Kontrollrummet

Gurano - Spotnicks-inspiration

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Snubblade igår över en vinyl av Spotnicks (Live in Japan) från 1967 på loppis för en 10a. Köpte, lyssnade och blev inspirerad ... kanske finns det lite Spotnicks någonstans djupt nere i denna???  :wacko:  :lol:  - men så här blev det i alla fall. Tar tacksamt emot tips på det mesta.

Skulle bli glad om någon skulle vilja collaba på denna - det är bara att säga till. Den går i 130 bpm.

/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Spotnicks_2017_7_130bpm_A.mp3[/mp3] 
« Senast ändrad: 06.02.2017, 01:03:50 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt lir, tycker som Marsall, indian-feeling. Om du höjer den sprida gitarrs lite blir det verkligen Spotnicks.
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra grund o lite indiankänsla emmellanåt..  :D
Tackar - tja kanske lite indian :D

Härligt lir, tycker som Marsall, indian-feeling. Om du höjer den sprida gitarrs lite blir det verkligen Spotnicks.
/Roffe
Tackar - förstår vilken gura du menar, hade den högre förut men ville inte plagiera...endast inspireras av Spotnicks :D
Men nu har jag höjt den lite till i alla fall, ljusat upp mixen och gjort så att det är wahwah på andra halvans komp :D
Funkar det?
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Spotnicks_2017_7_130bpm_A.mp3[/mp3] 
« Senast ändrad: 06.02.2017, 01:03:41 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det skulle stå den spröda gitarren (inte sprida) men du fattade trots felskrivning...visst mycket bättre så här. Men med min brustna trumhinna sedan öroninflammationen kan jag inte höra så mycket mer än att gitarren nu kom upp i rätt volym. Hur fick du fram det spröda ljudet? Jag kan nog inte spela in på ett tag nu, inte lyssna så mycket heller förresten...  :(
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det skulle stå den spröda gitarren (inte sprida) men du fattade trots felskrivning...visst mycket bättre så här. Men med min brustna trumhinna sedan öroninflammationen kan jag inte höra så mycket mer än att gitarren nu kom upp i rätt volym. Hur fick du fram det spröda ljudet? Jag kan nog inte spela in på ett tag nu, inte lyssna så mycket heller förresten...  :(
/Roffe H
Nu råkade jag av misstag lägga på en synth i början oxå :D
Den där guran har i grunden ett rent ljud och en massa reverb och chorus av olika slag - det är allt
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Spotnicks_2017_7_130bpm_A.mp3[/mp3] 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Känner inte till Spotnincks tillräkligt bra för att kunna uttala mig om det men låten är det inget fel på. Trummisen är väl kanske lite enformig.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Helskön låt. Suverän gitarr!
Men det är nåt som knasar i ljudet i antingen trummorna eller elbasen. Eller bägge? Nåt låter störigt bullrigt där. Kanske inte baskaggen o elbasen går ihop rytmiskt? ett dubbeltramp för mycket? Eller så är det bara eq som är fel.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Känner inte till Spotnincks tillräkligt bra för att kunna uttala mig om det men låten är det inget fel på. Trummisen är väl kanske lite enformig.

//Space
Tackar - ska kolla på trummorna men det brukar falla på plats när/om sång kommer på. Då brukar jag kolla över sådana grejor

Helskön låt. Suverän gitarr!
Men det är nåt som knasar i ljudet i antingen trummorna eller elbasen. Eller bägge? Nåt låter störigt bullrigt där. Kanske inte baskaggen o elbasen går ihop rytmiskt? ett dubbeltramp för mycket? Eller så är det bara eq som är fel.
Tackar - knasar det genom hela låten eller på vissa partier? Ska kolla upp det hela?

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter väl lite för modernt för Spotniks, tycker jag!  :)
Snygga gitarrer och fint spelat! Trummorna kanske lite anonyma..?
Lite mer variation vad gäller dynamik eller melodi/harmonier vore
nog nyttigt. Hur som helst låter det bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter väl lite för modernt för Spotniks, tycker jag!  :)
Snygga gitarrer och fint spelat! Trummorna kanske lite anonyma..?
Lite mer variation vad gäller dynamik eller melodi/harmonier vore
nog nyttigt. Hur som helst låter det bra!
/Asti
Tackar!
Tja tanken med inspirationen är ju eg inte att låta som Spotnicks eller som 60-tal över huvudtaget ... bara att få input till nya ideer (för mig) :D

Ska kolla över trummorna. Ang variationer så är min envisa förhoppning att sång kommer på - då blir det annat ljud i skällan s.a.s.  B)
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kanonsnygg gitarr, härlig låt! Marsall på denna så ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kanonsnygg gitarr, härlig låt! Marsall på denna så ;)
Tackar - men det blir nog tyvärr ingen sång på denna
/G
Kör hårt - så länge det ryker!