De två sista låtarna jag ylat in har haft mycket störningar i sångljudet..Sibilianser(nästan på varje ord) och t och p samt en massa små störningar så fort jag öppnat munnen för att sjunga.
Små elektriska störningar,lite som fräsningar som känns som el,jordfel,mikrofonkrasch hörlurs punkterade membran eller hur jag nu skall kunna återge det. Ibland mitt i fraserna eller vid slutet av var och varannan fras. På något sätt så vill jag likna det vid att min sångrigg har blivit överkänslig hur det nu har gått till.. För att inte nämna rumsljudet,samt det otrevliga resonans ljudet från min ackegura som hänger på väggen 80cm från sångmicken..Inte direkt bakom givetvis,utan lite till vänster.
Allt detta gör ju att man tappar lust att sjunga vilket inte känns kul. Så jag kollade runt lite:
Hittade detta hos tysken
https://www.thomann.de/se/se_electronics_x1s_studio_bundle.htm
https://www.thomann.de/se/kaotica_eyeball.htm?ref=search_prv_4
Den senare av de två verkar vettig enligt mitt köks alla rumsinspelnings problem. 188 euro,som hittat

Skall jag lägga pengarna på nåt så blir det en ny sångmick.
Så jag tillverkade ett rör med diametern 12-15 cm och cirka 22 cm långt av ett tunt liggunderlag och silvertejp. Tog upp ett hål på undersidan för stormembranaren cirka 12cm in från bakänden från c/c då.
I fronten tröck jag in ett puffskydd från en annan mick men felvänt typ bak och fram.
I bakänden av den allt mer liknande futuristiska skapelsen så tröck jag in en gammal yllemössa och tejpade helt sonika igen det sedan. Sedan tröck jag fast den över min sångmick då hålet var lite snävare än diametern på micken.Om man byter ut mössan mot nån form av isolering typ gullfiber så..
Vad vill jag ha sagt med det här då - Bingo!
Lite lätta sibilianser finns fortfarande kvar,priset man får betala om man skall sjunga. Men om jag sjunger snett in så merparten av luftströmmen från mig passerar ingången i 45 graders vinkel,ja då låter det bättre än Neumanns test hos tysken

Gratis lösning och mycket enkelt,snyggt - nja,misstänker att min kvinna har synpunkter

Det smartaste hade varit att ta ett rör med rätt dimension och linda liggunderlaget runt röret och limma skarven..Nu är röret lite asymmetriskt med tanke på att utgångsmaterialet var för tunt och för litet för en större diameter. Jag gissar på att en diameter runt 20cm och 30 i längd så att sångaren hamnar 25cm från micken vilket skulle ge en större handlingsfrihet för sångarens alla feelings..
Sedan så finns det lite olika diffusorer som skulle gå att rulla till ett rör,men det har jag inte kikat så noga på.Men men,det lär ju inte bli sämre med sånt..
Jag skall göra en till med grövre diameter för att se om det kan påverka i nån riktning..Men som nödlösning så blev detta kalas.Sedan kan man alltid limma på ett sidentyg så ser det lite bättre ut för den äkta hälften med hjärtan på eller disney figurer för få barnbarnen att sjunga..
Det här tog 5 minuter,så lägger jag en timme så ser det nog bättre ut helt klart. Men huvudsaken är att det funkar för jag är less på att
ratta,klippa,ta om,svära,äta blodtrycksmedicin och djävlas - jag vill ju bara sjunga..

Mike