Tack för att ni tog er tid att kommentera - lyssna gick ju fort...

Antar att du lyssnar en del på Genesis - för det finns en del av dem i detta. Tycker att trummorna är lite för mycket.
/G
Jag upptäckte Genesis "på riktigt" för bara ett fåtal år sedan och har insett hu inflytelserika de varit! Under min "upptäcktstid" fastnade jag för Rush och Yes, men inte alls för Genesis, som jag uppfattade som fjöntiga (Zeppelin, Lizzy och AC/DC snurrade samtidigt). Jag har fortfarande svårt för vissa låtar och produktionen av de tidigare albumen. Lyssnade förresten på Steve Hacketts soloalbum med stor behållning, som jag upplevde som mycket bättre.
Men jag har insett hur influerad jag egentligen varit hela tiden av Genesis instrumentering och arrangering. Arpeggion på 12-strängad elgitarr, avancerade harmonier och tjocka keyboardmattor

Den här bagatellen började som ett par frustrerade ackord på Prophet-12, vilket har klar Genesis-anknytning (övervägde om det skulle bli en cover på Squonk

), men arr och produktion är som jag vill ha det - tänk om Genesis varit snäppet "hårdare"

När det gäller trummor är min största idol The Professor, Neil Peart, men det är så otroligt intrikat arrat det han gör så det har jag inte gett mig på än. Men även här upptäckte jag Genesis - hur mycket jag gillar Phils trumstil - ganska loose och med mycket buller och skrammel! Så det är medvetet mycket trummor (på alla sätt) även om just denna är over-the-top

more is more!
Gillar veeerkligen det här 
Kanske behöver ventilen lättas på igen och det blir en komplett låt med fortsatt genensis-feeling och lite go' sång.
Hoppas kan man ju alltid 
/girly
Oj, tack så mycket!!!

Som jag skrev så blir det inget av just denna, men stilen och soundet lär återkomma! Jag jobbar ju med mitt stora projekt "The Riemann Hypothesis" sedan alldeles för länge. Enda egentliga målet med projektet är att göra den musik jag själv vill höra och (om möjligt) spela - nu har jag börjat närma mig sound och stil.
Så det kommer en hel del mera vad det (och jag) lider, varav en del påminner om detta

Den var i kortaste laget
http://www.soundcloud.com/hasse_fx/blown-valve
Troligen trasig spelare
Japp, vräkte av mig i ren frustration

Ja, det ser ut som spelaren inte gör det... spelar.
Kort men intensivt. Hör mycket Yes i detta. Så här kunde ju Steve Howe ha låtit på gitarren om hade kunnat.
Blire mer?
Angående mer - se ovan

Det jag influerats från Yes är i första hand Chris Squire och en brutal och uppkäftig bas! Har äntligen hittat ett sound jag tycker fungerar. Harmoni och arr, mer Genesis och Steve Hackett. Tänk om Genesis kunde låtit lika tufft som Yes där i början!! Steve Howe har jag en hatkärlek till. Väldigt underlig gitarrist och fult ljud - men in Yes är han en omistlig del av soundet! Yes låtar och arr är magiska - jag har säkert mycket därifrån "latent" påverkande. Har upptäckt många senare band jag helt missat, t ex Spocks Beard och IQ som påverkar. Men även de har rötter i Genesis, ELP och Yes

Oj, skitsnyggt dethär. Genesis "In That Quiet Earth" är en av mina favoritlåtar. Den här håller nästan samma klass.... men den är ju på tok för kort ju.
Kul - jag har som sagt börjat uppskatta Genesis och vibbar från stuket i "In That Quiet Earth" finns där!
Återigen, tack för pepp! Det ökar motivationen att komma vidare och i mål med mitt stora projekt!