Kontrollrummet

Hockey Dog - (Pet Suite part I)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar i mina lurar nu.
Ja, livekänslan i öppningen gillar jag och det är gott att gitarren verkligen blir stämd. Men att folk inte kan hålla snattran!? Sånt retar jag mig på irl också.
Saxen är hur snygg som helst, ståpälsvarning! Trummorna låter bra i mina amatöröron. (Jäddrar vad han bankade på igår, Anders Kjellberg.) Gillar rytmbytena.
Kan inte med publiken vid 04:07!  :angry: Tvåstämmiga partiet helt ok. Kanske aningen svårt att att se framför sig dock. Ytterligare en saxofonist dyker upp på scenen. Jag menar om du vill behålla livekänslan?
Sen dags för några kända slingor.  ;) Fett chorusljud på guran! Hur gör du? Doubletrackad? Det kan jag invända mot sticket är att rummet blir helt annorlunda. Låter som ni helt lämnat livescenen nu, särskiilt när synthen drar igång. Hade önskat att guran ersatte synthen. Ljuden blir mer polerade. Inte mig emot men lite ologiskt? Hade möjligen uppskattat en återgång till den Santanaaktiga öppningen som verkligen är snygg. Men det är din låt och du måste ta den dit där det är rätt för dig. Ja, mest synpunkter på arr och komposition eftersom mixologin inte riktigt är något jag behärskar.
Sammanfattning: Helskön jazz-rock åt fusionhållet. Håller för gott och väl sju minuter. Gnället gäller småsaker. Sparas.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnar i mina lurar nu.
Ja, livekänslan i öppningen gillar jag och det är gott att gitarren verkligen blir stämd. Men att folk inte kan hålla snattran!? Sånt retar jag mig på irl också.
Saxen är hur snygg som helst, ståpälsvarning! Trummorna låter bra i mina amatöröron. (Jäddrar vad han bankade på igår, Anders Kjellberg.) Gillar rytmbytena.
Kan inte med publiken vid 04:07!  :angry: Tvåstämmiga partiet helt ok. Kanske aningen svårt att att se framför sig dock. Ytterligare en saxofonist dyker upp på scenen. Jag menar om du vill behålla livekänslan?
Sen dags för några kända slingor.  ;) Fett chorusljud på guran! Hur gör du? Doubletrackad? Det kan jag invända mot sticket är att rummet blir helt annorlunda. Låter som ni helt lämnat livescenen nu, särskiilt när synthen drar igång. Hade önskat att guran ersatte synthen. Ljuden blir mer polerade. Inte mig emot men lite ologiskt? Hade möjligen uppskattat en återgång till den Santanaaktiga öppningen som verkligen är snygg. Men det är din låt och du måste ta den dit där det är rätt för dig. Ja, mest synpunkter på arr och komposition eftersom mixologin inte riktigt är något jag behärskar.
Sammanfattning: Helskön jazz-rock åt fusionhållet. Håller för gott och väl sju minuter. Gnället gäller småsaker. Sparas.


Visst är publiken jobbig som inte håller käften  :lol:

Får fylla i alla frågor:

Den tvåstämmiga saxen är fyrstämmig och jag har ingen aning om hur det skulle se ut live. Men visst hade det varit underbart om tre till kom in på scenen och sedan bara gick efter att ha spelat i 15 sekunder.

"Chorusgitarren" är i själva fallet en gitarr. Jag spelar i oktaver och har därefter dubbat med en vibrafon.

Och sedan den sista synthen då..... som också är en gitarr med en synthgitarrseffekt från min Boss GT6.

Mmmmmm. En återgång till intropartiet - håller den för nio minuter då, vilket den lär bli om jag lägger till det igen.

 :)

Stort glatt leende på mig nu.  :D Tack för det en måndagmorgon.


Utloggad Twilight Zound

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Virveln låter dödskomprimerad fortfarande, saknar dess naturliga klang överhuvudtaget. Soundet är ju nu helt annorlunda givetvis.

Partiet 5:00 -> är väldigt mycket högra i volym jämfört med det andra. Virveln fungerar mycket bra. Vissa kraschar är malplacerade, annars skulle trummisen få vara lite vildare t.o.m. i min smak.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Virveln låter dödskomprimerad fortfarande, saknar dess naturliga klang överhuvudtaget. Soundet är ju nu helt annorlunda givetvis.
Partiet 5:00 -> är väldigt mycket högra i volym jämfört med det andra. Virveln fungerar mycket bra. Vissa kraschar är malplacerade, annars skulle trummisen få vara lite vildare t.o.m. i min smak.

Rackarns.  :(
Har endast en gnutta reverb på virveln och ingen kompressor alls. Inte ens på mastern.
Får leta helt nytt sound till den.

Tack för din tid.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
GILLAR DETTA WERNIS! :wub:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Version 3 har landat.

Tror jag har fått bukt med virveltrummeeländet nu. När virveltrumman blev mjuk och fin så framstod också hihat och ride i en annan dager. Dessa fick backa lite.

Orkar ni mer??


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Innan lät det (om än jävligt bra) demo. Nu låter det inspelning på en bra jazzclub.

Tycker även gitarrploccket framträder bätttre nu här de höga hattarna blivit plommonstop.
jättebra!!

Även om jag gillade muskelvirveln också, är nog det mer i rätt skåp.


>5/5
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fy sakramento vilken härlig clubfeeling, med bandet som stämmer upp och publiken sakta diskuterar dagens händelser. Jisses blir bara bättre med saxofonen, ett just passlig fisljummet sound. Skitsnygg melodi, och sköna gitarrstick längs melodin. Snygga ackordgångar, allt så fruktanvärt snyggt i balans. Och kliver vi in i swingens värld, Made in Sweden, tror det fanns ett sånt band nångång och detta påminner, funkig komp, men nu börjar jag sakna gitarrsolot, visst e flöjtsynnthen åxå snygg men... :)


Wernis, lite blygsamt gitarrspel, skulla ha diggat ett skönt gurasolo, nånstans, anywhere, somewhere.... :rolleyes:

Nu blir det bara 4,8/5 tyvärr  :D

Alldeles fruktansvärt snygg låt, stämningen är fångad, äkta live feeling, WOW!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fy sakramento vilken härlig clubfeeling, med bandet som stämmer upp och publiken sakta diskuterar dagens händelser. Jisses blir bara bättre med saxofonen, ett just passlig fisljummet sound. Skitsnygg melodi, och sköna gitarrstick längs melodin. Snygga ackordgångar, allt så fruktanvärt snyggt i balans. Och kliver vi in i swingens värld, Made in Sweden, tror det fanns ett sånt band nångång och detta påminner, funkig komp, men nu börjar jag sakna gitarrsolot, visst e flöjtsynnthen åxå snygg men... :)


Wernis, lite blygsamt gitarrspel, skulla ha diggat ett skönt gurasolo, nånstans, anywhere, somewhere.... :rolleyes:

Nu blir det bara 4,8/5 tyvärr  :D

Alldeles fruktansvärt snygg låt, stämningen är fångad, äkta live feeling, WOW!

h.  johan

 :wub: Var det inte Wadenius som lirade i Made in Sweden?

Flöjtsynten ja...... Det ÄR gitarr ju  :) Lite fjunigt ljud kanske, men det verkade coolt just då i alla fall.

Tackar ödmjukast.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Yeah! Ver 3 är här! :D

Sköna förbättringar med virveln! Behagligare.

Låten är ju så himla fin, men slutet? Vaffö gö du på dette viset?  :o


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jorå version 3 lyser lite mer..2:an strålade som en sol 3:an..tja..2 solar kanske?

Det blir då full pott med pluss i kanten,så har ni lite till godo om nästa mix suger.. :D

Schysst jobbat!

Jag visste väl att jag hörde rätt,nu när jag sett vad du skrev om 2:an  :P Tji fick du.. :D

Mvh
Micael


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låten är ju så himla fin, men slutet? Vaffö gö du på dette viset?  :o
Lite kaos vill jag allt ha med på ett hörn.  :P Eller ja, det kanske bara stör. Vi får se.

Citat från: Harmonica Mike
Det blir då full pott med pluss i kanten...
Åhh. Härligt och kul att det diggas.  :wub:

Citat från: max
Wow, riktigt snyggt gjort! Jag är mäkta imponerad!
Hej max. Tack för lyssning.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tjo..lyssnade på den version som ligger i start inlägget
hoppas det är version 1.3?

iallafall..skitsnygg låt & coolt med live atmosfären som är pålagd..
en äkta saxofon ger ju en värme & ett liv till musiken som är obetalbar..
får lite gammal jeff beck vibbar av detta..det är saxen som gör att det tar steget bort från gammle jeff
men snyggt spelat på alla sätt & vis..låten kan lätt gå utan att man tröttnar..

på solo gitarren låter det som att det är små swells på varge ton..hur går det till??
cool effekt iallafall!!

snygt hobbat från alla sidor ;)
/Larsson

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Fantastiskt tantig låt (OBS - detta är ett mycket positivt omdöme)! 
Gillar speciellt partiet fram till 4.44. Låter Färnlöf fast med sax :wub:.

Men måste bara säga EN litenliten grej: Vid 4.45? En -7  klang? eller vad är det ?  Som har kommit fel :huh: .
Borde varit ett maj7 eller moll-nånting :unsure:.
Alltså, det är ju en liten skitsak, men i mina öron spretar den iväg ut åt "fel håll" - det bryter stilen på nåt vis...

Och jag påpekar det endast därför att helheten är fantastisk! Tack!





Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
på solo gitarren låter det som att det är små swells på varge ton..hur går det till??
cool effekt iallafall!!

Tjena Larsson.

Tackar för omdömet. Skoj att det går hem.

Antar att du syftar på gitarrsolot i slutet då. Det är i alla fall en Bosseffekt som heter Guitar Synth som huserar i min GT-6. Man kan ställa in den att blanda signalen med gitarrens egen, vilket jag har för mig att jag gjorde här. Annars kan man få den att låta sågtand- eller fyrkantsvåg också. Ganska coolt ja, men svårspelat eftersom det inte går via nån MIDI-mik utan översätter signalen från mikarna direkt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fantastiskt tantig låt (OBS - detta är ett mycket positivt omdöme)! 
Gillar speciellt partiet fram till 4.44. Låter Färnlöf fast med sax :wub:.

Men måste bara säga EN litenliten grej: Vid 4.45? En -7  klang? eller vad är det ?  Som har kommit fel :huh: .
Borde varit ett maj7 eller moll-nånting :unsure:.
Alltså, det är ju en liten skitsak, men i mina öron spretar den iväg ut åt "fel håll" - det bryter stilen på nåt vis...

Och jag påpekar det endast därför att helheten är fantastisk! Tack!

Va kul med en referens till Färnlöf. Två av jazzhistoriens bästa låtar kommer från honom enligt mig. Farfars vals och Att angöra en brygga.  :wub:

Vid 4.45 är det passagen från G ner till E7 och vidare till E7b9 som du menar?? Tja, är väl en smaksak.

 :angry: Grrrrr. Satte mig vid pianot och testade med Em7 istället och fick modifiera melodin något. Det lät mycket bättre.....  :angry:  Fan, måste jag göra om låten nu.....

Tackar ödmjukast för fina kommentarer och bra tips.


DåligtGehör

  • Gäst
Allt är bättre men än är det inte bra. Om du inta har några andra trummor så tror jag stark på att låta introdelen vara utan puk och baskaggeinslag. Vet inte om det är ljudet eller även spelet men det låter mest som en trummis sitter bredvid (inte med i låten alltså) och mixtrar och ställer in sina trummor. Plötsligt lite slag här och där som inte känns som de hör hemma i låten. Cymballiret ok.

När väl låten sätter igång är det lättare att stå ut med trummorna. Inte njuta av dem - ljudet alltså. Virvel inte det största problemet nu snarare pukor och baskagge. Baskaggen för hög eller åtminstone för markerad. Pukorna låter lite väl dämpad papp. Det är mest cymbalrena som för det mesta låtar bra.

Hmm... i slutet av låten låter crasharna inte bra. Stör mig på dem. Varför så många, varför står de ut så, varför händer det bara hipp som happ, vad motiverar dessa crashar? Tycker inte de motiverar sig själv - särskilt inte genom att sticka ut så!

 :(

---

 :)


Se det mest som randanmärkningar från en perfektionist som hade gjort sämre själv. Du har mer eller mindre full pott från alla andra så njut av det istället om du tycker jag snackar i nattmössan. Även; man behöver ju inte göra allt tip-top. Räcker väl egentligen många gånger att få ner idéerna. En riktig trummis på det här och det hade varit kalas.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Allt är bättre men än är det inte bra. Om du inta har några andra trummor så tror jag stark på att låta introdelen vara utan puk och baskaggeinslag. Vet inte om det är ljudet eller även spelet men det låter mest som en trummis sitter bredvid (inte med i låten alltså) och mixtrar och ställer in sina trummor. Plötsligt lite slag här och där som inte känns som de hör hemma i låten. Cymballiret ok.

När väl låten sätter igång är det lättare att stå ut med trummorna. Inte njuta av dem - ljudet alltså. Virvel inte det största problemet nu snarare pukor och baskagge. Baskaggen för hög eller åtminstone för markerad. Pukorna låter lite väl dämpad papp. Det är mest cymbalrena som för det mesta låtar bra.

Hmm... i slutet av låten låter crasharna inte bra. Stör mig på dem. Varför så många, varför står de ut så, varför händer det bara hipp som happ, vad motiverar dessa crashar? Tycker inte de motiverar sig själv - särskilt inte genom att sticka ut så!

 :(

---

 :)


Se det mest som randanmärkningar från en perfektionist som hade gjort sämre själv. Du har mer eller mindre full pott från alla andra så njut av det istället om du tycker jag snackar i nattmössan. Även; man behöver ju inte göra allt tip-top. Räcker väl egentligen många gånger att få ner idéerna. En riktig trummis på det här och det hade varit kalas.

Jo, du har rätt. Det är ju en sak att datorisera trummor för pop, rock o dyl, men till jazz är ju en omöjlig uppgift egentligen. Man är väl en idiot som ger sig in i det. Du har en poäng i omotiverade kraschar etc. Det kanske är bättre att lägga trummor som inte gör något väsen av sig alls så kanske man glömmer bort att tänka på dom. Inga fills och liknande ??

Tack!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vi är (de flesta av oss) hobbymusiker.

Sluta absolut inte upp med din trumprogrammering, jag tycker att det är något av de bättre jazzprogrammeringar som gjorts som jag hört.

En obildad sälle som jag uppskattar denna låt oerhört mycket. se till att spara en version åt mig innan du förstör den.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
vi är (de flesta av oss) hobbymusiker.

Sluta absolut inte upp med din trumprogrammering, jag tycker att det är något av de bättre jazzprogrammeringar som gjorts som jag hört.

En obildad sälle som jag uppskattar denna låt oerhört mycket. se till att spara en version åt mig innan du förstör den.

 :wub:

Nädå. Jag tar med mig tankarna kring trummorna till en annan låt. Denna får vara klar nu.



Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Fantastiskt tantig låt (OBS - detta är ett mycket positivt omdöme)! 
Gillar speciellt partiet fram till 4.44. Låter Färnlöf fast med sax :wub:.

Men måste bara säga EN litenliten grej: Vid 4.45? En -7  klang? eller vad är det ?  Som har kommit fel :huh: .
Borde varit ett maj7 eller moll-nånting :unsure:.
Alltså, det är ju en liten skitsak, men i mina öron spretar den iväg ut åt "fel håll" - det bryter stilen på nåt vis...

Och jag påpekar det endast därför att helheten är fantastisk! Tack!

Va kul med en referens till Färnlöf. Två av jazzhistoriens bästa låtar kommer från honom enligt mig. Farfars vals och Att angöra en brygga.  :wub:

Vid 4.45 är det passagen från G ner till E7 och vidare till E7b9 som du menar?? Tja, är väl en smaksak.

 :angry: Grrrrr. Satte mig vid pianot och testade med Em7 istället och fick modifiera melodin något. Det lät mycket bättre.....  :angry:  Fan, måste jag göra om låten nu.....

Tackar ödmjukast för fina kommentarer och bra tips.

F'låt. Jag sätter alltid foten i munnen... jag tycker verkligen att det är ett underbart stycke musik!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Snyggt som tusan. Och visst är det väl "vara vänner" som dyker upp :D

Jazz behärskar du till 100% imho. Lite jobbiga cymbaler ibland kanske. Men de blir aldrig riktigt bra när de är samplade, så vad ska man göra.
blargh


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snyggt som tusan. Och visst är det väl "vara vänner" som dyker upp :D

Jazz behärskar du till 100% imho. Lite jobbiga cymbaler ibland kanske. Men de blir aldrig riktigt bra när de är samplade, så vad ska man göra.

Stort tack.  :)

Ja trummor är ju tillräckligt besvärliga i pop/rock-musik så man är väl en stolle som försöker sig på att progga jazztrummor.