Kontrollrummet

Windows XP Pro parallellt med Vista

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag ska installera Win Xp Pro på en bärbar dator med Vista förinstallerat. Funderar på att behålla Vista som kontors-OS och installera XP ovanpå för musik.

Finns det något jag bör tänka på inför installation? Eller är det direkt olämpligt att göra så här?
Arbetar på XLN Audio


DåligtGehör

  • Gäst
Två XP installationer har väl rätt många kört en för musik och en för annat och det fungerar bra vad man har kunnat förstå. Så frågan är alltså inte hur det går till utan om Vista och XP i dualboot skulle fungera sämre för musikproduktion än XP x2 eller XP och Linux osv?

Hm... inte borde väl Vista leva upp och skoja till det med musiken när det inte är uppbootat? Men man vet inte i dessa tider med DRM och annat de hittar på. Kom igen nu alla MS-experter/fantaster. Sprid ert ljus över denna fråga.


Utloggad tsmalmbe

Installera på två partitioner, då fungerar det smidigast. Annars löper du risken att falla offer för MS-stupiditeter som c:\documents and settings som ju inte kan delas mellan två olika operativsystem...

Använder Vista och XP samma version av NTFS?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag använder just nu en partition på datorns interna hd och skulle väldigt gärna vilja fortsätta med det.
Annars håller jag med om att det är en enkel lösning, tsmalmbe.

Har ingen egentlig erfarenhet av flera OS i en bärbar och jag är lite orolig för det här med tillverkarens eget bios/uppstartningssekvens. Vad händer med den om man skapar en dualboot?
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Jag använder just nu en partition på datorns interna hd och skulle väldigt gärna vilja fortsätta med det.
Annars håller jag med om att det är en enkel lösning, tsmalmbe.

Du kan, med passliga verktyg, fixa en till partition utan att förstöra den existerande. Om det inte är din dator, utan en "riktig" jobbdator, har jag hört att personer på mitt jpobb har investerat i en egen 2.5" HDD och har alltså en skild intern hårdskiva för privatbruk. Mycket elegant. Jag tror att du borde kunna installera XP/Vista på en extern USB-station också (men det kan bli pillande med drivepaths ifall du bestämmer dig för att skaffa flere stationer, eller råkar ha kort i kortläsaren etc. - inget egentligt problem dock).

Har ingen egentlig erfarenhet av flera OS i en bärbar och jag är lite orolig för det här med tillverkarens eget bios/uppstartningssekvens. Vad händer med den om man skapar en dualboot?

Det orsakar nog inga problem. Uppstartnignssekvensen fr.o.m att 0-spåret läses från primära hårdskivan (=bootstrappen) skiljer sig inte.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.