Kontrollrummet

Hockey Dog - (Pet Suite part I)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Hockey Dog
GRUPP: Nose Cream
GENRE: Nutida jazzvisa
LÅTLÄNGD: 7,43
KOMPOSITÖR: SW
PRODUCENT: SW
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

******************************************************************
Ver 3 den 8/10-07

Har bytt ut virveltrumman mot en mer autentiskt ljudande dito.
Hihat och ride har fått backa lite i ljudbilden också.

******************************************************************
Ver 2 den 30/9-07

Har rensat ordentligt i cymbalträsket, tagit bort en del slag och sänkt andra.
Basen har jag skurit lite i för att få bort lite strängrassel. Har även fyllt ut den lite i botten.
Fixat till så att cafesortlet hörs i hela introt.
Tagit bort kompressorn från mastern.
Eq-at mastern något. Vässat lite kring 4k och 180.
Skurit av virveltrumman vid 2,5k i första delen av låten.
Bytt orgelsound i slutet och lagt det mer mot mitten.

Tror inte jag glömde något nu.

Tack alla för jättebra konstruktiv kritik.  :)

Är jag klar?


******************************************************************
Ett litet stycke jazzvisa.
Kommentarer på allt den som vill.
******************************************************************
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:28:00 by Wernborg »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
MÄH!!!  :angry: feat 0,0019% emulator sa vi ju för introsamplingen o soundcheck :(  :angry:  :angry:

- - -

Nu när jag lugnat mig. detta är något av det finaste jag hört på KR. Fantastiskt skön transport fram tillswingdelen. Underbara trummor, bas gitarr....och blåset är  skitläckert.

igen då: jäklar så bra trummor.


Har ju tyckt en massa över msn, så nu får det fanken vara nog med beröm...

Något av det vassare jag hört från dig, ihop med arret på learn your lesson.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp!
Funkar bra detta,nu har jag nåt att sätta tänderna i.Tänker lira piano till detta.
Hur det kommer att låta,det mina vänner får ni aldrig veta  :P
Svänger as skönt på "swing" delen - GRYMT sa grisen och munspels lirarn.

Lysande,får bli min slutkläm.

Mvh
Micael


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
riktigt bra helt klart.
saknar basen i första delen.. känsla som fasiken tonerna på guran i början mmmmmmmmmmumma.
trummor nice
fint stämning i hela stycket
tumme rakt upp

tony
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
 :D Alldeles för bra jue! :( ;)

Är det här livespelat alla instrument eller vad är det frågan om?

Låter skitbra iaf.

Vad heter ackorden 01:23 , 01:25? Väldigt skön överång. Du byter från moll till dur eller nått?

05:00- där är mitt favoritgroove för låten.

Jättehärligt ljud på basen!

Fixa roligare slut dock!

Annars blir det 5 stjärnor av 5 möjliga här ifrån Västerås! (Lite lessen, men stimuleras också för att nå liknande kvalitet på mina egna kompositioner.)


Utloggad tsmalmbe

Panoreringen av gitarren i början är skum, alltså gör det lopsidigt. Lite tröttsamt.

Virveln, den hejdundrande virveln. Den är inte inspelad i samma utrymme som resten av orkestern (och publiken) sitter i. Den är en ultrahypeclenakomprimerad popvirvel, mitt bland det lejdbackade jazzliret. Det rycker i min ryggrad varje gång den  slår.

Virveln sitter sen betydligt bättre i partiet 5:00 -> (men kunde vara bättre)

Alla andra instrument lämnar mig mållös av beundran.

Vid 6:16-6:50 låter det verklig overload. Antingen spricker rören i limitern, eller något annat, men det pumpar och distar över hela alltihop. Passar inte genren.

Snälla, säg att slutet är Kjaerhus filter, yes?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
MÄH!!!  :angry: feat 0,0019% emulator sa vi ju för introsamplingen o soundcheck :(  :angry:  :angry:
- - -
Nu när jag lugnat mig. detta är något av det finaste jag hört på KR. Fantastiskt skön transport fram tillswingdelen. Underbara trummor, bas gitarr....och blåset är  skitläckert.
igen då: jäklar så bra trummor.
Har ju tyckt en massa över msn, så nu får det fanken vara nog med beröm...
Något av det vassare jag hört från dig, ihop med arret på learn your lesson.

 :wub: Finaste på KR.  :wub:
Tack för fin assistans när jag mixade.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Funkar bra detta,nu har jag nåt att sätta tänderna i.Tänker lira piano till detta.

Nice. Play-along-jazz!!

Tack för berömmet.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
riktigt bra helt klart.
saknar basen i första delen.. känsla som fasiken tonerna på guran i början mmmmmmmmmmumma.
trummor nice
fint stämning i hela stycket
tumme rakt upp

tony

JAAAAAAA! Så klart. Spelade in gitarren för ett tag sedan och la basen på gitarren med oktaver på. Idag när jag spelade in basen glömde jag helt enkelt att spela om basen i introt.

Bakläxa minsann.

Tackar annars mannen.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
:D Alldeles för bra jue! :( ;)
Är det här livespelat alla instrument eller vad är det frågan om?
Låter skitbra iaf.
Vad heter ackorden 01:23 , 01:25? Väldigt skön överång. Du byter från moll till dur eller nått?
05:00- där är mitt favoritgroove för låten.
Jättehärligt ljud på basen!
Fixa roligare slut dock!
Annars blir det 5 stjärnor av 5 möjliga här ifrån Västerås! (Lite lessen, men stimuleras också för att nå liknande kvalitet på mina egna kompositioner.)

 :wub: Japp. livespelat förutom trummorna som är blandat handknackat med loopar. Blir alltid lika glad om nån gillar vad jag gör på bas. Tog ner den från väggen idag med minst fem år gamla strängar. :D


Undrar vad du menar för ackord?

Så här i alla fall:

Hm F#m
Dm DmMaj/C# Dm7/C Dm6/B Bbmaj7 A7

D Dmaj7
G/D
D Dmaj7
G E7
E7b9 A7

typ...



Tackar ödmjukast.


Edit: Jösses vad jag blandar H och B och # och b , men skit samma.....
« Senast ändrad: 29.09.2007, 21:52:07 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Panoreringen av gitarren i början är skum, alltså gör det lopsidigt. Lite tröttsamt.

Virveln, den hejdundrande virveln. Den är inte inspelad i samma utrymme som resten av orkestern (och publiken) sitter i. Den är en ultrahypeclenakomprimerad popvirvel, mitt bland det lejdbackade jazzliret. Det rycker i min ryggrad varje gång den  slår.

Virveln sitter sen betydligt bättre i partiet 5:00 -> (men kunde vara bättre)

Alla andra instrument lämnar mig mållös av beundran.

Vid 6:16-6:50 låter det verklig overload. Antingen spricker rören i limitern, eller något annat, men det pumpar och distar över hela alltihop. Passar inte genren.

Snälla, säg att slutet är Kjaerhus filter, yes?


Japp, dessa virveltrummor. De driver en till vansinne. What to do? Försöka mjuka till lite kanske.
Ska genast ta bort compressorn på mastern. Fan, jag kan inte sånt och det blir ju extra tydligt i en sån här dynamisk låt.

Slutet är Boss GT6 som förvränger en elgitarr.

Tack.  :)


Utloggad tsmalmbe

Japp, dessa virveltrummor. De driver en till vansinne. What to do? Försöka mjuka till lite kanske.

Låt den vara au naturelle. Helt utan kompressor. Styr bort det vassa 1-4k med en musikalisk eq. Lägg på ett bra rum.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lysande! Du spelar i en egen division. Sticket börjar som en annan låt? Jacob Hellman??
Ska lyssna nogrannare när jag kommer i mina favvolurar. Detta var en suverän uppvärmare till konserten med Lars Jansson trio vi just varit på.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
introgitarren: TITANIC :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Japp, dessa virveltrummor. De driver en till vansinne. What to do? Försöka mjuka till lite kanske.
Låt den vara au naturelle. Helt utan kompressor. Styr bort det vassa 1-4k med en musikalisk eq. Lägg på ett bra rum.

Må pröves.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lysande! Du spelar i en egen division. Sticket börjar som en annan låt? Jacob Hellman??
Ska lyssna nogrannare när jag kommer i mina favvolurar. Detta var en suverän uppvärmare till konserten med Lars Jansson trio vi just varit på.

Hellman? Inte hört det själv, men det är ju min favorithobby att hitta låtar i låtar, så där kom den passningen tillbaka  :lol:
Kan det vara "Vara vänner" som menas?

Lars Jansson, enligt websiten lirar han i Arvika idag. Hänger inte du nån helt annan stans :unsure: Var det bra? Hade han nåt kul folk med sig?


 :wub: Tack för värmande ord  :wub:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mm. mata in tonerna på den där hemsidan så får du väl se.

Å, sjönk du?  Svårt att höra dig härifrån luftmadrassen =P
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
mm. mata in tonerna på den där hemsidan så får du väl se.

Å, sjönk du?  Svårt att höra dig härifrån luftmadrassen =P

Jag är din Leonardo.


DåligtGehör

  • Gäst
Fint lir absolut, särskilt gitarr, men trummor (framför allt vrveln av härdat järn) tar udden av stämningen rejält med sitt popljud och ibland långt ifrån känsliga spel. Kanske ljudet som gör det omöjligt? Trummorna klart bättre efter 5 minuter men inte riktigt där. En del crashar som står ut lite väl.

Saxen låter bra vid det finstämda men kunde ta för sig mer vid vissa passager. T.ex.  när trummorna går igång någonstans efter 3:30 så ligger saxen snällt kvar.

Basen märker jag knappt av förren vid 5 minuter. Jag har varit upptagen av trummorna. Lite skumt ljud på basen. Är det knarr eller dist? Saknar lite fyllighet och kropp. Spelet inget fel på.

Orgeln låter mest underlig.

Låten kommer inte till sin rätt nu.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan det vara "Vara vänner" som menas?
Lars Jansson, enligt websiten lirar han i Arvika idag. Hänger inte du nån helt annan stans :unsure: Var det bra? Hade han nåt kul folk med sig?

"Vara vänner" tänker jag på och möjligen också nåt äldre jazzstycke... äsch. Meddelar om jag kommer på nåt mer. Är hos min särbo i Arvika. Åker hem till Linköping imorgon. Anders Kjellberg på trummor och Christian Spering på bas i s f Palle Danielsson. Han vägrade spela "More Human" trots att jag ropade på den. <_<  Annars bra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lustigt intro. Lustig låt öht. Kul när nåt instrumentalt verkligen griper en, sitter och småler åt vissa ackordskiften...
Tur att jag inte får känslan av "det här är tråkigt" som jag lätt kan få av deppig eller eftertänksam jazz. Kind of blue, kan inte med den skivan ;) Så får det vara hur välspelat som helst. Nu kom f ö låten igång.

Tjao man skulle använda 7or oftare....

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lustigt intro. Lustig låt öht. Kul när nåt instrumentalt verkligen griper en, sitter och småler åt vissa ackordskiften...
Tur att jag inte får känslan av "det här är tråkigt" som jag lätt kan få av deppig eller eftertänksam jazz. Kind of blue, kan inte med den skivan ;) Så får det vara hur välspelat som helst. Nu kom f ö låten igång.

Tjao man skulle använda 7or oftare....

/Per
Först läste jag "Kul när nåt instrument ....." Idag i dagsljus ser jag att du skrivit instrumentalt.  :wub:
Då förvandlades ditt inlägg från bara konstigt till full begripligt. Kul att det funkar!

Kul att nån uppmärksammade introt.  :)

              Passning till dej Emu.

Tack för kommentarer / Stefan
« Senast ändrad: 30.09.2007, 11:53:49 by Wernborg »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
...och möjligen också nåt äldre jazzstycke... äsch. Meddelar om jag kommer på nåt mer.

Kom på det..... Antar jag?



Första textraden "Are we really happy here..." är samma toner som mina första i swingtemat fast lite ommöblerat rytmiskt.

Undra om det var den du tänkte på?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Lyssnade igen.Kunde liksom inte låta bli.Mycket kompetent detta men..

Vid 5.00 där svänget drar igång så låter det som om allt hoppar in lite abrubt.Ungefär som om det är två olika låtar ihop klippt.Med tanke på hur snyggt det är lirat på swing delen så skulle jag sett att det var liite mera genomtänkt i övergången.Basen låter lite som när jag spelar fel på nån ton,här låter det på alla toner.Vad har du för bas? Och vilka effekter har du lagt på den? Missförstå mig inte nu,det är asgrymt lirat - soundet kunde varit renare,tycker jag,men det blir väl så när man lirar synt bas :P

Nu skall jag öva lite piano å bas till denna..Nyttigt för mig med alla snygga färgningar..

Som jag ser det så är du den skickligaste musikern på detta forum,och dina mixar börjar bli i samma klass..Nu smörade jag lite - men så är det.


Mvh
Micael



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjena.
Lyssnade igen.Kunde liksom inte låta bli.Mycket kompetent detta men..

Vid 5.00 där svänget drar igång så låter det som om allt hoppar in lite abrubt.Ungefär som om det är två olika låtar ihop klippt.Med tanke på hur snyggt det är lirat på swing delen så skulle jag sett att det var liite mera genomtänkt i övergången.Basen låter lite som när jag spelar fel på nån ton,här låter det på alla toner.Vad har du för bas? Och vilka effekter har du lagt på den? Missförstå mig inte nu,det är asgrymt lirat - soundet kunde varit renare,tycker jag,men det blir väl så när man lirar synt bas :P

Nu skall jag öva lite piano å bas till denna..Nyttigt för mig med alla snygga färgningar..

Som jag ser det så är du den skickligaste musikern på detta forum,och dina mixar börjar bli i samma klass..Nu smörade jag lite - men så är det.


Mvh
Micael



Det där med övergången var liksom meningen. Att det skulle dramatiskt förändras, men visst, övergången kanske kan göras snyggare.

Ang. basen då. En Ibanez SGR (soundgear) tror jag den heter. Jäkligt bra bas för pengarna. Denna gången spelade jag in utan effekter, bara något komprimerad i efterhand. (Reverbet på basen i introt är inte med i själva låten sedan.) Oljudet du hör på basen är förmodligen min orutin på instrumentet som lyser igenom. Lite väl mycket strängrassel kan hända.

Kul att du återvände.  :) och jag gillar smör.  :wub:
« Senast ändrad: 30.09.2007, 13:24:12 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...och möjligen också nåt äldre jazzstycke... äsch. Meddelar om jag kommer på nåt mer.

Kom på det..... Antar jag?



Första textraden "Are we really happy here..." är samma toner som mina första i swingtemat fast lite ommöblerat rytmiskt.

Undra om det var den du tänkte på?


Mitt i prick! Himla go låt, den också. Tror dock jag kände igen den som en Shirley Bassey-låt eller var det Carpenters?  :P Vilken fin videoversion. Kul att se honom lira så på sin Ibanez AS 200. Jag har själv en AS 100 :rolleyes:.
« Senast ändrad: 30.09.2007, 13:25:30 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
...och möjligen också nåt äldre jazzstycke... äsch. Meddelar om jag kommer på nåt mer.

Kom på det..... Antar jag?



Första textraden "Are we really happy here..." är samma toner som mina första i swingtemat fast lite ommöblerat rytmiskt.

Undra om det var den du tänkte på?


Mitt i prick! Himla go låt, den också. Tror dock jag kände igen den som en Shirley Bassey-låt.

Aha. Den måste jag kolla upp.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan ha varit Carpenters när jag tänker efter...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vi har nog youtube-at på samma sökning tror jag.  :D

Det är lätt att fastna där bland alla godningar....


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nya filen i trådhuvudet.


Ver 2 den 30/9-07

Har rensat ordentligt i cymbalträsket, tagit bort en del slag och sänkt andra.
Basen har jag skurit lite i för att få bort lite strängrassel. Har även fyllt ut den lite i botten.
Fixat till så att cafesortlet hörs i hela introt.
Tagit bort kompressorn från mastern.
Eq-at mastern något. Vässat lite kring 4k och 180.
Skurit av virveltrumman vid 2,5k i första delen av låten.
Bytt orgelsound i slutet och lagt det mer mot mitten.

Tror inte jag glömde något nu.

Tack alla för jättebra konstruktiv kritik. 

Är jag klar?
« Senast ändrad: 30.09.2007, 21:50:31 by Wernborg »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Märker nästan ingen skillnad på version 2... :(
Möjligen har du rattat i virveln och dragit upp saxen lite,samt lättat nåt på mastern..Mixen låter klarare,så även basen..Det är väl det enda jag hör..En bra och svängig låt har blivit klarare eller färdigare - beroende på hur man ser det..

Jag gillar oxå intro delen,låter som om bandet provar sina prylar/ljudcheckar inför ett fullsatt matställe..Kul ide,antar att emu har ett finger med i den biten.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Märker nästan ingen skillnad på version 2... :(
Möjligen har du rattat i virveln och dragit upp saxen lite,samt lättat nåt på mastern..Mixen låter klarare,så även basen..Det är väl det enda jag hör..En bra och svängig låt har blivit klarare eller färdigare - beroende på hur man ser det..

Jag gillar oxå intro delen,låter som om bandet provar sina prylar/ljudcheckar inför ett fullsatt matställe..Kul ide,antar att emu har ett finger med i den biten.

Mvh
Micael
Virveln är markant mjukare nu. Tycker jag själv i alla fall. :D

Introt ja. Emus idé.