa löst (ingår däremot i olika bundles).

Fördelen framför multibandaren är att den är resurssnål. 24 instanser på ett UAD-1, jämfört med multibandarens 4.

Kanalstrippar är, för mig, ett helt annat verktyg. Vet man att en viss typ av material funkar bra genom en viss kanalstrip så är det väldigt praktiskt. Men vill man byta kompressor eller eq blir det genast omständigare.
Ett tag funderade jag på att skaffa Voxengos Voxformer bara för de-esserns skull. Men jag insåg till slut att det var väldigt mycket GUI för två parametrars skull.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Nåväl, nu har jag testkört en TC Finalizer Express och dess multibanskompressor. Den lät bra på sitt sätt, men trots det förde jag  apparaten tillbaka. Mest kanske för att jag var ute efter en "plus"-version, inte en express.

Nu har också en TC Master X3 landat hos mig. En multibankompressor/limiter. Den låter jätteklistrig, mycket snabbt. Med små kompressionsinställningar, och möjligen helt bypassad limiter (kör min MPL-1 hellre på ändan) fungerar den dock.

I valet och kvalt, om det nu i denna situation lönar sig att satsa på en UAD-multiband. Multibandskompressorer är inte något jag överlag kör så hemskt ofta, men en sån måste trots allt finnas.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag A/B-testade nyligen Finalizer 96 mot multibandaren i Yamahas digitala bord LS-9. Tyckte bordet funkade bättre.
 
Hur var det, hade du testat Wave Arts Multidynamics?

Eidit: Insåg att det hade du nog inte gjort. Men bortsett från att UAD-plugge blir mycket billigare i ditt fall, så upplever jag att valet står dem emellan. Kanske kan vara skönt att bara göra en snabbkoll innan du slår till på UAD. Så du vet om du eventuellt skulle gå miste om något.

Har än så länge tyvärr inte haft tid att sätta mig ned och jämföra dem sida vid sida.

Nog om det. Jag är övertygad om att båda pluggarna gör ett bra jobb.

Lycka till!
« Senast ändrad: 23.10.2007, 22:19:03 by joachime »
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Just så ja, kanske jag borde sluta fika efter en Finalizer då. Så säger ju många på gearslutz också. Måste testa den där Waveart helt tydligt också. Nu har jag slutligen skippat UADs multiband, och skall ha en Neve därifrån istället. Rekommendera gärna, om du har erfarenhet :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Hehe, jag satt och uppdaterade mitt skumma inlägg samtidigt som du skrev ett nytt.

Som sagt, jag tror bägge kan göra jobbet, bara man trivs med dom.

Har hållit mig ifrån Neve-pluggarna. Misstänker att de är riktigt bra. Men ska jag börja använda dom behöver jag minst ett kort till.  :huh:

Du får gärna lägga upp några exempelfiler ifall du har ork!
Arbetar på XLN Audio