Kom igen Claes, en Shure SM56 är gjord för närmic, den är designad...både element och mic´ens fysíska utformining (med back-porting och allt) är gjord för close up, sjung i mic´en.
En konding, typ U87 är inte gjord eller tänkt för att användas så......även om den klarar nivån så klarar den inte fukten från utandningar. Det gör en SM56.
Precis vad jag sade - men det finns även kondensatormicar som är avsedda att vara handhållna och som är gjorda för närmickning, med inbyggda skydd för membranet, upphängning för att reducera handljud etc - precis som dynamiska. Stormembranare är däremot inte gjorda för att hållas i handen - och de är känsligare och tar därmed upp mer rumsljud, men också mer detaljer i ljudkällan.
Jag kan inte undgå intrycket av att du agerar som en bandmikarnas apostel....
"I övrigt är bandmicarna ju dynamiska micar som kan ha en lite trögare respons än kondensatormicarna - och de kräver lite mer av preampen"...vad exakt menas med detta?
I min värld är "trögare respon" sämre förmåga att svara på höga frekvenser...går inte lika högt
Bandmicarnas apostel?

Det vete 17, men jag gillar vissa bandmicar till vissa situationer och ljudkällor.
Bandmicarna har låg output och kräver en preamp som kan lämna mycket gain utan att samtidigt ge mycket brus. Konstigare är det inte...

Jag tycker att bandmicar är bra ibland, medan kondensatormicar passar i fler lägen. En bandmic är inte det första eller andra som bör stå på mikrofon-inköpslistan. Jag skrev också "
kan ha trögare respons". Det är olika beroende på konstruktionen - men bandmicarna (de bättre modellerna då, alltså...

) har ofta en mycket snyggt avrundad topp, så att man slipper ifrån kondensatormicar som lätt kan bli skrikiga och essiga till vissa röster - speciellt som de flesta numera har en lite överdriven topp... Även gitarrstärkare kan bli mycket snyggt med bandmic, liksom överhäng till trummor, inspelning av flöjt och mycket annat.
Lyssna gärna på mina testinspelningar, så kan du själv avgöra vad det är för ljudmässiga skillnader mellan de olika teknikerna.